moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Specjalistyczne wsparcie

Ośrodek Szkolenia Leopard 10 Brygady Kawalerii Pancernej jest jedynym ośrodkiem szkoleniowym w Wojsku Polskim prowadzącym szkolenie dla specjalistów technicznych sprzętu rodziny Leopard.

Prowadzone są tu nie tylko kursy specjalistów załóg i kierowców czołgu Leopard 2, ale również specjalistów personelu technicznego.

W ostatnich dniach prowadzony jest kurs kierowców – operatorów ciągników ewakuacyjnych bergepanzer 2. Kurs ten jest prowadzony w dwóch etapach: pierwszy etap dotyczy nauki kierowania pojazdem, a drugi – obsługi żurawia ciągnika.

10 maja 2016 roku odbyły się zajęcia z nauki jazdy na temat Ewakuacja uszkodzonego wozu bojowego (Przygotowanie uszkodzonego pojazdu do ewakuacji i sposoby ewakuacji. Przygotowanie do samoewakuacji. Holowanie uszkodzonego pojazdu.) Jest to jedno z ciekawszych zajęć prowadzonych podczas pierwszego etapu szkolenia, a jednocześnie bardzo ważne, choćby ze względu bezpieczeństwa.

Przed przystąpieniem do ewakuacji uszkodzonego sprzętu z pola walki kursanci powinni wykonać wiele złożonych czynności, by osiągnąć cel. Do takich czynności należy choćby przygotowanie wyciągarki i lemiesza spychacza, lin holowniczych czy urządzenia holowniczego będącego w wyposażeniu ciągnika ewakuacyjnego. Nad zajęciami czuwa doświadczony instruktor starszy sierżant Tomasz Jamroziński. – Kursanci znajdują się tutaj w zaimprowizowanej sytuacji, w której czołg Leopard 2A4 stoi uszkodzony w leju. Ich zadaniem, jako załogi wozu bergepanzer 2, jest wyciągnięcie pojazdu z dołu przy pomocy wyciągarki. Następnie muszą podłączyć hol sztywny – zrelacjonował sierżant Jamroziński. – W międzyczasie nastąpiło dodatkowe utrudnienie - w czołgu spadła gąsienica i muszą to własnymi siłami naprawić.

Przy pracy z wyciągarką główną lemiesz spychacza używany jest jako podparcie i podwyższenie bezpieczeństwa stateczności pojazdu. Natomiast holowanie za pomocą lin w terenie może się odbywać w wyjątkowych wypadkach.

Po wykonaniu ewakuacji uszkodzonego pojazdu z trudnego terenu zmieniono sposób ewakuacji na urządzenie holownicze. Holowany wóz został przemieszczony w bezpieczne miejsce celem dokonania weryfikacji uszkodzeń.

– Zostałem wytypowany na kurs kierowców – operatorów ciągnika ewakuacyjnego bergepanzer 2 przez przełożonego, a jestem żołnierzem, który niedawno ukończył służbę przygotowawczą – powiedział szeregowy Mateusz Lewandowski z 34 BKPanc. – Cenię sobie zajęcia praktyczne, ponieważ wiedza praktyczna uzupełnia wiedzę teoretyczną. Wcześniej nie miałem styczności z ciężkim sprzętem wojskowym. Nie wiedziałem też, ile czynności należy wykonać, aby przetransportować uszkodzoną jednostkę sprzętową i jakiej trzeba wiedzy, aby zrobić to zachowując warunki bezpieczeństwa.

Tekst: kpt. Waldemar Smętek

red. PZ

autor zdjęć: Katarzyna Przepióra

dodaj komentarz

komentarze


Świat F-35
 
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Święto sportów walki w Warendorfie
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Strażnicy polskiego nieba
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Podejrzane manewry na Bałtyku
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Flyer, zdobywca przestworzy
Kajakami po medale
„Różycki” zwodowany
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Inwestycja w żołnierzy
The Power of Infrastructure
Podróż w ciemność
Ratownik w akcji
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Pionierski dron
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Ewakuacja Polaków z Izraela
Rakiety dla polskich FA-50
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pancerny kot w polskim wojsku
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Wypadek Rosomaka
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Specjalsi pod nowym dowództwem
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Planowano zamach na Zełenskiego
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
K2. Azjatycka pantera
NATO przechodzi do działania
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Dzień, który zmienił bieg wojny
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Śmierć gorsza niż wszystkie
GROM’s DNA
Policjanci w koszarach WOT
Nowa dostawa Homarów-K
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wyższe stawki dla niezawodowych
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Drukowanie dronów
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO