moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Hełm generała Andrzejewskiego

To historia pełna dramatycznych splotów wydarzeń. W 2003 roku podczas ćwiczeń przypadkowo zostaje strącony odrzutowiec, który pilotuje przyszły gen. dyw. Andrzej Andrzejewski. Wojskowy przeżył, ale zaginął jego hełm. Po latach odnalazł go jeden z żołnierzy. Dziś pamiątka po ojcu, który zginął w katastrofie w Mirosławcu, została przekazana córce generała.

Bosm. Bartłomiej Sagan z hełmem generała.

Hełm gen. Andrzeja Andrzejewskiego to dla żołnierzy cenna pamiątka po uznanym pilocie. Jego historia jest równie niezwykła.

Kilka lat temu odnalazł go żołnierz służby zasadniczej, który służył na darłowskim lotnisku. Pewnego dnia razem z kolegami został skierowany do sprzątania plaży między Ustką a Wickiem Morskim. I tam natknął się na lotniczy hełm.

– Spotkałem tego chłopaka przypadkiem, podczas zlotu pojazdów historycznych w Darłowie. Wtedy był już w cywilu. Zaczęliśmy rozmawiać o wojsku, o jednostce i od słowa do słowa doszliśmy do hełmu – wspomina bosman Bartłomiej Sagan, młodszy asystent kontrolera precyzyjnego podejścia w 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie. – Kiedy usłyszałem, w jaki sposób trafił na hełm, zapaliła mi się w głowie lampka. W końcu, ile hełmów może pływać w Bałtyku? Postanowiłem go odzyskać – opowiada.

Chłopak zgodził się na wymianę, marzył bowiem o hełmie, którego używają piloci śmigłowców. A bosman akurat taki miał w domu. Kupił go na portalu aukcyjnym. – Kiedy już zobaczyłem hełm z plaży, właściwie nie miałem już wątpliwości. W jego wnętrzu widniało nazwisko: „Andrzejewski”. Ale żeby mieć stuprocentową pewność, zwróciłem się do jednostki w Mirosławcu o dane z protokołu zniszczenia sprzętu. Otrzymałem zdjęcie dokumentu z numerem. Zgadzał się z tym, który widniał na hełmie – wspomina bosm. Sagan. – W moich rękach znalazła się rzecz bezcenna dla pasjonata lotnictwa… – mówi żołnierz, dla którego pamiątka ma również szczególne znaczenie.

Z trzech kilometrów do morza

19 sierpnia 2003 roku, wczesne popołudnie. Bartłomiej Sagan, uczeń technikum i początkujący szybownik zwiedza bazę lotniczą w Mirosławcu. W pewnym momencie jego grupa mija się z ppłk Andrzejem Andrzejewskim, wówczas zastępcą dowódcy 1. Brygady Lotnictwa Taktycznego. Wojskowy szedł właśnie na płytę, by siąść za sterami odrzutowca Su-22. Chwilę później skierował samolot nad poligon w Wicku Morskim. Akurat trwało tam ćwiczenie „Zielony Świerk”. Pilot miał zrzucić nad Bałtykiem dwa imitatory, które staną się celem dla przeciwlotników.

Nie wszystko jednak potoczyło się zgodnie z planem. Rakieta przeciwlotnicza Kub, która miała dosięgnąć celów zrzuconych z samolotu, skierowała się wprost na szturmowego Su-22. Wybucha zaledwie kilka metrów od niego. Pilot ocalał cudem. Po części dlatego, że akurat wykonywał manewr zawracania i odłamki uderzyły w samolot z mniejszą mocą, ale też dzięki przytomności umysłu: w ostatniej chwili zdołał się katapultować. W tym momencie znajdował się na wysokości trzech kilometrów, a mechanizm w mgnieniu oka wyrzucił go w górę na kolejne kilkadziesiąt metrów. Dostrzegł jeszcze eksplodujący samolot. Potem wolno opadł do morza. Miał na sobie kamizelkę oraz racę, nie mógł jednak liczyć na radiostację, która wskazałaby jego pozycję.

– W kilka minut byliśmy gotowi do lotu – opowiada młodszy chorąży sztabowy Witold Strzelecki (dziś starszy chorąży sztabowy rezerwy), który był wówczas w załodze śmigłowca ratowniczego Mi-14PS Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Ale nawet po starcie nie mogłem uwierzyć, że coś naprawdę się tam wydarzyło. Dzień piękny, świeci słońce, na morzu pełno kutrów, fali praktycznie żadnej… Myślałem, że to test, który ma sprawić naszą gotowość – wspomina. Śmigłowiec początkowo został skierowany w rejon oddalony od brzegu o jakieś 20 mil. Jak się wkrótce okazało: w rejon niewłaściwy.

Rejsowy samolot zamiast Su-22

Tego dnia wydarzenia jakby sprzysięgły się przeciw lotnikom. Gdy jeszcze w czasie lotu ppłk. Andrzejewskiego kontroler na wieży w Darłowie spojrzał na wskaźniki, pokazały mu cztery maszyny w powietrzu. Tyle miało być. Urządzenia jednak uwzględniły samolot rejsowy, który wówczas znalazł się w tamtym rejonie. Su-22 nie było już wtedy w powietrzu.

Na szczęście błąd szybko wyłapał por. Rafał Smolarek (dziś kapitan), pełniący tamtego dnia służbę kontrolera w Darłowie. Dzięki temu śmigłowiec ratowniczy został skierowany nieco bliżej brzegu. – Rozbitka zobaczyliśmy niemal od razu. On również dostrzegł śmigłowiec i odpalił trzymaną w ręku racę – wspomina st. chor. sztab. rez. Strzelecki.

Ppłk Andrzejewski morzu dryfował przez półtorej godziny. Nie widział lądu, wokół była tylko woda. – Wydawało mi się, że spędziłem w wodzie całą wieczność. Czułem, jak uchodzi ze mnie życie – opowiadał potem w rozmowie z „Super Expressem”. W pewnym momencie na głowie przysiadła mu mewa. Kiedy ją odgonił, zobaczył helikopter.

Zdjęcie wykonane tuż po zakończeniu akcji ratowniczej załogi śmigłowca ratowniczego Mi-14PS, pierwszy z lewej ppłk. pil. Andrzej Andrzejewski.

St. chor. sztab. rez. Strzelecki: – Stanęliśmy nad nim w zawisie, a technik zaczął mnie opuszczać na linie. Zjechałem do rozbitka i zapytałem go, czy wszystko z nim w porządku. Odpowiedział, że tak. Technik wciągnął nas razem na pokład śmigłowca, zbadał go i rzeczywiście: pilot miał tylko lekkie zadrapania. Ale tak naprawdę dotarło do mnie, że to nie ćwiczenia, dopiero w bazie, gdy ppłk. Andrzejewskiego rzucił się witać dowódca poligonu. Siwy chłop, a miał łzy w oczach…

Po wypadku pilot trafił do szpitala polowego w Wicku Morskim. Kolejnych kilka miesięcy spędził w Wojskowym Instytucie Medycyny Lotniczej i sanatorium. Ostatecznie jednak wrócił zarówno do służby, jak i do latania. – Zrezygnowałbym, gdybym popełnił jakiś błąd – mówił dziennikarzowi „Super Expressu”. Wkrótce został dowódcą świdwińskiej brygady i awansował na stopień generała brygady – Cudem ocalałem. Dostałem drugie życie. Dlatego cieszę się z każdego dnia – podkreślał.

W 2008 roku razem z 19 polskimi lotnikami zginął w katastrofie samolotu CASA, który podchodził do lądowania w Mirosławcu. Pośmiertnie został awansowany na stopień generała dywizji.

Pamiątka do muzeum?

Hełm, który odnalazł się na plaży w okolicach Wicka Morskiego to szczególna pamiątka po pilocie. – Przez pewien czas leżał u mnie w domu, a potem zainteresował się nim kolega, który zajmuje się fotografią lotniczą. Skontaktował się z córką generała, a potem zapytał, czy nie przekazałbym hełmu – wspomina bosm. Sagan. – Pytał też, co bym chciał w zamian. A ja pomyślałem sobie, że skoro to rzecz bezcenna dla mnie, to jaką wartość musi mieć do rodziny. I postanowiłem go podarować.


Dziś do 44 Bazy w Darłowie przyjechała córka gen. Andrzejewskiego, by odebrać hełm. – To dla mnie niesamowita historia. Po sześciu latach morze oddaje to, co zabrało, a dzieje się to rok po tym, kiedy taty zabrakło – podkreśla Patrycja Andrzejewska. – Hełm trafia w ręce człowieka, który dobrze wie, jak unikatowy jest to przedmiot. Mam nadzieję, że wie, że ma świadomość, jaki mam dług wdzięczności wobec niego – dodaje.

Wspomina, że wiadomość o zestrzeleniu ojca była dla niej ogromnym przeżyciem. O wypadku dowiedziała się już po tym, jak generał, wówczas podpułkownik Andrzejewski został odnaleziony i zatelefonował do swojej żony. – O ile dobrze pamiętam powiedział jej wówczas: „będę dzisiaj później” i pokrótce opowiedział, co się stało. Mama zadzwoniła do mnie, bo akurat nie było mnie w domu. Myślałam, że żartuje. Dopiero, kiedy zniżyła głos, zrozumiałam, że to coś poważnego – wspomina Patrycja Andrzejewska.

Na razie hełm zostanie w rodzinnym domu generała. – Nie na długo, bo tę niezwykłą historię warto przekazać młodemu pokoleniu pilotów. Może więc hełm trafi do muzeum w Dęblinie? Kto wie – podsumowuje Patrycja Andrzejewska.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze

~szwejk
1607073540
Żołnierz znalazł hełm na terenie jednostki, wyniósł go, a potem wymienił na inny wojskowy hełm? Dobrze zrozumiałem?
26-C8-D8-96
~ostry
1454268360
Wąski celebryta :D
A2-36-8F-40
~edi
1454109480
Wąski ty to zawsze coś znajdziesz :)
36-41-63-2E
~ebola24
1454091360
mój brat wtedy nalegał żeby ubrał kombinezon do lotów nad morzem :P
D2-AC-0B-3A

Kadisz za bohaterów
 
Wytropić zagrożenie
Święto stołecznego garnizonu
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Na straży wschodniej flanki NATO
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Ameryka daje wsparcie
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
W Italii, za wolność waszą i naszą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Front przy biurku
Zachować właściwą kolejność działań
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
25 lat w NATO – serwis specjalny
Szybki marsz, trudny odwrót
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojna w świętym mieście, epilog
Szpej na miarę potrzeb
Wojna na detale
Posłowie dyskutowali o WOT
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Wojna w świętym mieście, część druga
Tragiczne zdarzenie na służbie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Ramię w ramię z aliantami
Kolejne FlyEye dla wojska
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Charge of Dragon
NATO on Northern Track
Wojna w Ukrainie oczami medyków
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Sprawa katyńska à la española
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Gunner, nie runner
NATO na północnym szlaku
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Zmiany w dodatkach stażowych
Pod skrzydłami Kormoranów
SOR w Legionowie
Metoda małych kroków
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Rekordziści z WAT

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO