moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Najmłodszy dowódca sił powietrznych

Był najmłodszym w Polsce generałem i dowódcą sił powietrznych. Na czele wojskowego lotnictwa gen. pilot Andrzej Błasik stanął mając 45 lat. Jak podkreślają jego podwładni, wymagał zarówno od siebie, jak i od innych. Był też znakomitym pilotem, który za sterami wojskowych maszyn spędził blisko 1600 godzin.


– Generał broni pilot Andrzej Błasik był człowiekiem o niespotykanej wizji, spójności charakteru i odwadze – mówił 28 kwietnia 2010 roku gen. Roger Brady, dowódca Sojuszniczego Połączonego Dowództwa Powietrznego, podczas pogrzebu polskiego generała na Wojskowych Powązkach.

Andrzejowi Błasikowi pasja lotnicza towarzyszyła od młodości. Jako nastolatek latał na szybowcach w aeroklubie, ukończył też dęblińskie liceum lotnicze i Wyższą Oficerską Szkołę Lotniczą. Po promocji trafił do 8 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Mirosławcu. Potem zdobywał doświadczenie na samolotach Su-22, m.in. dowodząc eskadrą w 40 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Świdwinie.

Kolejnym szczeblem kariery było dowodzenie 31 Bazą Lotniczą w Krzesinach. Pułkownik Błasik zasłużył się wówczas doskonałym przygotowaniem jednostki do ćwiczeń NATO „Air Meet 2003”. Ówczesny minister obrony wyróżnił bazę Znakiem Honorowym Sił Zbrojnych.

Pułkownik Błasik ukończył m.in. kurs w Holenderskiej Akademii Obrony w Hadze oraz w Szkole Wojennej Sił Powietrznych USA w Montgomery.

Po zagranicznych kursach i szkoleniach objął dowództwo 2 Brygady Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu. W tym samym czasie, czyli w 2005 roku, został najmłodszym generałem w polskiej armii.

Dwa lata później gen. Błasik wrócił do Szkoły Orląt jako jej komendant. W tym samym roku jako najmłodszy w historii dowódca stanął na czele sił powietrznych. Miał wówczas 45 lat.

Gdy generał dowodził siłami powietrznymi, do ich wyposażenia trafiły nowoczesne samoloty wielozadaniowe F-16. – Miał wizję przyszłego lotnictwa oraz umiejętność przedstawiania argumentów ministrowi obrony i szefowi Sztabu Generalnego WP – mówił tuż po katastrofie smoleńskiej jego zastępca gen. dyw. Krzysztof Załęski.

Generała Błasika doceniali też sojusznicy. Świadczy o tym m.in. nadany mu w 2009 roku przez prezydenta USA medal Legia Zasługi (Legion of Merit) przyznawany wojskowym za szczególne osiągnięcia w czasie pokoju lub wojny.

Generał przez całą swoją służbę, niezależnie od zajmowanego stanowiska, był czynnym pilotem. Za sterami wojskowych maszyn spędził blisko 1600 godzin, w tym 560 na myśliwcach Su-22. Pilotował także samoloty Jak-40, Zlin-42M, PZL-101, Lim-2, Lim-5, Lim-6M. Jako pilot klasy mistrzowskiej miał uprawnienia instruktorskie do szkolenia w każdych warunkach atmosferycznych.

Dowódca sił powietrznych został pochowany na Wojskowych Powązkach i pośmiertnie awansowany do stopnia generała. Dziś upamiętnia go wiele tablic i pomników, m.in. dąb zasadzony na terenie amerykańskiej bazy lotniczej w niemieckim Ramstein.

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: arch. PZ

dodaj komentarz

komentarze


Kaman – domknięcie historii
Is It Already War?
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Im ciemniej, tym lepiej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Plan na WAM
Sukces Polaka w biegu z marines
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Polski „Wiking” dla Danii
Marynarze podjęli wyzwanie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Ułani szturmowali okopy
Gdy ucichnie artyleria
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Mundurowi z benefitami
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
My, jedna armia
Wojskowy bus do szczęścia
Awanse w dniu narodowego święta
„Zamek” pozostał bezpieczny
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Ogień z Leopardów na Łotwie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Mity i manipulacje
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Pięściarska uczta w Suwałkach
„Road Runner” w Libanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kosmiczna wystawa
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Dzień wart stu lat
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Czy to już wojna?
Torpeda w celu
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Standardy NATO w Siedlcach
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Dywersja na kolei. Są dowody

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO