moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkoła Orląt chce kupić nowy samolot

Ma mieć system ostrzegania przed burzami, zestaw przyrządów dostosowanych do lotów w dzień i w nocy oraz dwa silniki. Każdy o mocy co najmniej 160 KM. Szkoła Orląt chce kupić nowy wielosilnikowy samolot do szkolenia studentów. Przetarg ma być rozstrzygnięty pod koniec listopada.

To kolejny zakup sprzętu lotniczego dęblińskiej uczelni. – Dotąd nie było potrzeby, żeby szkoła miała taki samolot. Zmieniła się jednak koncepcja kształcenia przyszłych pilotów i zakup nowej maszyny stał się koniecznością – tłumaczy płk rez. dr inż. Michał Burek, prorektor ds. kształcenia i studenckich Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych.

Studenci i kandydaci na wojskowych pilotów samolotów transportowych będą mogli jeszcze w trakcie nauki w uczelni uzyskać licencję pilota zawodowego CPL(A). Dotychczas nie mieli takiej możliwości. – Teraz zanim trafią do 4 Skrzydła i zaczną latać na samolocie M28 Bryza, za sterami Diamondów, Zlinów i nowego samolotu wielosilnikowego spędzą w uczelni 200 godzin. To będzie takie zwieńczenie ich trzyipółletniego okresu szkolenia w naszej uczelni – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego WSOSP. Pierwsi studenci zasiądą za sterami nowej maszyny już w przyszłym roku.

Jak zaznacza Michał Burek, kupno nowego samolotu ma same plusy. – Taniej jest, gdy szkolenie prowadzi się na własnym sprzęcie. Będzie to dobrze wyposażony samolot nowej generacji – mówi prorektor.

Samolot ma być jednopłatowcem, wyposażonym w dwa silniki tłokowe, każdy o mocy nie mniejszej niż 160 KM. Podwozie ma umożliwiać starty i lądowania na trawiastych i utwardzonych lotniskach. Załoga musi mieć do dyspozycji m.in. zestaw przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych dostosowanych do lotów VFR (zasady lotu z widocznością –Visual Flight Rules) i IFR (lot wykonywany zgodnie z przepisami dla lotów wg wskazań przyrządów – Instrumental Flight Rules) w dzień i w nocy, transponder (bezprzewodowe urządzenie komunikacyjne) i autopilota dwuosiowego. Wymagane są też systemy: ostrzegania przed burzami, TAS (system informacji o ruchu lotniczym) oraz minimum dwie radiostacje i jeden pokładowy odbiornik GPS.

Zgodnie z warunkami przetargu wykonawca będzie musiał dostarczyć m.in. kompletną dokumentację eksploatacyjną samolotu oraz aktualizacje oprogramowania i baz danych systemów awionicznych. A także zapewnić części zamienne niezbędne do eksploatacji samolotu w okresie gwarancyjnym. Ten ostatni przewidziany jest na dwa lata lub 1000 godzin lotu.

Zwycięska firma będzie musiała przeszkolić i nadać uprawnienia jednemu pilotowi oraz dwom mechanikom Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego na typ dostarczonego samolotu.
Tymczasem uczelnia wynajęła wielosilnikowy samolot Piper Seneca. – Chcemy, by nasi instruktorzy mogli się przygotować do szkolenia studentów na własnym samolocie już po nowym roku – tłumaczy ppłk Wilczyński.

Przetarg na zakup samolotu ma być rozstrzygnięty 27 listopada. Odbiór nowej maszyny będzie poprzedzony wykonaniem minimum godzinnego lotu kontrolnego.

*****

Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych ma: trzy samoloty Diamond DA20 i trzy Zlin 143LSI i 242L. Kilkanaście dni temu flota Szkoły Orląt powiększyła się o dwa lekkie śmigłowce G-2 Cabri. Do dwóch kupionych śmigłowców wkrótce dołączą trzy kolejne. Szkoła stara się też o pięć samolotów do szkolenia podstawowego. Do końca 2014 roku Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego będzie wyposażony w osiemnaście statków powietrznych.
PG

autor zdjęć: WSOSP

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384422240
Znajomy chce wymienić samolot pasażerski śmigłowy ( ma 4 okna po każdej stronie) na podobny tylko odrzutowy. Co polecacie - najlepiej klasa biznes do 1000 km w jedną stronę.
DB-A6-73-01

Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Mundury w linii... produkcyjnej
NATO on Northern Track
Optyka dla żołnierzy
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Zbrodnia made in ZSRS
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
V Korpus z nowym dowódcą
Charge of Dragon
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Wojna w świętym mieście, epilog
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Barwy walki
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Strażacy ruszają do akcji
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Na straży wschodniej flanki NATO
Szpej na miarę potrzeb
Szarża „Dragona”
Ramię w ramię z aliantami
Zmiany w dodatkach stażowych
NATO na północnym szlaku
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Sandhurst: końcowe odliczanie
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
25 lat w NATO – serwis specjalny
SOR w Legionowie
Sprawa katyńska à la española
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Głos z katyńskich mogił
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Przygotowania czas zacząć
Kolejne FlyEle dla wojska
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Front przy biurku
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Odstraszanie i obrona
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Prawda o zbrodni katyńskiej
Kadisz za bohaterów
Rakiety dla Jastrzębi
Święto stołecznego garnizonu
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, część druga
Ocalały z transportu do Katynia
Zachować właściwą kolejność działań

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO