moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkoła Orląt chce kupić nowy samolot

Ma mieć system ostrzegania przed burzami, zestaw przyrządów dostosowanych do lotów w dzień i w nocy oraz dwa silniki. Każdy o mocy co najmniej 160 KM. Szkoła Orląt chce kupić nowy wielosilnikowy samolot do szkolenia studentów. Przetarg ma być rozstrzygnięty pod koniec listopada.

To kolejny zakup sprzętu lotniczego dęblińskiej uczelni. – Dotąd nie było potrzeby, żeby szkoła miała taki samolot. Zmieniła się jednak koncepcja kształcenia przyszłych pilotów i zakup nowej maszyny stał się koniecznością – tłumaczy płk rez. dr inż. Michał Burek, prorektor ds. kształcenia i studenckich Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych.

Studenci i kandydaci na wojskowych pilotów samolotów transportowych będą mogli jeszcze w trakcie nauki w uczelni uzyskać licencję pilota zawodowego CPL(A). Dotychczas nie mieli takiej możliwości. – Teraz zanim trafią do 4 Skrzydła i zaczną latać na samolocie M28 Bryza, za sterami Diamondów, Zlinów i nowego samolotu wielosilnikowego spędzą w uczelni 200 godzin. To będzie takie zwieńczenie ich trzyipółletniego okresu szkolenia w naszej uczelni – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego WSOSP. Pierwsi studenci zasiądą za sterami nowej maszyny już w przyszłym roku.

Jak zaznacza Michał Burek, kupno nowego samolotu ma same plusy. – Taniej jest, gdy szkolenie prowadzi się na własnym sprzęcie. Będzie to dobrze wyposażony samolot nowej generacji – mówi prorektor.

Samolot ma być jednopłatowcem, wyposażonym w dwa silniki tłokowe, każdy o mocy nie mniejszej niż 160 KM. Podwozie ma umożliwiać starty i lądowania na trawiastych i utwardzonych lotniskach. Załoga musi mieć do dyspozycji m.in. zestaw przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych dostosowanych do lotów VFR (zasady lotu z widocznością –Visual Flight Rules) i IFR (lot wykonywany zgodnie z przepisami dla lotów wg wskazań przyrządów – Instrumental Flight Rules) w dzień i w nocy, transponder (bezprzewodowe urządzenie komunikacyjne) i autopilota dwuosiowego. Wymagane są też systemy: ostrzegania przed burzami, TAS (system informacji o ruchu lotniczym) oraz minimum dwie radiostacje i jeden pokładowy odbiornik GPS.

Zgodnie z warunkami przetargu wykonawca będzie musiał dostarczyć m.in. kompletną dokumentację eksploatacyjną samolotu oraz aktualizacje oprogramowania i baz danych systemów awionicznych. A także zapewnić części zamienne niezbędne do eksploatacji samolotu w okresie gwarancyjnym. Ten ostatni przewidziany jest na dwa lata lub 1000 godzin lotu.

Zwycięska firma będzie musiała przeszkolić i nadać uprawnienia jednemu pilotowi oraz dwom mechanikom Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego na typ dostarczonego samolotu.
Tymczasem uczelnia wynajęła wielosilnikowy samolot Piper Seneca. – Chcemy, by nasi instruktorzy mogli się przygotować do szkolenia studentów na własnym samolocie już po nowym roku – tłumaczy ppłk Wilczyński.

Przetarg na zakup samolotu ma być rozstrzygnięty 27 listopada. Odbiór nowej maszyny będzie poprzedzony wykonaniem minimum godzinnego lotu kontrolnego.

*****

Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych ma: trzy samoloty Diamond DA20 i trzy Zlin 143LSI i 242L. Kilkanaście dni temu flota Szkoły Orląt powiększyła się o dwa lekkie śmigłowce G-2 Cabri. Do dwóch kupionych śmigłowców wkrótce dołączą trzy kolejne. Szkoła stara się też o pięć samolotów do szkolenia podstawowego. Do końca 2014 roku Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego będzie wyposażony w osiemnaście statków powietrznych.
PG

autor zdjęć: WSOSP

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384422240
Znajomy chce wymienić samolot pasażerski śmigłowy ( ma 4 okna po każdej stronie) na podobny tylko odrzutowy. Co polecacie - najlepiej klasa biznes do 1000 km w jedną stronę.
DB-A6-73-01

Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
 
Rodzina na wagę złota
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Ustawa bliżej żołnierzy
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Początek „Burzy”
Apache’e na horyzoncie
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Promujemy polski sprzęt wojskowy
DriX – towarzysz okrętu
Nowa siła uderzeniowa
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Pracowity dyżur Typhoonów
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Poznać rakietowego Homara
Koniec wojny, którego nie znamy
Wspólna wola obrony
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Podniebne wsparcie sojuszników
Polskie F-16 w służbie NATO
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Gdy sekundy decydują o życiu
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Składy wysokiego ryzyka
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Historyczna umowa z Francją
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Więcej na mieszkanie za granicą
Więcej polskiego trotylu dla USA
Ogień z nabrzeża
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Pierwsza misja Gripenów
Obierki z błotem
Ukwiał z Gdańska
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Więcej amunicji do Rosomaków
Walka pod napięciem
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Nowy prezes PGZ-etu
Pegaz nad Europą
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Sport kształtuje mentalność
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Na pomoc po katastrofie
Wiedza na trudne czasy
Nasi czołgiści najlepsi
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Henry Szymanski na tropie prawdy
Gra o kapitulację
Szabla hubalczyków
Podniebny Pegaz

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO