moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polowy warsztat dla samolotów

Lotnicy, aby naprawić samoloty bądź śmigłowce, potrzebują nie tylko specjalistycznych narzędzi. Z racji wrażliwości lotniczych podzespołów elektronicznych, naprawy mogą być wykonywane wyłącznie w ściśle określonych warunkach klimatycznych. Mobilne kontenerowe warsztaty lotnicze KWL.SX-02 umożliwiają zbudowanie polowej bazy serwisowej wszędzie tam, gdzie przyjdzie działać pilotom.


Na pierwszy rzut oka kontenery wchodzące w skład KWL.SX-02, czyli „Zestawu kontenerowych warsztatów lotniczych do obsługi samolotów i śmigłowców” niczym nie różnią się od zwykłych, dwudziestostopowych kontenerów, którymi codziennie po całym kraju rozwożone są tysiące ton towarów. Fakt, że w ich wnętrzu znajduje się specjalistyczne wojskowe wyposażenie, zdradza jedynie militarne maskowanie.

Jak podkreśla Bogdan Berent, członek zarządu firmy Armpol z Sulejówka, producenta KWL.SX-02, umieszczenie warsztatu w standardowym kontenerze nie tylko utrudnia jego identyfikację jako „wojskowego”, ale przede wszystkim znacznie ułatwia jego transport.

– Warsztaty możemy łatwo przewieźć nie tylko transportem samochodowym, ale również kolejowym lub morskim. Użycie 20-stopowego kontenera gwarantuje, że wojsko, które dysponuje szeregiem pojazdów z systemem samozaładowczym i samorozładowczym błyskawicznie, w kilkanaście minut, jest w stanie przygotować go do działania – wyjaśniał Berent.

Każdy z kontenerowych warsztatów składa się z dwóch części. Pierwszej – technicznej, w której znajdują się urządzenia zapewniające warunki klimatyczne wymagane do naprawy skomplikowanej lotniczej elektroniki – nie tylko odpowiednią temperaturę i poziom wilgotności, ale również oczyszczone z zanieczyszczeń powietrze. W drugiej części warsztatu znajdują się
specjalistyczne narzędzia i części zamienne.

Ponieważ polska armia użytkuje kilkanaście typów śmigłowców i samolotów, producent przygotował sześć wersji wyposażenia warsztatów KWL.SX-02: S1 – klucza remontu płatowca; S2 – klucza remontu silników; S3 – klucza remontu uzbrojenia, S4 – klucza remontu osprzętu – urządzeń elektrycznych; S5 – klucza remontu osprzętu – przyrządów pokładowych oraz S6 – klucza remontu urządzeń radioelektronicznych.

Innowacyjność warsztatów doceniło jury Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach przyznając firmie Armpol nagrodę Defendera.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Bałtycki sojusz z Orką w tle
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Najdłuższa noc
„Burza” nabiera kształtów
Mundurowi z benefitami
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Gala Boksu na Bemowie
Astronauta w Szkole Orląt
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Piątka z czwartego wozu
The Taste of Military Service
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Odpalili K9 Thunder
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Historyczna „Wisła”
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Wisła dopłynęła
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Wojsko ma swojego satelitę!
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Paczka dla bohatera już w drodze!
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Kolejne AW149 nadlatują
Snowboardzistka i pływacy na medal
Dzień wart stu lat
Niebo pod osłoną
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Seryjny Heron coraz bliżej
Panczeniści na podium w Hamar
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Święto sportowców w mundurach
Plan na WAM
Nowe K9 w Węgorzewie
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Nowe zasady dla kobiet w armii
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Militarne Schengen
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Kto zostanie Asem Sportu?
Pancerniacy jadą na misję
Niemieckie wsparcie z powietrza
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Combat 56 u terytorialsów
Gdy ucichnie artyleria
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Służba w kadrze
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Aby granica była bezpieczna
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Polski Rosomak dalej w produkcji
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
W hołdzie poległym
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO