moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Śmigłowiec do zadań specjalnych

Opracowany przez polskich inżynierów bezzałogowy śmigłowiec ILX-27 może być wykorzystywany do zadań rozpoznawczych, ewakuacji rannych z pola walki lub transportu zaopatrzenia i amunicji. Dzięki modułowej budowie, maszynę można w razie potrzeby uzbroić, tak by wsparła ogniowo walczących żołnierzy.


Może rozwijać prędkość 215 kilometrów na godzinę. Napędza go silnik firmy Lycoming IO-540 dysponujący mocą 260 koni mechanicznych. Waży nieco ponad tonę, może zabrać ładunek o wadze około 300 kilogramów. Jego zasięg to około 400 kilometrów, a maksymalny pułap około 4 kilometry.

Specjaliści z trzech polskich firm – Instytutu Lotnictwa, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych oraz Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 z Łodzi, w dwa lata zbudowali bezzałogowy śmigłowiec ILX-27, który dzięki modułowej konstrukcji szybko można przystosować do wykonywania różnych zadań.

Choć w podstawowej wersji ILX-27 jest maszyną typowo rozpoznawczą, która dostarcza dowództwu obraz z zaawansowanej głowicy optoelektronicznej, to wystarczy kilkanaście minut, aby śmigłowiec przerobić na drona transportowego, którego można wykorzystać np. do transportu zaopatrzenia dla żołnierzy lub ewakuacji rannych z pola walki.

Maszynę, którą po raz pierwszy publicznie pokazano w ubiegłym roku, podczas wrześniowych targów lotniczych ILA w Berlinie, można również uzbroić. Jej konstruktorzy zapewniają, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby śmigłowiec wyposażyć nie tylko w działko, ale również w wyrzutnie pocisków kierowanych, np. przeciwpancernych.

Zbudowany przez Polaków śmigłowiec ILX-27, z racji jego uniwersalności, jest również idealnym „pomocnikiem” dla służb ratowniczych. Z jego optoelektroniki oraz właściwości transportowych, mogą skorzystać chociażby strażacy, którym pomoże w czasie pożarów lub powodzi.

Innowacyjność śmigłowca ILX-27 doceniło MON, które na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach, wyróżniło konsorcjum Instytutu Lotniczego, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych oraz Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1, nagrodą ministra obrony narodowej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~Sebo
1380356280
Mógł by wejść do masowej produkcji, chodź ciekawi mnie jego cena
85-F6-EF-65

System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Kosmiczna wystawa
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Plan na WAM
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polski „Wiking” dla Danii
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Im ciemniej, tym lepiej
Torpeda w celu
Arteterapia dla weteranów
Sportowcy na poligonie
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pięściarska uczta w Suwałkach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Kaman – domknięcie historii
Mity i manipulacje
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Jesteśmy dziećmi wolności
Starcie pancerniaków
OPW budują świadomość obronną
Zasiać strach w szeregach wroga
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wellington „Zosia” znad Bremy
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Dzień wart stu lat
„Road Runner” w Libanie
Sukces Polaka w biegu z marines
Awanse w dniu narodowego święta
Grecka walka z sabotażem
Mundurowi z benefitami
Ku wiecznej pamięci
Brytyjczycy na wschodniej straży
Abolicja dla ochotników
Marynarze podjęli wyzwanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Gdy ucichnie artyleria
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Czy to już wojna?
Ułani szturmowali okopy
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Standardy NATO w Siedlcach
Lojalny skrzydłowy bez pilota
MON chce nowych uprawnień dla marynarki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO