moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Śmigłowiec do zadań specjalnych

Opracowany przez polskich inżynierów bezzałogowy śmigłowiec ILX-27 może być wykorzystywany do zadań rozpoznawczych, ewakuacji rannych z pola walki lub transportu zaopatrzenia i amunicji. Dzięki modułowej budowie, maszynę można w razie potrzeby uzbroić, tak by wsparła ogniowo walczących żołnierzy.


Może rozwijać prędkość 215 kilometrów na godzinę. Napędza go silnik firmy Lycoming IO-540 dysponujący mocą 260 koni mechanicznych. Waży nieco ponad tonę, może zabrać ładunek o wadze około 300 kilogramów. Jego zasięg to około 400 kilometrów, a maksymalny pułap około 4 kilometry.

Specjaliści z trzech polskich firm – Instytutu Lotnictwa, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych oraz Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 z Łodzi, w dwa lata zbudowali bezzałogowy śmigłowiec ILX-27, który dzięki modułowej konstrukcji szybko można przystosować do wykonywania różnych zadań.

Choć w podstawowej wersji ILX-27 jest maszyną typowo rozpoznawczą, która dostarcza dowództwu obraz z zaawansowanej głowicy optoelektronicznej, to wystarczy kilkanaście minut, aby śmigłowiec przerobić na drona transportowego, którego można wykorzystać np. do transportu zaopatrzenia dla żołnierzy lub ewakuacji rannych z pola walki.

Maszynę, którą po raz pierwszy publicznie pokazano w ubiegłym roku, podczas wrześniowych targów lotniczych ILA w Berlinie, można również uzbroić. Jej konstruktorzy zapewniają, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby śmigłowiec wyposażyć nie tylko w działko, ale również w wyrzutnie pocisków kierowanych, np. przeciwpancernych.

Zbudowany przez Polaków śmigłowiec ILX-27, z racji jego uniwersalności, jest również idealnym „pomocnikiem” dla służb ratowniczych. Z jego optoelektroniki oraz właściwości transportowych, mogą skorzystać chociażby strażacy, którym pomoże w czasie pożarów lub powodzi.

Innowacyjność śmigłowca ILX-27 doceniło MON, które na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach, wyróżniło konsorcjum Instytutu Lotniczego, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych oraz Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1, nagrodą ministra obrony narodowej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~Sebo
1380356280
Mógł by wejść do masowej produkcji, chodź ciekawi mnie jego cena
85-F6-EF-65

„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
W wojsku orientują się najlepiej
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Kosmiczny Perun
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Dywersanci atakują
Pasja i fart
Człowiek jest najważniejszy
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Deterrence in Polish
„Road Runner” w Libanie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Terytorialsi w akcji
Transbałtycka współpraca
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Polski „Wiking” dla Danii
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Koniec dzieciństwa
Jelcz się wzmacnia
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Kawaleria w szkole
Standardy NATO w Siedlcach
Szli po odznakę norweskiej armii
Mity i manipulacje
Maratońskie święto w Warszawie
Polskie Bayraktary nad Turcją
DragonFly czeka na wojsko
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Brytyjczycy na wschodniej straży
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Speczespół wybierze „Orkę”
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Medycy na start
Niezłomni w obronie
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
W poszukiwaniu majora Serafina
Kolejne „Husarze” w powietrzu
WOT na Szlaku Ratunkowym
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Koniec pewnej epoki
Zawiszacy na Litwie
Kircholm 1605
Medicine for Hard Times
Młodzi i bezzałogowce
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Orientuj się bez GPS-u
Wojny na rzut kostką
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Abolicja dla ochotników
Priorytetowe zaangażowanie
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„Droga do GROM-u”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO