moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie Su-22 w Czechach

Trzy samoloty myśliwsko-bombowe Su-22, piloci i technicy obsługi naziemnej z 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego polecieli dzisiaj na wojskowe ćwiczenia do Czech. Przez dwa tygodnie podczas natowskich manewrów „Ramstein Rover” polscy lotnicy będą współpracować z pilotami z kilkunastu państw Sojuszu.


– Będziemy wykonywać loty z realnym uzbrojeniem, czyli z bombami LBOB-100 oraz amunicją do działek NR-30 – mówi pilot Su-22, ppłk Robert Kantowicz, dowódca polskiego komponentu w Czechach.

Dwutygodniowe międzynarodowe ćwiczenia „Ramstein Rover” organizuje Dowództwo Komponentu Powietrznego NATO. Do udziału we wspólnym szkoleniu zaproszono przedstawicieli 16 państw Sojuszu Północnoatlantyckiego. Polskie lotnictwo będą reprezentować trzy myśliwsko-bombowe Su-22. Razem z samolotami do czeskiej bazy Namest polecieli piloci: ppłk Robert Kantowicz, mjr Roman Stefaniak, kpt. Dominik Łuczak, kpt. Radosław Leszczyk, por. pil. Marcin Sulecki. Podczas manewrów wspomagać ich będzie kilkudziesięciu żołnierzy obsługi naziemnej. Wszyscy lotnicy reprezentują 21 Bazę Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. – Będziemy wykonywać loty zgodnie ze scenariuszem dowództwa ćwiczenia. W planie są dwie misje lotnicze dziennie – mówił tuż przed startem ppłk Kantowicz.

Polacy będą wykonywać zadania bliskiego wsparcia pola walki CAS (Close Air Support) na poligonie Libawa. Szkolić się będą wspólnie z JTAC-ami, czyli żołnierzami naprowadzającymi samoloty na cele na ziemne. Do Świdwina wrócą 20 września.

Ostatnie międzynarodowe szkolenie pilotów i Su-22 odbyło się w maju. Wówczas trzy samoloty z bazy w Świdwinie wzięły udział w ćwiczeniach estońskich sił zbrojnych „Spring Storm-13”. Wykonywali tam zadania CAS i przechwycenia w powietrzu (Air Interdiction).

Su-22 to najstarsze bojowe samoloty w lotnictwie polskim. Niegdyś służyły na wojskowych lotniskach w Powidzu, Mirosławcu, Świdwinie i w Pile. Obecnie polskie Siły Powietrzne mają około 35 egzemplarzy tych maszyn. Wszystkie służą w 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Samoloty mają być eksploatowane do końca 2016 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Mariusz Adamski

dodaj komentarz

komentarze


Koniec pewnej epoki
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Speczespół wybierze „Orkę”
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Terytorialsi w akcji
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Weterani pamiętają
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Deterrence in Polish
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Abolicja dla ochotników
Koniec dzieciństwa
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Kopuła nad bewupem
Carl-Gustaf przemówił
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Jelcz się wzmacnia
W wojsku orientują się najlepiej
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
„Road Runner” w Libanie
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Polski „Wiking” dla Danii
W poszukiwaniu majora Serafina
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Poligon dla medyków w mundurach
Młodzi i bezzałogowce
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Okiełznać Borsuka
Priorytetowe zaangażowanie
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Kircholm 1605
Jednym głosem w sprawie obronności
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Drugi wojskowy most
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Historia jest po to, by z niej czerpać
Medycy na start
Czarnomorski szlif minerów
Czarna taktyka terytorialsów
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Maratońskie święto w Warszawie
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Mity i manipulacje
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Medicine for Hard Times
Polskie Bayraktary nad Turcją
Pasja i fart
Czarna taktyka terytorialsów
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Pływali jak morscy komandosi
Brytyjczycy na wschodniej straży
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Rój bezzałogowców nad Orzyszem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO