moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie Su-22 w Czechach

Trzy samoloty myśliwsko-bombowe Su-22, piloci i technicy obsługi naziemnej z 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego polecieli dzisiaj na wojskowe ćwiczenia do Czech. Przez dwa tygodnie podczas natowskich manewrów „Ramstein Rover” polscy lotnicy będą współpracować z pilotami z kilkunastu państw Sojuszu.


– Będziemy wykonywać loty z realnym uzbrojeniem, czyli z bombami LBOB-100 oraz amunicją do działek NR-30 – mówi pilot Su-22, ppłk Robert Kantowicz, dowódca polskiego komponentu w Czechach.

Dwutygodniowe międzynarodowe ćwiczenia „Ramstein Rover” organizuje Dowództwo Komponentu Powietrznego NATO. Do udziału we wspólnym szkoleniu zaproszono przedstawicieli 16 państw Sojuszu Północnoatlantyckiego. Polskie lotnictwo będą reprezentować trzy myśliwsko-bombowe Su-22. Razem z samolotami do czeskiej bazy Namest polecieli piloci: ppłk Robert Kantowicz, mjr Roman Stefaniak, kpt. Dominik Łuczak, kpt. Radosław Leszczyk, por. pil. Marcin Sulecki. Podczas manewrów wspomagać ich będzie kilkudziesięciu żołnierzy obsługi naziemnej. Wszyscy lotnicy reprezentują 21 Bazę Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. – Będziemy wykonywać loty zgodnie ze scenariuszem dowództwa ćwiczenia. W planie są dwie misje lotnicze dziennie – mówił tuż przed startem ppłk Kantowicz.

Polacy będą wykonywać zadania bliskiego wsparcia pola walki CAS (Close Air Support) na poligonie Libawa. Szkolić się będą wspólnie z JTAC-ami, czyli żołnierzami naprowadzającymi samoloty na cele na ziemne. Do Świdwina wrócą 20 września.

Ostatnie międzynarodowe szkolenie pilotów i Su-22 odbyło się w maju. Wówczas trzy samoloty z bazy w Świdwinie wzięły udział w ćwiczeniach estońskich sił zbrojnych „Spring Storm-13”. Wykonywali tam zadania CAS i przechwycenia w powietrzu (Air Interdiction).

Su-22 to najstarsze bojowe samoloty w lotnictwie polskim. Niegdyś służyły na wojskowych lotniskach w Powidzu, Mirosławcu, Świdwinie i w Pile. Obecnie polskie Siły Powietrzne mają około 35 egzemplarzy tych maszyn. Wszystkie służą w 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Samoloty mają być eksploatowane do końca 2016 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Mariusz Adamski

dodaj komentarz

komentarze


Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Kircholm 1605
Pomnik nieznanych bohaterów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Brytyjczycy na wschodniej straży
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Marynarze mają nowe motorówki
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Niespokojny poranek pilotów
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
„Road Runner” w Libanie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Sukces Polaka w biegu z marines
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Koniec dzieciństwa
Inwestycja w bezpieczeństwo
Kaman – domknięcie historii
Starcie pancerniaków
Marynarze podjęli wyzwanie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Abolicja dla ochotników
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Mity i manipulacje
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Nie daj się zhakować
Pięściarska uczta w Suwałkach
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Kolejny kontrakt Dezametu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Szansa na nowe życie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Odznaczenia za wzorową służbę
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Polski „Wiking” dla Danii
Mundurowi z benefitami
Rusza program „wGotowości”
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Zasiać strach w szeregach wroga
Standardy NATO w Siedlcach
Męska sprawa: profilaktyka
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Sportowcy na poligonie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wellington „Zosia” znad Bremy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO