moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czołgi Twardy będą jak nowe

Bumar Łabędy wyremontuje trzynaście czołgów PT-91 Twardy. Kontrakt, wart 39 mln zł, do niedawna stał pod sporym znakiem zapytania ze względu na planowane oszczędności w resorcie obrony. Wczoraj jednak minister obrony podpisał zgodę na jego realizację. Tym samym uratował załogę zakładu przed zwolnieniami.


„(…) informuję, że Ministerstwo Obrony Narodowej, po dokonaniu szeregu analiz stopnia zaawansowania zadań realizowanych w obszarze modernizacji technicznej sił zbrojnych, wydzieliło dodatkowe środki budżetowe w wysokości 39 mln zł, które powinny pozwolić na remont 13 szt. czołgów PT-91” – czytamy w piśmie ministra obrony Tomasza Siemoniaka do prezesa Zakładów Mechanicznych Bumar Łabędy Andrzeja Szortyki, do którego dotarł portal polska-zbrojna.pl. Dzięki tej decyzji, już za kilka tygodni trzynaście czołgów Twardy trafi do zakładu w Gliwicach na tzw. remont konserwacyjny.

Bumar Łabędy realizuje remonty PT-91 dla polskiej armii od wielu lat. Zwykle zakład podpisuje z MON półroczny kontrakt na remont i naprawę partii trzynastu czołgów. Pierwsza tegoroczna transza sprawdzonych PT-91 wróciła już do wojska, ale Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych nie zlecił Łabędom wykonania kolejnych remontów. Trudno się więc dziwić, że szefostwo gliwickich zakładów obawiało się, że z powodu kryzysu ekonomicznego i zapowiadanych cięć w budżecie MON, naprawy czołgów zostaną przesunięte na przyszły rok. – Oznaczałoby to dla nas bardzo poważne problemy – przyznaje prezes Szortyka. Prawdopodobnie Łabędy musiałyby zwolnić sporą część załogi, by nie pogorszyć i tak nie najlepszej kondycji finansowej zakładu.

Dzięki decyzji ministra Siemoniaka, taki scenariusz został oddalony. Pierwsze czołgi do naprawy pojawią się w Gliwicach już pod koniec sierpnia. – Czołgi, które do nas trafiają na remont konserwacyjny, są rozkręcane do przysłowiowej śrubki, a potem każdy, nawet najmniejszy element jest sprawdzany– wyjaśnia prezes Szortyka.

Polska armia ma prawie dziewięćset czołgów. Najwięcej, ponad pięćset jest pochodzących z lat siedemdziesiątych T-72. Nowsze to kupione od Niemców czołgi Leopard 2A4. W wojsku jest ich 128 sztuk (wszystkie w 11 Dywizji Kawalerii Pancernej w Żaganiu). Twardych, które weszły do służby w 1995 roku, armia ma 200 sztuk.

Edyta Żemła, Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Rekompensaty na nowych zasadach
Orlik na Alfę
Black Hawki nad Warszawą
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Husarz z polskim instruktorem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Trenują przed „Zapadem ‘25”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Pożegnanie z Columbią
Krok ku niezależności
Z najlepszymi na planszy
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Debiut polskich Patriotów
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
NATO – jesteśmy z Polską
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Dwie agresje, dwie okupacje
Zwycięska batalia o stolicę
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Defendery skompletowane
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Największy transport Abramsów w tym roku
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Brytyjczycy żegnają Malbork
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kurs dla najlepszych w SERE
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Cios w plecy
W poszukiwaniu majora Serafina
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
„Road Runner” w Libanie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Czołgiści w ogniu
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Wielkie zbrojenia za Odrą
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Wojskowi szachiści z medalem NATO
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Święto Wojsk Lądowych
17 września 1939. Nigdy więcej
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Hekatomba na Woli

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO