moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czołgi Twardy będą jak nowe

Bumar Łabędy wyremontuje trzynaście czołgów PT-91 Twardy. Kontrakt, wart 39 mln zł, do niedawna stał pod sporym znakiem zapytania ze względu na planowane oszczędności w resorcie obrony. Wczoraj jednak minister obrony podpisał zgodę na jego realizację. Tym samym uratował załogę zakładu przed zwolnieniami.


„(…) informuję, że Ministerstwo Obrony Narodowej, po dokonaniu szeregu analiz stopnia zaawansowania zadań realizowanych w obszarze modernizacji technicznej sił zbrojnych, wydzieliło dodatkowe środki budżetowe w wysokości 39 mln zł, które powinny pozwolić na remont 13 szt. czołgów PT-91” – czytamy w piśmie ministra obrony Tomasza Siemoniaka do prezesa Zakładów Mechanicznych Bumar Łabędy Andrzeja Szortyki, do którego dotarł portal polska-zbrojna.pl. Dzięki tej decyzji, już za kilka tygodni trzynaście czołgów Twardy trafi do zakładu w Gliwicach na tzw. remont konserwacyjny.

Bumar Łabędy realizuje remonty PT-91 dla polskiej armii od wielu lat. Zwykle zakład podpisuje z MON półroczny kontrakt na remont i naprawę partii trzynastu czołgów. Pierwsza tegoroczna transza sprawdzonych PT-91 wróciła już do wojska, ale Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych nie zlecił Łabędom wykonania kolejnych remontów. Trudno się więc dziwić, że szefostwo gliwickich zakładów obawiało się, że z powodu kryzysu ekonomicznego i zapowiadanych cięć w budżecie MON, naprawy czołgów zostaną przesunięte na przyszły rok. – Oznaczałoby to dla nas bardzo poważne problemy – przyznaje prezes Szortyka. Prawdopodobnie Łabędy musiałyby zwolnić sporą część załogi, by nie pogorszyć i tak nie najlepszej kondycji finansowej zakładu.

Dzięki decyzji ministra Siemoniaka, taki scenariusz został oddalony. Pierwsze czołgi do naprawy pojawią się w Gliwicach już pod koniec sierpnia. – Czołgi, które do nas trafiają na remont konserwacyjny, są rozkręcane do przysłowiowej śrubki, a potem każdy, nawet najmniejszy element jest sprawdzany– wyjaśnia prezes Szortyka.

Polska armia ma prawie dziewięćset czołgów. Najwięcej, ponad pięćset jest pochodzących z lat siedemdziesiątych T-72. Nowsze to kupione od Niemców czołgi Leopard 2A4. W wojsku jest ich 128 sztuk (wszystkie w 11 Dywizji Kawalerii Pancernej w Żaganiu). Twardych, które weszły do służby w 1995 roku, armia ma 200 sztuk.

Edyta Żemła, Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Dostawa Homarów-K
Lojalny skrzydłowy bez pilota
My, jedna armia
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Dywersja na kolei. Są dowody
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Militarne Schengen
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Dodatkowe zapory
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Marynarze podjęli wyzwanie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Studenci ewakuowali szpital
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Awanse w dniu narodowego święta
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Brytyjczycy na wschodniej straży
Standardy NATO w Siedlcach
Sukces Polaka w biegu z marines
„Road Runner” w Libanie
Polski „Wiking” dla Danii
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Ułani szturmowali okopy
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Plan na WAM
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Mundurowi z benefitami
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Zamek” pozostał bezpieczny
Dzień wart stu lat
Merops wdrażany natychmiast
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Im ciemniej, tym lepiej
Pięściarska uczta w Suwałkach
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Kosmiczna wystawa
Torpeda w celu
Gdy ucichnie artyleria
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Nieznani sprawcy wysadzili tory
„Horyzont” przeciw dywersji
Mity i manipulacje
Wojskowy bus do szczęścia
Kapral Bartnik mistrzem świata
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Is It Already War?
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Ogień z Leopardów na Łotwie
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
F-35 z Norwegii znowu w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO