moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

W Grudziądzu będą naprawiać Rosomaki

Nie trzeba będzie już zlecać każdego remontu kołowych transporterów opancerzonych firmom zbrojeniowym. Rejonowe Warsztaty Techniczne z Grudziądza są gotowe serwisować i naprawiać Rosomaki. Pierwsze trzy transportery ze sprawnymi wieżami opuściły już wojskowy warsztat.


Do nowego zadania Rejonowe Warsztaty Techniczne z Grudziądza przygotowywały się prawie dwa lata. Armia już od dłuższego czasu starała się bowiem przejąć odpowiedzialność za remonty Rosomaków. Chodzi o to, by za naprawę nawet drobnej usterki w pojazdach, w przypadku których skończyła się gwarancja, wojsko nie musiało płacić firmom zbrojeniowym wielu milionów.

Warsztaty z Grudziądza mają się zająć głównie naprawą i serwisowaniem Hitfist 30P, czyli systemów wieżowych Rosomaków. – Kupiliśmy specjalistyczne wyposażenie, między innymi kosztujące ponad osiem milionów złotych urządzenie diagnostyczne ETE, które lokalizuje uszkodzone podsystemy. Przeszkoliliśmy także mechaników. Kilku z nich zostało wysłanych do Stanów Zjednoczonych, by poznali tajniki budowy armat Bushmaster zamontowanych w Rosomakach – opowiada ppłk Marek Domaradzki, kierownik jednostki.

Większość szkoleń prowadzono jednak w Grudziądzu. Mechanicy z RWT pod okiem inżynierów z Oto Melary, włoskiego producenta wież, uczyli się rozbierać i składać więżę Rosomaka. – Nadal część podzespołów wieży jest naprawiana przez producenta wyłącznie we Włoszech. Jednak gdy zostaniemy wyposażeni w dodatkowe narzędzia diagnostyczne, będziemy je mogli reperować sami – wyjaśnia st. chor. Dariusz Skibowski, kierownik warsztatu radiolokacji z Grudziądza.


Podpułkownik Marek Domaradzki podkreśla, że wielu części do narzędzi potrzebnych podczas napraw i serwisowania wież oraz ich uzbrojenia nie udało się zakupić. Dlatego specjaliści z Grudziądza musieli skonstruować je sami. Jako przykład podaje stanowisko (stend) do testowania uszkodzonych wież. Mechanicy zbudowali je w kilka miesięcy, wykorzystując między innymi podzespoły z dwóch uszkodzonych systemów Hitfist 30P.

Kilka tygodni temu do Grudziądza trafiły do naprawy pierwsze trzy wieże od Rosomaków. Przywrócone do sprawności pojazdy przekazano już z powrotem wojsku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznan
1372953420
z bezzałogową byłoby mniej roboty .... .
5C-16-3D-92
~Pankracy
1372947000
Jak na warunki wojskowe to te "prawie dwa lata" to bardzo dobry rezultat. Opracowanie szczegółowej dokumentacji, załatwienie i przeprowadzenie szkoleń, zakup urządzenia diagnostycznego oraz opracowanie własne wielu urządzeń i narzędzi (z informacji na stronie IWSZ ) - oby tak dalej.
21-0B-5A-C0
~GJ
1372936680
OK lepiej późno niż wcale.......
9C-6C-42-C3

Razem na ratunek
Okręt skrojony na Bałtyk
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Pilica w linii
Komplet medali wojskowych na ringu
Początek „Ratownika”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kapral Bartnik mistrzem świata
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Wojskowy bus do szczęścia
AW149 made in Poland
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Bezzałogowy nurek
Mundurowi z benefitami
The Darker, the Better
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Militarne Schengen
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pancerniacy jadą na misję
Warto być wGotowości
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Niebo pod osłoną
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Wojsko na Horyzoncie
Nowe Kraby w Sulechowie
Ogień z Leopardów na Łotwie
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
W krainie Świętego Mikołaja
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Krajowa produkcja amunicji
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Polski „Wiking” dla Danii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Plan na WAM
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Udany start Peruna
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Gdy ucichnie artyleria
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Marynarze podjęli wyzwanie
Obywatele chcą być #wGotowości
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Orka po szwedzku
„Horyzont” przeciw dywersji
Dzień wart stu lat
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Pewna inwestycja w niepewnych czasach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO