moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Po serce do Gdańska

Na pokładzie CASY lotnicy przewieźli z Gdańska do Krakowa serce do przeszczepu. W nocy z poniedziałku na wtorek dostał je 42-letni mężczyzna. – To fantastyczne uczucie, że pomogło się komuś uratować życie – mówi dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego płk pil. Jacek Łazarczyk.


Najnowszy samolot CASA C-295M o numerze bocznym 025 poderwał się z płyty krakowskiego lotniska w poniedziałek po godzinie 19. Na pokładzie transportowca byli lekarze z Krakowskiego Szpitala Specjalistycznego im. Jana Pawła II. Lot do Gdańska trwał nieco ponad godzinę. W tamtejszym szpitalu czekał już przygotowany do operacji dawca. – Przeprowadzono pobranie wielonarządowe. Od dawcy pobrano serce, nerki i wątrobę – mówi dyspozytor z krakowskiego szpitala.

Operacja zakończyła się po północy. Krakowscy lekarze i pielęgniarki karetką na sygnale dotarli na lotnisko, gdzie czekał przygotowany do startu samolot CASA. – Procedurę startu piloci rozpoczynają, gdy tylko zakończy się operacja i lekarze wracają na lotnisko – wyjaśniają lotnicy.

Po operacji nie można pozwolić sobie na żadne opóźnienia. Przyjmuje się, że od chwili pobrania serca do wszczepienia go kolejnej osobie nie może minąć więcej niż cztery godziny. – To loty priorytetowe – mówi płk pil. Jacek Łazarczyk, dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. Sam brał udział we wczorajszej akcji. – To fantastyczne uczucie, że pomogło się komuś uratować życie – mówi.

Maszyna do Balic wróciła o godzinie 2.35 w nocy. Nowe serce otrzymał 42-letni mężczyzna.

We wczorajszej akcji wzięli udział: kpt. pil. Arkadiusz Markowicz (dowódca załogi), płk pil. Jacek Łazarczyk (drugi pilot), mjr Daniel Kubić (technik pokładowy), por. Michał Piestrak (technik załadunku).

Dla balickich lotników to druga „Akcja Serce” w tym roku. To właśnie 8 Brygada Lotnictwa Transportowego wykonuje najwięcej lotów wspierających polską transplantologię. Poza nimi w „Akcję Serce” angażują się także piloci z Brygady Lotniczej Marynarki Wojennej (wykonali taki lot 18 kwietnia).

Wojsko bierze udział w „Akcji Serce” na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej i Ministerstwem Zdrowia. Siły zbrojne uczestniczą w akcji nieodpłatnie, a piloci te dodatkowe obowiązki traktują jako loty szkolne.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Franczyk/ Aviateam.pl

dodaj komentarz

komentarze


Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
 
Planowano zamach na Zełenskiego
K9 – nieoceniony sojusznik
Ostatnia niedziela…
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Tłumy na zawodach w Krakowie
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
Pierwszy polski lot Apache’a
Pieta Michniowska
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Dzieci wojny
Święto sportów walki w Warendorfie
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Tak walczyły pancerne kolosy
Moc Czarnych Panter
Ewakuacja Polaków z Izraela
Rywalizacja snajperów
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Kajakami po medale
Podejrzane manewry na Bałtyku
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Witamy na Ziemi
Pucharowe zmagania Polaków
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Kolarskie święto w stolicy
Cel: zbudować odporność państwa
Więcej niż ćwiczenia
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
MSWiA: Zachodnia granica jest bezpieczna
Nabór do „Wakacji z wojskiem” 2025 trwa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Rekompensaty na ostatniej prostej
Broń przeciwko wrogim satelitom
Demony wojny nie patrzą na płeć
Żołnierz ranny na granicy
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Wołyń – pamiętamy
Jak Orlęta stają się Orłami?
BWP-1 – historia na dekady
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Czarna Pantera celuje
Umacnianie ściany wschodniej
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Przygotowania do Święta Wojska Polskiego
More Than an Exercise
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Warsztaty dają siłę
Wyższe stawki dla niezawodowych
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Nie żyje żołnierz PKW Irak
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nowe Abramsy już w Wesołej
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Terytorialsi zawitają do Płocka
Radomski Air Show coraz bliżej
Czarne Pantery, ognia!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO