moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Po serce do Gdańska

Na pokładzie CASY lotnicy przewieźli z Gdańska do Krakowa serce do przeszczepu. W nocy z poniedziałku na wtorek dostał je 42-letni mężczyzna. – To fantastyczne uczucie, że pomogło się komuś uratować życie – mówi dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego płk pil. Jacek Łazarczyk.


Najnowszy samolot CASA C-295M o numerze bocznym 025 poderwał się z płyty krakowskiego lotniska w poniedziałek po godzinie 19. Na pokładzie transportowca byli lekarze z Krakowskiego Szpitala Specjalistycznego im. Jana Pawła II. Lot do Gdańska trwał nieco ponad godzinę. W tamtejszym szpitalu czekał już przygotowany do operacji dawca. – Przeprowadzono pobranie wielonarządowe. Od dawcy pobrano serce, nerki i wątrobę – mówi dyspozytor z krakowskiego szpitala.

Operacja zakończyła się po północy. Krakowscy lekarze i pielęgniarki karetką na sygnale dotarli na lotnisko, gdzie czekał przygotowany do startu samolot CASA. – Procedurę startu piloci rozpoczynają, gdy tylko zakończy się operacja i lekarze wracają na lotnisko – wyjaśniają lotnicy.

Po operacji nie można pozwolić sobie na żadne opóźnienia. Przyjmuje się, że od chwili pobrania serca do wszczepienia go kolejnej osobie nie może minąć więcej niż cztery godziny. – To loty priorytetowe – mówi płk pil. Jacek Łazarczyk, dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. Sam brał udział we wczorajszej akcji. – To fantastyczne uczucie, że pomogło się komuś uratować życie – mówi.

Maszyna do Balic wróciła o godzinie 2.35 w nocy. Nowe serce otrzymał 42-letni mężczyzna.

We wczorajszej akcji wzięli udział: kpt. pil. Arkadiusz Markowicz (dowódca załogi), płk pil. Jacek Łazarczyk (drugi pilot), mjr Daniel Kubić (technik pokładowy), por. Michał Piestrak (technik załadunku).

Dla balickich lotników to druga „Akcja Serce” w tym roku. To właśnie 8 Brygada Lotnictwa Transportowego wykonuje najwięcej lotów wspierających polską transplantologię. Poza nimi w „Akcję Serce” angażują się także piloci z Brygady Lotniczej Marynarki Wojennej (wykonali taki lot 18 kwietnia).

Wojsko bierze udział w „Akcji Serce” na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej i Ministerstwem Zdrowia. Siły zbrojne uczestniczą w akcji nieodpłatnie, a piloci te dodatkowe obowiązki traktują jako loty szkolne.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Franczyk/ Aviateam.pl

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Gdy ucichnie artyleria
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Niemieckie wsparcie z powietrza
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Śnieżnik gotowy na Groty
Amunicja od Grupy WB
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Holenderska misja na polskim niebie
Orka na kursie
Jaśminowe szkolenia na AWL-u
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Zawiszacy przywitali Borsuki
Kalorie to nie wszystko
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Mundurowi z benefitami
Wojsko ma swojego satelitę!
Szwedzi w pętli
Plan na WAM
Combat 56 u terytorialsów
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Smak służby
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Satelita MikroSAR nadaje
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Pancerniacy jadą na misję
Zmierzyli się z własnymi słabościami
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowa łączność w Kosmosie
Kontrakt na ratowanie życia
Obywatele chcą być wGotowości
Dzień wart stu lat
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe Warmate dla wojska
Artylerzyści mają moc!
Nowe zdolności sił zbrojnych
W ochronie granicy
Najdłuższa noc
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Święto sportowców w mundurach
Niebo pod osłoną
Militarne Schengen
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Wszystkie Kormorany na wodzie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO