moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Po serce do Gdańska

Na pokładzie CASY lotnicy przewieźli z Gdańska do Krakowa serce do przeszczepu. W nocy z poniedziałku na wtorek dostał je 42-letni mężczyzna. – To fantastyczne uczucie, że pomogło się komuś uratować życie – mówi dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego płk pil. Jacek Łazarczyk.


Najnowszy samolot CASA C-295M o numerze bocznym 025 poderwał się z płyty krakowskiego lotniska w poniedziałek po godzinie 19. Na pokładzie transportowca byli lekarze z Krakowskiego Szpitala Specjalistycznego im. Jana Pawła II. Lot do Gdańska trwał nieco ponad godzinę. W tamtejszym szpitalu czekał już przygotowany do operacji dawca. – Przeprowadzono pobranie wielonarządowe. Od dawcy pobrano serce, nerki i wątrobę – mówi dyspozytor z krakowskiego szpitala.

Operacja zakończyła się po północy. Krakowscy lekarze i pielęgniarki karetką na sygnale dotarli na lotnisko, gdzie czekał przygotowany do startu samolot CASA. – Procedurę startu piloci rozpoczynają, gdy tylko zakończy się operacja i lekarze wracają na lotnisko – wyjaśniają lotnicy.

Po operacji nie można pozwolić sobie na żadne opóźnienia. Przyjmuje się, że od chwili pobrania serca do wszczepienia go kolejnej osobie nie może minąć więcej niż cztery godziny. – To loty priorytetowe – mówi płk pil. Jacek Łazarczyk, dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. Sam brał udział we wczorajszej akcji. – To fantastyczne uczucie, że pomogło się komuś uratować życie – mówi.

Maszyna do Balic wróciła o godzinie 2.35 w nocy. Nowe serce otrzymał 42-letni mężczyzna.

We wczorajszej akcji wzięli udział: kpt. pil. Arkadiusz Markowicz (dowódca załogi), płk pil. Jacek Łazarczyk (drugi pilot), mjr Daniel Kubić (technik pokładowy), por. Michał Piestrak (technik załadunku).

Dla balickich lotników to druga „Akcja Serce” w tym roku. To właśnie 8 Brygada Lotnictwa Transportowego wykonuje najwięcej lotów wspierających polską transplantologię. Poza nimi w „Akcję Serce” angażują się także piloci z Brygady Lotniczej Marynarki Wojennej (wykonali taki lot 18 kwietnia).

Wojsko bierze udział w „Akcji Serce” na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej i Ministerstwem Zdrowia. Siły zbrojne uczestniczą w akcji nieodpłatnie, a piloci te dodatkowe obowiązki traktują jako loty szkolne.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Franczyk/ Aviateam.pl

dodaj komentarz

komentarze


Wojsko ma swojego satelitę!
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Militarne Schengen
Obywatele chcą być wGotowości
Smak służby
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Czas na polskie Borsuki
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Mundurowi z benefitami
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Don’t Get Hacked
Holenderska misja na polskim niebie
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Wojskowa łączność w Kosmosie
Dzień wart stu lat
Komplet medali wojskowych na ringu
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Szwedzi w pętli
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Borsuki jadą do wojska!
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Przygotowani znaczy bezpieczni
Zmierzyli się z własnymi słabościami
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Nowe zdolności sił zbrojnych
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Nie panikuj. Działaj. Bądź w gotowości
Gdy ucichnie artyleria
Pancerniacy jadą na misję
Polski „Wiking” dla Danii
Artylerzyści mają moc!
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Zawiszacy przywitali Borsuki
Nowe zasady dla kobiet w armii
W krainie Świętego Mikołaja
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Orka na kursie
Plan na WAM
Najdłuższa noc
Polskie MIG-i dla Ukrainy?
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Satelita MikroSAR nadaje
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Niebo pod osłoną
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO