moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

1 BLTr ma nowy trenażer IFR

1 Baza Lotnictwa Transportowego pozyskała trenażer lotów IFR − urządzenie wspomagające trening pilotów śmigłowców W-3 Sokół, skonstruowane przez polską firmę Trinity Interactive.


Urządzenie to umożliwia naukę i trening lotów IFR, czyli wykonywanych zgodnie z przepisami, według wskazań przyrządów. Trenażer daje możliwość praktycznego wykonania lotu − od startu do lądowania. Podczas ćwiczeń pilot doskonali umiejętność określania swojej pozycji w przestrzeni powietrznej oraz procedurę do lądowania. Szkolący może wykorzystać wszystkie rodzaje urządzeń, które są używane przy podejściach precyzyjnych, takich jak: ILS1/DME², VOR³/DME, NDB4, ma również możliwość wykonania treningu lotów trasowych z wykorzystaniem pomocy radionawigacyjnych.

Urządzenie zbudowane jest na bazie komputera klasy PC oraz dwóch stanowisk: pilota instruktora i pilota ćwiczącego. Stanowisko instruktora wyposażone jest w monitor, klawiaturę i myszkę.

Oprogramowanie konfiguracyjne zintegrowane jest z bazą danych, w skład której wchodzi cyfrowa mapa obejmującą terytorium Polski z naniesionymi pozycjami różnego rodzaju obiektów (m.in. lotniska, pomoce radionawigacyjne, drogi lotnicze, punkty nawigacyjne). Pozwala to na obserwowanie pozycji symulowanego śmigłowca podczas wykonywania ćwiczenia, precyzyjne wyznaczenie jego pozycji początkowej, jak również w trakcie rozpoczęcia treningu.

Instruktor ustawia parametry wyjściowe lotu, takie jak: kurs, wysokość, prędkość lotu śmigłowca, jego położenie na terenie Polski oraz warunki atmosferyczne, takie jak prędkość i kierunek wiatru, ilość zachmurzenia i wysokość dolnej i górnej granicy chmur, jak również porę doby. Zmiana warunków atmosferycznych możliwa jest również w trakcie trwania ćwiczenia, co może także zdarzyć się w realnych warunkach.

Ćwiczący na swoim stanowisku ma do dyspozycji imitatory przyrządów sterowniczych śmigłowca oraz zestaw 4 monitorów. Na trzech z nich (o rozmiarze 40 cali) wyświetlany jest generowany komputerowo obraz otoczenia, symulujący widok z kabiny śmigłowca podczas lotu. Natomiast na 32-calowym monitorze dotykowym, umieszczonym bezpośrednio przed fotelem ćwiczącego, wyświetlany jest trójwymiarowy obraz tablicy przyrządów śmigłowca W-3 Sokół z możliwością przełączania pomiędzy poszczególnymi pulpitami, które są wykorzystywane m.in. do programowania urządzeń nawigacyjnych.

Pilot wykonujący lot ma do dyspozycji pełen zestaw przyrządów i urządzeń, jakie potrzebuje w czasie lotu i może na „na sucho" przetrenować cały lot pod nadzorem instruktora. Co więcej, instruktor może pełnić funkcję „kontrolera naziemnego" i w czasie „lotu" prowadzić korespondencję radiową.

Trenażer można wykorzystać jako stanowisko do treningu w zakresie MCC (Multi Crew Cooperation − współpraca w załodze wielosobowej); sprawdza to przygotowanie załogi przed realnym lotem i daje możliwość omówienia sposobu współpracy w czasie lotu, np. w minimalnych warunkach atmosferycznych.

Trenażer jest urządzeniem prostym, a jednocześnie w niezwykle skuteczny sposób może pomóc w przygotowaniu pilotów oraz załogi do wykonania lotu według wskazań przyrządów, zgodnie z przepisami IFR, eliminując błędy, jakie mogą się pojawić w prawdziwym locie.

Co więcej, dzięki swojej prostocie może być w przyszłości bazą do rozbudowy trenażera jako urządzenia treningowego nie tylko w wykonywaniu lotów IFR, ale także do treningu postępowania w sytuacjach awaryjnych, jakie mogą wystąpić w locie.

1. ILS Instrument Landing System system lądowania według wskazań przyrządów;
2. DME radioodległościomierz;
3. VOR - VHF Omni-directional Range radiolatarnia ogkierunkowa o bardzo wielkiej częstotliwości;
4. NDB - Non-directional Radio Beacon radiolatarnia bezkierunkowa.

Źródło: kapitan pilot Marek Guba

PZ

autor zdjęć: Arch. SP

dodaj komentarz

komentarze


Więcej niż ćwiczenia
 
Ostatnia niedziela…
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Ewakuacja Polaków z Izraela
Żołnierz ranny na granicy
Święto sportów walki w Warendorfie
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Radomski Air Show coraz bliżej
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Warsztaty dają siłę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Podejrzane manewry na Bałtyku
Witamy na Ziemi
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Terytorialsi zawitają do Płocka
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Demony wojny nie patrzą na płeć
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Wyższe stawki dla niezawodowych
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Broń przeciwko wrogim satelitom
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
BWP-1 – historia na dekady
Kolarskie święto w stolicy
Nowe Abramsy już w Wesołej
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Nie żyje żołnierz PKW Irak
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Nabór do „Wakacji z wojskiem” 2025 trwa
Pierwszy polski lot Apache’a
Cel: zbudować odporność państwa
MSWiA: Zachodnia granica jest bezpieczna
More Than an Exercise
Pieta Michniowska
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Tłumy na zawodach w Krakowie
Czarna Pantera celuje
Rywalizacja snajperów
K9 – nieoceniony sojusznik
Moc Czarnych Panter
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Tak walczyły pancerne kolosy
Jak Orlęta stają się Orłami?
Rekompensaty na ostatniej prostej
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Dzieci wojny
Pucharowe zmagania Polaków
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Planowano zamach na Zełenskiego
Umacnianie ściany wschodniej
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Czarne Pantery, ognia!
Wołyń – pamiętamy
Kajakami po medale
Przygotowania do Święta Wojska Polskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO