moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Żołnierze na traktory

Mają mieć przynajmniej sto koni mechanicznych, po dwanaście biegów do tyłu i do przodu, klimatyzację i być przystosowane do zasilania paliwem lotniczym. Polska armia chce kupić czterdzieści nowych ciągników rolniczych, które zastąpią wyeksploatowane czterdziestoletnie traktory.


Kiedy w PRL-u wojsko miało swoje gospodarstwa rolne, siły zbrojne posiadały tysiące ciągników rolniczych. Teraz, kiedy armia nie musi już hodować świń i krów ani uprawiać zboża i ziemniaków, w służbie zostało ponad czterysta. Mają je na wyposażeniu wojskowe oddziały gospodarcze, ośrodki szkolenia poligonowego oraz bazy lotnicze. Jak podkreśla ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, traktory są niezbędne do ich codziennego funkcjonowania.

– Wojsko ma ogromne areały zarówno leśne, jak i rolne, za które jest odpowiedzialne. Bez ciągników nie da się zrobić w poligonowych lasach przecinki, nie da się wytyczyć pasów bezpieczeństwa – wyjaśnia ppłk Chmiel, dodając, że z traktorów korzystają także marynarze i lotnicy. – Zimą wszyscy używają ich do odśnieżania, a obsługi lotnisk – do koszenia trawy oraz kołowania statków powietrznych.

Nowe traktory są naszej armii niezbędne, bo te które obecnie posiada, są w coraz gorszym stanie technicznym. Spośród czterystu ciągników czterdzieści cztery zostały zakwalifikowane jako „nieużytkowe”. W najbliższym czasie trafią do Agencji Mienia Wojskowego. Z resztą nie jest lepiej. Większości ciągników kończą się bowiem resursy techniczne i w najbliższych latach trzeba będzie je wycofać ze służby.

3 Rejonowa Baza Logistyczna z Krakowa ogłosiła przetarg na dostawę 40 ciągników rolniczych. Firmy zainteresowane kontraktem mają czas do 2 kwietnia na złożenie ofert handlowych. Wojsko szuka maszyn o mocy przynajmniej 100 koni mechanicznych, z klimatyzowanymi kabinami, które mogą być napędzane – poza klasycznym paliwem – także paliwem lotniczym.

Ciągniki trafią m.in. do Ośrodków Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w Żaganiu, Wędrzynie, Orzyszu, Drawsku Pomorskim, baz lotniczych w Łasku, Powidzu i Dęblinie a także portów w Gdyni i Świnoujściu.

MON zamierza przeznaczyć na nowe ciągniki kilka milionów złotych.


 

O zakupach dla polskiej armii czytaj na portalu polska-zbrojna.pl

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze

~badygard
1362247500
Tak zlikwodowali OWC to se kupią traktory wypasione !!! A czy SUFO to tańsze od OWC?
42-B7-31-2A

Wellington „Zosia” znad Bremy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Starcie pancerniaków
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Nowe zasady dla kobiet w armii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Mity i manipulacje
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Standardy NATO w Siedlcach
Kolejny kontrakt Dezametu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Koniec dzieciństwa
Nie daj się zhakować
Męska sprawa: profilaktyka
Arteterapia dla weteranów
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Dzień wart stu lat
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Gdy ucichnie artyleria
Odznaczenia za wzorową służbę
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Zasiać strach w szeregach wroga
Polski „Wiking” dla Danii
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Inwestycja w bezpieczeństwo
Awanse w dniu narodowego święta
OPW budują świadomość obronną
Marynarze mają nowe motorówki
Kircholm 1605
Kaman – domknięcie historii
Rusza program „wGotowości”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Czy to już wojna?
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Jesteśmy dziećmi wolności
Marynarze podjęli wyzwanie
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Mundurowi z benefitami
Sportowcy na poligonie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Abolicja dla ochotników
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Sukces Polaka w biegu z marines
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pięściarska uczta w Suwałkach
„Road Runner” w Libanie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO