moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Żołnierze na traktory

Mają mieć przynajmniej sto koni mechanicznych, po dwanaście biegów do tyłu i do przodu, klimatyzację i być przystosowane do zasilania paliwem lotniczym. Polska armia chce kupić czterdzieści nowych ciągników rolniczych, które zastąpią wyeksploatowane czterdziestoletnie traktory.


Kiedy w PRL-u wojsko miało swoje gospodarstwa rolne, siły zbrojne posiadały tysiące ciągników rolniczych. Teraz, kiedy armia nie musi już hodować świń i krów ani uprawiać zboża i ziemniaków, w służbie zostało ponad czterysta. Mają je na wyposażeniu wojskowe oddziały gospodarcze, ośrodki szkolenia poligonowego oraz bazy lotnicze. Jak podkreśla ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, traktory są niezbędne do ich codziennego funkcjonowania.

– Wojsko ma ogromne areały zarówno leśne, jak i rolne, za które jest odpowiedzialne. Bez ciągników nie da się zrobić w poligonowych lasach przecinki, nie da się wytyczyć pasów bezpieczeństwa – wyjaśnia ppłk Chmiel, dodając, że z traktorów korzystają także marynarze i lotnicy. – Zimą wszyscy używają ich do odśnieżania, a obsługi lotnisk – do koszenia trawy oraz kołowania statków powietrznych.

Nowe traktory są naszej armii niezbędne, bo te które obecnie posiada, są w coraz gorszym stanie technicznym. Spośród czterystu ciągników czterdzieści cztery zostały zakwalifikowane jako „nieużytkowe”. W najbliższym czasie trafią do Agencji Mienia Wojskowego. Z resztą nie jest lepiej. Większości ciągników kończą się bowiem resursy techniczne i w najbliższych latach trzeba będzie je wycofać ze służby.

3 Rejonowa Baza Logistyczna z Krakowa ogłosiła przetarg na dostawę 40 ciągników rolniczych. Firmy zainteresowane kontraktem mają czas do 2 kwietnia na złożenie ofert handlowych. Wojsko szuka maszyn o mocy przynajmniej 100 koni mechanicznych, z klimatyzowanymi kabinami, które mogą być napędzane – poza klasycznym paliwem – także paliwem lotniczym.

Ciągniki trafią m.in. do Ośrodków Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w Żaganiu, Wędrzynie, Orzyszu, Drawsku Pomorskim, baz lotniczych w Łasku, Powidzu i Dęblinie a także portów w Gdyni i Świnoujściu.

MON zamierza przeznaczyć na nowe ciągniki kilka milionów złotych.


 

O zakupach dla polskiej armii czytaj na portalu polska-zbrojna.pl

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze

~badygard
1362247500
Tak zlikwodowali OWC to se kupią traktory wypasione !!! A czy SUFO to tańsze od OWC?
42-B7-31-2A

Plan na WAM
Pięściarska uczta w Suwałkach
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Torpeda w celu
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Gdy ucichnie artyleria
Merops wdrażany natychmiast
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Dostawa Homarów-K
Im ciemniej, tym lepiej
Polski „Wiking” dla Danii
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Awanse w dniu narodowego święta
Borsuki zadomowiły się na poligonie
„Horyzont” przeciw dywersji
Dodatkowe zapory
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Zamek” pozostał bezpieczny
Mundurowi z benefitami
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Is It Already War?
Kosmiczna wystawa
Militarne Schengen
„Road Runner” w Libanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Mity i manipulacje
Ogień z Leopardów na Łotwie
Standardy NATO w Siedlcach
My, jedna armia
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Sukces Polaka w biegu z marines
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Studenci ewakuowali szpital
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Dywersja na kolei. Są dowody
Dzień wart stu lat
Kapral Bartnik mistrzem świata
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Marynarze podjęli wyzwanie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Ułani szturmowali okopy
Wojskowy bus do szczęścia
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Nowe zasady dla kobiet w armii
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Palantir pomoże analizować wojskowe dane

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO