moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe CASY na polskim niebie

Prosto z zakładów w Sewilli dwa samoloty C-295M trafiły dziś do 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie. To efekt umowy wartej 870 mln zł, a podpisanej w czerwcu z firmą Airbus Military. W sumie mamy dostać pięć transportowców.


Zanim CASY wylądowały w Polsce, do Hiszpanii polecieli żołnierze z krakowskiej bazy, by przekonać się, czy maszyny są sprawne i wykonane zgodnie z podpisaną umową. Oba C-295M będą służyć w 8 Bazie. Transportowce mają już „łaciaty” kamuflaż i biało-czerwoną szachownicę na skrzydłach.

W polskiej armii jest 11 maszyn tego typu. Pierwsze pojawiły się w sierpniu 2003 r. Kolejne trzy samoloty trafią do krakowskiej bazy w 2013 r. Polska stanie się wtedy posiadaczem największej liczby samolotów C-295M na świecie.


CASY zostały dostarczone na podstawie umowy, którą w czerwcu tego roku podpisał gen. Andrzej Duks, ówczesny szef Inspektoratu Uzbrojenia. Wartość kontraktu wyniosła 870 mln zł i zobowiązywała Airbus Military do dostarczenia 5 transportowców z dokumentacją techniczną, wyposażeniem oraz pakietem logistycznym. Ten ostatni kosztował naszą armię około 20 proc. wartości całej umowy. Dzięki niemu jednak będzie możliwe eksploatowanie pięciu dodatkowych samolotów tego typu.

Prototyp C-295M wystartował po raz pierwszy w 1997 r. CASA C-295M jest typowym wojskowym samolotem transportowym z tylną rampą ładunkową, zbudowanym w układzie górnopłata. Startując z normalną masą startową 21 t, może przewieźć ładunek o maksymalnej masie 9250 kg na odległość 1455 km. W szczególnych sytuacjach masę startową samolotu można zwiększyć do 23,2 t.

Samoloty kompletowane są w fabryce w Sewilli, ale z elementów produkowanych m.in. w filii Airbus Military – EADS PZL Warszawa-Okęcie. CASY wyposażone są w najnowocześniejsze systemy nawigacji GPS, radiolokacyjne stacje ostrzegawcze oraz wyrzutnie wabików. Maksymalny pułap: ok. 9000 m. Maksymalna prędkość: 480 km/h. Maksymalny zasięg przy ładunku 4000 kg: 4970 km.

Źródło: SP

JT

autor zdjęć: Inspektorat Uzbrojenia MON

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1349618280
Masz całkowitą rację z tymi Casami ale w razie "W" muszą na coś załadować swoje dobytki i uciekać a co do Miga i Su to mogą więcej zdziałać niż F-16 bo przynajmniej latają / F-16 zdolnych do lotu jest ok 40% i to nędznie dozbrojonych/ i MON powinien jak najszybciej zakupić 5 eskadr Gripenów bo też trzeba na nie kilka lat czekać a po 2022r pomyśleć o Eurofighterach
85-84-FA-AA
~kris_dl
1349601600
Bardziej niż CASY potrzebne są samoloty bojowe. W razie "W" Casy nas nie obronią, w przeciwieństwie do nowych F 16 czy Grippenów. Nasze Su 22 czy Mig 29 są obecnie tyle warte ile wycelowana w nie rakieta, a nasz MON kupuje transportowce, których i tak mamy sporą flotę. Moim zdaniem, nie ma się czym chwalić.
1B-76-2E-3F

Z najlepszymi na planszy
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
Hekatomba na Woli
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Łódź na granicy
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Czas nowych inwestycji
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Laury MSPO przyznane
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Grot A3 w drodze do linii
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Beret „na rekinka” lub koguta
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Wyczekiwane przyspieszenie
Certyfikacja „Dwunastki” na XII zmianę do Libanu
Kikimora o wielu twarzach
Brytyjczycy żegnają Malbork
Współpraca z Koreą ma wymiar strategiczny
Towarzysze czołgów
Salwa z wysokości
Nasz Hercules
Drony na celowniku
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Spotkanie Trump-Nawrocki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Piorun 2 coraz bliżej
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Startuje „Żelazny obrońca”
Lepsza efektywność
StormRider na fali
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Świetne występy polskich żołnierzy
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
„Żelazna Dywizja” na Narwi
„Road Runner” w Libanie
Wielkie zbrojenia za Odrą
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Finisz programu „Orlik”?
„Był twarzą sił powietrznych”
Detect & Classify: satelity z AI
Zwycięska batalia o stolicę
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
Statuetki dla tuzów biznesu
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Orlik na Alfę
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Nocne ataki na Ukrainę
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Dwie agresje, dwie okupacje
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO