moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

System ratowniczy dla podwodniaków

Alarm! Okręt podwodny osiadł na dnie! Dla marynarzy to chwila, kiedy stają oko w oko ze śmiercią. Na szczęście teraz mogą się wydostać na powierzchnię bez większych problemów suchą stopą. A wszystko za sprawą NSRS – nowoczesnego pojazdu przeznaczonego do ewakuacji. Jutro po raz pierwszy zostanie on wykorzystany na polskich wodach terytorialnych.


NSRS to inaczej NATO Submarine Rescue System. – Został on stworzony przez konstruktorów z trzech państw – Francji, Norwegii i Wielkiej Brytanii. Nasi marynarze będą go mogli przetestować przy okazji polsko-szwedzkich ćwiczeń „Northern Crown 2012” – mówi kmdr ppor. Piotr Adamczak, zastępca rzecznika Marynarki Wojennej. NSRS to system złożony z niewielkiego batyskafu, komór dekompresyjnych i wyposażonego w kamerę podwodnego robota. – Zwykle umieszcza się je na okręcie, z którego prowadzona jest akcja ratunkowa. Komory mogą pomieścić nawet sto osób, a to oznacza, że NSRS można wykorzystać także do ewakuacji dużego okrętu atomowego – tłumaczy kmdr ppor. Adamczak.

Na potrzeby „Northern Crown” został jednak wypożyczony ze Szwecji sam pojazd, który zostanie zaokrętowany na szwedzkiej jednostce „Belos”. Batyskaf przeprowadzi symulowaną ewakuację załogi polskiego okrętu podwodnego ORP „Sokół”.

Jak działa system? Pierwszy etap to lokalizacja uszkodzonego okrętu. Następnie pod wodę schodzą nurkowie bądź mały bezzałogowy pojazd z kamerą, aby ocenić, czy są warunki do przeprowadzenia ewakuacji. Następnie do akcji wkracza załoga batyskafu, który może się zanurzyć na głębokość do 610 m. – Podpływa on do okrętowego włazu i łączy się z nim za pomocą specjalnego luku. Po wyrównaniu ciśnienia marynarze z uszkodzonej jednostki przechodzą do pojazdu ratowniczego, który wynosi ich na powierzchnię – wyjaśnia kmdr ppor. Adamczak. – Tam bada ich lekarz. Jeśli zaistnieje taka potrzeba, marynarze trafiają do komory dekompresyjnej, gdzie przyzwyczajają się do panujących na powierzchni warunków. Mogą skorzystać z komory należącej do systemu bądź komory będącej integralną częścią okrętu – dodaje Adamczak.

Batyskaf jest niewielki, więc kurs trzeba zwykle powtórzyć kilka razy. NSRS to obecnie jeden z najnowocześniejszych systemów służących do ewakuacji z okrętów podwodnych. Podczas „Northern Crown 2012” zostanie po raz pierwszy użyty na polskich wodach terytorialnych. – Jeden z naszych okrętów łączył się już z pojazdem ratowniczym NSRS, ale działo się to przy okazji natowskich ćwiczeń na Morzu Norweskim – tłumaczy kmdr ppor. Adamczak.

Polska w programie NSRS ma status obserwatora. A to oznacza, że może prosić właścicieli systemu o możliwość jego wykorzystania podczas manewrów. Jak każde państwo może też liczyć na pomoc w razie awarii czy uszkodzenia jednostki. – System jest niezwykle kosztowny. Nie planujemy dołączenia do grona właścicieli, ale cieszymy się z możliwości współpracy – podkreśla kmdr ppor. Adamczak.

Podczas rozpoczynających się jutro ćwiczeń akcję ewakuacji będzie koordynował trzyosobowy zespół złożony z Polaka, Szweda i Brytyjczyka.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: DGA, NATO

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1349276940
Polska MW powinna jak najszybciej kupić ten batyskaf bo o nowych OP nic nie słychać a te co mamy to już niedługo mogą nie wypłynąć na powierzchnię .Niestety nie pozostaje nam nic innego jak tylko żartować nad tonącą MW bo płakać będziemy jak potopią się nasi marynarze / oby nigdy to nie nastąpiło/ a potem jak zawsze winnych brak
E2-06-80-91

Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
W ochronie granicy
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Dzień wart stu lat
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Wszystkie Kormorany na wodzie
Pancerniacy jadą na misję
Jaśminowe szkolenia na AWL-u
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Artylerzyści mają moc!
Obywatele chcą być wGotowości
Szwedzi w pętli
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Polski „Wiking” dla Danii
Wojsko ma swojego satelitę!
Smak służby
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Gdy ucichnie artyleria
Nowe zasady dla kobiet w armii
Combat 56 u terytorialsów
Satelita MikroSAR nadaje
Militarne Schengen
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Nowe Warmate dla wojska
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Gala Boksu na Bemowie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Niebo pod osłoną
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Święto sportowców w mundurach
Amunicja od Grupy WB
Kalorie to nie wszystko
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Holenderska misja na polskim niebie
Nowe zdolności sił zbrojnych
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Zawiszacy przywitali Borsuki
Śnieżnik gotowy na Groty
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Niemieckie wsparcie z powietrza
Kontrakt na ratowanie życia
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojskowa łączność w Kosmosie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Mundurowi z benefitami
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Najdłuższa noc
Orka na kursie
Plan na WAM
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO