moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Legendarny bombowiec „Łoś” został zrekonstruowany

Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu stworzyły wierną replikę przedwojennego polskiego bombowca „Łoś”. Samolot skonstruowany w latach 30. brał udział w II wojnie światowej. Do dziś ani jeden jego egzemplarz nie zachował się w dobrym stanie. Dlatego mielecki bombowiec będzie atrakcją dla pasjonatów lotnictwa.


Zrekonstruowanego „Łosia” będzie można zobaczyć już 29 września.
- W tej chwili trwają ostatnie prace. ,,Łoś" właśnie został pomalowany
- usłyszeliśmy w mieleckiej spółce. Bombowiec jest odtwarzany w skali 1:1.

W zakładach powstaje tak zwany model sylwetkowy - kształtem oraz wielkością przypomina autentyk, nie jest jednak budowany z oryginalnych części i nie będzie mógł latać. Model stanie w przyzakładowym muzeum.

W 1934 roku trójka konstruktorów - Jerzy Dąbrowski, Piotr Kubicki oraz Franciszek Misztal - złożyła w Ministerstwie Spraw Wojskowych projekt średniej wielkości bombowca. Pomysł spotkał się ze sporym zainteresowaniem. Współgrał bowiem z popularną wówczas koncepcją, w myśl której to właśnie bombowce powinny stanowić główną siłę Wojsk Lotniczych.

Bardzo szybko ruszyły prace nad prototypem. W grudniu 1936 roku doszło do oblotu pierwszego egzemplarza. Armia przekonała się do bombowca i rozszerzyła pierwotne zamówienie o kolejne maszyny. - ,,Łoś'' jak na owe czasy był samolotem nowoczesnym. Zyskał wysokie oceny nie tylko w Polsce, ale i za granicą - podkreśla prof. Bogusław Polak, historyk z Politechniki Koszalińskiej.

Bombowiec był stosunkowo lekki, a przez to szybki. Mógł osiągać prędkość nieco ponad 400 km/h. Jego maksymalny zasięg przy małym obciążeniu został wyliczony na niemal trzy tysiące kilometrów. Był zdolny do przenoszenia bomb o łącznej masie 2500 kilogramów.

Bombowiec był prezentowany podczas wystaw lotniczych w Belgradzie i Paryżu. Wzbudził zainteresowanie kontrahentów m.in. z Bułgarii, Turcji, Jugosławii i Hiszpanii. W kilku przypadkach doszło do podpisania nigdy nie zrealizowanych kontraktów na produkcję i dostawę maszyny.


,,Łosie" były produkowane w fabrykach PZL w Warszawie oraz Mielcu. Do wybuchu wojny powstało 120 bombowców. Do jednostek trafiło 70. Maszyny służyły w dwóch dywizjach i były wykorzystywane m.in. do bombardowania niemieckich kolumn pancernych.

- Nie był to najszczęśliwszy pomysł. Aby zbombardować znajdującą się w ruchu kolumnę, maszyny musiały lecieć stosunkowo nisko. Stanowiły łatwy cel – opowiada prof. Polak. Podczas Kampanii Wrześniowej wiele samolotów zostało zniszczonych. Część trafiło do Rumunii, gdzie tamtejsza armia po prostu je skonfiskowała. ,,Łosie'' zostały potem użyte m.in. do bombardowania Koszyc, które należały wówczas do Węgier.

-,,Łosi" było zbyt mało, by mogły mieć realny wpływ na losy Kampanii Wrześniowej. Zresztą w tym czasie nasza armia była w fazie przezbrajania. Zakrojony na szeroką skalę projekt miał się zakończyć w 1944 roku. Wybuch wojny położył mu kres - tłumaczy prof. Polak. Po wojnie produkcja ,,Łosi" nie została wznowiona.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: NAC

dodaj komentarz

komentarze


„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Wojsko przyciąga młodych jak nigdy wcześniej
Brytyjczycy żegnają Malbork
Orlik na Alfę
Cisza przed wojną
Kolarskie święto w stolicy
Wojskową służbę zdrowia czekają zmiany
Las Pamięci uczci poległych
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Strzelanina w bazie US Army
Beret „na rekinka” lub koguta
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Tomczyk: Macierewicz dążył do ukrycia prawdy
Warsztat na kółkach dla F-16
Na rosyjskim pasku
Ważna współpraca
Żołnierze pomagają na wałach w Pszczółkach
Logistyczna rewolucja
Pucharowe zmagania Polaków
Karol Nawrocki objął urząd prezydenta
Pancerniacy ze Świętoszowa po długim marszu
Terytorialsi i czarna taktyka
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Czołg K2 made in Poland
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Pamięć o poległych na misjach wciąż żywa
Hekatomba na Woli
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Polsko-norweskie partnerstwo w zwalczaniu dronów
Warszawa uczciła rocznicę Powstania
Sojusznicza misja na polskim niebie
W drodze po młodszego nurka
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Armia zetek
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Od pilota do instruktora
15 sierpnia widzimy się w Warszawie!
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Bez wojska usuwanie szkód trwałoby dłużej”
Warszawo, do broni!
Terytorialsi zawitają do Płocka
Jak zostać kapralem rezerwy
Prezydent Duda pożegnał się z wojskiem
Inwestycje w mobilność wojska
Rewolucja zgodnie z planem
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Na granicy coraz trudniej
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO