moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Międzynarodowe ćwiczenia śmigłowców

Nocny transport wojsk, współdziałanie z pododdziałami piechoty i wojsk specjalnych innych krajów – to tylko niektóre zadania z programu międzynarodowych ćwiczeń Logical Decision. Biorą w nich udział żołnierze z 7 Eskadry Działań Specjalnych. Trening na Węgrzech ma pomóc pilotom w przygotowaniu się do współpracy z jednostkami specjalnymi.


Eskadra jest pododdziałem 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Została powołana do życia w ubiegłym roku – mówi kpt. Włodzimierz Baran, oficer prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. – Eskadra ma współdziałać z wojskami specjalnymi, stanowić dla nich wsparcie. Z tym wiąże się transport w trudnych warunkach, na przykład w nocy, czy też nisko nad ziemią – dodaje.

Od kilku dni pododdział bierze udział w swoich pierwszych międzynarodowych ćwiczeniach. Logical Decision prowadzone są na Węgrzech, w bazie Szolnok. Na co dzień stacjonują tam trzy eskadry: samolotów szkolenia podstawowego Jak 52, śmigłowców Mi-8 Hip oraz Mi-17 Hip oraz szturmowych śmigłowców Mi-24.


Na początku września dołączyli do nich goście z Macedonii, Słowacji oraz Polski. Jednostka z Powidza wysłała na Węgry 16 żołnierzy oraz śmigłowiec Mi-17. Polska delegacja składa się z personelu latającego, personelu SIL oraz oficera sztabu. W jej planach znalazły się między innymi loty w różnych konfiguracjach (w tym tzw. cross flights, podczas których załoga jest złożona z żołnierzy różnych narodowości), loty rozpoznawcze oraz nocny transport wojsk z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych.

Zadania lotnikom stawia międzynarodowy sztab, w skład którego włączeni zostali także Polacy. Celem ćwiczeń jest wymiana doświadczeń i zacieśnienie współpracy pomiędzy pilotami różnych państw, doskonalenie znajomości procedur obowiązujących w NATO, wreszcie współudział w planowaniu misji lotniczych na różnych szczeblach dowodzenia. Węgierskie ćwiczenia potrwają do 14 września. Dla żołnierzy z powidzkiej eskadry będą stanowiły jeden z testów przed czekającymi ich zadaniami, które wynikają z sojuszniczych zobowiązań Wojsk Specjalnych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Balogh Akos / LHSN

dodaj komentarz

komentarze

~oficer
1347534360
Szanowny Panie, w zamieszczonym artykule znajduja sie duze rozbieznosci, m.in. nieprawidlowa liczba osob a takze proporcje w specjalnosciach. Poza tym, ciesze sie ze na bazie mojej notatki powstal taki artykuł.
72-C6-7E-11

Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Brytyjczycy żegnają Malbork
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Z najlepszymi na planszy
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
17 września 1939. Nigdy więcej
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Husarz z polskim instruktorem
Wielkie zbrojenia za Odrą
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Dwie agresje, dwie okupacje
NATO – jesteśmy z Polską
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
W poszukiwaniu majora Serafina
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Krok ku niezależności
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Defendery skompletowane
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rekompensaty na nowych zasadach
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Black Hawki nad Warszawą
Brytyjczycy na wschodniej straży
Cios w plecy
Hekatomba na Woli
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Kurs dla najlepszych w SERE
Największy transport Abramsów w tym roku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Żandarmeria skontroluje także cywilów
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Święto Wojsk Lądowych
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Orlik na Alfę
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Debiut polskich Patriotów
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Zwycięska batalia o stolicę
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Czołgiści w ogniu
Pożegnanie z Columbią
„Road Runner” w Libanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO