moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Międzynarodowe ćwiczenia śmigłowców

Nocny transport wojsk, współdziałanie z pododdziałami piechoty i wojsk specjalnych innych krajów – to tylko niektóre zadania z programu międzynarodowych ćwiczeń Logical Decision. Biorą w nich udział żołnierze z 7 Eskadry Działań Specjalnych. Trening na Węgrzech ma pomóc pilotom w przygotowaniu się do współpracy z jednostkami specjalnymi.


Eskadra jest pododdziałem 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Została powołana do życia w ubiegłym roku – mówi kpt. Włodzimierz Baran, oficer prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. – Eskadra ma współdziałać z wojskami specjalnymi, stanowić dla nich wsparcie. Z tym wiąże się transport w trudnych warunkach, na przykład w nocy, czy też nisko nad ziemią – dodaje.

Od kilku dni pododdział bierze udział w swoich pierwszych międzynarodowych ćwiczeniach. Logical Decision prowadzone są na Węgrzech, w bazie Szolnok. Na co dzień stacjonują tam trzy eskadry: samolotów szkolenia podstawowego Jak 52, śmigłowców Mi-8 Hip oraz Mi-17 Hip oraz szturmowych śmigłowców Mi-24.


Na początku września dołączyli do nich goście z Macedonii, Słowacji oraz Polski. Jednostka z Powidza wysłała na Węgry 16 żołnierzy oraz śmigłowiec Mi-17. Polska delegacja składa się z personelu latającego, personelu SIL oraz oficera sztabu. W jej planach znalazły się między innymi loty w różnych konfiguracjach (w tym tzw. cross flights, podczas których załoga jest złożona z żołnierzy różnych narodowości), loty rozpoznawcze oraz nocny transport wojsk z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych.

Zadania lotnikom stawia międzynarodowy sztab, w skład którego włączeni zostali także Polacy. Celem ćwiczeń jest wymiana doświadczeń i zacieśnienie współpracy pomiędzy pilotami różnych państw, doskonalenie znajomości procedur obowiązujących w NATO, wreszcie współudział w planowaniu misji lotniczych na różnych szczeblach dowodzenia. Węgierskie ćwiczenia potrwają do 14 września. Dla żołnierzy z powidzkiej eskadry będą stanowiły jeden z testów przed czekającymi ich zadaniami, które wynikają z sojuszniczych zobowiązań Wojsk Specjalnych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Balogh Akos / LHSN

dodaj komentarz

komentarze

~oficer
1347534360
Szanowny Panie, w zamieszczonym artykule znajduja sie duze rozbieznosci, m.in. nieprawidlowa liczba osob a takze proporcje w specjalnosciach. Poza tym, ciesze sie ze na bazie mojej notatki powstal taki artykuł.
72-C6-7E-11

Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Pancerniacy jadą na misję
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
W krainie Świętego Mikołaja
AW149 made in Poland
Niebo pod osłoną
Militarne Schengen
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Komplet medali wojskowych na ringu
Kapral Bartnik mistrzem świata
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Przygotowani znaczy bezpieczni
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Więcej Herculesów dla Abramsów
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Noc Dnia Podchorążego
Plan na WAM
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pociski rakietowe dla Husarzy
Nowe Kraby w Sulechowie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Czwarta dostawa Abramsów
Uczelnie łączą siły
Zwrot na Bałtyk
Nowe zasady dla kobiet w armii
Dzień wart stu lat
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Mundurowi z benefitami
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojsko na Horyzoncie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Skytrucki dla Niemiec
Polski „Wiking” dla Danii
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Wojsko przetestuje nowe technologie
Gdy ucichnie artyleria
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Wojskowy bus do szczęścia
wGotowości do reakcji
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Z Su-22 dronów nie będzie
Po co wojsku satelity?
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Najdłuższa noc
Razem na ratunek
Wojsko ma swojego satelitę!
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
The Darker, the Better

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO