moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Międzynarodowe ćwiczenia śmigłowców

Nocny transport wojsk, współdziałanie z pododdziałami piechoty i wojsk specjalnych innych krajów – to tylko niektóre zadania z programu międzynarodowych ćwiczeń Logical Decision. Biorą w nich udział żołnierze z 7 Eskadry Działań Specjalnych. Trening na Węgrzech ma pomóc pilotom w przygotowaniu się do współpracy z jednostkami specjalnymi.


Eskadra jest pododdziałem 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Została powołana do życia w ubiegłym roku – mówi kpt. Włodzimierz Baran, oficer prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. – Eskadra ma współdziałać z wojskami specjalnymi, stanowić dla nich wsparcie. Z tym wiąże się transport w trudnych warunkach, na przykład w nocy, czy też nisko nad ziemią – dodaje.

Od kilku dni pododdział bierze udział w swoich pierwszych międzynarodowych ćwiczeniach. Logical Decision prowadzone są na Węgrzech, w bazie Szolnok. Na co dzień stacjonują tam trzy eskadry: samolotów szkolenia podstawowego Jak 52, śmigłowców Mi-8 Hip oraz Mi-17 Hip oraz szturmowych śmigłowców Mi-24.


Na początku września dołączyli do nich goście z Macedonii, Słowacji oraz Polski. Jednostka z Powidza wysłała na Węgry 16 żołnierzy oraz śmigłowiec Mi-17. Polska delegacja składa się z personelu latającego, personelu SIL oraz oficera sztabu. W jej planach znalazły się między innymi loty w różnych konfiguracjach (w tym tzw. cross flights, podczas których załoga jest złożona z żołnierzy różnych narodowości), loty rozpoznawcze oraz nocny transport wojsk z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych.

Zadania lotnikom stawia międzynarodowy sztab, w skład którego włączeni zostali także Polacy. Celem ćwiczeń jest wymiana doświadczeń i zacieśnienie współpracy pomiędzy pilotami różnych państw, doskonalenie znajomości procedur obowiązujących w NATO, wreszcie współudział w planowaniu misji lotniczych na różnych szczeblach dowodzenia. Węgierskie ćwiczenia potrwają do 14 września. Dla żołnierzy z powidzkiej eskadry będą stanowiły jeden z testów przed czekającymi ich zadaniami, które wynikają z sojuszniczych zobowiązań Wojsk Specjalnych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Balogh Akos / LHSN

dodaj komentarz

komentarze

~oficer
1347534360
Szanowny Panie, w zamieszczonym artykule znajduja sie duze rozbieznosci, m.in. nieprawidlowa liczba osob a takze proporcje w specjalnosciach. Poza tym, ciesze sie ze na bazie mojej notatki powstal taki artykuł.
72-C6-7E-11

MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Więcej Herculesów dla Abramsów
The Darker, the Better
Komplet medali wojskowych na ringu
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Orka po szwedzku
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Krajowa produkcja amunicji
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Udany start Peruna
Militarne Schengen
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Nowe Kraby w Sulechowie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Bezzałogowy nurek
Razem na ratunek
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
„Horyzont” przeciw dywersji
Marynarze podjęli wyzwanie
Polscy marynarze na misjach
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Po co wojsku satelity?
Kapral Bartnik mistrzem świata
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Ogień z Leopardów na Łotwie
Mundurowi z benefitami
Wojsko ma swojego satelitę!
Okręt skrojony na Bałtyk
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Pancerniacy jadą na misję
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Początek „Ratownika”
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Dzień wart stu lat
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Wojsko na Horyzoncie
W krainie Świętego Mikołaja
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Obywatele chcą być #wGotowości
AW149 made in Poland
Zwrot na Bałtyk
Wojskowy bus do szczęścia
Polski „Wiking” dla Danii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Pociski rakietowe dla Husarzy
Gdy ucichnie artyleria
Niebo pod osłoną
Plan na WAM
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO