moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejna dostawa FA-50 dla wojska

Dwa kolejne samoloty FA-50 południowokoreańskiej produkcji już w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego. O realizacji dostawy poinformował za pośrednictwem portalu X Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej. – Maszyny pilnie wzmocnią zdolności polskich sił powietrznych – zaznaczył. Dodał, że Polska dysponuje już dwunastoma egzemplarzami tego sprzętu.

FA-50 to lekki samolot bojowy produkowany przez południowokoreańską firmę Korea Aerospace Industries. Polska zamówiła w 2022 roku 48 egzemplarzy, a pierwsze z nich latem dotarły nad Wisłę. Jak poinformował na portalu X Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej, wczoraj do Polski dostarczono kolejne samoloty. „Do Warszawy przyleciał 11. i 12. egzemplarz. Maszyny pilnie wzmocnią zdolności polskich sił powietrznych” – napisał w mediach społecznościowych.

Szef MON-u zaznaczył, że wraz z wczorajszym transportem do Polski dwóch samolotów zakończył się pierwszy etap realizacji zamówienia na te maszyny. 12 egzemplarzy FA-50GF zasila 23 Bazę Lotnictwa Taktycznego. – Samoloty o numerach bocznych 11 i 12 już znajdują się w naszym hangarze. W tej chwili jeden z nich ma montowany silnik, a jeśli chodzi o drugi, trwa montaż elementów płatowca – mówi ppłk Marcin Boruta, rzecznik prasowy 23 BLT. Zaznacza, że kiedy statki powietrzne zostaną złożone, do pracy przystąpi specjalnie do tego celu powołana komisja, która oceni, czy mogą rozpocząć służbę. – Ten etap powinien zakończyć się w połowie grudnia – zdradza rzecznik.

Niewykluczone, że pierwsi polscy piloci zasiądą za sterami nowych samolotów jeszcze w tym roku. Wpływ na ten termin ma jednak wiele czynników, m.in. warunki atmosferyczne. Bo wojskowi są do tego gotowi. Każdy z pilotów FA-50 ma za sobą specjalistyczne szkolenie, zarówno w Korei Południowej, jak i w Polsce. Pierwszym polskim pilotem, który odbył samodzielny lot na FA-50, był mjr Jacek Stolarek z 23 BLT. Historyczne wydarzenie miało miejsce 17 listopada.

Kolejne dostawy samolotów FA-50 zaplanowano na lata 2025–2028. Wojsko Polskie otrzyma wówczas 36 maszyn w wersji FA-50PL. Wartość zamówienia pierwszych 12 egzemplarzy to 705 mln dolarów netto, kolejnych 36 – 2,3 mld dolarów netto. Obie umowy uwzględniają pakiet szkoleniowy i logistyczny oraz usługę wsparcia technicznego.

FA-50 to samolot wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, nowoczesną awionikę oraz radar kierowania ogniem. Jego uzbrojenie stanowi działko kalibru 20 mm oraz podwieszane uzbrojenie lotnicze, obejmujące pociski rakietowe powietrze–powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze–ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tys. funtów (79 kN). Prędkość maksymalna FA-50 to 1,5 Macha (1837,5 km/h), natomiast jego zasięg wynosi 1800 km.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Piotr Wróblewski

dodaj komentarz

komentarze

~andy
1701685080
budowa kompetencji szkolenia na dwóch typach samolotów ... to chaos i marnotrawstwo pieniędzy podatników ... czy leci z nami pilot
30-79-8A-80
~ja
1701262140
Nie rozumiem dlaczego tak bardzo nagłaśniany jest pierwszy lot polskiego pilota samolotem FA-50. Można by pomyśleć że nigdy wcześniej polscy piloci nie mieli okazji polatać samolotami odrzutowymi, dopiero Pan Błaszczak im to załatwił
3B-CD-0E-60

Letni wypoczynek z MON-em
 
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Kierunek Karkonosze
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Dzień, który zmienił bieg wojny
Nowy rozdział w historii Mesko
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Droga do zespołu bojowego GROM
Trzy okręty, jeden zespół
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
100 lat historii Szkoły Orląt
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Specjalsi opanowali amerykański okręt
PGZ na nowo
Nasi czołgiści najlepsi
Uczelnia wysokich lotów
ZMU dla marynarzy
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Tak uczyły się latać orlęta
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Film o Feniksie i terytorialsach
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Walczmy mądrze
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Badania z WAT-u na misji AX-4
W wakacje wstąp do WOT-u!
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Żołnierz influencer?
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Robotyka to przyszłość medycyny
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Nowe cele obronne NATO
Lekcje na poligonie
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Unijni ministrowie podpisali SAFE
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Dezamet rośnie w siłę
Zmagania sześcioosobowych armii
Podróż w ciemność
Wyzwanie, które integruje
Podejrzane manewry na Bałtyku
Piloci na straży bezpieczeństwa
W Dęblinie tylko do przodu
Misja PKW „Olimp” doceniona
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Ogniem i tarczą
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
DNA GROM-u
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Od chaosu do wiktorii
ASzWoj na warcie od pokoleń

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO