moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Targowa premiera Jelcza

Zgodnie z zamierzeniami Ministerstwa Obrony Narodowej, wszystkie planowane do pozyskania wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe HIMARS, które w Wojsku Polskim będą nosić nazwę Homar-A, mają być posadowione na ciężarówkach Jelcza. Firma z Laskowic zaprezentowała na MSPO Jelcza 663.45 – najnowszą ciężarówkę zaprojektowaną z myślą o projekcie Homara-A.

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach firmy zbrojeniowe z Polski i zagranicy prezentują wiele innowacyjnych, pokazywanych po raz pierwszy publicznie rozwiązań. Co ciekawe, spora część targowych premier to różnego typu pojazdy. Oprócz rodziny samochodów 4 x 4 o kryptonimie Waran, które przedstawiane są na MSPO jako nośniki systemu Gladius, niszczyciele czołgów Ottokar-Brzoza czy wozy dowodzenia, najwięcej uwagi zwiedzających kieleckie targi przyciąga najnowsza ciężarówka firmy Jelcz, oznaczona jako 663.45. Choć na pierwszy rzut oka nazwa ta niewiele mówi, to miłośnicy rodzimych militariów natychmiast rozszyfrowują, że mamy do czynienia z pierwszą trzyosiową ciężarówką trzeciej generacji aut produkowanych przez Jelcza. Poprzednia generacja miała cyfrę 2 – np. 662 (Jelcze trzyosiowe) albo 882 (czteroosiowe), gdzie trzecia cyfra to właśnie numer generacji pojazdów, a dwie pierwsze oznaczają rodzaj napędu (6 x 6 lub 8 x 8).

Co wyróżnia nowy pojazd Jelcza? Przede wszystkim gruntownie przebudowany zespół napędowy. Konstruktorzy z firmy zdecydowali bowiem, że czas zrezygnować z silnika umieszczonego z przodu auta, do którego, aby przeprowadzić niezbędne naprawy, można się dostać tylko poprzez podniesienie kabiny. W Jelczu 663.45 nie trzeba będzie już tego robić. Napęd został umieszczony z tyłu kabiny, dzięki czemu można się do niego dostać łatwo i szybko – na zasadzie power packa, jak w nowoczesnych czołgach – wymienić nawet cały blok napędowy.

W nowym pojeździe przebudowane zostało również zawieszenie, które przeprojektowano tak, aby nie tylko znacząco poprawić jego właściwości terenowe, lecz także zwiększyć komfort jazdy.

Jelcza 663.45 napędza wysokoprężny, sześciocylindrowy, rzędowy chłodzony powietrzem silnik MTU OM460 LA Euro 3 z turbodoładowaniem. Generuje on moc 335 kW (przy 1800 obr./min) oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 2000 Nm przy 1300 obr./min.

Ciężarówka ma imponujące możliwości jezdne, biorąc pod uwagę masę własną, ciężar ładunku oraz zabudowę specjalną. Sam pojazd waży nieco ponad 18 t. Jego maksymalna masa całkowita może jednak wynosić 33 t, a razem z przyczepą to aż 57 t. Kabina jest opancerzona do poziomu 1 wg NATO Stanag 4569 i pomieści trzy osoby.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Nowe zdolności sił zbrojnych
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Wojsko ma swojego satelitę!
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Niebo pod osłoną
Gdy ucichnie artyleria
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Plan na WAM
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
W krainie Świętego Mikołaja
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Artylerzyści mają moc!
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Militarne Schengen
Holenderska misja na polskim niebie
Orka na kursie
Wojskowa łączność w Kosmosie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Smak służby
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Szwedzi w pętli
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Obywatele chcą być wGotowości
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Kalorie to nie wszystko
Combat 56 u terytorialsów
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Pancerniacy jadą na misję
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Komplet medali wojskowych na ringu
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nie panikuj. Działaj. Bądź w gotowości
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Najdłuższa noc
Polski „Wiking” dla Danii
Czas na polskie Borsuki
Dzień wart stu lat
Satelita MikroSAR nadaje
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Mundurowi z benefitami
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Zawiszacy przywitali Borsuki
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Niemieckie wsparcie z powietrza
Jaśminowe szkolenia na AWL-u
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO