moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Targowa premiera Jelcza

Zgodnie z zamierzeniami Ministerstwa Obrony Narodowej, wszystkie planowane do pozyskania wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe HIMARS, które w Wojsku Polskim będą nosić nazwę Homar-A, mają być posadowione na ciężarówkach Jelcza. Firma z Laskowic zaprezentowała na MSPO Jelcza 663.45 – najnowszą ciężarówkę zaprojektowaną z myślą o projekcie Homara-A.

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach firmy zbrojeniowe z Polski i zagranicy prezentują wiele innowacyjnych, pokazywanych po raz pierwszy publicznie rozwiązań. Co ciekawe, spora część targowych premier to różnego typu pojazdy. Oprócz rodziny samochodów 4 x 4 o kryptonimie Waran, które przedstawiane są na MSPO jako nośniki systemu Gladius, niszczyciele czołgów Ottokar-Brzoza czy wozy dowodzenia, najwięcej uwagi zwiedzających kieleckie targi przyciąga najnowsza ciężarówka firmy Jelcz, oznaczona jako 663.45. Choć na pierwszy rzut oka nazwa ta niewiele mówi, to miłośnicy rodzimych militariów natychmiast rozszyfrowują, że mamy do czynienia z pierwszą trzyosiową ciężarówką trzeciej generacji aut produkowanych przez Jelcza. Poprzednia generacja miała cyfrę 2 – np. 662 (Jelcze trzyosiowe) albo 882 (czteroosiowe), gdzie trzecia cyfra to właśnie numer generacji pojazdów, a dwie pierwsze oznaczają rodzaj napędu (6 x 6 lub 8 x 8).

Co wyróżnia nowy pojazd Jelcza? Przede wszystkim gruntownie przebudowany zespół napędowy. Konstruktorzy z firmy zdecydowali bowiem, że czas zrezygnować z silnika umieszczonego z przodu auta, do którego, aby przeprowadzić niezbędne naprawy, można się dostać tylko poprzez podniesienie kabiny. W Jelczu 663.45 nie trzeba będzie już tego robić. Napęd został umieszczony z tyłu kabiny, dzięki czemu można się do niego dostać łatwo i szybko – na zasadzie power packa, jak w nowoczesnych czołgach – wymienić nawet cały blok napędowy.

W nowym pojeździe przebudowane zostało również zawieszenie, które przeprojektowano tak, aby nie tylko znacząco poprawić jego właściwości terenowe, lecz także zwiększyć komfort jazdy.

Jelcza 663.45 napędza wysokoprężny, sześciocylindrowy, rzędowy chłodzony powietrzem silnik MTU OM460 LA Euro 3 z turbodoładowaniem. Generuje on moc 335 kW (przy 1800 obr./min) oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 2000 Nm przy 1300 obr./min.

Ciężarówka ma imponujące możliwości jezdne, biorąc pod uwagę masę własną, ciężar ładunku oraz zabudowę specjalną. Sam pojazd waży nieco ponad 18 t. Jego maksymalna masa całkowita może jednak wynosić 33 t, a razem z przyczepą to aż 57 t. Kabina jest opancerzona do poziomu 1 wg NATO Stanag 4569 i pomieści trzy osoby.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
 
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
The Power of Infrastructure
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Podróż w ciemność
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Kajakami po medale
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Pancerny kot w polskim wojsku
Broń przeciwko wrogim satelitom
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Święto sportów walki w Warendorfie
Specjalsi pod nowym dowództwem
Pionierski dron
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Flyer, zdobywca przestworzy
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Świat F-35
Drukowanie dronów
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Policjanci w koszarach WOT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Wypadek Rosomaka
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
NATO przechodzi do działania
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Ewakuacja Polaków z Izraela
„Różycki” zwodowany
Inwestycja w żołnierzy
Planowano zamach na Zełenskiego
Wyższe stawki dla niezawodowych
Strażnicy polskiego nieba
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Bezpieczniejsza Europa
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Śmierć gorsza niż wszystkie
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Podejrzane manewry na Bałtyku
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Ratownik w akcji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO