moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Targowa premiera Jelcza

Zgodnie z zamierzeniami Ministerstwa Obrony Narodowej, wszystkie planowane do pozyskania wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe HIMARS, które w Wojsku Polskim będą nosić nazwę Homar-A, mają być posadowione na ciężarówkach Jelcza. Firma z Laskowic zaprezentowała na MSPO Jelcza 663.45 – najnowszą ciężarówkę zaprojektowaną z myślą o projekcie Homara-A.

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach firmy zbrojeniowe z Polski i zagranicy prezentują wiele innowacyjnych, pokazywanych po raz pierwszy publicznie rozwiązań. Co ciekawe, spora część targowych premier to różnego typu pojazdy. Oprócz rodziny samochodów 4 x 4 o kryptonimie Waran, które przedstawiane są na MSPO jako nośniki systemu Gladius, niszczyciele czołgów Ottokar-Brzoza czy wozy dowodzenia, najwięcej uwagi zwiedzających kieleckie targi przyciąga najnowsza ciężarówka firmy Jelcz, oznaczona jako 663.45. Choć na pierwszy rzut oka nazwa ta niewiele mówi, to miłośnicy rodzimych militariów natychmiast rozszyfrowują, że mamy do czynienia z pierwszą trzyosiową ciężarówką trzeciej generacji aut produkowanych przez Jelcza. Poprzednia generacja miała cyfrę 2 – np. 662 (Jelcze trzyosiowe) albo 882 (czteroosiowe), gdzie trzecia cyfra to właśnie numer generacji pojazdów, a dwie pierwsze oznaczają rodzaj napędu (6 x 6 lub 8 x 8).

Co wyróżnia nowy pojazd Jelcza? Przede wszystkim gruntownie przebudowany zespół napędowy. Konstruktorzy z firmy zdecydowali bowiem, że czas zrezygnować z silnika umieszczonego z przodu auta, do którego, aby przeprowadzić niezbędne naprawy, można się dostać tylko poprzez podniesienie kabiny. W Jelczu 663.45 nie trzeba będzie już tego robić. Napęd został umieszczony z tyłu kabiny, dzięki czemu można się do niego dostać łatwo i szybko – na zasadzie power packa, jak w nowoczesnych czołgach – wymienić nawet cały blok napędowy.

W nowym pojeździe przebudowane zostało również zawieszenie, które przeprojektowano tak, aby nie tylko znacząco poprawić jego właściwości terenowe, lecz także zwiększyć komfort jazdy.

Jelcza 663.45 napędza wysokoprężny, sześciocylindrowy, rzędowy chłodzony powietrzem silnik MTU OM460 LA Euro 3 z turbodoładowaniem. Generuje on moc 335 kW (przy 1800 obr./min) oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 2000 Nm przy 1300 obr./min.

Ciężarówka ma imponujące możliwości jezdne, biorąc pod uwagę masę własną, ciężar ładunku oraz zabudowę specjalną. Sam pojazd waży nieco ponad 18 t. Jego maksymalna masa całkowita może jednak wynosić 33 t, a razem z przyczepą to aż 57 t. Kabina jest opancerzona do poziomu 1 wg NATO Stanag 4569 i pomieści trzy osoby.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Jak zostać kapralem rezerwy
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Brytyjczycy żegnają Malbork
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
Zwycięska batalia o stolicę
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Flytrap, czyli młot na drony
Nas nikt nie oszuka
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Orlik na Alfę
Służby badają wybuch pod Łukowem
Beret „na rekinka” lub koguta
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Hekatomba na Woli
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Eksplozja pod Łukowem – rosyjska prowokacja
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Coraz więcej Panter w Polsce
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Uszyte na miarę
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Strzelanina w bazie US Army
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rozkaz: sformować brygadę
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Najważniejszy jest żołnierz
Kosmiczny prestiż
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Polskie drony dla wojska
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Wojskowa Bożena i jej możliwości
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Terytorialsi i czarna taktyka
„Road Runner” w Libanie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Eksplozja na Lubelszczyźnie
Cisza przed wojną
Warszawo, do broni!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Świetne występy polskich żołnierzy
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Amunicja dla FA-50 kupiona

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO