moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Piloci kibicują piłkarzom: sporo nas łączy

Polscy piłkarze dostali najlepszą eskortę honorową – do Kataru wylatywali w towarzystwie dwóch myśliwców F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Piloci odprowadzili reprezentację aż do polskiej granicy. – Trzymamy kciuki, by wrócili z tarczą. Staraliśmy się wprowadzić ich w wojowniczy nastrój – mówią lotnicy z Krzesin.

„Fork” i „Drago” – dwóch pilotów F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego pożegnało dziś reprezentację piłkarzy odlatujących na Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Katarze. Myśliwce w okolicach Łodzi zbliżyły się do samolotu, którym lecieli piłkarze. I tak przez kilkanaście minut znajdowali się w odległości kilku metrów. – Technicznie to było łatwe zadanie, podobne do tych, które wykonujemy podczas krajowych dyżurów bojowych albo w ramach Baltic Air Policing – wyjaśnia „Drago”. – W czasie zadania bojowego musimy po prostu zbliżyć się do samolotu, który nie ma włączonego transpondera albo ma jakieś problemy z nawiązaniem połączenia, i sprawdzić, co dzieje się na pokładzie. W tym przypadku to kluczowe zadanie było oczywiście inne – wyjaśnia pilot myśliwca. 

Eskortując samolot piłkarzy, piloci chcieli w ten sposób dodać otuchy zawodnikom. – Wbrew pozorom trochę nas łączy – mówi „Drago”. – Każdemu wydaje się, że pilot to solista, który sam wykonuje postawione zadanie. A tymczasem liczy się u nas praca zespołowa oraz odpowiednie przygotowanie przez dowódcę. Zupełnie jak w piłce nożnej. Tam również nie da się wygrywać solo – mówi „Drago”.

Pilot doskonale zna obydwie profesje, bo zanim został żołnierzem, planował karierę piłkarską. – Grałem w juniorskiej drużynie Korony Kielce, a potem w Rodzinie Kielce, więc znam piłkę nożną od podszewki, choć dziś jestem już tylko kibicem. Swoje zawodowe życie związałem z lotnictwem i nie żałuję – mówi oficer. Wspomina również, że dzisiejsze wydarzenie nie jest jego pierwszym spotkaniem z reprezentacją Polski w piłce nożnej. – Odwiedzili nas w bazie tuż przed mistrzostwami w 2018 roku. Wspominam to bardzo dobrze i mam nadzieję, że nie zgubili swojego ducha wojownika. Ja w każdym razie będę im mocno kibicował – deklaruje „Drago”. Mistrzostwa rozpoczynają się w niedzielę 20 listopada.

Znajomość żołnierzy i sportowców trwa już od pewnego czasu. Biało-Czerwoni byli z wizytą w Krzesinach także przed Euro 2020. Mogli wówczas spróbować lotu na symulatorze F-16, wziąć udział w wirtualnym treningu z katapultowania i porozmawiać z pilotami wielozadaniowych myśliwców, technikami i specjalistami od uzbrojenia.

Ewa Korsak

autor zdjęć: „Drago”

dodaj komentarz

komentarze


Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Merops wdrażany natychmiast
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Mundurowi z benefitami
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
My, jedna armia
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
„Road Runner” w Libanie
Marynarze podjęli wyzwanie
Razem na ratunek
Kapral Bartnik mistrzem świata
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Ogień z Leopardów na Łotwie
Niebo pod osłoną
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polski „Wiking” dla Danii
Sukces Polaka w biegu z marines
Borsuki zadomowiły się na poligonie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Gdy ucichnie artyleria
Dywersja na kolei. Są dowody
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Dodatkowe zapory
Wojskowy bus do szczęścia
Is It Already War?
Studenci ewakuowali szpital
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Dzień wart stu lat
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Nieznani sprawcy wysadzili tory
„Horyzont” przeciw dywersji
Torpeda w celu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Militarne Schengen
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Mity i manipulacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ułani szturmowali okopy
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Dostawa Homarów-K
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Zamek” pozostał bezpieczny
Plan na WAM

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO