moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Premiera poduszkowca na MSPO

Z PRC-650 korzystać będą mogły służby specjalne, pogotowie wodne, policja, straż pożarna i graniczna, a także wojsko. Sprawdzi się szczególnie zimą, na kruchym lodzie oraz na zbiornikach o niskim stanie wody. Podczas 30. edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego zaprezentowano poduszkowiec Sieci Badawczej Łukasiewicz. Podpisano też umowę na jego produkcję.

Poduszkowiec PRC-650 to jeden z produktów premierowo prezentowanych podczas kieleckich targów zbrojeniowych. Jednostka nowej generacji jest w pełni polską myślą konstrukcyjną, a powstała w Instytucie Lotnictwa Sieci Badawczej Łukasiewicz. W Kielcach podczas premiery PRC-650 podpisano także umowę na jej produkcję i sprzedaż. Licencję na to otrzymała firma Farada Group, która zajmuje się m.in. projektowaniem, wytwarzaniem i wdrażaniem bezzałogowych statków powietrznych.

 

– Sieć Badawcza Łukasiewicz zrzesza 4,5 tys. naukowców, 7 tys. pracowników oraz 26 instytutów badawczych połączonych po to, by skutecznie rozwijać technologie, z których będzie mógł korzystać polski przemysł – mówił tuż przed podpisaniem kontraktu prezes tej organizacji Piotr Dardziński. – Prezentujemy dziś konkretny produkt, nie marzenia, nie plany i pomysły. To wszystko było wcześniej, ale przekuliśmy te idee w konkretny produkt. Poduszkowiec PRC-650 odpowiada na potrzeby rynkowe. Będą z niego korzystać służby specjalne oraz te, które chronią Polaków – dodał Dardziński. Podziękował przy tym inżynierom, którzy zaprojektowali i wybudowali prototyp. Umowę dotyczącą produkcji podpisali w czasie MSPO dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa dr inż. Paweł Stężycki oraz prezes Farada Group Szymon Kupaj.


Film: Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Jak informuje SB Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, prace nad poduszkowcem PRC trwały dwa lata. Cechą szczególną konstrukcji jest bardzo łatwy pilotaż, duża stabilność i bezpieczeństwo w czasie lotu. A to, jak przekonują inżynierowie Łukasiewicza, jest istotne zwłaszcza podczas akcji w trudnych warunkach pogodowych.

Poduszkowiec powstał z myślą o potrzebach różnych służb, m.in. policji, straży pożarnej i granicznej, pogotowia wodnego oraz wojska. Jednostka przeznaczona jest do działań ratowniczych i patrolowych na wodach śródlądowych, szczególnie zimą na kruchym lodzie oraz na zbiornikach o niskim stanie wody.

Poduszkowiec patrolowo-ratowniczy PRC-650 to zmodernizowana wersja poprzednich generacji pojazdów projektowanych w Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa. Inżynierowie zwiększyli m.in. prędkość lotu pod wiatr. W konstrukcji zastosowano silnik morski o mocy 200 KM oraz wentylator o powiększonej średnicy do 1600 mm, napędzany przez zmodernizowaną przekładnię pasową. Fartuch typu balonowego gwarantuje stabilność poduszki powietrznej i łatwość pilotażu, a zamontowane na jego spodzie opatentowane łuski zwiększają odporność na rozdarcia. Dzięki poduszce powietrznej o dużej powierzchni ładowność poduszkowca wynosi 900 kg.

Jednostką może podróżować do dziewięciu osób, a w czasie akcji ratunkowej możliwe jest ułożenie poszkodowanego na desce ortopedycznej wzdłuż kabiny. Kokpit wyposażono zaś w system wskaźników oraz komputer pokładowy z nawigacją GPS.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Niwicz, Paweł Sobkowicz, MKS

dodaj komentarz

komentarze


Zwycięska batalia o stolicę
Dwie agresje, dwie okupacje
Na motocyklach śladami historii
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nietypowa premiera targowa
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Świetne występy polskich żołnierzy
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Towarzysze czołgów
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Hekatomba na Woli
Detect & Classify: satelity z AI
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
„Był twarzą sił powietrznych”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Piorun 2 coraz bliżej
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Salwa z wysokości
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Orlik na Alfę
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Grot A3 w drodze do linii
Radary, które widzą wszystko
Drones on the Offensive
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
„Road Runner” w Libanie
Beret „na rekinka” lub koguta
Wyczekiwane przyspieszenie
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Huta Stalowa Wola na MSPO
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Norwegowie budują na polskim poligonie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Lepsza efektywność
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Klucz do bezpieczeństwa
Spotkanie Trump-Nawrocki
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Brytyjczycy żegnają Malbork
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Tuga – postrach dronów
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Kikimora o wielu twarzach
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Wielkie zbrojenia za Odrą
Szczelna sieć dla Tarczy
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Z najlepszymi na planszy
Startuje „Żelazny obrońca”
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Pancerna pięść
Pilica+ coraz bliżej
Najmłodszy w rodzinie
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Nasz Hercules
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Drony w ofensywie
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Baobab z miotaczem
Zakupy według potrzeb
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
StormRider na fali
Nocne ataki na Ukrainę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO