moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następca AWACS-a potrzebny od zaraz

Użytkowane od prawie 50 lat amerykańskie samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia Boeing E-3G Sentry AWACS będą wycofywane ze służby. US Armed Forces planują zastąpienie ich nową konstrukcją. W przyszłym roku chcą kupić, a do 2028 roku otrzymać dwie prototypowe maszyny. Co zastąpi AWACS-y, których Amerykanie mają ponad 30?

Samoloty Boeing E-3G Sentry AWACS – Airborne Warning And Control System – to w ogromnym uproszczeniu umieszczone w pasażerskim Boeingu 707-320 centrum dowodzenia, którego sercem jest panoramiczny radar. W pierwszych wersjach AWACS-ów stosowano radar AN/APY-1, a w zmodernizowanych samolotach działa jego następca – AN/APY-2.

Oprócz niego AWACS-y opracowane na przełomie lat 60. i 70. ubiegłego wieku mają systemy teleinformatyczne, które umożliwiają nie tylko zarządzanie przestrzenią powietrzną, czyli m.in. systemy do identyfikacji „swój–obcy”, lecz także sieciocentryczne systemy wsparcia dowodzenia i łączności. Dzięki nim możliwa jest komunikacja z wojskami lądowymi i marynarką wojenną – np. wskazywanie celów, które maszyny te potrafią wykrywać z odległości około 400 km.

Amerykańskie Siły Zbrojne – US Armed Forces – mają obecnie 31 samolotów Boeing E-3G Sentry, ale nie wszystkie są w służbie czynnej, część (nie ujawniono ile) znajduje się w magazynach. Możliwości tych maszyn coraz bardziej jednak nie spełniają wymogów współczesnego pola walki. Według ekspertów unowocześniony powinien zostać system radarowy, należy też zwiększyć odporność środków łączności na zakłócenia. Dlatego kilka państw użytkujących te maszyny – m.in. Wielka Brytania – zdecydowało o zakupie nowych samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia. Podobną decyzję podjęli również Amerykanie. Na początku lutego Departament Wojsk Lotniczych (US Department of the Air Force) rozpoczął analizę rynku i zaprosił firmy zbrojeniowe do przedstawienia informacji o konstrukcjach, które mogą zaoferować.

Amerykańska armia poinformowała, że do 2023 roku zamierza kupić dwa prototypowe samoloty (mają zostać dostarczone do 2028 roku) i przetestować je. Na podstawie wyników badań i prób zapadnie decyzja o zamówieniu partii seryjnej. Nie ujawniono technicznych warunków, jakie muszą spełniać następcy AWACS-ów. Wiadomo jedynie, że preferowana będzie konstrukcja zbudowana na bazie samolotu cywilnego.

Flotą kilkunastu AWACS-ów dysponuje także NATO i jest to jedyny sprzęt wojskowy należący do Sojuszu. Samoloty stacjonują w bazie lotniczej w Niemczech, a wspiera je kilka maszyn z Królewskich Sił Powietrznych z bazy w Waddington. Dzięki obecności AWACS-ów Sojusz może czuwać nad bezpieczeństwem przestrzeni powietrznej krajów członkowskich.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Staff Sgt. Clayton Cupit

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1645533600
Moze by tak Polska sie zebrala i kupila jakies AWACS jak E7?
89-B5-6E-3D

Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Nagrodzeni za wybitną służbę
Czternastka – pożegnanie z legendą
Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Warszawo, do broni!
Ossów 2025: rekonstrukcja, pamięć i wspólnota
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Rady naukowe instytutów medycznych powołane
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Terytorialsi i czarna taktyka
Karol Nawrocki objął urząd prezydenta
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Jak dojechać na defiladę?
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Na niebo patrz!
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Beret „na rekinka” lub koguta
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Brytyjczycy żegnają Malbork
Defilada tuż-tuż, żołnierze już gotowi
Bitwa Warszawska, dzień piąty: Bolszewika goń!
Szef rządu odwiedził „urodzonych zwycięzców”
Bezpieczni dzięki żołnierzom
Defilada prawdziwie joint
Jak zostać kapralem rezerwy
Hekatomba na Woli
Amunicja dla FA-50 kupiona
Logistyczna rewolucja
Chwała zwycięzcom!
Kamień milowy
„Road Runner” w Libanie
Cisza przed wojną
Bitwa Warszawska, dzień czwarty: Zwycięska kontrofensywa
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Orlik na Alfę
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Generalskie awanse
Na rosyjskim pasku
Najważniejszy jest żołnierz
Zwycięska batalia o stolicę
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Coraz więcej strzelnic w powiatach
Strzelanina w bazie US Army
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Moc wrażeń na defiladzie
Tomczyk: Macierewicz dążył do ukrycia prawdy
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Świetne występy polskich żołnierzy
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Gen. Kukuła: Musimy być gotowi na prowokacje w trakcie „Zapadu”
Coraz więcej Panter w Polsce
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO