moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ciągniki do przewozu pancernych kolosów

Wojsko otrzyma 109 zestawów niskopodwoziowych do transportu czołgów, np. Leopardów czy Abramsów, oraz ciężkiego sprzętu. Przetarg wygrała firma, która dostarczy pojazdy Mercedes Benz model Zetros 3348 AS. Wartość kontraktu wynosi 387 mln zł. Specjalistyczne ciągniki zostaną dostarczone armii do końca 2026 roku.

Obecnie w jednostkach jest ponad 80 zestawów niskopodwoziowych, czyli specjalistycznych ciężarówek (ciągników siodłowych) wraz z naczepami, przeznaczonych do transportu czołgów oraz pojazdów gąsienicowych. To jednak za mało, by sprostać potrzebom szybkiego przerzutu ciężkiego sprzętu pancernego. Dlatego jeszcze w ubiegłym roku Inspektorat Uzbrojenia ogłosił przetarg w sprawie zakupu 109 zestawów niskopodwoziowych. W sierpniu tego roku wybrano zwycięzcę: pojazdy ma dostarczyć konsorcjum, którego liderem jest firma Dobrowolski Sp. z o.o., a tworzą je ponadto spółki Autobox Innovations i Top Gun Anna Goryca. Umowa w tej sprawie została podpisana kilka dni temu.

 

Przez wodę i ostępy

Kontrakt przewiduje, że do końca 2026 roku Wojsko Polskie otrzyma 31 zestawów niskopodwoziowych składających się z ciągnika siodłowego Mercedes Benz model Zetros 3348 AS (z napędem 6 × 6) oraz naczepy firmy Dobrowolski (model NC wz. 21). To tzw. zamówienie gwarantowane, którego koszt wynosi 115 mln zł. Jednak umowa zakłada także, że wojsko może skorzystać z prawa opcji i zamówić – za 271 mln zł – dodatkowe 78 zestawów.

Nowe pojazdy mają umożliwiać transport sprzętu pancernego o wadze ponad 60 t, czyli np. czołgów Leopard i Abrams. Muszą przy tym być w stanie pokonać przeszkodę wodną o głębokości co najmniej 75 cm. Poza tym ciągnik siodłowy będzie miał napęd na wszystkie koła, a każda opona w zestawie – wkładki, które umożliwiają jazdę bez powietrza (np. w wypadku przestrzelenia opony lub jej uszkodzenia w czasie jazdy w trudnym terenie).

Jelcz, Iveco i Mercedes

Obecnie do transportu czołgów żołnierze najczęściej używają zestawów Iveco Trakker (model MP720T50WT i MP720T48WT), bo też wojsko ma ich najwięcej, około 60. Poza nimi w jednostkach jest jeszcze około dziesięciu Mercedesów Actros 3353 AS, sześć zestawów Faun SLT 50-2 Elefant, które armia otrzymała razem z Leopardami 2A4, oraz kilka pojazdów MAN 40.464 DFAT i Volvo FL 12H.

W ostatnich miesiącach do służby trafiają również kupione w 2019 roku zestawy niskopodwoziowe Jelcza, które składają się z ciężarówek Jelcz 882.62 i przyczep ST775-20W. Wojsko kupiło ich, za 126 mln zł, 23 (14 jako zamówienie gwarantowane oraz dziewięć jako opcja).

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: szer. Miłosz Nadolski

dodaj komentarz

komentarze


Wielka lekcja
 
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Więcej na mieszkanie za granicą
Podniebny Pegaz
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Debiut polskiego AW149
Więcej polskiego trotylu dla USA
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
Polskie F-16 w służbie NATO
Wielkie czyszczenie poligonów
Strażnik nieba
Viva Polaki! Viva liberatori!
Podniebne wsparcie sojuszników
„Pułaski” na Atlantyku
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Pierwsza misja Gripenów
Sport kształtuje mentalność
Powstaje armia dronów
Poznać rakietowego Homara
Spokojnych świąt na granicy!
Rex Bolizlavus
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zwycięstwo mordercy
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Zatopiony problem
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Double Eagle – podwodny tropiciel
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Pilecki ucieka z Auschwitz
Medycyna na morzu
Pracowity dyżur Typhoonów
Kolejowy sabotaż udaremniony
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Razem w walce ze skażeniami
Trzy dekady DGW
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
W Ełku wykuwają charaktery
Wyrok za tragiczny wypadek
Składy wysokiego ryzyka
Rodzina na wagę złota

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO