moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ciągniki do przewozu pancernych kolosów

Wojsko otrzyma 109 zestawów niskopodwoziowych do transportu czołgów, np. Leopardów czy Abramsów, oraz ciężkiego sprzętu. Przetarg wygrała firma, która dostarczy pojazdy Mercedes Benz model Zetros 3348 AS. Wartość kontraktu wynosi 387 mln zł. Specjalistyczne ciągniki zostaną dostarczone armii do końca 2026 roku.

Obecnie w jednostkach jest ponad 80 zestawów niskopodwoziowych, czyli specjalistycznych ciężarówek (ciągników siodłowych) wraz z naczepami, przeznaczonych do transportu czołgów oraz pojazdów gąsienicowych. To jednak za mało, by sprostać potrzebom szybkiego przerzutu ciężkiego sprzętu pancernego. Dlatego jeszcze w ubiegłym roku Inspektorat Uzbrojenia ogłosił przetarg w sprawie zakupu 109 zestawów niskopodwoziowych. W sierpniu tego roku wybrano zwycięzcę: pojazdy ma dostarczyć konsorcjum, którego liderem jest firma Dobrowolski Sp. z o.o., a tworzą je ponadto spółki Autobox Innovations i Top Gun Anna Goryca. Umowa w tej sprawie została podpisana kilka dni temu.

 

Przez wodę i ostępy

Kontrakt przewiduje, że do końca 2026 roku Wojsko Polskie otrzyma 31 zestawów niskopodwoziowych składających się z ciągnika siodłowego Mercedes Benz model Zetros 3348 AS (z napędem 6 × 6) oraz naczepy firmy Dobrowolski (model NC wz. 21). To tzw. zamówienie gwarantowane, którego koszt wynosi 115 mln zł. Jednak umowa zakłada także, że wojsko może skorzystać z prawa opcji i zamówić – za 271 mln zł – dodatkowe 78 zestawów.

Nowe pojazdy mają umożliwiać transport sprzętu pancernego o wadze ponad 60 t, czyli np. czołgów Leopard i Abrams. Muszą przy tym być w stanie pokonać przeszkodę wodną o głębokości co najmniej 75 cm. Poza tym ciągnik siodłowy będzie miał napęd na wszystkie koła, a każda opona w zestawie – wkładki, które umożliwiają jazdę bez powietrza (np. w wypadku przestrzelenia opony lub jej uszkodzenia w czasie jazdy w trudnym terenie).

Jelcz, Iveco i Mercedes

Obecnie do transportu czołgów żołnierze najczęściej używają zestawów Iveco Trakker (model MP720T50WT i MP720T48WT), bo też wojsko ma ich najwięcej, około 60. Poza nimi w jednostkach jest jeszcze około dziesięciu Mercedesów Actros 3353 AS, sześć zestawów Faun SLT 50-2 Elefant, które armia otrzymała razem z Leopardami 2A4, oraz kilka pojazdów MAN 40.464 DFAT i Volvo FL 12H.

W ostatnich miesiącach do służby trafiają również kupione w 2019 roku zestawy niskopodwoziowe Jelcza, które składają się z ciężarówek Jelcz 882.62 i przyczep ST775-20W. Wojsko kupiło ich, za 126 mln zł, 23 (14 jako zamówienie gwarantowane oraz dziewięć jako opcja).

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: szer. Miłosz Nadolski

dodaj komentarz

komentarze


Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Combat 56 u terytorialsów
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Aby granica była bezpieczna
Wisła dopłynęła
Historyczna „Wisła”
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Służba w kadrze
Najdłuższa noc
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Gdy ucichnie artyleria
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Panczeniści na podium w Hamar
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Święto sportowców w mundurach
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Odpalili K9 Thunder
Plan na WAM
„Burza” nabiera kształtów
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Snowboardzistka i pływacy na medal
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Nowe K9 w Węgorzewie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
The Taste of Military Service
Niebo pod osłoną
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Mundurowi z benefitami
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Pancerniacy jadą na misję
Polski Rosomak dalej w produkcji
Kto zostanie Asem Sportu?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Niemieckie wsparcie z powietrza
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Nowe zasady dla kobiet w armii
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Astronauta w Szkole Orląt
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Gala Boksu na Bemowie
Kolejne AW149 nadlatują
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Seryjny Heron coraz bliżej
Militarne Schengen
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Dzień wart stu lat
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Wojsko ma swojego satelitę!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO