moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Podniesienia bandery na holowniku H-2 Mieszko

14 sierpnia odbyła się ceremonia pierwszego podniesienia bandery na holowniku H-2 Mieszko. W uroczystości, która miała miejsce w Porcie Wojennym Gdynia, uczestniczył dowódca 3 Flotylli Okrętów, dowódcy dywizjonów, matka chrzestna, przedstawiciele stoczni Remontowa Shipbuilding oraz załoga holownika.

Zgodnie z rozkazem Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych w sprawie pierwszego podniesienia bandery jednostek pomocniczych Marynarki Wojennej, na holowniku Mieszko, o numerze burtowym H-2, została uroczyście podniesiona bandera. - Wręczam Panu chorążemu banderę jednostek pomocniczych MW dla holownika H-2. Niech jednostka nosi ją z honorem, a załoga służy jej wiernie – tymi słowami dowódca 3 Flotylli Okrętów – kontradmirał Mirosław Jurkowlaniec zwrócił się do dowodzącego holownikiem chor. mar. Artura Ciereszko. Tym samym jednostka została wcielona w skład sił Marynarki Wojennej. Od dzisiaj holownik Mieszko pełni służbę w 3. Flotylli Okrętów w składzie Dywizjonu Okrętów Wsparcia.

Holownik H-2 Mieszko proj. B 860/3 jest trzecim z serii sześciu nowych holowników budowanych dla Marynarki Wojennej RP. Został zaprojektowany i wybudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku.

Kontrakt na budowę nowych holowników podpisano w czerwcu 2017 roku, a uroczystość wodowania i chrztu holownika H-2 Mieszko miała miejsce 8 lipca 2019 roku. Matką chrzestną jednostki została pani mgr Magdalena Śniadecka, dyrektor Szkoły Podstawowej im. wiceadmirała Józefa Unruga w Laskach Wielkich. Holownik opuścił stocznię 13 lipca 2020 r. po zakończeniu prób morskich i podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego. Tym samym od 14 lipca br. jego macierzystym portem jest Gdynia.

Holowniki są przeznaczone m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Uciąg holowników ma wynosić ponad 35 t.

Podstawowe parametry holownika proj. B 860:

Długość całkowita: 29,20 m
Szerokość: 10,40 m
Uciąg: 35 t
Załoga (osób): 10
Wyporność: do 490 t
Wysokość na śródokręciu: 4,95 m

System napędowy:
Silniki główne: 2 x 1200 kW
Pędniki azymutalne: 2 x 1200 kW

Tekst: kmdr ppor. Radosław pioch
red. PZ

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze


Czarna Pantera celuje
 
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Rekompensaty na ostatniej prostej
Broń przeciwko wrogim satelitom
Żołnierz ranny na granicy
Tłumy na zawodach w Krakowie
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Święto sportów walki w Warendorfie
Warsztaty dają siłę
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Tak walczyły pancerne kolosy
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Planowano zamach na Zełenskiego
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Terytorialsi zawitają do Płocka
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Wołyń – pamiętamy
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Ewakuacja Polaków z Izraela
MSWiA: Zachodnia granica jest bezpieczna
Nabór do „Wakacji z wojskiem” 2025 trwa
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Jak Orlęta stają się Orłami?
Pierwszy polski lot Apache’a
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Nowe Abramsy już w Wesołej
BWP-1 – historia na dekady
Pieta Michniowska
Więcej niż ćwiczenia
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Odznaczenia za misję
Kajakami po medale
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Ostatnia niedziela…
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Demony wojny nie patrzą na płeć
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
Umacnianie ściany wschodniej
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Cel: zbudować odporność państwa
Czarne Pantery, ognia!
Dzieci wojny
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Podejrzane manewry na Bałtyku
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Pucharowe zmagania Polaków
Wyższe stawki dla niezawodowych
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO