moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Umowa na Harpie podpisana!

F-35 przenoszą siły powietrzne w zupełnie nową erę zdolności obronnych i zdolności bojowych – podkreślał prezydent Andrzej Duda, podczas uroczystości podpisania umowy na dostawę samolotów F-35A Lightning II. Za 32 maszyny Polska zapłaci 4,6 mld dolarów. Pierwsze egzemplarze wojsko dostanie w 2024 roku, ale zanim trafią do kraju, nasi żołnierze będą uczyli się ich pilotażu w USA.

Dzisiaj na terenie 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, w obecności prezydenta Andrzeja Dudy oraz premiera Mateusza Morawieckiego, szef resortu obrony narodowej Mariusz Błaszczak podpisał kontrakt na dostawę dla Wojska Polskiego wielozadaniowych samolotów piątej generacji F-35A Lightning II. Za 32 maszyny, które w Siłach Zbrojnych RP nosić będą kryptonim „Harpia”, nasz kraj zapłaci 4,6 mld dolarów netto. Cena jednostkowa samolotu (wraz z silnikiem) to 87,3 mln dolarów.

Znaczenie kontraktu, nie tylko dla Polski, ale całej wschodniej flanki NATO, podkreślał prezydent. – To niezwykle ważny dzień dla polskiego lotnictwa wojskowego, dla bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej, dla bezpieczeństwa całej naszej części Europy. F-35 przenoszą siły powietrzne w zupełnie nową erę zdolności obronnych i zdolności bojowych – mówił Andrzej Duda.

Szef rządu podkreślał natomiast geopolityczne znaczenie zakupu amerykańskich samolotów. – Oprócz F-16 na naszym niebie pojawią się wkrótce znakomite myśliwce F-35. To spowoduje, że ten cień rosyjskiej dominacji nad tą częścią Europy, którego pozbyliśmy się trzydzieści lat temu, będzie coraz dalej odsuwał się od Rzeczypospolitej i będziemy z innymi członkami NATO zdolni do coraz lepszego zapewnienia bezpieczeństwa i pokoju – akcentował Mateusz Morawiecki.


Grafika: US Embassy Warsaw

Minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, który podpisał wielomiliardową umowę i przekazał ją na ręce Georgette Mosbacher, ambasador USA w Polsce, mówił, że wraz z zakupem F-35, zbliżamy się do końca epoki postsowieckiej techniki lotniczej w Wojsku Polskim. – W sierpniu 2018 roku zapowiedziałem tutaj, w Dęblinie, że zrobię wszystko, aby epoka postsowiecka w polskim lotnictwie przeszła do historii. Dotrzymujemy słowa – komentował. – Mamy świetnych pilotów, fantastycznych pilotów. To z myślą o nich kupujemy F-35. Oni zasługują na najlepszy sprzęt – zaznaczył szef MON.

Co kupujemy?

Umowa na dostawę samolotów F-35A Lightning II to druga co do wartości – po kontrakcie na dostawę amerykańskich systemów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych Patriot, za które zapłacimy 4,75 mld dolarów – umowa zbrojeniowa po 1989 roku.

Co otrzymamy za 4,6 mld dolarów? Poza trzydziestoma dwoma samolotami oraz jednym silnikiem zapasowym Pratt & Whitney F135, kontrakt przewiduje dostawę: urządzeń i sprzętu do obsługi naziemnej samolotów; stacjonarnego systemu szkoleniowego składającego się m.in. z ośmiu symulatorów misji (Full Mission Simulator); pakietu logistycznego; urządzeń do walki radioelektronicznej i uzbrojenia; teleinformatycznego systemu zarządzania eksploatacją samolotów F-35A Lightning II.


Grafika: PZ

Umowa zakłada również, że Amerykanie przeszkolą w swoich ośrodkach szkoleniowych 24 pilotów, tak by mogli być oni instruktorami dla innych polskich żołnierzy już w kraju. W Stanach Zjednoczonych ma również przejść przeszkolenie dziewięćdziesiąt osób personelu technicznego.

Kontrakt obejmuje również klauzule związane z ulepszaniem maszyn w trakcie ich użytkowania przez Wojsko Polskie. – Umowa obejmuje pakiet modernizacyjny. Oznacza to, że na samolotach dostarczonych w ramach wcześniejszych transzy zaimplementowane zostaną modyfikacje, które producent wprowadzi później, już w trakcie obowiązywania umowy – wyjaśnia mjr Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.


Grafika: MON

Kiedy w Polsce?

Zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Obrony Narodowej pierwsze F-35A Lightning II wojsko ma otrzymać za cztery lata. Nie trafią one jednak od razu do Polski. – Pierwsze 6 samolotów czasowo zostanie rozmieszczonych w latach 2024-2025 w jednej z baz lotniczych na terytorium USA z przeznaczeniem do szkolenia personelu latającego i technicznego naszych sił powietrznych – wyjaśnia mjr Krzysztof Płatek. Na polskie lotniska Harpie trafią najprawdopodobniej na przełomie 2025-2026 roku. Później kolejne maszyny będą dostarczane wojsku w liczbie 4-6 sztuk rocznie. Ostatnie dostawy zaplanowano na rok 2030.

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leszek Chemperek / CO MON

dodaj komentarz

komentarze

~m
1580491620
"Poza trzydziestoma dwoma samolotami oraz jednym silnikiem zapasowym Pratt & Whitney F135 do każdego z nich" - to kupujemy 1 silnik zapasowy czy 32?
A2-09-95-5F

Kolejne FlyEye dla wojska
 
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Gunner, nie runner
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Posłowie dyskutowali o WOT
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
25 lat w NATO – serwis specjalny
Na straży wschodniej flanki NATO
Wytropić zagrożenie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Metoda małych kroków
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
W Italii, za wolność waszą i naszą
Ameryka daje wsparcie
Zachować właściwą kolejność działań
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Święto stołecznego garnizonu
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Sandhurst: końcowe odliczanie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Pilecki ucieka z Auschwitz
Pytania o europejską tarczę
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Rekordziści z WAT
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
SOR w Legionowie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO na północnym szlaku
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Tragiczne zdarzenie na służbie
Kadisz za bohaterów
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Zmiany w dodatkach stażowych
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Szybki marsz, trudny odwrót
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
W obronie wschodniej flanki NATO
Sprawa katyńska à la española
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Wojna w świętym mieście, epilog
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Pod skrzydłami Kormoranów
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojna w świętym mieście, część druga
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Weterani w Polsce, weterani na świecie
NATO on Northern Track

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO