moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Większe Daglezje

MON chce wyposażyć armię w nowy model mostów Daglezja. Obecnie używane mosty towarzyszące umożliwiają przeprawę np. przez wąwóz czy rzekę o szerokości 20 m. Inspektorat Uzbrojenia MON poszukuje firmy chętnej do wyprodukowania modelu próbnego MS-40 Daglezja-S, który będzie mógł pokonywać 40-metrowe przeszkody. Zainteresowani mogą się zgłaszać do 8 stycznia 2020 r.

Polska armia ma obecnie w służbie jeden typ mostów towarzyszących na podwoziu kołowym. To konstrukcja o kryptonimie MS-20 Daglezja-S opracowana przez specjalistów z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” sp. z o.o. Mosty te umożliwiają pokonywanie przeszkód czołgom o masie do 64 ton, czyli np. Leopardom 2A4 i 2A5 oraz zestawom pojazdów kołowych o masie do 100. Mogą pokonać takie przeszkody jak rzeki, jeziora, kanały czy rowy o szerokości do 20 metrów. W sumie wojsko ma 12 sztuk tego rodzaju mostów. Daglezje są m.in. w 2 pułku inżynieryjnego z Inowrocławia, 3 batalionie inżynieryjnym z Niska, 4 batalionie inżynieryjnym z Głogowa, 1 batalionie drogowo-mostowym z Dęblina, 2 pułku saperów z Kazunia oraz w 5 pułku inżynieryjnym ze Szczecina.

Kilka lat temu armia zleciła inżynierom opracowanie konstrukcji, która umożliwi pokonywanie dwa razy większych przeszkód, czyli o szerokości 40 metrów. Program otrzymał kryptonim MS-40 Daglezja-S. Prototyp mostu powstał w OBRUM-ie i w 2018 roku został przekazany armii do prób i testów. Wojskowi mieli jednak uwagi i do projektu wnieśli zmiany. Dlatego zanim armia zamówi model seryjny mostu, chce otrzymać i przetestować jeszcze model przedseryjny, czyli próbny.

Firmy i podmioty zainteresowane jego zbudowaniem, w oparciu o dokumentację techniczną, której właścicielem jest Ministerstwo Obrony Narodowej, mogą zgłosić się do przetargu ogłoszonego przez Inspektorat Uzbrojenia MON. Zainteresowani mają czas do 8 stycznia 2020 roku.

Rozłożona MS-40 Daglezja-S ma mieć 46 metrów długości (do jej transportu będzie potrzebnych pięć ciężarówek), przęsła o szerokości 4 metrów, a różnica wysokości pomiędzy łączonymi brzegami zbiornika wodnego lub przeszkody inżynieryjnej może wynosić prawie trzy metry.

Co ważne, przeprawy zbudowane w oparciu o nową konstrukcję mogą być w razie potrzeby wykorzystywane także przez ludność cywilną (np. podczas klęsk żywiołowych), w tym pieszych – można je bowiem wyposażyć w barierki. Takie rozwiązanie przyjęto też dla mostów MS-20 Daglezja-S. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. OBRUM

dodaj komentarz

komentarze

~byłem w WSOWInź...
1576539300
co 20 metrów wbija się słupy kładzie daglezje i można mieć most nawet kilka tysięcy kilometrów.. co od przetargów poza kserowaniem nie umieją i nic nie wiedza.. chyba, że udają
AB-F1-D3-53
~WSOWInż byłem
1576538940
,, wystarczy wbić w dno drewniane pony co 20 m i most może mieć nawet tysiace kilometrów.. most daglezja to tylko przęsło... Inspektorat Uzbrojenia zupełnie nie zdaje sobie sprawy co wypisuje...
AB-F1-D3-53

Prezydent złożył życzenia żołnierzom
Pancerniacy jadą na misję
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Zdarzyło się w 2025 roku – I kwartał
Wielkopolanie powstali przeciw Niemcom
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Dzień wart stu lat
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
Noc na „pasku”
Wojsko ma swojego satelitę!
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Sojusznicza obrona
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Gdy ucichnie artyleria
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Najdłuższa noc
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dyplomatyczna gra o powstanie
Symbol polsko-rumuńskiego braterstwa broni
Drony na wagę złota
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Wojsko z nowym programem rozwoju
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Nowa ręka dla weterana
Misja na rzecz zdrowia
Panczeniści na podium w Hamar
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Plan na WAM
Snowboardzistka i pływacy na medal
Marynarz uratował turystkę w Tatrach
Mundurowi z benefitami
Przygotowani na każdy scenariusz
Na tronie mistrza bez zmian
Koniec bezkarności floty cieni?
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Kto zostanie Asem Sportu?
Historyczna „Wisła”
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Odpalili K9 Thunder
Piątka z czwartego wozu
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Przełomowy czas dla WZL-2
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
ORP „Wicher” – pierwszy polski kontrtorpedowiec
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Niebo pod osłoną
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Combat 56 u terytorialsów
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO