moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe odrzutowce dla pogotowia lotniczego

Ministerstwo Obrony Narodowej oraz Ministerstwo Zdrowia wspólnie kupią dwa nowe samoloty odrzutowe dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Maszyny mają zastąpić obecnie wykorzystywane turbośmigłowe maszyny Piaggio P.180 Avanti II. Na co dzień będą używane przez LPR do transportu chorych lub zespołów medycznych, a w razie potrzeby żołnierzy rannych na zagranicznych misjach.

Resort obrony narodowej będzie współfinansował zakup przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe – kontrolowane przez Ministerstwo Zdrowia – dwóch niedużych samolotów odrzutowych. Na co dzień LPR będzie używało tych maszyn do transportu chorych i zespołów medycznych. W razie potrzeby wojsko będzie mogło je wykorzystać do przewozu żołnierzy rannych na misjach zagranicznych.

Środki, które desygnuje MON – około 80 procent wartości umowy – będą pochodziły z funduszy modernizacyjnych sił zbrojnych. Resztę – około 20 procent – dołoży Ministerstwo Zdrowia.

Obecnie Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, aby jak najszybciej przewieźć chorych lub zespoły medyczne na znaczne odległości (do 1000 km) używa dwóch samolotów turbośmigłowych Piaggio P.180 Avanti II. Te ważące jedynie nieco ponad 3,5 tony maszyny, dzięki nietypowej konstrukcji nośnej skrzydeł, rozwijają imponującą – jak na samoloty tej klasy – prędkość maksymalną 732 km/h.

Pierwszego Piaggio P.180 LPR kupiło w 2004 roku, a drugiego w 2007. Niestety, ponieważ oba są bardzo intensywnie eksploatowane, a niedawno zbankrutował ich producent i dostęp do części zamiennych oraz serwisu stał się bardzo mocno utrudniony, LPR musi w najbliższych miesiącach kupić ich następców.

Ministerstwo Zdrowia, które nadzoruje LPR, zdecydowało, że będą to fabrycznie nowe samoloty. Resort zdrowia chce także by były to maszyny odrzutowe, a nie jak dotychczas śmigłowe.

Jeśli chodzi o szczegółowe wymagania techniczne, to nowe samoloty mają być w stanie pokonać odległość 1500 mil morskich (2778 km) oraz zabrać na pokład dwuosobową załogę, dwie osoby personelu medycznego i od dwóch do czterech pacjentów – w różnych konfiguracjach kabiny (na noszach, w inkubatorze, siedzących). Maszyny muszą być także wyposażone w defibrylatory, respiratory, pompy infuzyjne, instalacje tlenowe i próżniowe, a także w lodówkę na leki.

Pierwszy przetarg w sprawie zakupu dwóch samolotów dla LPR ogłoszono w ubiegłym roku. Niestety, jesienią został on unieważniony, gdyż jedyna złożona oferta – amerykańskiej firmy Fargo Jet Center – przekraczała przeznaczone na ten cel środki. W sierpniu tego roku ogłoszony został drugi przetarg i on również został unieważniony z tych samych powodów. 1 października został ogłoszony trzeci. Tym razem firmy zainteresowane dostarczeniem – wartych około 100 mln złotych maszyn – mają czas tylko do 14 października na składanie ofert.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt. Tomasz Pierzak

dodaj komentarz

komentarze

~Mieciu
1573731480
a moze by tak reaktywowąć PZL m-20 Mewa (z nowszymi silnikami od najnowszych Piperów Seneca)? Chyba umiemy je jeszce produkować?
3C-4C-F2-71

Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
 
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
K2. Azjatycka pantera
Dzień, który zmienił bieg wojny
The Power of Infrastructure
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Ewakuacja Polaków z Izraela
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Nowa dostawa Homarów-K
Podejrzane manewry na Bałtyku
Rakiety dla polskich FA-50
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Drukowanie dronów
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Nie żyje żołnierz PKW Irak
„Różycki” zwodowany
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Pionierski dron
Planowano zamach na Zełenskiego
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Inwestycja w żołnierzy
Świat F-35
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Pancerny kot w polskim wojsku
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Flyer, zdobywca przestworzy
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Śmierć gorsza niż wszystkie
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Wyższe stawki dla niezawodowych
NATO przechodzi do działania
GROM’s DNA
Strażnicy polskiego nieba
Wypadek Rosomaka
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Święto sportów walki w Warendorfie
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Specjalsi pod nowym dowództwem
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Kajakami po medale
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Ratownik w akcji
Podróż w ciemność
Policjanci w koszarach WOT

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO