moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe odrzutowce dla pogotowia lotniczego

Ministerstwo Obrony Narodowej oraz Ministerstwo Zdrowia wspólnie kupią dwa nowe samoloty odrzutowe dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Maszyny mają zastąpić obecnie wykorzystywane turbośmigłowe maszyny Piaggio P.180 Avanti II. Na co dzień będą używane przez LPR do transportu chorych lub zespołów medycznych, a w razie potrzeby żołnierzy rannych na zagranicznych misjach.

Resort obrony narodowej będzie współfinansował zakup przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe – kontrolowane przez Ministerstwo Zdrowia – dwóch niedużych samolotów odrzutowych. Na co dzień LPR będzie używało tych maszyn do transportu chorych i zespołów medycznych. W razie potrzeby wojsko będzie mogło je wykorzystać do przewozu żołnierzy rannych na misjach zagranicznych.

Środki, które desygnuje MON – około 80 procent wartości umowy – będą pochodziły z funduszy modernizacyjnych sił zbrojnych. Resztę – około 20 procent – dołoży Ministerstwo Zdrowia.

Obecnie Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, aby jak najszybciej przewieźć chorych lub zespoły medyczne na znaczne odległości (do 1000 km) używa dwóch samolotów turbośmigłowych Piaggio P.180 Avanti II. Te ważące jedynie nieco ponad 3,5 tony maszyny, dzięki nietypowej konstrukcji nośnej skrzydeł, rozwijają imponującą – jak na samoloty tej klasy – prędkość maksymalną 732 km/h.

Pierwszego Piaggio P.180 LPR kupiło w 2004 roku, a drugiego w 2007. Niestety, ponieważ oba są bardzo intensywnie eksploatowane, a niedawno zbankrutował ich producent i dostęp do części zamiennych oraz serwisu stał się bardzo mocno utrudniony, LPR musi w najbliższych miesiącach kupić ich następców.

Ministerstwo Zdrowia, które nadzoruje LPR, zdecydowało, że będą to fabrycznie nowe samoloty. Resort zdrowia chce także by były to maszyny odrzutowe, a nie jak dotychczas śmigłowe.

Jeśli chodzi o szczegółowe wymagania techniczne, to nowe samoloty mają być w stanie pokonać odległość 1500 mil morskich (2778 km) oraz zabrać na pokład dwuosobową załogę, dwie osoby personelu medycznego i od dwóch do czterech pacjentów – w różnych konfiguracjach kabiny (na noszach, w inkubatorze, siedzących). Maszyny muszą być także wyposażone w defibrylatory, respiratory, pompy infuzyjne, instalacje tlenowe i próżniowe, a także w lodówkę na leki.

Pierwszy przetarg w sprawie zakupu dwóch samolotów dla LPR ogłoszono w ubiegłym roku. Niestety, jesienią został on unieważniony, gdyż jedyna złożona oferta – amerykańskiej firmy Fargo Jet Center – przekraczała przeznaczone na ten cel środki. W sierpniu tego roku ogłoszony został drugi przetarg i on również został unieważniony z tych samych powodów. 1 października został ogłoszony trzeci. Tym razem firmy zainteresowane dostarczeniem – wartych około 100 mln złotych maszyn – mają czas tylko do 14 października na składanie ofert.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt. Tomasz Pierzak

dodaj komentarz

komentarze

~Mieciu
1573731480
a moze by tak reaktywowąć PZL m-20 Mewa (z nowszymi silnikami od najnowszych Piperów Seneca)? Chyba umiemy je jeszce produkować?
3C-4C-F2-71

Kawaleria pancerna spod znaku 11
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Rekompensaty na nowych zasadach
Zawiszacy mają „Zjawę”
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Medale na ściance i na torze regatowym
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Dwie agresje, dwie okupacje
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Speczespół wybierze „Orkę”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
Cichociemni w oczach swoich następców
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Europa ma być zdolna do obrony
Cios w plecy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pięciobojowe duety na medal
Przedwczesny triumf
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Dawka wiedzy od kadry AWL-u, czyli jak reagować w kryzysie
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Polski „Wiking” dla Danii
Orlik na Alfę
Soboty z wojskiem
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Nurkowie kontra dywersanci
„Road Runner” w Libanie
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Koniec dzieciństwa
W obronie gazoportu
Brytyjczycy żegnają Malbork
Maratońskie święto w Warszawie
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Jednym głosem w sprawie obronności
Bohaterowie, których etos trwa
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Krótka droga na Gotlandię
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Polskie wojsko na Gotlandii
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
W poszukiwaniu majora Serafina
Podniebny sprawdzian
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kircholm 1605
Człowiek w pętli

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO