moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nowe odrzutowce dla pogotowia lotniczego

Ministerstwo Obrony Narodowej oraz Ministerstwo Zdrowia wspólnie kupią dwa nowe samoloty odrzutowe dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Maszyny mają zastąpić obecnie wykorzystywane turbośmigłowe maszyny Piaggio P.180 Avanti II. Na co dzień będą używane przez LPR do transportu chorych lub zespołów medycznych, a w razie potrzeby żołnierzy rannych na zagranicznych misjach.

Resort obrony narodowej będzie współfinansował zakup przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe – kontrolowane przez Ministerstwo Zdrowia – dwóch niedużych samolotów odrzutowych. Na co dzień LPR będzie używało tych maszyn do transportu chorych i zespołów medycznych. W razie potrzeby wojsko będzie mogło je wykorzystać do przewozu żołnierzy rannych na misjach zagranicznych.

Środki, które desygnuje MON – około 80 procent wartości umowy – będą pochodziły z funduszy modernizacyjnych sił zbrojnych. Resztę – około 20 procent – dołoży Ministerstwo Zdrowia.

Obecnie Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, aby jak najszybciej przewieźć chorych lub zespoły medyczne na znaczne odległości (do 1000 km) używa dwóch samolotów turbośmigłowych Piaggio P.180 Avanti II. Te ważące jedynie nieco ponad 3,5 tony maszyny, dzięki nietypowej konstrukcji nośnej skrzydeł, rozwijają imponującą – jak na samoloty tej klasy – prędkość maksymalną 732 km/h.

Pierwszego Piaggio P.180 LPR kupiło w 2004 roku, a drugiego w 2007. Niestety, ponieważ oba są bardzo intensywnie eksploatowane, a niedawno zbankrutował ich producent i dostęp do części zamiennych oraz serwisu stał się bardzo mocno utrudniony, LPR musi w najbliższych miesiącach kupić ich następców.

Ministerstwo Zdrowia, które nadzoruje LPR, zdecydowało, że będą to fabrycznie nowe samoloty. Resort zdrowia chce także by były to maszyny odrzutowe, a nie jak dotychczas śmigłowe.

Jeśli chodzi o szczegółowe wymagania techniczne, to nowe samoloty mają być w stanie pokonać odległość 1500 mil morskich (2778 km) oraz zabrać na pokład dwuosobową załogę, dwie osoby personelu medycznego i od dwóch do czterech pacjentów – w różnych konfiguracjach kabiny (na noszach, w inkubatorze, siedzących). Maszyny muszą być także wyposażone w defibrylatory, respiratory, pompy infuzyjne, instalacje tlenowe i próżniowe, a także w lodówkę na leki.

Pierwszy przetarg w sprawie zakupu dwóch samolotów dla LPR ogłoszono w ubiegłym roku. Niestety, jesienią został on unieważniony, gdyż jedyna złożona oferta – amerykańskiej firmy Fargo Jet Center – przekraczała przeznaczone na ten cel środki. W sierpniu tego roku ogłoszony został drugi przetarg i on również został unieważniony z tych samych powodów. 1 października został ogłoszony trzeci. Tym razem firmy zainteresowane dostarczeniem – wartych około 100 mln złotych maszyn – mają czas tylko do 14 października na składanie ofert.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt. Tomasz Pierzak

dodaj komentarz

komentarze

~Mieciu
1573731480
a moze by tak reaktywowąć PZL m-20 Mewa (z nowszymi silnikami od najnowszych Piperów Seneca)? Chyba umiemy je jeszce produkować?
3C-4C-F2-71

Żołnierze GROM-u uczą studentów WAT-u skoków ze spadochronem
 
Będzie więcej szkoleń z pierwszej pomocy
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Abramsy dla 1 Brygady
„Kobra ’21”, czyli rozpoznanie specjalsów
Rusza PKW Islandia
Polak najlepszym podoficerem NATO
Czekamy na pierwszy medal w Tokio
Ankona – bitwa po polsku
Desantowanie z transportowego giganta
„Krwawa niedziela” na Wołyniu
Podejmij wyzwanie razem z weteranem!
Kurs na dyplomację
Javelin gwarantuje skuteczność
Wojsko pomaga powodzianom w Małopolsce
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Szczyt NATO już w poniedziałek
Co ze sprawdzianem z WF?
Kat Matejki, czyli prawda i mity bitwy pod Grunwaldem
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Pancerniacy ruszają na Łotwę
„Zginęli, bo byli Polakami”
Nagroda nie tylko od dowódcy
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Jutro otwarcie igrzysk olimpijskich w Tokio
Lato w wojskowym klimacie
Krajowa zbrojeniówka – w dołku czy na szczycie?
Polscy żołnierze polecą na Islandię
Podwodne centrum przyszłości
Kontyngent do zmiany
Pierwsza mistrzyni Wojska Polskiego!
Abrams – czołg z najwyższej półki
V-2 leci do aliantów
Pałac Saski znów stanie w stolicy?
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku 2020
Wisła i Narew w Sejmie
Psy (w) WOT
Combining Two Worlds
Afganistan. Czas wracać do domu
Trzynasty tytuł mistrza Polski „Machałka”!
Course on Diplomacy
Wilki znów na Mazurach
Nowe książeczki wojskowe
26 medali żołnierzy na mistrzostwach Polski
Rozwój i wyzwania wojskowej logistyki
Wiosłują dla Emily
Lufy prosto z Huty
Kat warszawskiego getta przed sądem
Polskie F-16 gotowe na Islandię
Polskie firmy zbrojeniowe łączą siły
Sukcesy żołnierzy na AFN
Afganistan: powrót do domu
Żołnierze bez testów z WF-u
Chorwaci uczą się od polskich pilotów
Groty dla proobronnych
Stalowy człowiek
Terytorialsi pomagają poszkodowanym w powodziach
Podwodne rozpoznanie i ratunek

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO