moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe odrzutowce dla pogotowia lotniczego

Ministerstwo Obrony Narodowej oraz Ministerstwo Zdrowia wspólnie kupią dwa nowe samoloty odrzutowe dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Maszyny mają zastąpić obecnie wykorzystywane turbośmigłowe maszyny Piaggio P.180 Avanti II. Na co dzień będą używane przez LPR do transportu chorych lub zespołów medycznych, a w razie potrzeby żołnierzy rannych na zagranicznych misjach.

Resort obrony narodowej będzie współfinansował zakup przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe – kontrolowane przez Ministerstwo Zdrowia – dwóch niedużych samolotów odrzutowych. Na co dzień LPR będzie używało tych maszyn do transportu chorych i zespołów medycznych. W razie potrzeby wojsko będzie mogło je wykorzystać do przewozu żołnierzy rannych na misjach zagranicznych.

Środki, które desygnuje MON – około 80 procent wartości umowy – będą pochodziły z funduszy modernizacyjnych sił zbrojnych. Resztę – około 20 procent – dołoży Ministerstwo Zdrowia.

Obecnie Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, aby jak najszybciej przewieźć chorych lub zespoły medyczne na znaczne odległości (do 1000 km) używa dwóch samolotów turbośmigłowych Piaggio P.180 Avanti II. Te ważące jedynie nieco ponad 3,5 tony maszyny, dzięki nietypowej konstrukcji nośnej skrzydeł, rozwijają imponującą – jak na samoloty tej klasy – prędkość maksymalną 732 km/h.

Pierwszego Piaggio P.180 LPR kupiło w 2004 roku, a drugiego w 2007. Niestety, ponieważ oba są bardzo intensywnie eksploatowane, a niedawno zbankrutował ich producent i dostęp do części zamiennych oraz serwisu stał się bardzo mocno utrudniony, LPR musi w najbliższych miesiącach kupić ich następców.

Ministerstwo Zdrowia, które nadzoruje LPR, zdecydowało, że będą to fabrycznie nowe samoloty. Resort zdrowia chce także by były to maszyny odrzutowe, a nie jak dotychczas śmigłowe.

Jeśli chodzi o szczegółowe wymagania techniczne, to nowe samoloty mają być w stanie pokonać odległość 1500 mil morskich (2778 km) oraz zabrać na pokład dwuosobową załogę, dwie osoby personelu medycznego i od dwóch do czterech pacjentów – w różnych konfiguracjach kabiny (na noszach, w inkubatorze, siedzących). Maszyny muszą być także wyposażone w defibrylatory, respiratory, pompy infuzyjne, instalacje tlenowe i próżniowe, a także w lodówkę na leki.

Pierwszy przetarg w sprawie zakupu dwóch samolotów dla LPR ogłoszono w ubiegłym roku. Niestety, jesienią został on unieważniony, gdyż jedyna złożona oferta – amerykańskiej firmy Fargo Jet Center – przekraczała przeznaczone na ten cel środki. W sierpniu tego roku ogłoszony został drugi przetarg i on również został unieważniony z tych samych powodów. 1 października został ogłoszony trzeci. Tym razem firmy zainteresowane dostarczeniem – wartych około 100 mln złotych maszyn – mają czas tylko do 14 października na składanie ofert.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt. Tomasz Pierzak

dodaj komentarz

komentarze

~Mieciu
1573731480
a moze by tak reaktywowąć PZL m-20 Mewa (z nowszymi silnikami od najnowszych Piperów Seneca)? Chyba umiemy je jeszce produkować?
3C-4C-F2-71

Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Rekompensaty na nowych zasadach
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Drony w natarciu
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Maratońskie święto w Warszawie
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Baltexpo ‘25 wystartowały
Kircholm 1605
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
W wojsku orientują się najlepiej
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Historia jest po to, by z niej czerpać
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Nowe horyzonty medyków
Para ratowników i pies w kopalni złota
Polski „Wiking” dla Danii
Koniec pewnej epoki
Wyzwaniem – czas
Brytyjczycy na wschodniej straży
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Medycyna na trudne czasy
Europa ma być zdolna do obrony
W obronie gazoportu
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
W poszukiwaniu majora Serafina
Abolicja dla ochotników
Pływali jak morscy komandosi
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Dziki na Legwanach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
„Road Runner” w Libanie
Weterani pamiętają
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Owad z drukarki
Kopuła nad bewupem
Koniec dzieciństwa
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Przedwczesny triumf
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Jednym głosem w sprawie obronności
Speczespół wybierze „Orkę”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Unia chce zbudować „mur dronowy"
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Okiełznać Borsuka
Apache i Chinook a sprawa polska
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO