moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Jastrzębie” przechwyciły rosyjski samolot

19 stycznia polskie F-16 biorące udział w VIII zmianie PKW Orlik przechwyciły rosyjski samolot rozpoznawczy Su-24MR, który leciał nad Morzem Bałtyckim, w pobliżu granicy z państwami bałtyckimi. Maszyna nie miała włączonego transpondera – urządzenia służącego do identyfikacji samolotów. Nie było również łączności z jego załogą.

Informację o zdarzeniu podało litewskie Ministerstwo Obrony Narodowej, a potwierdził ją ppłk pil. Adam Kalinowski, dowódca PKW Orlik. – Polskie myśliwce przechwyciły samolot Federacji Rosyjskiej. Piloci zrobili zdjęcia, sprawdzili charakter jego misji i po wykonaniu zadania samoloty wróciły miejsca dyslokacji – informuje ppłk Kalinowski.

Rosyjski samolot rozpoznawczy Su-24MR leciał z Rosji w stronę Kaliningradu. Nie miał włączonego transpondera, dzięki któremu służby naziemne identyfikują statek powietrzny, nie było też łączności z jego załogą. Combined Air Operations Centre (CAOC), natowskie dowództwo, któremu podlegają piloci służący w PKW Orlik, wydało rozkaz poderwania myśliwców do lotu i przechwycenia nieznanej maszyny. Jak mówi ppłk Adam Kalinowski, tego typu misja może trwać od kilku minut do nawet godziny, nie udziela jednak informacji na temat tego, ile trwała w tym przypadku. – Po wykonaniu misji rozpoznawczej piloci F-16 eskortowali rosyjski samolot do granicy z Federacją Rosyjską. W tym momencie rola polskich pilotów skończyła się i wrócili do miejsca dyslokacji – mówi dowódca kontyngentu.

Ministerstwo Obrony Narodowej Litwy podało również, że kilka dni wcześniej, 16 stycznia para dyżurna NATO przechwyciła Ił-20 lecący z Rosji do Kaliningradu. Samolot również nie miał włączonego transpondera. Ta operacja nie była jednak wykonywana przez polskich pilotów.

Polska jest krajem wiodącym w trwającej misji Baltic Air Policing. Polacy chronią przestrzeń powietrzną nad terytorium Litwy, Łotwy i Estonii. Do ich zadań należą m.in. misje rozpoznania powietrznego oraz misje polegające na przechwyceniu niezidentyfikowanego samolotu, który wtargnąłby w przestrzeń powietrzną któregoś z państw. Myśliwce wykonują również loty patrolowe.

Misja Baltic Air Policing rozpoczęła się w 2004 roku, gdy Litwa, Łotwa i Estonia – nieposiadające własnych myśliwców – poprosiły NATO o pomoc w patrolowaniu ich przestrzeni powietrznej. Polacy weszli w skład BAP dwa lata po jej rozpoczęciu. Jako pierwsi polecieli tam piloci z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Od I do VI zmiany nad krajami bałtyckimi latały wyłącznie myśliwce MiG-29. VII zmianę tworzyły F-16 z Krzesin, natomiast rozpoczynającą się VIII zmianę PKW Orlik miały ponownie tworzyć MiG-29. Niestety, ze względu na tragiczny wpadek, w którym zginął pilot myśliwca kpt. Krzysztof Sobański, maszyny zostały uziemione. Postanowiono, że zmianę utworzą F-16 z Krzesin.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze

~wojtyla
1579981680
Brawo polskie Jaszczembie !
73-D1-DA-D0
~Karol R.
1549542360
BRAWO POLSCY PILOCI I POLSKIE JASTRZĘBIE.....
2C-7D-FE-13

Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Baobab z miotaczem
Norwegowie budują na polskim poligonie
Na motocyklach śladami historii
Warszawo, do broni!
Zakupy według potrzeb
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nocne ataki na Ukrainę
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Strzelanina w bazie US Army
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
„Był twarzą sił powietrznych”
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Zwycięska batalia o stolicę
Beret „na rekinka” lub koguta
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Air Show 2025 odwołane. Co z biletami?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Lepsza efektywność
Startuje „Żelazny obrońca”
Drones on the Offensive
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Najmłodszy w rodzinie
Flytrap, czyli młot na drony
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Świetne występy polskich żołnierzy
Ruszają targi zbrojeniowe w Kielcach
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
„Road Runner” w Libanie
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Radary, które widzą wszystko
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Brytyjczycy żegnają Malbork
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Wypadek przed Air Show
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Szczelna sieć dla Tarczy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Z najlepszymi na planszy
Huta Stalowa Wola na MSPO
Orlik na Alfę
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Dwie agresje, dwie okupacje
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wielkie zbrojenia za Odrą
Koniec miękkiej gry
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Poradnik na czas kryzysu gotowy!
Wyczekiwane przyspieszenie
Czas nowych inwestycji
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Towarzysze czołgów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Hekatomba na Woli
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO