moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?

Żołnierze, którzy w wojsku zdobyli uprawnienia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych, nie mogą korzystać ze swoich kwalifikacji poza służbą bez ukończenia specjalnego kursu. Tymczasem takie prawo mają m.in. strażacy i policjanci. – Żołnierze zostali pominięci w przepisach, dlatego podjąłem działania, aby to naprawić – mówi poseł Paweł Szramka, który z interpelacją w tej sprawie wystąpił do MON.

Według obowiązujących przepisów kierowcą pojazdu uprzywilejowanego (np. ambulansu) może być osoba, która ukończyła 21 lat, ma prawo jazdy odpowiednie dla danego rodzaju pojazdu oraz uzyskała orzeczenia lekarskie i psychologiczne o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym. Wymogiem jest także posiadanie zezwolenia na kierowanie takim pojazdem w zakresie określonej kategorii prawa jazdy (w przypadku żołnierzy zezwolenie takie jest wydawane przez odpowiedni organ jednostki, w której pełnią oni służbę) oraz ukończony kurs dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi.

Jest jednak jedno „ale”, na które zwrócił uwagę poseł Paweł Szramka (Kukiz ’15). – Przepisy mówią, że przedstawiciele innych niż wojsko służb, na przykład strażacy, policjanci i funkcjonariusze Straży Granicznej, mogą prowadzić cywilne pojazdy uprzywilejowane na podstawie uprawnień zdobytych w czasie służby. Tymczasem żołnierze, aby móc korzystać ze swoich kwalifikacji w cywilu, mają obowiązek ukończenia odpowiedniego kursu dla kierujących takimi pojazdami – tłumaczy poseł.

Podkreśla, że z problemem zwróciło się do niego wielu wojskowych. Wśród nich kierowca-ratownik, który uprawnienia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych ma od 2008 roku. – Żołnierz ten przez dziewięć lat prowadził uprzywilejowany pojazd ciężarowy. Nierzadko w trudnych warunkach terenowych, na przykład podczas szkolenia poligonowego. Teraz, chcąc podjąć pracę, musi na nowo zdobywać uprawnienia – mówi poseł.

Wśród zgłaszających problem byli jednak głównie żołnierze, którzy w wojsku służą na etatach kierowców-ratowników medycznych (zgodnie z przepisami mogą oni na zlecenie podejmować pracę na przykład w pogotowiu), a także byli już wojskowi, którzy po zdjęciu munduru chcieli podjąć pracę w charakterze kierowcy-ratownika.

– Problemem jest nie tylko nieuznawanie kalifikacji i zdobytego doświadczenia, lecz istotne są także koszty, które zainteresowany musiałby ponieść, płacąc z własnej kieszeni. Dla każdej kategorii obowiązuje oddzielny kurs. Na przykład ukończenie kursu kategorii C nie upoważnia do prowadzenia pojazdu uprzywilejowanego kategorii B. W pogotowiu są jednak różne karetki, co w praktyce oznacza, że ratownik medyczny musi uczestniczyć w dwóch kursach – dodaje poseł. Koszty szkolenia są niemałe, wahają się bowiem od 650 do nawet tysiąca złotych.

Na problem braku odpowiednich rozwiązań prawnych poseł Szramka zwrócił uwagę w interpelacji poselskiej. Zapytał, czy resort obrony narodowej jest gotów poprzeć zmiany w rozporządzeniu, które zrównają prawa żołnierzy z prawami przedstawicieli innych służb i formacji. W imieniu ministra obrony narodowej odpowiedzi udzielił Wojciech Skurkiewicz, sekretarz stanu w MON. – Resort obrony narodowej uznaje za zasadne podjęcie prac legislacyjnych nad zmianą obowiązujących przepisów w zakresie wskazanym w interpelacji – napisał wiceminister Skurkiewicz.

– Cieszę się, że ze strony MON jest dobra wola, aby zmienić przepisy. Teraz czekamy na stanowisko ministra infrastruktury. Dobrze by się stało, aby kierowcy pojazdów uprzywilejowanych w wojsku mogli także w cywilu wykorzystywać swoje umiejętności – mówi poseł Szramka.

Paulina Glińska

autor zdjęć: por. Tomasz Cyga

dodaj komentarz

komentarze


Powstaje armia dronów
 
Wyścig zbrojeń wystartował
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Viva Polaki! Viva liberatori!
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Baltic Sea Under Control
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej polskiego trotylu dla USA
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Henry Szymanski na tropie prawdy
Pracowity dyżur Typhoonów
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Wyrok za tragiczny wypadek
Medycyna na morzu
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Debiut polskiego AW149
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Poznać rakietowego Homara
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Podniebne wsparcie sojuszników
Święto ludzi z pasją
Double Eagle – podwodny tropiciel
Rex Bolizlavus
Polskie F-16 w służbie NATO
Składy wysokiego ryzyka
Więcej na mieszkanie za granicą
Kolejowy sabotaż udaremniony
W Ełku wykuwają charaktery
Podniebny Pegaz
Pilecki ucieka z Auschwitz
Więcej amunicji do Rosomaków
Trzy dekady DGW
Zatopiony problem
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Pierwsza misja Gripenów
Rodzina na wagę złota
„Pułaski” na Atlantyku
Zwycięstwo mordercy
Strażnik nieba
Szabla hubalczyków
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Sport kształtuje mentalność
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Spartakiadowe zmagania w Łasku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO