moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie F-16 na manewrach „Blue Flag”

Prawie sto samolotów z ośmiu państw. Loty nad pustynią i morzem zarówno w dzień, jak i w nocy. Cel: prowadzenie rozpoznania, bombardowań oraz walk z obroną przeciwlotniczą. W Izraelu ruszają najważniejsze międzynarodowe ćwiczenia lotnicze, organizowane przez Siły Powietrzne Izraela – „Blue Flag 2017”. Poleciały na nie również polskie jastrzębie.

– Do Izraela wysłaliśmy sześć samolotów F-16 oraz 120 żołnierzy. Zarówno lotników, jak i personel naziemny – mówi płk pil. Norbert Chojnacki, szef szkolenia 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. 2 listopada piloci brali udział w briefingach, w weekend zaś wykonają pierwsze zadania. Ich lista jest naprawdę długa: od wstępnego planowania misji, przez prowadzenie rozpoznania, aż po symulowane bombardowania na poligonach czy walkę z obroną przeciwlotniczą.

 

Nad pustynią i morzem

– Nasi piloci będą operować w dużych międzynarodowych ugrupowaniach, składających się z samolotów różnych typów. To bezcenne doświadczenie – podkreśla płk pil. Chojnacki. Przede wszystkim ze względu na warunki, w jakich przyjdzie im działać. – Obszar, na którym odbędą się ćwiczenia, obejmuje praktycznie całe terytorium Izraela. Będziemy latać zarówno nad pustyniami, jak i morzem w dzień i w nocy – wylicza płk pil. Przemysław Struj, dowódca polskich sił biorących udział w „Blue Flag 2017”. Piloci muszą przygotować się na wysokie temperatury, a przede wszystkim na znacznie wyższe niż w Europie zapylenie powietrza. – Sprawia ono, że sensory, które mamy do dyspozycji, działają inaczej niż w Polsce – przyznaje płk pil. Struj. Jak dodaje, część lotników doświadczyła tego podczas misji „Inherent Resolve”. Wiąże się ona z lotami rozpoznawczymi, które polskie F-16 wykonują z terytorium Kuwejtu, wspierając w ten sposób siły walczące z tzw. Państwem Islamskim. – W swoim gronie mamy jednak także młodszych kolegów, którzy w takich warunkach będą działać po raz pierwszy – mówi płk pil. Struj. – W dodatku podczas lotów będziemy się zmagać z zakłóceniami elektromagnetycznymi, co również nie zdarza się często – dodaje.

Błękitna Flaga nad Izraelem

„Blue Flag” to najważniejsze ćwiczenia organizowane przez Siły Powietrzne Izraela. Pierwsza edycja odbyła się w 2013 roku. Tegoroczna będzie największą w historii. Weźmie w niej udział prawie sto samolotów z ośmiu państw. Prócz gospodarzy i lotników z Polski będą także żołnierze z USA, Grecji, Indii, Francji, Niemiec i Włoch. Cztery ostatnie kraje zaangażują się w „Blue Flag” po raz pierwszy. Na ćwiczenia przyjadą także obserwatorzy reprezentujący 40 państw. – Wojskowi wiedzą, jak wiele mogą się od nas nauczyć – przyznaje ppłk Richard Hecht z biura ds. kontaktów międzynarodowych Sił Powietrznych Izraela, cytowany przez portal defensenews.com. – W naszej małej przestrzeni powietrznej i jej okolicach wszystko staje się bardzo intensywne. Są tu Rosjanie. Siły wielu państw pojawiają się tu przy okazji realizacji zadań w Syrii i innych częściach regionu. Tworzymy więc swego rodzaju laboratorium bitewne, gdzie można rozwijać szerokie spektrum umiejętności niezbędnych do walki z coraz to nowymi zagrożeniami – tłumaczy ppłk Hecht.

Dla Polaków tegoroczne ćwiczenia „Blue Flag” będą drugimi z rzędu. W 2015 roku na Bliskim Wschodzie ćwiczyło sześć samolotów F-16. Polscy lotnicy współpracowali z kolegami z Izraela, Grecji oraz Jordanii. Wykonywali zadania zarówno w izraelskiej, jak i jordańskiej przestrzeni powietrznej.

„Blue Flag 2017” potrwa dwa tygodnie.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. sztab. Waldemar Młynarczyk

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1510305960
~Adam -przez ostatnie 10 lat MON nie wykorzystał ok 9 mld zł. tz 2 mld dolarów. Orka , której jestem przeciwnikiem będzie kosztować ok 9 mld zł. Razem mamy 4 mld dolarów. Ze 16 sztuk by wyszło.
A2-1F-78-CC
~Adam
1510134840
@Scooby - sprawdź cenę F-15SE.
FA-F5-AA-FC
~asd
1509977880
Mimowolnie powstaje pytanie: "Po jakiego ?"
E9-00-DB-E4
~Scooby
1509951900
1. Znacznie łatwiej przełamuje się OP kiedy samoloty wyposażone są w rakiety klasy AGM-88E AARGM , zasobniki WRE oraz systemy ADM-160 MALD. Niestety nasi piloci tego nie posiadają. Co prawda przy tej ilości samolotów to by musieli wszystko w kieszeniach trzymać. 2. Cenniejszą informacją była by dla Nas ta , która by stwierdzały różnicę pomiędzy F-16 i F-15 tz. dawała odpowiedź czy można wywalczyć przewagę powietrzną samymi F-16 , czy mamy kupić F-15SE Silent Eagle czy liczyć na to że zrobi za nas to NATO ( tz USA). 3. Poproście Izrael żeby pożyczyli z 2-3 Namer,y celem sprawdzenia przez rok czy da się tym przejechać Polskę wzdłuż .
DB-3F-9C-53

Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
„Horyzont” przeciw dywersji
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Dzień wart stu lat
Niebo pod osłoną
Krajowa produkcja amunicji
W gotowości, czyli cywile na poligony
Wojsko na Horyzoncie
Gdy ucichnie artyleria
Polski „Wiking” dla Danii
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Pilica w linii
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Plan na WAM
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Elementy Wisły testowane w USA
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Warto być wGotowości
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
„Zamek” pozostał bezpieczny
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Udany start Peruna
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Marynarze podjęli wyzwanie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojskowy bus do szczęścia
Kapral Bartnik mistrzem świata
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Razem na ratunek
Militarne Schengen
Ogień z Leopardów na Łotwie
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Dostawa Homarów-K
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Borsuki zadomowiły się na poligonie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Komplet medali wojskowych na ringu
Mundurowi z benefitami
The Darker, the Better
Nieoceniona siła edukacji
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Sukces Polaka w biegu z marines
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Drony w szkołach
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Brytyjczycy na wschodniej straży

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO