moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie F-16 na manewrach „Blue Flag”

Prawie sto samolotów z ośmiu państw. Loty nad pustynią i morzem zarówno w dzień, jak i w nocy. Cel: prowadzenie rozpoznania, bombardowań oraz walk z obroną przeciwlotniczą. W Izraelu ruszają najważniejsze międzynarodowe ćwiczenia lotnicze, organizowane przez Siły Powietrzne Izraela – „Blue Flag 2017”. Poleciały na nie również polskie jastrzębie.

– Do Izraela wysłaliśmy sześć samolotów F-16 oraz 120 żołnierzy. Zarówno lotników, jak i personel naziemny – mówi płk pil. Norbert Chojnacki, szef szkolenia 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. 2 listopada piloci brali udział w briefingach, w weekend zaś wykonają pierwsze zadania. Ich lista jest naprawdę długa: od wstępnego planowania misji, przez prowadzenie rozpoznania, aż po symulowane bombardowania na poligonach czy walkę z obroną przeciwlotniczą.

 

Nad pustynią i morzem

– Nasi piloci będą operować w dużych międzynarodowych ugrupowaniach, składających się z samolotów różnych typów. To bezcenne doświadczenie – podkreśla płk pil. Chojnacki. Przede wszystkim ze względu na warunki, w jakich przyjdzie im działać. – Obszar, na którym odbędą się ćwiczenia, obejmuje praktycznie całe terytorium Izraela. Będziemy latać zarówno nad pustyniami, jak i morzem w dzień i w nocy – wylicza płk pil. Przemysław Struj, dowódca polskich sił biorących udział w „Blue Flag 2017”. Piloci muszą przygotować się na wysokie temperatury, a przede wszystkim na znacznie wyższe niż w Europie zapylenie powietrza. – Sprawia ono, że sensory, które mamy do dyspozycji, działają inaczej niż w Polsce – przyznaje płk pil. Struj. Jak dodaje, część lotników doświadczyła tego podczas misji „Inherent Resolve”. Wiąże się ona z lotami rozpoznawczymi, które polskie F-16 wykonują z terytorium Kuwejtu, wspierając w ten sposób siły walczące z tzw. Państwem Islamskim. – W swoim gronie mamy jednak także młodszych kolegów, którzy w takich warunkach będą działać po raz pierwszy – mówi płk pil. Struj. – W dodatku podczas lotów będziemy się zmagać z zakłóceniami elektromagnetycznymi, co również nie zdarza się często – dodaje.

Błękitna Flaga nad Izraelem

„Blue Flag” to najważniejsze ćwiczenia organizowane przez Siły Powietrzne Izraela. Pierwsza edycja odbyła się w 2013 roku. Tegoroczna będzie największą w historii. Weźmie w niej udział prawie sto samolotów z ośmiu państw. Prócz gospodarzy i lotników z Polski będą także żołnierze z USA, Grecji, Indii, Francji, Niemiec i Włoch. Cztery ostatnie kraje zaangażują się w „Blue Flag” po raz pierwszy. Na ćwiczenia przyjadą także obserwatorzy reprezentujący 40 państw. – Wojskowi wiedzą, jak wiele mogą się od nas nauczyć – przyznaje ppłk Richard Hecht z biura ds. kontaktów międzynarodowych Sił Powietrznych Izraela, cytowany przez portal defensenews.com. – W naszej małej przestrzeni powietrznej i jej okolicach wszystko staje się bardzo intensywne. Są tu Rosjanie. Siły wielu państw pojawiają się tu przy okazji realizacji zadań w Syrii i innych częściach regionu. Tworzymy więc swego rodzaju laboratorium bitewne, gdzie można rozwijać szerokie spektrum umiejętności niezbędnych do walki z coraz to nowymi zagrożeniami – tłumaczy ppłk Hecht.

Dla Polaków tegoroczne ćwiczenia „Blue Flag” będą drugimi z rzędu. W 2015 roku na Bliskim Wschodzie ćwiczyło sześć samolotów F-16. Polscy lotnicy współpracowali z kolegami z Izraela, Grecji oraz Jordanii. Wykonywali zadania zarówno w izraelskiej, jak i jordańskiej przestrzeni powietrznej.

„Blue Flag 2017” potrwa dwa tygodnie.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. sztab. Waldemar Młynarczyk

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1510305960
~Adam -przez ostatnie 10 lat MON nie wykorzystał ok 9 mld zł. tz 2 mld dolarów. Orka , której jestem przeciwnikiem będzie kosztować ok 9 mld zł. Razem mamy 4 mld dolarów. Ze 16 sztuk by wyszło.
A2-1F-78-CC
~Adam
1510134840
@Scooby - sprawdź cenę F-15SE.
FA-F5-AA-FC
~asd
1509977880
Mimowolnie powstaje pytanie: "Po jakiego ?"
E9-00-DB-E4
~Scooby
1509951900
1. Znacznie łatwiej przełamuje się OP kiedy samoloty wyposażone są w rakiety klasy AGM-88E AARGM , zasobniki WRE oraz systemy ADM-160 MALD. Niestety nasi piloci tego nie posiadają. Co prawda przy tej ilości samolotów to by musieli wszystko w kieszeniach trzymać. 2. Cenniejszą informacją była by dla Nas ta , która by stwierdzały różnicę pomiędzy F-16 i F-15 tz. dawała odpowiedź czy można wywalczyć przewagę powietrzną samymi F-16 , czy mamy kupić F-15SE Silent Eagle czy liczyć na to że zrobi za nas to NATO ( tz USA). 3. Poproście Izrael żeby pożyczyli z 2-3 Namer,y celem sprawdzenia przez rok czy da się tym przejechać Polskę wzdłuż .
DB-3F-9C-53

Brytyjczycy na wschodniej straży
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Pożegnanie z Columbią
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Czołgiści w ogniu
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Brytyjczycy żegnają Malbork
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
W poszukiwaniu majora Serafina
NATO – jesteśmy z Polską
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Husarz z polskim instruktorem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Największy transport Abramsów w tym roku
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
17 września 1939. Nigdy więcej
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Kurs dla najlepszych w SERE
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
„Road Runner” w Libanie
Człowiek w pętli
Cios w plecy
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Krok ku niezależności
Apache’e nad Inowrocławiem
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Dwie agresje, dwie okupacje
Black Hawki nad Warszawą
Miliardy na budowę schronów
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Hekatomba na Woli
Wielkie zbrojenia za Odrą
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Orlik na Alfę
Rekompensaty na nowych zasadach
Debiut polskich Patriotów
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Zwycięska batalia o stolicę
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Święto Wojsk Lądowych
Z najlepszymi na planszy
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO