moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie F-16 na manewrach „Blue Flag”

Prawie sto samolotów z ośmiu państw. Loty nad pustynią i morzem zarówno w dzień, jak i w nocy. Cel: prowadzenie rozpoznania, bombardowań oraz walk z obroną przeciwlotniczą. W Izraelu ruszają najważniejsze międzynarodowe ćwiczenia lotnicze, organizowane przez Siły Powietrzne Izraela – „Blue Flag 2017”. Poleciały na nie również polskie jastrzębie.

– Do Izraela wysłaliśmy sześć samolotów F-16 oraz 120 żołnierzy. Zarówno lotników, jak i personel naziemny – mówi płk pil. Norbert Chojnacki, szef szkolenia 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. 2 listopada piloci brali udział w briefingach, w weekend zaś wykonają pierwsze zadania. Ich lista jest naprawdę długa: od wstępnego planowania misji, przez prowadzenie rozpoznania, aż po symulowane bombardowania na poligonach czy walkę z obroną przeciwlotniczą.

 

Nad pustynią i morzem

– Nasi piloci będą operować w dużych międzynarodowych ugrupowaniach, składających się z samolotów różnych typów. To bezcenne doświadczenie – podkreśla płk pil. Chojnacki. Przede wszystkim ze względu na warunki, w jakich przyjdzie im działać. – Obszar, na którym odbędą się ćwiczenia, obejmuje praktycznie całe terytorium Izraela. Będziemy latać zarówno nad pustyniami, jak i morzem w dzień i w nocy – wylicza płk pil. Przemysław Struj, dowódca polskich sił biorących udział w „Blue Flag 2017”. Piloci muszą przygotować się na wysokie temperatury, a przede wszystkim na znacznie wyższe niż w Europie zapylenie powietrza. – Sprawia ono, że sensory, które mamy do dyspozycji, działają inaczej niż w Polsce – przyznaje płk pil. Struj. Jak dodaje, część lotników doświadczyła tego podczas misji „Inherent Resolve”. Wiąże się ona z lotami rozpoznawczymi, które polskie F-16 wykonują z terytorium Kuwejtu, wspierając w ten sposób siły walczące z tzw. Państwem Islamskim. – W swoim gronie mamy jednak także młodszych kolegów, którzy w takich warunkach będą działać po raz pierwszy – mówi płk pil. Struj. – W dodatku podczas lotów będziemy się zmagać z zakłóceniami elektromagnetycznymi, co również nie zdarza się często – dodaje.

Błękitna Flaga nad Izraelem

„Blue Flag” to najważniejsze ćwiczenia organizowane przez Siły Powietrzne Izraela. Pierwsza edycja odbyła się w 2013 roku. Tegoroczna będzie największą w historii. Weźmie w niej udział prawie sto samolotów z ośmiu państw. Prócz gospodarzy i lotników z Polski będą także żołnierze z USA, Grecji, Indii, Francji, Niemiec i Włoch. Cztery ostatnie kraje zaangażują się w „Blue Flag” po raz pierwszy. Na ćwiczenia przyjadą także obserwatorzy reprezentujący 40 państw. – Wojskowi wiedzą, jak wiele mogą się od nas nauczyć – przyznaje ppłk Richard Hecht z biura ds. kontaktów międzynarodowych Sił Powietrznych Izraela, cytowany przez portal defensenews.com. – W naszej małej przestrzeni powietrznej i jej okolicach wszystko staje się bardzo intensywne. Są tu Rosjanie. Siły wielu państw pojawiają się tu przy okazji realizacji zadań w Syrii i innych częściach regionu. Tworzymy więc swego rodzaju laboratorium bitewne, gdzie można rozwijać szerokie spektrum umiejętności niezbędnych do walki z coraz to nowymi zagrożeniami – tłumaczy ppłk Hecht.

Dla Polaków tegoroczne ćwiczenia „Blue Flag” będą drugimi z rzędu. W 2015 roku na Bliskim Wschodzie ćwiczyło sześć samolotów F-16. Polscy lotnicy współpracowali z kolegami z Izraela, Grecji oraz Jordanii. Wykonywali zadania zarówno w izraelskiej, jak i jordańskiej przestrzeni powietrznej.

„Blue Flag 2017” potrwa dwa tygodnie.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. sztab. Waldemar Młynarczyk

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1510305960
~Adam -przez ostatnie 10 lat MON nie wykorzystał ok 9 mld zł. tz 2 mld dolarów. Orka , której jestem przeciwnikiem będzie kosztować ok 9 mld zł. Razem mamy 4 mld dolarów. Ze 16 sztuk by wyszło.
A2-1F-78-CC
~Adam
1510134840
@Scooby - sprawdź cenę F-15SE.
FA-F5-AA-FC
~asd
1509977880
Mimowolnie powstaje pytanie: "Po jakiego ?"
E9-00-DB-E4
~Scooby
1509951900
1. Znacznie łatwiej przełamuje się OP kiedy samoloty wyposażone są w rakiety klasy AGM-88E AARGM , zasobniki WRE oraz systemy ADM-160 MALD. Niestety nasi piloci tego nie posiadają. Co prawda przy tej ilości samolotów to by musieli wszystko w kieszeniach trzymać. 2. Cenniejszą informacją była by dla Nas ta , która by stwierdzały różnicę pomiędzy F-16 i F-15 tz. dawała odpowiedź czy można wywalczyć przewagę powietrzną samymi F-16 , czy mamy kupić F-15SE Silent Eagle czy liczyć na to że zrobi za nas to NATO ( tz USA). 3. Poproście Izrael żeby pożyczyli z 2-3 Namer,y celem sprawdzenia przez rok czy da się tym przejechać Polskę wzdłuż .
DB-3F-9C-53

F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Ogień z Leopardów na Łotwie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Torpeda w celu
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Dzień wart stu lat
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Plan na WAM
Polski „Wiking” dla Danii
My, jedna armia
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Dodatkowe zapory
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Ułani szturmowali okopy
Mundurowi z benefitami
Militarne Schengen
Is It Already War?
Marynarze podjęli wyzwanie
Gdy ucichnie artyleria
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Dywersja na kolei. Są dowody
Kapral Bartnik mistrzem świata
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Razem na ratunek
Merops wdrażany natychmiast
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Brytyjczycy na wschodniej straży
Dostawa Homarów-K
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„Zamek” pozostał bezpieczny
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Studenci ewakuowali szpital
Sukces Polaka w biegu z marines
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Wojskowy bus do szczęścia
Mity i manipulacje
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
„Road Runner” w Libanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Niebo pod osłoną
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
„Horyzont” przeciw dywersji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO