moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Muzeum Gryf. Czołgi zamiast dywizjonu rakiet

Jeszcze 16 lat temu w lesie pod Dąbrówką stacjonowała jedna z najpilniej strzeżonych jednostek polskiej armii – 25 Dywizjon Rakietowy Obrony Przeciwlotniczej. Dziś w miejscu, gdzie znajdowały się przeciwlotnicze systemy rakietowe Wołchow działa Muzeum Gryf. Tylko w ubiegłym roku odwiedziło je ponad 9 tys. osób, zafascynowanych kolekcją min i czołgów.

Mieszkańcy Wejherowa wiedzieli, że do wojskowych koszar w lasach pod Dąbrówką lepiej było się nie zbliżać. Przez prawie pół wieku, od 1963 roku do 2001, stacjonował tutaj 25 Dywizjon Rakietowy Obrony Powietrznej. Jednostka, uzbrojona w systemy przeciwlotnicze PZR S-75M Wołchow, z racji swojego znaczenia dla powietrznego parasola kraju, była jedną z najpilniej strzeżonych w Polsce.

Dziś koszary w Dąbrówce tętnią życiem. Tylko w ubiegłym roku odwiedziło je ponad dziewięć tys. osób! Zwiedzających przyciąga Muzeum Techniki Wojskowej Gryf, które powstało tu w 2013 roku (właścicielem jest największa  na Pomorzu firma autokarowa). – Pierwszym naszym pojazdem był czołg T-55, który przerobiliśmy na replikę niemieckiego czołgu z II wojny światowej Panzerkampfwagen V Panther. Dziś, po czterech latach działalności, mamy w swoich zbiorach prawie pięćdziesiąt pojazdów i niemal wszystkie są sprawne– mówi Artur Massloch, kierownik muzeum.

Najstarszym, kupionym zaledwie kilka tygodni temu, jest bryczka motorowa firmy Holsman. Ma 112 lat. – Z naszych informacji  wynika, że to najstarszy zarejestrowany i sprawny technicznie, jeżdżący, samochód w Polsce – podkreśla Massloch. To nie jedyne unikaty w zbiorach Gryfa. Poza dwoma czołgami T-34, dwoma czołgami T-55, z czego jeden w rzadkiej wersji dowódczej T-55AD2, muzeum posiada jedyne w kraju sprawne technicznie ciężkie rosyjskie działo ISU-152 oraz największą kolekcję niemieckich ciężarówek z II wojny światowej. – Mamy m.in. ciężarówki marki Mercedes-Benz L 1500A, L1500S, L3000, L4500S, L3500, L3500/LF15 oraz Opel Blitz 1,5t i 3t, Magirus – Deutz S3000. Tak szerokiej gamy niemieckich pojazdów logistycznych z okresu wojny nie ma chyba nikt w Polsce– dodaje kierownik muzeum.

To jednak nie wszystko. Każdym sprawnym pojazdem z muzeum można się przejechać za określoną opłatą. Na przykład godzina jazdy Pantherą (maksymalnie 5 osób) kosztuje 700 złotych. Gdy weźmie się pod uwagę, że taki czołg potrafi w trudnym terenie spalić 300 litrów paliwa na 100 kilometrów, suma ta nie wydaje się już tak duża.

Z bogatej kolekcji Gryfa bardzo chętnie korzystają filmowcy. Wspomniana już Panthera pojawiła się m.in. w filmie o powstaniu warszawskim „Miasto 44”, serialu „Czas Honoru” oraz kilku produkcjach Bogusława Wołoszańskiego. 

Jednak pojazdy to nie wszystko, co przyciąga zwiedzających do Dąbrówki. Częścią Muzeum Techniki Wojskowej Gryf jest jedyne w Polsce Muzeum Saperskie Explosive, które jeszcze kilka lat temu funkcjonowało przy firmie Jakusz w Kościerzynie (zajmującej się produkcją sprzętu saperskiego). W jego zbiorach są takie perełki kolekcjonerskie jak oryginalny wykrywacz min zbudowany w 1940 roku przez polskiego inżyniera Józefa Kosackiego. Mine Detector Polish Mark 1, bo o nim mowa, był – według ekspertów – najlepszą tego typu konstrukcją II wojny światowej. Do jednostek armii brytyjskiej (na rzecz której praw autorskich zrzekł się Kosacki) trafił w 1942 roku i zadebiutował w bitwie pod El Alamein.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: MTW "Gryf"

dodaj komentarz

komentarze

~boss oksywie
1497804000
szacun
E0-81-D7-A2

Piorun 2 coraz bliżej
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Salwa z wysokości
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Świetne występy polskich żołnierzy
Beret „na rekinka” lub koguta
Statuetki dla tuzów biznesu
Wielkie zbrojenia za Odrą
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Finisz programu „Orlik”?
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
StormRider na fali
Towarzysze czołgów
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
Drony na celowniku
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Zwycięska batalia o stolicę
Laury MSPO przyznane
„Był twarzą sił powietrznych”
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Z najlepszymi na planszy
Lepsza efektywność
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Startuje „Żelazny obrońca”
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Certyfikacja „Dwunastki” na XII zmianę do Libanu
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Orlik na Alfę
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Spotkanie Trump-Nawrocki
Dwie agresje, dwie okupacje
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Współpraca z Koreą ma wymiar strategiczny
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Detect & Classify: satelity z AI
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Brytyjczycy żegnają Malbork
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Wyczekiwane przyspieszenie
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Grot A3 w drodze do linii
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Hekatomba na Woli
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czas nowych inwestycji
Łódź na granicy
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Nocne ataki na Ukrainę
Nasz Hercules
Kikimora o wielu twarzach
„Road Runner” w Libanie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO