moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czy broń laserowa obroni pilota?

Wykorzystywane obecnie środki obrony samolotu nie są w stu procentach skuteczne, a rozwój broni przeciwlotniczej sprawia, że ich możliwości powoli się wyczerpują. Zakłócanie, flary, dipole czy próby agresywnego manewrowania jedynie podnoszą szanse na ochronę maszyny oraz uratowanie pilota. Także elektronika wbudowywana w pociski jest coraz bardziej wyrafinowana. Dzięki zwiększeniu możliwości procesorów coraz trudniej będzie oszukać nadlatujący pocisk. Będzie on mógł w ułamku sekundy przeanalizować np. źródło ciepła, porównać je z zapisanymi wzorcami i zidentyfikować pułapkę. Porzuci wtedy śledzenie „przynęty” i skieruje się z powrotem w stronę silnika samolotu. Trwająca od lat i w miarę stabilna równowaga środków bojowych i przeciwśrodków może niebawem zostać zaburzona przez broń laserową, którą amerykańska armia chce wykorzystać do obrony samolotów przez bronią przeciwnika.

Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) wystosowały tzw. request for proposals (RFP) czyli zapytanie do firm sektora obronnego na temat broni laserowej. Podstawowym założeniem tej broni miałaby być obrona przed środkami ofensywnymi przeciwnika. 5 stycznia Siły Powietrzne USA wystosowały zapytanie będące częścią programu LANCE (Laser Advancements for Next-generation Compact Environments), którego celem jest przeprowadzenie badań i prac rozwojowych niezbędnych do zaprojektowania, wyprodukowania i dostawy niezawodnych i wytrzymałych laserów wysokiej mocy, cechujących się doskonałą jakością promienia laserowego oraz kompaktowym rozmiarem, w celu integracji na posiadanych samolotach. W następnej fazie przeprowadzone mają zostać testy w powietrzu takowych systemów w ramach fazy drugiej ShiELD (Self-protect High Energy Laser Demonstrator) ADT (Advanced Technology Demonstration).

Największym problemem, z jaki muszą rozwiązać projektanci systemu, jest przechowywanie energii. Choć potrafimy już wytwarzać ogromne jej ilości, to jej magazynowanie nadal jest na poziomie sprzed kilkudziesięciu lat. Jakby tego było mało, ogromne ilości energii potrzebne do prowadzenia skutecznego ognia trzeba wytworzyć na pokładzie samolotu. Myśliwiec nie powinien mieć bowiem możliwości oddawania strzału jedynie z zabranych z ziemi zapasów. Konieczne jest szybkie odtwarzanie w locie możliwości obronnych.

Czy przemysł już dojrzał?

Wiele firm prezentuje swoje koncepcje przyszłej walki powietrznej i można w nich dostrzec wykorzystanie lasera. Na przykład Northrop Grumman na jednej z wizualizacji zaprezentował myśliwiec VI generacji niszczący pociski przeciwnika za pomocą broni laserowej.

Przed laty świat obiegły zdjęcia samolotu Boeing YAL-1 Airborne Laser Testbed. Maszyna ta miała laser dużej mocy (megawatowy) i służyła jako platforma eksperymentalna dla broni mającej docelowo niszczyć pociski balistyczne. Wydawało się wtedy, że broń kojarzona z programem gwiezdnych wojen niebawem stanie się rzeczywistością. Pierwsze strzelania odbyły się już jednak 10 lat temu, ale w 2011 roku w ramach cięć budżetowych zdecydowano się skasować cały program.

Na bardzo wielu polach obserwujemy dynamiczny rozwój innowacyjnych technologii obronnych i ich „nagłe” pojawienie się nie wydaje się przypadkowe. Można zakładać, że jest to klasyczna ucieczka do przodu. Przemysł zbrojeniowy wielu krajów zaczyna doganiać USA i na rynku pojawia się uzbrojenie do tej pory identyfikowane jedynie z przemysłem amerykańskim. Wdrożenie do pierwszej linii nowych rozwiązań może pomóc Amerykanom zachować przewagę.

dr Krzysztof Kuska , ekspert w dziedzinie lotnictwa wojskowego, redaktor naczelny portalu www.infolotnicze.pl

dodaj komentarz

komentarze


Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Pasja i fart
Priorytetowe zaangażowanie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polskie Bayraktary nad Turcją
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Koniec pewnej epoki
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
W wojsku orientują się najlepiej
W poszukiwaniu majora Serafina
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Mity i manipulacje
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wojny na rzut kostką
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Maratońskie święto w Warszawie
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Dywersanci atakują
Speczespół wybierze „Orkę”
Medicine for Hard Times
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Pływali jak morscy komandosi
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Terytorialsi w akcji
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Jelcz się wzmacnia
Człowiek jest najważniejszy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Droga do GROM-u”
Kircholm 1605
Kopuła nad bewupem
Brytyjczycy na wschodniej straży
Koniec dzieciństwa
Medycy na start
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Młodzi i bezzałogowce
Deterrence in Polish
„Road Runner” w Libanie
Drugi wojskowy most
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Kawaleria w szkole
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Abolicja dla ochotników
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Czarnomorski szlif minerów
Polski „Wiking” dla Danii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO