moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kontrakt na samoloty dla VIP-ów

Pokazaliśmy, że umiemy podejmować trudne decyzje. Przez 20 lat czekaliśmy na to, żeby zostały zakontraktowane samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie – mówił wiceminister Bartosz Kownacki podczas uroczystości podpisania kontraktu na dostawę dwóch samolotów dla VIP. Maszyny Gulfstream G550 do Polski trafią latem 2017 roku.  


W poniedziałek szef Inspektoratu Uzbrojenia MON generał Adam Duda oraz Jeffrey Crosby, reprezentujący amerykański koncern Gulfstream Aerospace, podpisali kontrakt na dostawę dwóch samolotów G550. Za maszyny Polska zapłaci 440 milionów złotych. Zgodnie z umową mają one zostać przekazane armii, a dokładnie 1. Bazie Lotnictwa Transportowego z Warszawy, do końca sierpnia przyszłego roku.  

Przetarg na dostawę tzw. „małych” (przewożących do 14 pasażerów) samolotów, z których mają korzystać najważniejsze osoby w państwie został ogłoszony w sierpniu 2016 roku. Dwa miesiące później, 21 października, Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, która ze startujących w przetargu firm zdobyła zlecenie. – Przez 20 lat czekaliśmy na to, żeby zostały zakontraktowane samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie. My pokazaliśmy, że umiemy przełamywać niemoc urzędniczą i potrafimy podejmować trudne decyzje – mówił Bartosz Kownacki, wiceminister obrony narodowej, który był obecny przy podpisywaniu umowy.

Wiceminister dodał, że z dwóch uczestników przetargu tylko jeden, właśnie amerykański Gulfstream, złożył ofertę nie podlegającą odrzuceniu z przyczyn formalnych. Bartosz Kownacki dodał, że nawet gdyby propozycja złożona przez francuski koncern Dassault Aviation była zgodna z przepisami i wymogami, to przetarg i tak wygrałaby firma zza oceanu, gdyż jej samoloty były po prostu tańsze.

Odpowiedzialny za zakupy dla wojska wiceminister podkreślał, że decyzja o wydaniu kilkuset milionów złotych nie była łatwa, ale zapewniał, że „nowe samoloty nie są kupowane dla tego czy innego rządu, ale dla władz Polski”. – Niektórzy komentują, że te samoloty to mercedesy wśród maszyn pasażerskich. Owszem, to jest dobry sprzęt, ale to jest pewien standard, który polskiemu rządowi, bez względu na to jaka formacja go tworzy, po prostu się należy – przekonywał.

Film: MON

Samoloty G550, które zamówiła polska armia, będą m.in. wyposażone w zaawansowane systemy łączności satelitarnej, system identyfikacji swój-obcy IFF Mark XII A oraz system EVS – Enhanced Vision System, który w dużym skrócie umożliwia (dzięki kamerze termowizyjnej) lądowanie przy bardzo trudnych warunkach pogodowych.

Samoloty Gulfstream G550 to model produkowany od 2004 roku. Ważą 21 ton, rozpiętość ich skrzydeł wynosi 28,5 metra i są napędzane dwoma silnikami Rolls-Royce BR710 C4-11. Rozwijają prędkość maksymalną 941 kilometrów na godzinę. Na jednym tankowaniu mogą pokonać dystans około 12500 kilometrów – przy założeniu, że na pokładzie znajduje się 14 pasażerów.  

Jak podkreślają przedstawiciele producenta, należącej do koncernu General Dynamics firmy Gulfstream Aerospace, z G550 korzystają rządowe delegacje z kilkunastu państw na świecie, np. władze Włoch, Turcji czy Szwecji a nawet prezydent Stanów Zjednoczonych (podczas podróży krajowych). Od sierpnia przyszłego roku do tego grona dołączą także polskie VIP-y.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ppor. Robert Suchy/CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Planowano zamach na Zełenskiego
 
Umacnianie ściany wschodniej
Pierwszy polski lot Apache’a
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Ratownik w akcji
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Śmierć gorsza niż wszystkie
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Wyższe stawki dla niezawodowych
Dzieci wojny
Podejrzane manewry na Bałtyku
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Broń przeciwko wrogim satelitom
Radar na bezpieczeństwo
Kajakami po medale
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Ewakuacja Polaków z Izraela
Święto sportów walki w Warendorfie
Czarna Pantera celuje
Bezpieczniejsza Europa
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Flyer, zdobywca przestworzy
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najtrudniejsze w służbie na polsko-białoruskiej granicy jest…
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Demony wojny nie patrzą na płeć
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Czarne Pantery, ognia!
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Nowe Abramsy już w Wesołej
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
Pracowity pobyt w kosmosie
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Wołyń – pamiętamy
Tłumy na zawodach w Krakowie
BWP-1 – historia na dekady
Zatrzymania na granicach
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Potrzebujemy najlepszych
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ostatnia niedziela…
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Odznaczenia za misję
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Rekompensaty na ostatniej prostej
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO