moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kontrakt na samoloty dla VIP-ów

Pokazaliśmy, że umiemy podejmować trudne decyzje. Przez 20 lat czekaliśmy na to, żeby zostały zakontraktowane samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie – mówił wiceminister Bartosz Kownacki podczas uroczystości podpisania kontraktu na dostawę dwóch samolotów dla VIP. Maszyny Gulfstream G550 do Polski trafią latem 2017 roku.  


W poniedziałek szef Inspektoratu Uzbrojenia MON generał Adam Duda oraz Jeffrey Crosby, reprezentujący amerykański koncern Gulfstream Aerospace, podpisali kontrakt na dostawę dwóch samolotów G550. Za maszyny Polska zapłaci 440 milionów złotych. Zgodnie z umową mają one zostać przekazane armii, a dokładnie 1. Bazie Lotnictwa Transportowego z Warszawy, do końca sierpnia przyszłego roku.  

Przetarg na dostawę tzw. „małych” (przewożących do 14 pasażerów) samolotów, z których mają korzystać najważniejsze osoby w państwie został ogłoszony w sierpniu 2016 roku. Dwa miesiące później, 21 października, Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, która ze startujących w przetargu firm zdobyła zlecenie. – Przez 20 lat czekaliśmy na to, żeby zostały zakontraktowane samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie. My pokazaliśmy, że umiemy przełamywać niemoc urzędniczą i potrafimy podejmować trudne decyzje – mówił Bartosz Kownacki, wiceminister obrony narodowej, który był obecny przy podpisywaniu umowy.

Wiceminister dodał, że z dwóch uczestników przetargu tylko jeden, właśnie amerykański Gulfstream, złożył ofertę nie podlegającą odrzuceniu z przyczyn formalnych. Bartosz Kownacki dodał, że nawet gdyby propozycja złożona przez francuski koncern Dassault Aviation była zgodna z przepisami i wymogami, to przetarg i tak wygrałaby firma zza oceanu, gdyż jej samoloty były po prostu tańsze.

Odpowiedzialny za zakupy dla wojska wiceminister podkreślał, że decyzja o wydaniu kilkuset milionów złotych nie była łatwa, ale zapewniał, że „nowe samoloty nie są kupowane dla tego czy innego rządu, ale dla władz Polski”. – Niektórzy komentują, że te samoloty to mercedesy wśród maszyn pasażerskich. Owszem, to jest dobry sprzęt, ale to jest pewien standard, który polskiemu rządowi, bez względu na to jaka formacja go tworzy, po prostu się należy – przekonywał.

Film: MON

Samoloty G550, które zamówiła polska armia, będą m.in. wyposażone w zaawansowane systemy łączności satelitarnej, system identyfikacji swój-obcy IFF Mark XII A oraz system EVS – Enhanced Vision System, który w dużym skrócie umożliwia (dzięki kamerze termowizyjnej) lądowanie przy bardzo trudnych warunkach pogodowych.

Samoloty Gulfstream G550 to model produkowany od 2004 roku. Ważą 21 ton, rozpiętość ich skrzydeł wynosi 28,5 metra i są napędzane dwoma silnikami Rolls-Royce BR710 C4-11. Rozwijają prędkość maksymalną 941 kilometrów na godzinę. Na jednym tankowaniu mogą pokonać dystans około 12500 kilometrów – przy założeniu, że na pokładzie znajduje się 14 pasażerów.  

Jak podkreślają przedstawiciele producenta, należącej do koncernu General Dynamics firmy Gulfstream Aerospace, z G550 korzystają rządowe delegacje z kilkunastu państw na świecie, np. władze Włoch, Turcji czy Szwecji a nawet prezydent Stanów Zjednoczonych (podczas podróży krajowych). Od sierpnia przyszłego roku do tego grona dołączą także polskie VIP-y.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ppor. Robert Suchy/CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Pływali jak morscy komandosi
Kircholm 1605
Unia chce zbudować „mur dronowy"
„Road Runner” w Libanie
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Czarna taktyka terytorialsów
W wojsku orientują się najlepiej
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Maratońskie święto w Warszawie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Poligon dla medyków w mundurach
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Koniec dzieciństwa
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Jednym głosem w sprawie obronności
Abolicja dla ochotników
Medicine for Hard Times
Czarna taktyka terytorialsów
Priorytetowe zaangażowanie
Historia jest po to, by z niej czerpać
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Brytyjczycy na wschodniej straży
Dziki na Legwanach
Kopuła nad bewupem
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Speczespół wybierze „Orkę”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Carl-Gustaf przemówił
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Wyzwaniem – czas
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Terytorialsi w akcji
Weterani pamiętają
Koniec pewnej epoki
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polskie Bayraktary nad Turcją
Polski „Wiking” dla Danii
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Mity i manipulacje
Europa ma być zdolna do obrony
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Okiełznać Borsuka
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
W poszukiwaniu majora Serafina

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO