moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Papież Franciszek w wojskowym śmigłowcu

Dziś po południu Ojciec Święty przyleci do Polski na Światowe Dni Młodzieży. Podczas wizyty odwiedzi kilka miejscowości, a podróżować będzie śmigłowcem W-3 Sokół w wersji dla VIP-ów. Wojskowa maszyna wyposażona jest m.in. w telefon pokładowy, ma też klimatyzowane wnętrze. Nad bezpieczeństwem lotów papieskiej delegacji będzie czuwać 90 osób, m.in. piloci i technicy.

fot. Reuters / Forum

Na czas Światowych Dni Młodzieży został wydzielony specjalny komponent lotniczy, który jest odpowiedzialny za obsługę lotów podczas tego wydarzenia. W jego skład weszło 90 osób - nie tylko piloci, ale też osoby odpowiedzialne za obsługę techniczną. Dowodzi nimi płk pilot Stanisław Kondrat, który na co dzień kieruje warszawską 1 Bazą Lotnictwa Transportowego. Oficer spędził za sterami  śmigłowców ponad 3200 godzin. W 1999 roku wykonywał loty z przedstawicielami delegacji papieskiej podczas pielgrzymki papieża Jana Pawła II. – Do lotów z papieżem Franciszkiem o statusie HEAD po raz pierwszy zostaną użyte śmigłowce W-3 Sokół. Jan Paweł II podróżował śmigłowcem Mi-8 – podkreśla płk pil. Kondrat.

W sumie do obsługi wydarzenia skierowano śmigłowce 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie typu W-3 Sokół i Mi-8, śmigłowce Powietrznej Jednostki Ewakuacji Medycznej w Nowym Glinniku typu Mi-17, przeznaczone do ewakuacji medycznej, oraz śmigłowce Mi-17 z dywizjonu lotniczego z Leźnicy Wielkiej.


Lotnicy i sprzęt stacjonują na terenie 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w krakowskich Balicach. Będą odpowiadać za loty z papieżem Franciszkiem, przeloty delegacji papieskiej i funkcjonariuszy państwowych podczas  Światowych Dni Młodzieży. Lotnicy współpracują ze służbami inżynieryjno-lotniczymi oraz logistykami w miejscach spotkań pielgrzymów w Warszawie, w Małopolsce i na Śląsku.

Przygotowywania przed misją

Do zadań lotnicy przygotowywali się od kilku miesięcy. – Wykonywaliśmy loty do miejsc spotkań pielgrzymów z Ojcem Świętym: na Jasną Górę, do Oświęcimia i Brzegów. Rekonesans lotniczy służył analizie i naniesieniu ewentualnej korekty w przyjętych wariantach zadań lotniczych – mówi płk pil. Kondrat.

Piloci ćwiczyli loty w ugrupowaniu z elementami lądowania w terenie oraz procedury związane z sytuacjami szczególnymi, które mogą wystąpić podczas zabezpieczania wizyty papieskiej.


Loty z papieżem na pokładzie będą miały status HEAD (lot z najważniejszymi osobami). Załoga śmigłowca musi mieć specjalne uprawnienia do wykonywania tego typu zadań. Ile takich lotów odbędzie się? – Jest to uzależnione od potrzeb osób, którym nadano status HEAD – mówi płk pil. Stanisław Kondrat. Oficer dodaje, że powstało kilka wariantów dotyczących przewozu Ojca Świętego do miejsc spotkań z pielgrzymami.

Sokół dla papieża

Papież Franciszek podczas wizyty w Polsce będzie podróżował śmigłowcem W-3 Sokół. – Sokół w wersji VIP może latać we wszystkich warunkach atmosferycznych. A co szczególnie istotne, podczas ponad dwudziestu lat eksploatacji śmigłowiec okazał się wyjątkowo bezpiecznym statkiem powietrznym – mówi płk pil. Stanisław Kondrat.

Śmigłowcem W-3 Sokół poza dwuosobową załogą może podróżować ośmiu pasażerów. Do dyspozycji mają sprzęt audio-wideo, a także pokładowy telefon komórkowy, który umożliwia rozmowy w trakcie lotu. Wnętrze przedziału pasażerskiego jest klimatyzowane i odpowiednio wygłuszone, by poziom hałasu podczas podróży był jak najmniejszy.

Ochroną papieża Franciszka podczas wizyty w Polsce zajmą się funkcjonariusze Biura Ochrony Rządu. – Oczywiście, że załoga śmigłowca musi ściśle współpracować z ochroną osób, które znajdują się na pokładzie, ale wszelkie ustalenia dotyczące szczegółów tej współpracy nie są jawne, ze względu na bezpieczeństwo – ucina dowódca komponentu.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Reuters / Forum, mjr pil. Dominik Cebula

dodaj komentarz

komentarze


Dzień wart stu lat
Artylerzyści mają moc!
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Po co wojsku satelity?
Pancerniacy jadą na misję
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Plan na WAM
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Razem na ratunek
Wojsko ma swojego satelitę!
Gdy ucichnie artyleria
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Militarne Schengen
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Czwarta dostawa Abramsów
Wojskowa łączność w Kosmosie
Najdłuższa noc
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Don’t Get Hacked
Wojsko przetestuje nowe technologie
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Czas na polskie Borsuki
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Komplet medali wojskowych na ringu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Przygotowani znaczy bezpieczni
Zwrot na Bałtyk
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Kapral Bartnik mistrzem świata
Niebo pod osłoną
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Nowe zasady dla kobiet w armii
Mundurowi z benefitami
Nadchodzi era Borsuka
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Holenderska misja na polskim niebie
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Borsuki jadą do wojska!
Nowe zdolności sił zbrojnych
Szwedzi w pętli
Polski „Wiking” dla Danii
Z Su-22 dronów nie będzie
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Uczelnie łączą siły
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
W krainie Świętego Mikołaja
Sukces bezzałogowego skrzydłowego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO