moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Papież Franciszek w wojskowym śmigłowcu

Dziś po południu Ojciec Święty przyleci do Polski na Światowe Dni Młodzieży. Podczas wizyty odwiedzi kilka miejscowości, a podróżować będzie śmigłowcem W-3 Sokół w wersji dla VIP-ów. Wojskowa maszyna wyposażona jest m.in. w telefon pokładowy, ma też klimatyzowane wnętrze. Nad bezpieczeństwem lotów papieskiej delegacji będzie czuwać 90 osób, m.in. piloci i technicy.

fot. Reuters / Forum

Na czas Światowych Dni Młodzieży został wydzielony specjalny komponent lotniczy, który jest odpowiedzialny za obsługę lotów podczas tego wydarzenia. W jego skład weszło 90 osób - nie tylko piloci, ale też osoby odpowiedzialne za obsługę techniczną. Dowodzi nimi płk pilot Stanisław Kondrat, który na co dzień kieruje warszawską 1 Bazą Lotnictwa Transportowego. Oficer spędził za sterami  śmigłowców ponad 3200 godzin. W 1999 roku wykonywał loty z przedstawicielami delegacji papieskiej podczas pielgrzymki papieża Jana Pawła II. – Do lotów z papieżem Franciszkiem o statusie HEAD po raz pierwszy zostaną użyte śmigłowce W-3 Sokół. Jan Paweł II podróżował śmigłowcem Mi-8 – podkreśla płk pil. Kondrat.

W sumie do obsługi wydarzenia skierowano śmigłowce 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie typu W-3 Sokół i Mi-8, śmigłowce Powietrznej Jednostki Ewakuacji Medycznej w Nowym Glinniku typu Mi-17, przeznaczone do ewakuacji medycznej, oraz śmigłowce Mi-17 z dywizjonu lotniczego z Leźnicy Wielkiej.


Lotnicy i sprzęt stacjonują na terenie 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w krakowskich Balicach. Będą odpowiadać za loty z papieżem Franciszkiem, przeloty delegacji papieskiej i funkcjonariuszy państwowych podczas  Światowych Dni Młodzieży. Lotnicy współpracują ze służbami inżynieryjno-lotniczymi oraz logistykami w miejscach spotkań pielgrzymów w Warszawie, w Małopolsce i na Śląsku.

Przygotowywania przed misją

Do zadań lotnicy przygotowywali się od kilku miesięcy. – Wykonywaliśmy loty do miejsc spotkań pielgrzymów z Ojcem Świętym: na Jasną Górę, do Oświęcimia i Brzegów. Rekonesans lotniczy służył analizie i naniesieniu ewentualnej korekty w przyjętych wariantach zadań lotniczych – mówi płk pil. Kondrat.

Piloci ćwiczyli loty w ugrupowaniu z elementami lądowania w terenie oraz procedury związane z sytuacjami szczególnymi, które mogą wystąpić podczas zabezpieczania wizyty papieskiej.


Loty z papieżem na pokładzie będą miały status HEAD (lot z najważniejszymi osobami). Załoga śmigłowca musi mieć specjalne uprawnienia do wykonywania tego typu zadań. Ile takich lotów odbędzie się? – Jest to uzależnione od potrzeb osób, którym nadano status HEAD – mówi płk pil. Stanisław Kondrat. Oficer dodaje, że powstało kilka wariantów dotyczących przewozu Ojca Świętego do miejsc spotkań z pielgrzymami.

Sokół dla papieża

Papież Franciszek podczas wizyty w Polsce będzie podróżował śmigłowcem W-3 Sokół. – Sokół w wersji VIP może latać we wszystkich warunkach atmosferycznych. A co szczególnie istotne, podczas ponad dwudziestu lat eksploatacji śmigłowiec okazał się wyjątkowo bezpiecznym statkiem powietrznym – mówi płk pil. Stanisław Kondrat.

Śmigłowcem W-3 Sokół poza dwuosobową załogą może podróżować ośmiu pasażerów. Do dyspozycji mają sprzęt audio-wideo, a także pokładowy telefon komórkowy, który umożliwia rozmowy w trakcie lotu. Wnętrze przedziału pasażerskiego jest klimatyzowane i odpowiednio wygłuszone, by poziom hałasu podczas podróży był jak najmniejszy.

Ochroną papieża Franciszka podczas wizyty w Polsce zajmą się funkcjonariusze Biura Ochrony Rządu. – Oczywiście, że załoga śmigłowca musi ściśle współpracować z ochroną osób, które znajdują się na pokładzie, ale wszelkie ustalenia dotyczące szczegółów tej współpracy nie są jawne, ze względu na bezpieczeństwo – ucina dowódca komponentu.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Reuters / Forum, mjr pil. Dominik Cebula

dodaj komentarz

komentarze


Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
 
„Różycki” zwodowany
Pancerny kot w polskim wojsku
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Nowa dostawa Homarów-K
The Power of Infrastructure
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
NATO przechodzi do działania
Wypadek Rosomaka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Policjanci w koszarach WOT
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Flyer, zdobywca przestworzy
Ratownik w akcji
Ewakuacja Polaków z Izraela
Podróż w ciemność
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Kajakami po medale
Strażnicy polskiego nieba
Rakiety dla polskich FA-50
Planowano zamach na Zełenskiego
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Inwestycja w żołnierzy
GROM’s DNA
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Dzień, który zmienił bieg wojny
Specjalsi pod nowym dowództwem
Pionierski dron
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Śmierć gorsza niż wszystkie
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Wyższe stawki dla niezawodowych
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Świat F-35
K2. Azjatycka pantera
Podejrzane manewry na Bałtyku
Święto sportów walki w Warendorfie
Drukowanie dronów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO