moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zakończenie modernizacji siemirowickich Bryz

Z Mielca do 44 Bazy Lotnictwa Morskiego powróciła Bryza 1008. To ostatni samolot patrolowy, który w miejsce silników TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN otrzymał silniki PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell.

Samolot An-28B1R 1008, który 24 czerwca został przebazowany z mieleckich zakładów lotniczych na macierzyste lotnisko w Siemirowicach, wraz z modernizacją zespołu napędowego zyskał nowszą wersję radaru obserwacji powierzchni morza ARS-800 (w miejsce ARS-400), odbiornik systemu nawigacyjnego TACAN, centralny punkt tankowania, a także nową radiopławę awaryjną TRON 60.

Główne zadania realizowane przez samoloty An-28B1R to patrolowanie obszarów morskich, rozpoznanie obiektów nawodnych oraz udział w operacjach poszukiwawczo-ratowniczych. W tym celu wyposażono je w radar obserwacji obiektów nawodnych, system transmisji danych, system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych CHELTON oraz tratwę ratunkową. Bryzy 1R przystosowane są również do przenoszenia dwóch bomb oświetlających SAB-100MN na podwieszeniach zewnętrznych, które wykorzystywane są jako imitatory celów powietrznych podczas treningowych strzelań artyleryjskich okrętów czy brzegowych pododdziałów przeciwlotniczych. W kabinie An-28B1R znajdują się trzy konsole dla operatorów radaru i systemu transmisji danych. Wszystkie umieszczono przodem do kierunku lotu. W skład załogi wchodzi dwóch pilotów, dowodzący misjami oficer taktyczny, dwóch operatorów systemów pokładowych oraz technik. W wyposażeniu 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach znajduje się 7 tego typu maszyn, a także patrolowo–rozpoznawcza Bryza w wersji 1RM Bis i dwa samoloty monitoringu ekologicznego An-28E.

Powrót samolotu 1008 kończy proces modernizacji zespołów napędowych na samolotach 44 Bazy Lotnictwa Morskiego. Jako pierwsze przeszły ją dwie maszyny w wersji monitoringu ekologicznego An-28E, później patrolowe Bryzy 1022 i 1017. Pozostałe samoloty z siemirowickiej bazy już wcześniej wyposażone były w silniki PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell.

Nowe zespoły napędowe otrzymują także dwie transportowe Bryzy z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach. Pierwsza z nich, z numerem 0723 już powróciła do jednostki. Druga, z numerem 1003, jest w trakcie procesu modernizacji.

Tekst: kmdr ppor. Czesław Cichy

red. PZ

autor zdjęć: 44 Baza Lotnictwa Morskiego

dodaj komentarz

komentarze


Zwrot na Bałtyk
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Gdy ucichnie artyleria
W krainie Świętego Mikołaja
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Uczelnie łączą siły
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kapral Bartnik mistrzem świata
Dzień wart stu lat
Po co wojsku satelity?
Don’t Get Hacked
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Nowe zdolności sił zbrojnych
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Czwarta dostawa Abramsów
Komplet medali wojskowych na ringu
Polski „Wiking” dla Danii
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Holenderska misja na polskim niebie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Wojsko ma swojego satelitę!
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Najdłuższa noc
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojskowa łączność w Kosmosie
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Szwedzi w pętli
Plan na WAM
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Borsuki jadą do wojska!
Militarne Schengen
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Czas na polskie Borsuki
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Razem na ratunek
Wojsko przetestuje nowe technologie
Nadchodzi era Borsuka
Nowe zasady dla kobiet w armii
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Przygotowani znaczy bezpieczni
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Mundurowi z benefitami
Pancerniacy jadą na misję
Z Su-22 dronów nie będzie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Artylerzyści mają moc!
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Zmierzyli się z własnymi słabościami
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Niebo pod osłoną

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO