moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zakończenie modernizacji siemirowickich Bryz

Z Mielca do 44 Bazy Lotnictwa Morskiego powróciła Bryza 1008. To ostatni samolot patrolowy, który w miejsce silników TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN otrzymał silniki PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell.

Samolot An-28B1R 1008, który 24 czerwca został przebazowany z mieleckich zakładów lotniczych na macierzyste lotnisko w Siemirowicach, wraz z modernizacją zespołu napędowego zyskał nowszą wersję radaru obserwacji powierzchni morza ARS-800 (w miejsce ARS-400), odbiornik systemu nawigacyjnego TACAN, centralny punkt tankowania, a także nową radiopławę awaryjną TRON 60.

Główne zadania realizowane przez samoloty An-28B1R to patrolowanie obszarów morskich, rozpoznanie obiektów nawodnych oraz udział w operacjach poszukiwawczo-ratowniczych. W tym celu wyposażono je w radar obserwacji obiektów nawodnych, system transmisji danych, system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych CHELTON oraz tratwę ratunkową. Bryzy 1R przystosowane są również do przenoszenia dwóch bomb oświetlających SAB-100MN na podwieszeniach zewnętrznych, które wykorzystywane są jako imitatory celów powietrznych podczas treningowych strzelań artyleryjskich okrętów czy brzegowych pododdziałów przeciwlotniczych. W kabinie An-28B1R znajdują się trzy konsole dla operatorów radaru i systemu transmisji danych. Wszystkie umieszczono przodem do kierunku lotu. W skład załogi wchodzi dwóch pilotów, dowodzący misjami oficer taktyczny, dwóch operatorów systemów pokładowych oraz technik. W wyposażeniu 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach znajduje się 7 tego typu maszyn, a także patrolowo–rozpoznawcza Bryza w wersji 1RM Bis i dwa samoloty monitoringu ekologicznego An-28E.

Powrót samolotu 1008 kończy proces modernizacji zespołów napędowych na samolotach 44 Bazy Lotnictwa Morskiego. Jako pierwsze przeszły ją dwie maszyny w wersji monitoringu ekologicznego An-28E, później patrolowe Bryzy 1022 i 1017. Pozostałe samoloty z siemirowickiej bazy już wcześniej wyposażone były w silniki PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell.

Nowe zespoły napędowe otrzymują także dwie transportowe Bryzy z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach. Pierwsza z nich, z numerem 0723 już powróciła do jednostki. Druga, z numerem 1003, jest w trakcie procesu modernizacji.

Tekst: kmdr ppor. Czesław Cichy

red. PZ

autor zdjęć: 44 Baza Lotnictwa Morskiego

dodaj komentarz

komentarze


Pytania o europejską tarczę
 
Mięśnie czy głowa, czyli jak przejść selekcję
Więcej hełmów dla żołnierzy
W obronie wschodniej flanki NATO
Wyszkolenie sprawdzą w boju
Pamiętamy o bohaterach z Piedimonte
Gry wojenne w szkoleniu
„Ta ziemia do Polski należy…”
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Pływacy i maratończycy na medal
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Mobilne dowodzenie
Wojskowe Oscary przyznane!
NATO on Northern Track
Armia Andersa w operacji „Honker”
I zdobyliśmy!
„Wakacje z wojskiem”, czyli plan na lato
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Ameryka daje wsparcie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Abramsy w pętli
Święto Oddziału Specjalnego ŻW
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Zmiany w dodatkach stażowych
Zapraszamy na Festiwal
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Serwis K9 w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pierwsi na oceanie
Na straży nieba
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Układ nerwowy Mieczników
Krwawa noc pośród puszczy
Zanieśmy lepszą Polskę następnym pokoleniom
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Flota Bayraktarów w komplecie
Szef MON-u: nie można oswajać się z wojną
Rajd ku czci saperów
Po przeprawie ruszyli do walki
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Wioślarze i triatlonistka na podium
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Wojna w świętym mieście, epilog
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Uwaga, transformacja!
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Polki pobiegły po srebro!
Bohater odtrącony
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Jak zwiększyć bezpieczeństwo cywilów?
Sojusznicy ćwiczą w Drawsku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Polska wiktoria na Monte Cassino
„Pierwsza Drużyna” na start
Camp Miron. Amerykańscy specjalsi w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO