moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Anakonda-16”. Jak wojskowy sprzęt docierał na poligony

Statkami, samolotami, koleją i na lawetach – tak czołgi, pojazdy wojskowe oraz wyposażenie żołnierzy docierały do Polski z USA, Hiszpanii, Niemiec i innych krajów NATO. – To była olbrzymia operacja i wymagała dużego wysiłku. Nie pamiętam, byśmy kiedykolwiek wcześniej działali na taką skalę – mówi płk Zbigniew Mirowski, szef Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk.



Pierwszy transport sprzętu wojskowego na „Anakondę-16” przypłynął drogą morską 15 maja. Do portu w Szczecinie wszedł wówczas samochodowiec „Independence II”. Przypłynął ze Stanów Zjednoczonych, z portu Charleston, z logistykami i 1400 sztukami różnego sprzętu na pokładzie. – Były to między innymi pojazdy ciężarowe MAN, IVECO oraz Hummery – wylicza płk Zbigniew Mirowski. A to był zaledwie początek. – Potem na statku transportowym typu ro-ro przybyło z portu Vigo w Hiszpanii 400 jednostek sprzętu, głównie samochody ciężarowe i osobowe. Natomiast z Wielkiej Brytanii przypłynął transportowiec z 200 jednostkami – dodaje szef sztabu nadzorującego operacje transportowe.

Z kolei lekki sprzęt, samochody terenowe, palety z wyposażeniem wojskowym oraz siedem Hammerów dostarczył na lotnisko w Gdańsku amerykański samolot wojskowy Lockheed C-5 Galaxy, który ma 75 metrów długości i prawie 20 m wysokości. To największy amerykański wojskowy samolot transportowy i jedna z największych tego typu maszyn na świecie. Jego pojemność ładunkowa wynosi 880 metrów sześciennych. – Kolejne transporty lotnicze obejmowały głównie żołnierzy z ich wyposażeniem – mówi płk Zbigniew Mirowski.


Sprzęt trafiał na poligony również koleją. – Załogi specjalnych pociągów wykonały około 30 takich transportów. Składy miały średnio około 20 wagonów i mogły przewieźć nawet 600 ton. Przewoziły z Niemiec czołgi Abrams i bojowe wozy piechoty Bradley – mówi płk Mirowski.

Sprzęt wojskowy był też transportowany drogami, na pojazdach niskopodwoziowych. Wyruszały one prawie 200 razy. Najczęściej pokonywały trasy: Jędrzychowice – Żagań – Skwierzyna – Drawsko oraz Świecko – Skwierzyna – Drawsko. – To dzięki nim na poligony dojechały na przykład Abramsy. Jeden taki czołg waży 60 ton, ma ponad 9 metrów długości, prawie 4 metry szerokości i 2,5 wysokości – wyjaśnia szef Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk. Przy przewozach drogowych niezbędna jest pomoc żołnierzy z kompanii regulacji ruchu, którzy pilotują konwoje oraz dbają, by w odpowiednim czasie zatankować pojazdy i zapewnić odpoczynek żołnierzom.


W Polsce dużo mówiono o transporcie tzw. szpicy z Hiszpanii do portu w Szczecinie i na wrocławskie lotnisko. Później przewieziono ją do Żagania. Najgłośniej jednak było o transporcie amerykańskich kawalerzystów – 1,4 tysiąca żołnierzy przemierzających kraj podczas „Dragoon Ride 2”. Zatrzymali się m.in. w Tarnowie, gdzie spotkali się z mieszkańcami miasta. Podczas „Anakondy” kawalerzyści wezmą udział w specjalnych ćwiczeniach taktycznych, m.in. przekroczą rzekę w Chełmnie obok Torunia. Następnie udadzą się w kierunku Litwy.

Ewa Korsak

autor zdjęć: ppor. Radosław Musin, 364th Expeditionary Sustainment Command, st. szer. Andrzej Suchara

dodaj komentarz

komentarze


Razem na ratunek
Militarne Schengen
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Marynarze podjęli wyzwanie
W gotowości, czyli cywile na poligony
Niebo pod osłoną
Gdy ucichnie artyleria
Dzień wart stu lat
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Obywatele chcą być #wGotowości
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Plan na WAM
Ogień z Leopardów na Łotwie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Polski „Wiking” dla Danii
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Pancerniacy jadą na misję
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Formoza – 50 lat morskich komandosów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
W krainie Świętego Mikołaja
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Warto być wGotowości
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kapral Bartnik mistrzem świata
Elementy Wisły testowane w USA
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Wojsko na Horyzoncie
Udany start Peruna
Bezzałogowy nurek
„Horyzont” przeciw dywersji
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Krajowa produkcja amunicji
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Wojskowy bus do szczęścia
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
The Darker, the Better
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pilica w linii
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Sukces Polaka w biegu z marines
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Komplet medali wojskowych na ringu
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Mundurowi z benefitami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO