moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Anakonda-16”. Jak wojskowy sprzęt docierał na poligony

Statkami, samolotami, koleją i na lawetach – tak czołgi, pojazdy wojskowe oraz wyposażenie żołnierzy docierały do Polski z USA, Hiszpanii, Niemiec i innych krajów NATO. – To była olbrzymia operacja i wymagała dużego wysiłku. Nie pamiętam, byśmy kiedykolwiek wcześniej działali na taką skalę – mówi płk Zbigniew Mirowski, szef Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk.



Pierwszy transport sprzętu wojskowego na „Anakondę-16” przypłynął drogą morską 15 maja. Do portu w Szczecinie wszedł wówczas samochodowiec „Independence II”. Przypłynął ze Stanów Zjednoczonych, z portu Charleston, z logistykami i 1400 sztukami różnego sprzętu na pokładzie. – Były to między innymi pojazdy ciężarowe MAN, IVECO oraz Hummery – wylicza płk Zbigniew Mirowski. A to był zaledwie początek. – Potem na statku transportowym typu ro-ro przybyło z portu Vigo w Hiszpanii 400 jednostek sprzętu, głównie samochody ciężarowe i osobowe. Natomiast z Wielkiej Brytanii przypłynął transportowiec z 200 jednostkami – dodaje szef sztabu nadzorującego operacje transportowe.

Z kolei lekki sprzęt, samochody terenowe, palety z wyposażeniem wojskowym oraz siedem Hammerów dostarczył na lotnisko w Gdańsku amerykański samolot wojskowy Lockheed C-5 Galaxy, który ma 75 metrów długości i prawie 20 m wysokości. To największy amerykański wojskowy samolot transportowy i jedna z największych tego typu maszyn na świecie. Jego pojemność ładunkowa wynosi 880 metrów sześciennych. – Kolejne transporty lotnicze obejmowały głównie żołnierzy z ich wyposażeniem – mówi płk Zbigniew Mirowski.


Sprzęt trafiał na poligony również koleją. – Załogi specjalnych pociągów wykonały około 30 takich transportów. Składy miały średnio około 20 wagonów i mogły przewieźć nawet 600 ton. Przewoziły z Niemiec czołgi Abrams i bojowe wozy piechoty Bradley – mówi płk Mirowski.

Sprzęt wojskowy był też transportowany drogami, na pojazdach niskopodwoziowych. Wyruszały one prawie 200 razy. Najczęściej pokonywały trasy: Jędrzychowice – Żagań – Skwierzyna – Drawsko oraz Świecko – Skwierzyna – Drawsko. – To dzięki nim na poligony dojechały na przykład Abramsy. Jeden taki czołg waży 60 ton, ma ponad 9 metrów długości, prawie 4 metry szerokości i 2,5 wysokości – wyjaśnia szef Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk. Przy przewozach drogowych niezbędna jest pomoc żołnierzy z kompanii regulacji ruchu, którzy pilotują konwoje oraz dbają, by w odpowiednim czasie zatankować pojazdy i zapewnić odpoczynek żołnierzom.


W Polsce dużo mówiono o transporcie tzw. szpicy z Hiszpanii do portu w Szczecinie i na wrocławskie lotnisko. Później przewieziono ją do Żagania. Najgłośniej jednak było o transporcie amerykańskich kawalerzystów – 1,4 tysiąca żołnierzy przemierzających kraj podczas „Dragoon Ride 2”. Zatrzymali się m.in. w Tarnowie, gdzie spotkali się z mieszkańcami miasta. Podczas „Anakondy” kawalerzyści wezmą udział w specjalnych ćwiczeniach taktycznych, m.in. przekroczą rzekę w Chełmnie obok Torunia. Następnie udadzą się w kierunku Litwy.

Ewa Korsak

autor zdjęć: ppor. Radosław Musin, 364th Expeditionary Sustainment Command, st. szer. Andrzej Suchara

dodaj komentarz

komentarze


Medale dla sojuszników z Niderlandów
Mity i manipulacje
Priorytetowe zaangażowanie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
DragonFly czeka na wojsko
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Bóbr na drodze Hannibala
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Kircholm 1605
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Standardy NATO w Siedlcach
Brytyjczycy na wschodniej straży
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wyrównać szanse
Kawaleria pancerna spod znaku 11
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Nowe zasady dla kobiet w armii
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
„JUR” dla terytorialsów
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Niezłomni w obronie
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Szli po odznakę norweskiej armii
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
„Road Runner” w Libanie
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MID w nowej odsłonie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Abolicja dla ochotników
W wojsku orientują się najlepiej
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Koniec dzieciństwa
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Sztuka i służba w jednym kadrze
Operacja NATO u brzegów Estonii
Polski „Wiking” dla Danii
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Wellington „Zosia” znad Bremy
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO