moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Anakonda-16”. Jak wojskowy sprzęt docierał na poligony

Statkami, samolotami, koleją i na lawetach – tak czołgi, pojazdy wojskowe oraz wyposażenie żołnierzy docierały do Polski z USA, Hiszpanii, Niemiec i innych krajów NATO. – To była olbrzymia operacja i wymagała dużego wysiłku. Nie pamiętam, byśmy kiedykolwiek wcześniej działali na taką skalę – mówi płk Zbigniew Mirowski, szef Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk.



Pierwszy transport sprzętu wojskowego na „Anakondę-16” przypłynął drogą morską 15 maja. Do portu w Szczecinie wszedł wówczas samochodowiec „Independence II”. Przypłynął ze Stanów Zjednoczonych, z portu Charleston, z logistykami i 1400 sztukami różnego sprzętu na pokładzie. – Były to między innymi pojazdy ciężarowe MAN, IVECO oraz Hummery – wylicza płk Zbigniew Mirowski. A to był zaledwie początek. – Potem na statku transportowym typu ro-ro przybyło z portu Vigo w Hiszpanii 400 jednostek sprzętu, głównie samochody ciężarowe i osobowe. Natomiast z Wielkiej Brytanii przypłynął transportowiec z 200 jednostkami – dodaje szef sztabu nadzorującego operacje transportowe.

Z kolei lekki sprzęt, samochody terenowe, palety z wyposażeniem wojskowym oraz siedem Hammerów dostarczył na lotnisko w Gdańsku amerykański samolot wojskowy Lockheed C-5 Galaxy, który ma 75 metrów długości i prawie 20 m wysokości. To największy amerykański wojskowy samolot transportowy i jedna z największych tego typu maszyn na świecie. Jego pojemność ładunkowa wynosi 880 metrów sześciennych. – Kolejne transporty lotnicze obejmowały głównie żołnierzy z ich wyposażeniem – mówi płk Zbigniew Mirowski.


Sprzęt trafiał na poligony również koleją. – Załogi specjalnych pociągów wykonały około 30 takich transportów. Składy miały średnio około 20 wagonów i mogły przewieźć nawet 600 ton. Przewoziły z Niemiec czołgi Abrams i bojowe wozy piechoty Bradley – mówi płk Mirowski.

Sprzęt wojskowy był też transportowany drogami, na pojazdach niskopodwoziowych. Wyruszały one prawie 200 razy. Najczęściej pokonywały trasy: Jędrzychowice – Żagań – Skwierzyna – Drawsko oraz Świecko – Skwierzyna – Drawsko. – To dzięki nim na poligony dojechały na przykład Abramsy. Jeden taki czołg waży 60 ton, ma ponad 9 metrów długości, prawie 4 metry szerokości i 2,5 wysokości – wyjaśnia szef Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk. Przy przewozach drogowych niezbędna jest pomoc żołnierzy z kompanii regulacji ruchu, którzy pilotują konwoje oraz dbają, by w odpowiednim czasie zatankować pojazdy i zapewnić odpoczynek żołnierzom.


W Polsce dużo mówiono o transporcie tzw. szpicy z Hiszpanii do portu w Szczecinie i na wrocławskie lotnisko. Później przewieziono ją do Żagania. Najgłośniej jednak było o transporcie amerykańskich kawalerzystów – 1,4 tysiąca żołnierzy przemierzających kraj podczas „Dragoon Ride 2”. Zatrzymali się m.in. w Tarnowie, gdzie spotkali się z mieszkańcami miasta. Podczas „Anakondy” kawalerzyści wezmą udział w specjalnych ćwiczeniach taktycznych, m.in. przekroczą rzekę w Chełmnie obok Torunia. Następnie udadzą się w kierunku Litwy.

Ewa Korsak

autor zdjęć: ppor. Radosław Musin, 364th Expeditionary Sustainment Command, st. szer. Andrzej Suchara

dodaj komentarz

komentarze


„Road Runner” w Libanie
Kikimora o wielu twarzach
„Był twarzą sił powietrznych”
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
StormRider na fali
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Spotkanie Trump-Nawrocki
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Hekatomba na Woli
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Orlik na Alfę
Drony w ofensywie
Beret „na rekinka” lub koguta
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Dwie agresje, dwie okupacje
Z najlepszymi na planszy
Nocne ataki na Ukrainę
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Startuje „Żelazny obrońca”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Nietypowa premiera targowa
Świetne występy polskich żołnierzy
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Wyczekiwane przyspieszenie
Brytyjczycy żegnają Malbork
Pancerna pięść
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Grot A3 w drodze do linii
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Tuga – postrach dronów
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Niemiecki plan zniszczenia Polski
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Nasz Hercules
Klucz do bezpieczeństwa
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Salwa z wysokości
Piorun 2 coraz bliżej
Towarzysze czołgów
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Wielkie zbrojenia za Odrą
Pilica+ coraz bliżej
Zwycięska batalia o stolicę
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Najmłodszy w rodzinie
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Huta Stalowa Wola na MSPO
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Radary, które widzą wszystko
Detect & Classify: satelity z AI

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO