moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Telefon zaufania dla weteranów działa już dwa lata

Agresja, uzależnienia, wypalenie zawodowe, bezrobocie, przemoc domowa – z takimi problemami po powrocie z misji dzwonią weterani szukający pomocy pod specjalnym numerem. Telefon zaufania uruchomiono w Wojskowym Instytucie Medycznym dwa lata temu. Od tamtej pory zadzwonił ponad 70 razy. Z konsultacji ze specjalistą lub z hospitalizacji skorzystało ponad 20 osób.


– Jesteśmy po to, aby wysłuchać problemów weteranów i im pomóc. Czasem też jesteśmy pierwszymi osobami, którym mówią o swoich doświadczeniach – opowiada Anna Nycz, koordynatorka projektu „Telefon zaufania dla weteranów misji zagranicznych”.

Dyżury telefoniczne pod numerem 261 817 233 zorganizowano przy Klinice Psychiatrii i Stresu Bojowego Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie. Przeznaczone są dla byłych uczestników misji potrzebujących pomocy psychologicznej i psychiatrycznej. Z porad specjalistów korzystają także bliscy weteranów.

Wsparcie na linii

Pierwszy dyżur był pełniony 20 stycznia 2014 roku. – Od tamtej pory odebraliśmy 70 telefonów, czyli średnio jeden na 10 dni – mówi Nycz. Dodaje, że nie wydaje się to duża liczba, lecz takiej frekwencji się spodziewano.

Najczęstsze problemy, z którymi dzwonią szukający pomocy, to wypalenie zawodowe, bezrobocie po odejściu z armii, agresja, uzależnienia od alkoholu, leków i narkotyków, przemoc domowa. – O konkretnych historiach, niestety, nie mogę opowiedzieć, obowiązuje mnie tajemnica zawodowa – zaznacza Nycz.

Zadanie konsultanta to wysłuchać dzwoniącego, przedstawić mu propozycję rozwiązania problemu i udzielić wsparcia psychologicznego. Może on też szybko skontaktować się z Kliniką Psychiatrii i Stresu Bojowego, która służy pomocą merytoryczną i konsultacyjną.

– Nie jesteśmy jednak poradnią psychologiczno-psychiatryczną na odległość i nie prowadzimy terapii przez telefon – podkreśla Nycz. Jeśli zajdzie taka potrzeba, dzwoniącego można umówić na konsultację z psychologiem lub psychiatrą, a także zaproponować mu hospitalizację w klinice. Dotychczas z konsultacji specjalisty skorzystało 10 osób, a z hospitalizacji – 12.

Nietrzeźwa noc

Przy telefonie dyżuruje na zmianę 11 konsultantów – wolontariuszy. Są to absolwenci i studenci ostatnich lat psychologii, należący do Koła Naukowego Psychiatrii Klinicznej przy KPiSB. Wszyscy mają doświadczenie wyniesione z udziału w podobnych przedsięwzięciach, np. w „Niebieskiej linii”.

Czas dyżurów – od poniedziałku do piątku w godzinach 17.00 – 20.00 – został ustalony na podstawie doświadczeń podobnych linii interwencyjnych. – Szukający pomocy głównie po południu mają czas i możliwości, aby do nas zadzwonić – tłumaczą w WIM.

Ważne każde zgłoszenie

Według statystyk WIM połowa osób, które dotychczas dzwoniły z prośbą o pomoc, to weterani, z czego około 80 procent uczestniczyło w misji w Afganistanie. Średnia wieku to 42 lata, 65 procent dzwoniących żołnierzy jest żonatych.

– Mamy telefony z całej Polski, najwięcej z województwa lubuskiego i mazowieckiego. Nie ma natomiast reguły co do stopni wojskowych. Dzwonią zarówno szeregowi, jak i oficerowie – mówią dyżurni.

Z telefonu korzystają także żony weteranów i inne osoby bliskie tym żołnierzom, głównie ich rodzice. – Bardzo często pierwszą osobą, która zauważy niepokojący stan męża-żołnierza, jest właśnie żona – przyznają psychologowie.

Jedna trzecia zgłoszeń to sprawy, w których konsultanci mogą interweniować. – Pozostałe dotyczyły kwestii, w których nie możemy pomóc, na przykład problemów prawnych lub socjalnych albo prób uzyskania porad na temat leczenia wojennych kontuzji – dodaje Anna Nycz.

Telefon zaufania działa od ponad dwóch lat. WIM zapewnia, że projekt będzie kontynuowany. – Dla nas ważne jest każde zgłoszenie, bo jedna osoba, której uda się pomóc, może uratować życie, rodzinę czy relację małżeńską – podkreśla Nycz.

AD

autor zdjęć: st. chor. sztab. Robert Suchy / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Z najlepszymi na planszy
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Czołgiści w ogniu
Husarz z polskim instruktorem
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
„Saber Junction” – gotowi do obrony
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Pożegnanie z Columbią
Dwie agresje, dwie okupacje
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Największy transport Abramsów w tym roku
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Black Hawki nad Warszawą
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Niemiecki plan zniszczenia Polski
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Święto Wojsk Lądowych
Zwycięska batalia o stolicę
Defendery skompletowane
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Orlik na Alfę
W poszukiwaniu majora Serafina
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Hekatomba na Woli
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
17 września 1939. Nigdy więcej
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Krok ku niezależności
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Kurs dla najlepszych w SERE
Wielkie zbrojenia za Odrą
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
H145M – ciekawa oferta dla Polski
„Road Runner” w Libanie
NATO – jesteśmy z Polską
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Brytyjczycy żegnają Malbork
Cios w plecy
Debiut polskich Patriotów
Rekompensaty na nowych zasadach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO