moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Telefon zaufania dla weteranów działa już dwa lata

Agresja, uzależnienia, wypalenie zawodowe, bezrobocie, przemoc domowa – z takimi problemami po powrocie z misji dzwonią weterani szukający pomocy pod specjalnym numerem. Telefon zaufania uruchomiono w Wojskowym Instytucie Medycznym dwa lata temu. Od tamtej pory zadzwonił ponad 70 razy. Z konsultacji ze specjalistą lub z hospitalizacji skorzystało ponad 20 osób.


– Jesteśmy po to, aby wysłuchać problemów weteranów i im pomóc. Czasem też jesteśmy pierwszymi osobami, którym mówią o swoich doświadczeniach – opowiada Anna Nycz, koordynatorka projektu „Telefon zaufania dla weteranów misji zagranicznych”.

Dyżury telefoniczne pod numerem 261 817 233 zorganizowano przy Klinice Psychiatrii i Stresu Bojowego Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie. Przeznaczone są dla byłych uczestników misji potrzebujących pomocy psychologicznej i psychiatrycznej. Z porad specjalistów korzystają także bliscy weteranów.

Wsparcie na linii

Pierwszy dyżur był pełniony 20 stycznia 2014 roku. – Od tamtej pory odebraliśmy 70 telefonów, czyli średnio jeden na 10 dni – mówi Nycz. Dodaje, że nie wydaje się to duża liczba, lecz takiej frekwencji się spodziewano.

Najczęstsze problemy, z którymi dzwonią szukający pomocy, to wypalenie zawodowe, bezrobocie po odejściu z armii, agresja, uzależnienia od alkoholu, leków i narkotyków, przemoc domowa. – O konkretnych historiach, niestety, nie mogę opowiedzieć, obowiązuje mnie tajemnica zawodowa – zaznacza Nycz.

Zadanie konsultanta to wysłuchać dzwoniącego, przedstawić mu propozycję rozwiązania problemu i udzielić wsparcia psychologicznego. Może on też szybko skontaktować się z Kliniką Psychiatrii i Stresu Bojowego, która służy pomocą merytoryczną i konsultacyjną.

– Nie jesteśmy jednak poradnią psychologiczno-psychiatryczną na odległość i nie prowadzimy terapii przez telefon – podkreśla Nycz. Jeśli zajdzie taka potrzeba, dzwoniącego można umówić na konsultację z psychologiem lub psychiatrą, a także zaproponować mu hospitalizację w klinice. Dotychczas z konsultacji specjalisty skorzystało 10 osób, a z hospitalizacji – 12.

Nietrzeźwa noc

Przy telefonie dyżuruje na zmianę 11 konsultantów – wolontariuszy. Są to absolwenci i studenci ostatnich lat psychologii, należący do Koła Naukowego Psychiatrii Klinicznej przy KPiSB. Wszyscy mają doświadczenie wyniesione z udziału w podobnych przedsięwzięciach, np. w „Niebieskiej linii”.

Czas dyżurów – od poniedziałku do piątku w godzinach 17.00 – 20.00 – został ustalony na podstawie doświadczeń podobnych linii interwencyjnych. – Szukający pomocy głównie po południu mają czas i możliwości, aby do nas zadzwonić – tłumaczą w WIM.

Ważne każde zgłoszenie

Według statystyk WIM połowa osób, które dotychczas dzwoniły z prośbą o pomoc, to weterani, z czego około 80 procent uczestniczyło w misji w Afganistanie. Średnia wieku to 42 lata, 65 procent dzwoniących żołnierzy jest żonatych.

– Mamy telefony z całej Polski, najwięcej z województwa lubuskiego i mazowieckiego. Nie ma natomiast reguły co do stopni wojskowych. Dzwonią zarówno szeregowi, jak i oficerowie – mówią dyżurni.

Z telefonu korzystają także żony weteranów i inne osoby bliskie tym żołnierzom, głównie ich rodzice. – Bardzo często pierwszą osobą, która zauważy niepokojący stan męża-żołnierza, jest właśnie żona – przyznają psychologowie.

Jedna trzecia zgłoszeń to sprawy, w których konsultanci mogą interweniować. – Pozostałe dotyczyły kwestii, w których nie możemy pomóc, na przykład problemów prawnych lub socjalnych albo prób uzyskania porad na temat leczenia wojennych kontuzji – dodaje Anna Nycz.

Telefon zaufania działa od ponad dwóch lat. WIM zapewnia, że projekt będzie kontynuowany. – Dla nas ważne jest każde zgłoszenie, bo jedna osoba, której uda się pomóc, może uratować życie, rodzinę czy relację małżeńską – podkreśla Nycz.

AD

autor zdjęć: st. chor. sztab. Robert Suchy / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Wojna w świętym mieście, epilog
 
Święto stołecznego garnizonu
Przygotowania czas zacząć
Zmiany w dodatkach stażowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kadisz za bohaterów
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Front przy biurku
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Sandhurst: końcowe odliczanie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Charge of Dragon
Prawda o zbrodni katyńskiej
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
SOR w Legionowie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Zachować właściwą kolejność działań
Głos z katyńskich mogił
Strażacy ruszają do akcji
NATO na północnym szlaku
Mundury w linii... produkcyjnej
Optyka dla żołnierzy
Szarża „Dragona”
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Zbrodnia made in ZSRS
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Na straży wschodniej flanki NATO
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Ocalały z transportu do Katynia
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ramię w ramię z aliantami
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Rakiety dla Jastrzębi
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
25 lat w NATO – serwis specjalny
V Korpus z nowym dowódcą
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Kolejne FlyEle dla wojska
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Sprawa katyńska à la española
Szpej na miarę potrzeb
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Odstraszanie i obrona
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Barwy walki
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
NATO on Northern Track
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Wojna w świętym mieście, część druga
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Wojna w świętym mieście, część trzecia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO