moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pilot Dywizjonu 304 świętował setne urodziny!

Brał udział w wojnie obronnej przeciwko Niemcom, a potem uciekł z okupowanej Polski, by nadal walczyć z nazistami. Jako pilot 304 Dywizjonu Bombowego uczestniczył w kilkudziesięciu misjach nad Morzem Północnym i Atlantykiem. Dziś płk Ludwik Krempa świętował swoje setne urodziny w Krakowie, w otoczeniu  maszyn, które pilotował.


– Nie mogliśmy zgromadzić wszystkich samolotów, na których Pan latał, ale cieszę się, że spotykamy się obok dwóch znanych panu doskonale: PWS-26 i De Havilland Tiger – podkreślał dziś Krzysztof Radwan, dyrektor Muzeum Lotnictwa w Krakowie. To właśnie w tej placówce zostały zorganizowane uroczystości ku czci płk. Ludwika Krempy, jednego z ostatnich pilotów Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii. Dziś skończył on sto lat.

W muzeum pojawiła się przeszło setka gości. Jubilat otrzymał listy z gratulacjami i życzeniami od ministra obrony narodowej, szefów BBN i Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, a także prezydenta Polski. – Proszę przyjąć słowa szacunku i wdzięczności, jakie wyrażam w imieniu swoim, jak i całej Rzeczypospolitej – zaznaczył prezydent Andrzej Duda. Gen. bryg. pil. Mirosław Jemielniak, występujący w imieniu ministra obrony narodowej Antoniego Macierewicza, wręczył jubilatowi szablę honorową.

– Muzeum Lotnictwa to najpiękniejsze miejsce, w którym mogliśmy zorganizować jubileusz lotnika z krwi i kości – przekonywał ppłk pil. w stanie spoczynku Stanisław Wojdyła ze Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego. – Jego szlak bojowy i dokonania są imponujące, a mimo to pozostał on bardzo skromnym człowiekiem. Gdyby wiedział, ile osób przyjdzie tu dziś, aby go uczcić, pewnie podziękowałby grzecznie i w ogóle by się w muzeum nie pojawił – mówił. Dodał, że płk Krempa jest członkiem Stowarzyszenia i mimo sędziwego wieku uczestniczy w wielu uroczystościach, spotyka się z miłośnikami lotnictwa i chętnie opowiada o swojej służbie.

Tym razem jednak jubilat, wyraźnie wzruszony, nie mówił zbyt wiele. – Dziękuję wszystkim. Cieszę się, że jestem tu dzisiaj z wami – podkreślał. A pytany o sekret długowieczności odparł, że być może tkwi on w… miłości do brydża.


Ludwik Krempa urodził się w 1916 roku w Sanoku. Ukończył Państwową Szkołę Przemysłową im. Stanisława Staszica. Zawsze ciągnęło go jednak do latania. Mając 20 lat zdobył w ośrodku w Bezmiechowej Górnej kategorię „A” pilota szybowcowego.  W 1937 roku został powołany do wojska i skierowany do Szkoły Podchorążych Rezerwy Lotnictwa w Dęblinie. Szkolenie praktyczne odbywał za sterami samolotów RWD-8, PWS-26 i Bartel BM-5. W tym czasie pilotował też maszyny Potez. Kiedy wybuchła II wojna, był między innymi pilotem łącznikowym w 2 Pułku Lotniczym. Po rozpoczęciu okupacji Polski przez pewien czas pracował w kopalni nieopodal Sanoka. Chciał jednak walczyć. Przez zieloną granicę przedostał się więc na Węgry, a potem – przez Jugosławię, Grecję, Turcję i Palestynę – trafił do polskiej armii. Krótko służył w Samodzielnej Brygadzie Strzelców Karpackich, by wreszcie wylądować w Polskich Siłach Powietrznych, które stacjonowały w Wielkiej Brytanii.

W 1942 roku trafił do 304 Dywizjonu Bombowego „Ziemi Śląskiej im. Księcia Józefa Poniatowskiego”, gdzie został awansowany na stopień oficerski. Pilotował samolot Vickers Wellington. Brał udział w kilkudziesięciu misjach bojowych nad Morzem Północnym, Zatoką Biskajską i Atlantykiem. Miały one na celu wykrywanie i niszczenie nieprzyjacielskich okrętów podwodnych. Płk Krempa bombardował też port w Bordeaux. Za wojenne zasługi został odznaczony Orderem Virtuti Militari.

Po wojnie pozostał w Wielkiej Brytanii. W armii służył do 1949 roku. Potem pracował jako kreślarz i projektant silników autobusowych, pomp głębinowych i systemów zasilania awaryjnego. W 1981 przeszedł na emeryturę, siedem lat później zaś wraz z żoną wrócił do Polski. Zamieszkał w Krakowie.


W ostatnich latach w organizację uroczystości z okazji jego urodzin angażowała się 8 Baza Lotnictwa Transportowego. Płk Krempa gościł też jakiś czas temu w Siemirowicach, gdzie stacjonuje Kaszubska Grupa Lotnicza. Jednostka ta dziedziczy tradycje 304 Dywizjonu, w którym służył. – Mamy ze sobą wiele wspólnego, bo lotnicy dywizjonu podobnie jak my zajmowali się rozpoznaniem i wykonywali zadania nad morzem – tłumaczy kmdr ppor. Grzegorz Gołas, pilot Kaszubskiej Grupy Lotniczej. Na dzisiejsze uroczystości przyleciał z Pomorza samolotem Bryza, który w jednostce nazywany jest Białą Damą. A wszystko z powodu specjalnego malowania, które ma nawiązywać do wojennych barw Wellingtona. 11 lat temu Bryza reprezentowała Polskę na obchodach  60. rocznicy zwycięstwa w bitwie o Atlantyk organizowanych w Wielkiej Brytanii. – Od pewnego czasu lotnicy naszej grupy noszą naszywki 304 Dywizjonu – przypomina kmdr ppor. Gołas. I dodaje: – Dziś po prostu nie mogło nas tutaj zabraknąć.

MKS, ŁZ

autor zdjęć: Jakub Link-Lenczowski

dodaj komentarz

komentarze

~dariusz
1453557540
chciałem prosić o źródło z jakiego autor się dowiedział o czymś takim jak "kapitulacja Polski"... bo może miałem jakieś wybrakowane podręczniki w których o czymś takim nie było. Jak się nie potrafi pisać ze zrozumieniem tego co się pisze to może lepiej pomyślec o zmianie zawodu???
F1-DF-56-0E

Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
 
Umacnianie ściany wschodniej
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Rekompensaty na ostatniej prostej
Podejrzane manewry na Bałtyku
Dzieci wojny
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Wyższe stawki dla niezawodowych
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Ewakuacja Polaków z Izraela
Tak walczyły pancerne kolosy
Pierwszy polski lot Apache’a
Tłumy na zawodach w Krakowie
Pucharowe zmagania Polaków
Broń przeciwko wrogim satelitom
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Warsztaty dają siłę
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Terytorialsi zawitają do Płocka
Demony wojny nie patrzą na płeć
Nie żyje żołnierz PKW Irak
BWP-1 – historia na dekady
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Święto sportów walki w Warendorfie
Pieta Michniowska
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
MSWiA: Zachodnia granica jest bezpieczna
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Nabór do „Wakacji z wojskiem” 2025 trwa
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Ostatnia niedziela…
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
Jak Orlęta stają się Orłami?
Cel: zbudować odporność państwa
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe Abramsy już w Wesołej
Kajakami po medale
Żołnierz ranny na granicy
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Więcej niż ćwiczenia
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Planowano zamach na Zełenskiego
Czarna Pantera celuje
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Czarne Pantery, ognia!
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Odznaczenia za misję
Wołyń – pamiętamy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO