moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polska potrzebuje ustawy o cyberbezpieczeństwie

Polski rząd powinien w zdecydowany sposób zacząć rozbudowywać niezależne, narodowe zdolności w obszarze cyberbezpieczeństwa. Istotnym elementem polskich starań w tym zakresie - na co kładzie nacisk Instytut Kościuszki - jest dostosowanie systemu edukacji do nowych wyzwań. Potrzebujemy większej liczby zarówno specjalistów zajmujących się technologicznymi aspektami zapewniania bezpieczeństwa sieci i informacji, jak i osób posiadających tzw. umiejętności „miękkie” - rozumiejących to, jak cyberbezpieczeństwo wpływa na funkcjonowanie państwa i poszczególnych podmiotów, także prywatnych.

10 kierunkowych postulatów adresowanych do nowego rządu to propozycja Instytutu Kościuszki, przygotowana na podstawie prowadzonej analizy aktualnego stanu cyberbezpieczeństwa w Polsce i pojawiających się wyzwań. Wybrane zostały najważniejsze rekomendacje, które powinny priorytetowo zostać wcielone w życie. Nowe otwarcie polityczne to dobra okazja, aby kompleksowo uregulować kluczowe kwestie związane z bezpiecznym funkcjonowaniem w cyberprzestrzeni.

 

Konieczne jest opracowanie nowej strategii cyberbezpieczeństwa RP. Polityka ochrony Cyberprzestrzeni powinna zostać jak najprędzej zapomniana. Obecnie funkcjonujący dokument nie odnosi się w sposób rzetelny do najważniejszych elementów związanych z budową systemu cyberbezpieczeństwa. Między innymi nie określa ról i odpowiedzialności, nie wskazuje określonych ramami czasowymi konkretnych działań, nie reguluje sposobów budowania niezbędnej współpracy prywatno-publicznej. To tylko wybrane uchybienia.

 

Kolejnym ważnym aspektem jest rzetelna implementacja dyrektywy NIS. Dokument ten powinien być narzędziem, a nie celem samym w sobie - jakość wdrożenia dyrektywy będzie papierkiem lakmusowym determinacji w budowaniu bezpieczeństwa w wymiarze teleinformatycznym.

 

Cyberbezpieczeństwo - priorytetem podczas szczytu NATO w Warszawie 

Cyberbezpieczeństwo powinno stać się priorytetem podczas szczytu NATO. Konieczne są rozmowy o dalszych krokach, jakie Sojusz i państwa członkowskie muszą podjąć w zakresie wzmacniania cyberbezpieczeństwa i stawiania czoła nowym typom zagrożeń, także hybrydowym.

 

Konieczne jest również klarowne i jednoznaczne określenie ról, odpowiedzialności oraz kompetencji poszczególnych podmiotów w zakresie cyberbezpieczeństwa.

 

Najwyższy czas zacząć pracę nad ustawą o cyberbezpieczeństwie po to, aby uregulować najważniejsze kwestie związane z tym obszarem. W ramach tego procesu warto zastanowić się, czy i w jaki sposób regulować wymianę informacji dotyczącą zagrożeń między różnymi interesariuszami, jakie uprawnienia i narzędzia nadać poszczególnym podmiotom w ramach przypisanych im kompetencji, a w końcu, zbudować system nadzorująco-sankcyjny przynajmniej w najbardziej newralgicznych obszarach z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa.

 

Polska musi zwiększyć swoją aktywność w najważniejszych debatach dotyczących cyberbezpieczeństwa, jakie toczą się na arenie międzynarodowej, zwłaszcza że mamy potencjał, by stać się ważnym partnerem tych rozmów.

 

Narodowe zdolności w obszarze cyberbezpieczeństwa

 

Nasz kraj powinien również w zdecydowany sposób zacząć rozbudowywać niezależne, narodowe zdolności w obszarze cyberbezpieczeństwa. Istotnym elementem polskich starań w tym zakresie - na co kładzie nacisk Instytut Kościuszki - jest dostosowanie systemu edukacji do nowych wyzwań. Potrzebujemy większej liczby zarówno specjalistów zajmujących się technologicznymi aspektami zapewniania bezpieczeństwa sieci i informacji, jak i osób posiadających tzw. umiejętności „miękkie” - rozumiejących to, jak cyberbezpieczeństwo wpływa na funkcjonowanie państwa i poszczególnych podmiotów, także prywatnych.

 

W procesie budowania bezpieczeństwa teleinformatycznego Polski konieczne jest również zaprojektowanie mechanizmów dobrze funkcjonującej współpracy prywatno-publicznej, a także znaczne zwiększenie nakładów finansowych na cyberbezpieczeństwo.

 

 

 

dr Joanna Świątkowska , ekspert Instytutu Kościuszki ds. cyberbezpieczeństwa, dyrektor programowy Europejskiego Forum Cyberbezpieczeństwa - CYBERSEC

dodaj komentarz

komentarze


Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Polskie Bayraktary nad Turcją
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Mity i manipulacje
Medicine for Hard Times
Terytorialsi w akcji
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Pływali jak morscy komandosi
W poszukiwaniu majora Serafina
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Okiełznać Borsuka
„Road Runner” w Libanie
Kircholm 1605
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polski „Wiking” dla Danii
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Jelcz się wzmacnia
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Abolicja dla ochotników
Czarnomorski szlif minerów
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Drugi wojskowy most
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Weterani pamiętają
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Koniec dzieciństwa
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Deterrence in Polish
W wojsku orientują się najlepiej
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kopuła nad bewupem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Carl-Gustaf przemówił
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Speczespół wybierze „Orkę”
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Historia jest po to, by z niej czerpać
Priorytetowe zaangażowanie
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Koniec pewnej epoki
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Maratońskie święto w Warszawie
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Czarna taktyka terytorialsów
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Jednym głosem w sprawie obronności
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Poligon dla medyków w mundurach
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Czarna taktyka terytorialsów
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO