moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polska potrzebuje ustawy o cyberbezpieczeństwie

Polski rząd powinien w zdecydowany sposób zacząć rozbudowywać niezależne, narodowe zdolności w obszarze cyberbezpieczeństwa. Istotnym elementem polskich starań w tym zakresie - na co kładzie nacisk Instytut Kościuszki - jest dostosowanie systemu edukacji do nowych wyzwań. Potrzebujemy większej liczby zarówno specjalistów zajmujących się technologicznymi aspektami zapewniania bezpieczeństwa sieci i informacji, jak i osób posiadających tzw. umiejętności „miękkie” - rozumiejących to, jak cyberbezpieczeństwo wpływa na funkcjonowanie państwa i poszczególnych podmiotów, także prywatnych.

10 kierunkowych postulatów adresowanych do nowego rządu to propozycja Instytutu Kościuszki, przygotowana na podstawie prowadzonej analizy aktualnego stanu cyberbezpieczeństwa w Polsce i pojawiających się wyzwań. Wybrane zostały najważniejsze rekomendacje, które powinny priorytetowo zostać wcielone w życie. Nowe otwarcie polityczne to dobra okazja, aby kompleksowo uregulować kluczowe kwestie związane z bezpiecznym funkcjonowaniem w cyberprzestrzeni.

 

Konieczne jest opracowanie nowej strategii cyberbezpieczeństwa RP. Polityka ochrony Cyberprzestrzeni powinna zostać jak najprędzej zapomniana. Obecnie funkcjonujący dokument nie odnosi się w sposób rzetelny do najważniejszych elementów związanych z budową systemu cyberbezpieczeństwa. Między innymi nie określa ról i odpowiedzialności, nie wskazuje określonych ramami czasowymi konkretnych działań, nie reguluje sposobów budowania niezbędnej współpracy prywatno-publicznej. To tylko wybrane uchybienia.

 

Kolejnym ważnym aspektem jest rzetelna implementacja dyrektywy NIS. Dokument ten powinien być narzędziem, a nie celem samym w sobie - jakość wdrożenia dyrektywy będzie papierkiem lakmusowym determinacji w budowaniu bezpieczeństwa w wymiarze teleinformatycznym.

 

Cyberbezpieczeństwo - priorytetem podczas szczytu NATO w Warszawie 

Cyberbezpieczeństwo powinno stać się priorytetem podczas szczytu NATO. Konieczne są rozmowy o dalszych krokach, jakie Sojusz i państwa członkowskie muszą podjąć w zakresie wzmacniania cyberbezpieczeństwa i stawiania czoła nowym typom zagrożeń, także hybrydowym.

 

Konieczne jest również klarowne i jednoznaczne określenie ról, odpowiedzialności oraz kompetencji poszczególnych podmiotów w zakresie cyberbezpieczeństwa.

 

Najwyższy czas zacząć pracę nad ustawą o cyberbezpieczeństwie po to, aby uregulować najważniejsze kwestie związane z tym obszarem. W ramach tego procesu warto zastanowić się, czy i w jaki sposób regulować wymianę informacji dotyczącą zagrożeń między różnymi interesariuszami, jakie uprawnienia i narzędzia nadać poszczególnym podmiotom w ramach przypisanych im kompetencji, a w końcu, zbudować system nadzorująco-sankcyjny przynajmniej w najbardziej newralgicznych obszarach z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa.

 

Polska musi zwiększyć swoją aktywność w najważniejszych debatach dotyczących cyberbezpieczeństwa, jakie toczą się na arenie międzynarodowej, zwłaszcza że mamy potencjał, by stać się ważnym partnerem tych rozmów.

 

Narodowe zdolności w obszarze cyberbezpieczeństwa

 

Nasz kraj powinien również w zdecydowany sposób zacząć rozbudowywać niezależne, narodowe zdolności w obszarze cyberbezpieczeństwa. Istotnym elementem polskich starań w tym zakresie - na co kładzie nacisk Instytut Kościuszki - jest dostosowanie systemu edukacji do nowych wyzwań. Potrzebujemy większej liczby zarówno specjalistów zajmujących się technologicznymi aspektami zapewniania bezpieczeństwa sieci i informacji, jak i osób posiadających tzw. umiejętności „miękkie” - rozumiejących to, jak cyberbezpieczeństwo wpływa na funkcjonowanie państwa i poszczególnych podmiotów, także prywatnych.

 

W procesie budowania bezpieczeństwa teleinformatycznego Polski konieczne jest również zaprojektowanie mechanizmów dobrze funkcjonującej współpracy prywatno-publicznej, a także znaczne zwiększenie nakładów finansowych na cyberbezpieczeństwo.

 

 

 

dr Joanna Świątkowska , ekspert Instytutu Kościuszki ds. cyberbezpieczeństwa, dyrektor programowy Europejskiego Forum Cyberbezpieczeństwa - CYBERSEC

dodaj komentarz

komentarze


Walczą o miejsce na kursie Jata
 
Wzlot, upadek i powrót
Szturmowanie okopów
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ostre słowa, mocne ciosy
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Święto podchorążych
HIMARS-y dostarczone
O amunicji w Bratysławie
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Wzmacnianie granicy w toku
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Marynarka Wojenna świętuje
Uczą się tworzyć gry historyczne
Olimp w Paryżu
Polskie „JAG” już działa
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Razem dla bezpieczeństwa Polski
Szef MON-u z wizytą u podhalańczyków
Cyfrowy pomnik pamięci
Mamy BohaterONa!
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Lotnicza Akademia rozwija bazę sportową
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Jutrzenka swobody
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Inwestycja w produkcję materiałów wybuchowych
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Transformacja dla zwycięstwa
Nowe uzbrojenie myśliwców
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Czworonożny żandarm w Paryżu
Od legionisty do oficera wywiadu
Medycyna w wersji specjalnej
A Network of Drones
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
„Szczury Tobruku” atakują
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Zmiana warty w PKW Liban
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Wybiła godzina zemsty
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dwa bataliony WOT-u przechodzą z brygady wielkopolskiej do lubuskiej
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Jak namierzyć drona?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Modernizacja Marynarki Wojennej
„Projekt Wojownik” wrócił do Giżycka
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Czarna taktyka czerwonych skorpionów
Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
Miecznik na horyzoncie
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Karta dla rodzin wojskowych
Olympus in Paris
Zmiana warty w Korpusie NATO w Szczecinie
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Huge Help
„Jaguar” grasuje w Drawsku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO