moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polska potrzebuje ustawy o cyberbezpieczeństwie

Polski rząd powinien w zdecydowany sposób zacząć rozbudowywać niezależne, narodowe zdolności w obszarze cyberbezpieczeństwa. Istotnym elementem polskich starań w tym zakresie - na co kładzie nacisk Instytut Kościuszki - jest dostosowanie systemu edukacji do nowych wyzwań. Potrzebujemy większej liczby zarówno specjalistów zajmujących się technologicznymi aspektami zapewniania bezpieczeństwa sieci i informacji, jak i osób posiadających tzw. umiejętności „miękkie” - rozumiejących to, jak cyberbezpieczeństwo wpływa na funkcjonowanie państwa i poszczególnych podmiotów, także prywatnych.

10 kierunkowych postulatów adresowanych do nowego rządu to propozycja Instytutu Kościuszki, przygotowana na podstawie prowadzonej analizy aktualnego stanu cyberbezpieczeństwa w Polsce i pojawiających się wyzwań. Wybrane zostały najważniejsze rekomendacje, które powinny priorytetowo zostać wcielone w życie. Nowe otwarcie polityczne to dobra okazja, aby kompleksowo uregulować kluczowe kwestie związane z bezpiecznym funkcjonowaniem w cyberprzestrzeni.

 

Konieczne jest opracowanie nowej strategii cyberbezpieczeństwa RP. Polityka ochrony Cyberprzestrzeni powinna zostać jak najprędzej zapomniana. Obecnie funkcjonujący dokument nie odnosi się w sposób rzetelny do najważniejszych elementów związanych z budową systemu cyberbezpieczeństwa. Między innymi nie określa ról i odpowiedzialności, nie wskazuje określonych ramami czasowymi konkretnych działań, nie reguluje sposobów budowania niezbędnej współpracy prywatno-publicznej. To tylko wybrane uchybienia.

 

Kolejnym ważnym aspektem jest rzetelna implementacja dyrektywy NIS. Dokument ten powinien być narzędziem, a nie celem samym w sobie - jakość wdrożenia dyrektywy będzie papierkiem lakmusowym determinacji w budowaniu bezpieczeństwa w wymiarze teleinformatycznym.

 

Cyberbezpieczeństwo - priorytetem podczas szczytu NATO w Warszawie 

Cyberbezpieczeństwo powinno stać się priorytetem podczas szczytu NATO. Konieczne są rozmowy o dalszych krokach, jakie Sojusz i państwa członkowskie muszą podjąć w zakresie wzmacniania cyberbezpieczeństwa i stawiania czoła nowym typom zagrożeń, także hybrydowym.

 

Konieczne jest również klarowne i jednoznaczne określenie ról, odpowiedzialności oraz kompetencji poszczególnych podmiotów w zakresie cyberbezpieczeństwa.

 

Najwyższy czas zacząć pracę nad ustawą o cyberbezpieczeństwie po to, aby uregulować najważniejsze kwestie związane z tym obszarem. W ramach tego procesu warto zastanowić się, czy i w jaki sposób regulować wymianę informacji dotyczącą zagrożeń między różnymi interesariuszami, jakie uprawnienia i narzędzia nadać poszczególnym podmiotom w ramach przypisanych im kompetencji, a w końcu, zbudować system nadzorująco-sankcyjny przynajmniej w najbardziej newralgicznych obszarach z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa.

 

Polska musi zwiększyć swoją aktywność w najważniejszych debatach dotyczących cyberbezpieczeństwa, jakie toczą się na arenie międzynarodowej, zwłaszcza że mamy potencjał, by stać się ważnym partnerem tych rozmów.

 

Narodowe zdolności w obszarze cyberbezpieczeństwa

 

Nasz kraj powinien również w zdecydowany sposób zacząć rozbudowywać niezależne, narodowe zdolności w obszarze cyberbezpieczeństwa. Istotnym elementem polskich starań w tym zakresie - na co kładzie nacisk Instytut Kościuszki - jest dostosowanie systemu edukacji do nowych wyzwań. Potrzebujemy większej liczby zarówno specjalistów zajmujących się technologicznymi aspektami zapewniania bezpieczeństwa sieci i informacji, jak i osób posiadających tzw. umiejętności „miękkie” - rozumiejących to, jak cyberbezpieczeństwo wpływa na funkcjonowanie państwa i poszczególnych podmiotów, także prywatnych.

 

W procesie budowania bezpieczeństwa teleinformatycznego Polski konieczne jest również zaprojektowanie mechanizmów dobrze funkcjonującej współpracy prywatno-publicznej, a także znaczne zwiększenie nakładów finansowych na cyberbezpieczeństwo.

 

 

 

dr Joanna Świątkowska , ekspert Instytutu Kościuszki ds. cyberbezpieczeństwa, dyrektor programowy Europejskiego Forum Cyberbezpieczeństwa - CYBERSEC

dodaj komentarz

komentarze


Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
 
W obronie wschodniej flanki NATO
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Barwy Ojczyzny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Ameryka daje wsparcie
Posłowie dyskutowali o WOT
Husarz na straży nieba
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Daglezje poszukiwane
Biel i czerwień łączy pokolenia
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Awanse na Trzeciego Maja
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Święto stołecznego garnizonu
Zmiany w dodatkach stażowych
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Pod skrzydłami Kormoranów
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
NATO on Northern Track
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wytropić zagrożenie
Dumni z munduru
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Pytania o europejską tarczę
Szybki marsz, trudny odwrót
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wojna w świętym mieście, epilog
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Weterani pod wszechstronną opieką
Wioślarze i triatlonistka na podium
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Tragiczne zdarzenie na służbie
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
NATO na północnym szlaku
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Pływacy i maratończycy na medal
Pierwsi na oceanie
Gunner, nie runner

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO