moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polska lotniczym zagłębiem przemysłowym

Wybór śmigłowców Caracal francuskiej firmy Airbus Helicopters to korzystna decyzja dla rozwoju polskiego przemysłu – uważa Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. Dodaje, że kontrakt przyniesie nowe miejsca pracy i transfer nowoczesnych technologii dla przemysłu lotniczego w naszym kraju.

Resort obrony wybrał w przetargu na śmigłowce wielozadaniowe maszyny H225M Caracal francuskiej firmy Airbus Helicopters. Jak ta decyzja wpłynie na polską gospodarkę?

Nie mogę się wypowiadać na temat technicznych czy wojskowych kwestii związanych z rozstrzygnięciem przetargu. Jednak z punktu widzenia skutków dla rozwoju polskiego przemysłu i technologii, jest to niewątpliwie korzystna decyzja, która wzmacnia polski przemysł.

W jaki sposób?

Przyjęta oferta zakłada, że Airbus Helicopters stworzy w Łodzi centrum obsługi, napraw i modernizacji (MRO) śmigłowców. Przewiduje też współpracę z polskimi naukowcami oraz rozbudowanie centrum projektowego Airbus Helicopters, które powstało w Łodzi w lutym tego roku. Spowoduje to napływ najnowocześniejszych technologii do polskich placówek badawczo-rozwojowych oraz podniesienie na wyższy poziom technologiczny naszego przemysłu lotniczego.

Montownia, fabryka komponentów do śmigłowców oraz ich serwis w łódzkich Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 przyniesie nowe miejsca pracy. Prezes Airbus Helicopters, Guillaume Faury, mówił w wywiadach dla regionalnych mediów, że może ich być nawet tysiąc.

To ogromna liczba, ale ważne jest też to, że nowe miejsca pracy powstaną właśnie w Łodzi. Ponieważ jest tam szczególnie trudno o pracę. Pamiętajmy, że to miasto zostało bardzo ciężko dotknięte przez przemiany gospodarcze i upadek tradycyjnych dziedzin przemysłu.

Przedstawicie konsorcjów, które przegrały przetarg: PZL-Mielec należący do Sikorsky'ego oraz PZL-Świdnik z AgustaWestland uważają jednak, że wybór MON uderza w interes gospodarczy kraju.

Minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak podczas ostatniego spotkania ze związkowcami powiedział, że tak nie będzie. 50 śmigłowców, które MON zamierza kupić, to tylko jedna czwarta floty wiropłatów przewidzianych do wymiany w najbliższych latach. Dlatego, jak podkreślił minister, w kolejnych przetargach na śmigłowce transportowe czy uderzeniowe jest miejsce dla naszego przemysłu lotniczego. Aby rozwiać wątpliwości związkowców z Krajowej Sekcji Przemysłu Lotniczego NSZZ „Solidarność” resort obrony zaprosił także ich społecznego obserwatora do udziału w rozpoczynających się w maju testach Caracali. Będą też mieć wgląd w dokumentację przetargu.

Czy dzięki powstaniu kolejnego ośrodka lotniczego pod Łodzią Polska ma szansę stać się lotniczym zagłębiem w Europie?

Już teraz jesteśmy w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o produkcję i eksport w przemyśle lotniczym. Mówię tutaj przede wszystkim o częściach i komponentach dla tego przemysłu. Udało się nam to stworzyć w ciągu niespełna 10 lat. Mamy słynną Dolinę Lotniczą, w skład której wchodzą przedsiębiorstwa z południowo-wschodniej Polski m.in. Mielca, Świdnika, Rzeszowa czy Krosna, mamy dolinę lotnicza na Śląsku. W Polsce przybywa producentów wyposażenia lotniczego – zaczynając od silników, a kończąc na elektronice i awionice.
Ta dziedzina staje się naszą narodową specjalnością w dużej części dzięki inwestycjom zagranicznym. Wśród projektów inwestycyjnych, nad którym pracuje PAIZ, jest kolejnych 13 przedsięwzięć z dziedziny przemysłu lotniczego. W ciągu kilku lat zapewnią one w kraju dodatkowe 1700 miejsc pracy.

***
Zadaniem Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. jest zachęcanie zagranicznych przedsiębiorców do inwestowania w Polsce, pomaga im też wejść na nasz rynek oraz w najlepszy sposób wykorzystać istniejące na nim możliwości.

AD

autor zdjęć: arch. PAIZ

dodaj komentarz

komentarze

~R
1430400360
Szczycić się miejscami pracy które być może powstaną w Łodzi, podczas gdy tyle samo lub więcej zostanie zlikwidowanych w Mielcu i Świdniku. Brawo. Ignorancja całkowita.
B2-86-47-6B
~ja
1430382840
> i transfer nowoczesnych technologii dla przemysłu lotniczego w naszym kraju.< O transferze nowoczesnych technologii juz słyszeliśmy i czytaliśmy nie raz i nie dwa. Rzeczywiście jest to transfer technologii w naszym kraju ale nie do polskich fabryk. Świdnik kontroluje AGUSTA i ma 51% udziaów. Polacy nie mają nic do powiedzenia. Sokoła produkcje będą raczej wygaszać niż go rozwijać. PZL Mielec to własność jankesów i może dojść, w związku z zakupem CARACALa, do likwidacji etatów a nawet zakładu i Polacy nie bedą mieli w tej sprawie głosu. Przemysł lotniczy nie jest w polskich rękach a w obu wytwórniach są tylko montownie i... ani kroku dalej!
4A-57-54-77

MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Zasiać strach w szeregach wroga
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Sukces Polaka w biegu z marines
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Dzień wart stu lat
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Road Runner” w Libanie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Sportowcy na poligonie
Rusza program „wGotowości”
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Kaman – domknięcie historii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Inwestycja w bezpieczeństwo
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Awanse w dniu narodowego święta
Jesteśmy dziećmi wolności
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Mity i manipulacje
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Nie daj się zhakować
Abolicja dla ochotników
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Polski „Wiking” dla Danii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Arteterapia dla weteranów
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Marynarze mają nowe motorówki
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Koniec dzieciństwa
Grecka walka z sabotażem
Gdy ucichnie artyleria
Kolejny kontrakt Dezametu
Czy to już wojna?
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Odznaczenia za wzorową służbę
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Mundurowi z benefitami
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Standardy NATO w Siedlcach
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Pięściarska uczta w Suwałkach
Wellington „Zosia” znad Bremy
OPW budują świadomość obronną
Starcie pancerniaków
Marynarze podjęli wyzwanie
Kircholm 1605

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO