moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Armia kupuje tysiąc pontonów dla saperów

Nie mogą ważyć więcej niż 2,4 kilograma, za to muszą mieć przynajmniej sto kilogramów nośności. Właśnie rozpoczął się przetarg na dostawę tysiąca nowych, wytrzymałych i prostych do naprawy pontonów dla saperów. Sprzęt ma trafić do jednostek inżynieryjnych jeszcze w tym roku.


Wojskowi saperzy potrzebują niewielkich łodzi nie tylko do pokonywania jezior, kanałów czy rzek, ale również do prac inżynieryjnych przy budowie mostów przeprawowych. Choć saperskie łodzie mogą być wykonane z różnego rodzaju materiałów, począwszy od drewna, poprzez tworzywa sztuczne aż po prefabrykaty kauczukowe, to ze względu na wagę i rozmiary oraz łatwość użytkowania i naprawy żołnierze pododdziałów drogowo-mostowych do swoich zadań najchętniej wykorzystują pontony.

Ponieważ konstrukcje, z których obecnie korzystają polscy saperzy, pochodzą z przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych i bardzo często są w kiepskim stanie technicznym, armia będzie je stopniowo wymieniała na nowe.

Przetarg na dostawę tysiąca „łodzi jednoosobowych” ogłosiła kilka dni temu 2 Regionalna Baza Logistyczna z Warszawy. Firmy zainteresowane dostarczeniem wojsku nowych pontonów wraz z zestawami naprawczymi oraz płetworękawicami mają czas do 20 maja na złożenie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.

Zgodnie z udostępnioną przez 2 RBlog dokumentacją techniczną, łodzie mają służyć do pływania po wodach śródlądowych oraz w przybrzeżnej strefie morza, a ich nośność nie może być mniejsza niż 100 kilogramów. Ich wytrzymać została określona na co najmniej sto najazdów – dobijań do różnego rodzaju brzegów, od piaszczystych po kamieniste. Pontony będą wykonane z tkaniny poliamidowej powleczonej kauczukiem chloroprenowym o gramaturze nie większej niż 270 g/m2. Konstrukcyjnie mają być przygotowane do tego, aby w razie potrzeby żołnierz był w stanie napompować je ustnie.


Jedną z najważniejszych cech nowych wojskowych pontonów jest ich wielkość i waga. – W postępowaniu przetargowym za jak najmniejszą wagę całego kompletu, zawierającego nie tylko ponton, ale również zestaw naprawczy, można zdobyć dziesięć punktów ze stu możliwych do uzyskania za całą ofertę – podkreślają przedstawiciele wojskowych logistyków.

Nowe łodzie mają trafić do jednostek inżynieryjnych jeszcze w tym roku. Z racji miejsca, do którego zdobywca wartego kilkaset tysięcy złotych kontraktu będzie musiał je dostarczyć, czyli do składu w Dęblinie, można przypuszczać, że jako pierwsi zostaną w nie wyposażeni saperzy z batalionu drogowo-mostowego z tego miasta.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Bernabiuk

dodaj komentarz

komentarze


Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Plan na WAM
Ułani szturmowali okopy
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Kosmiczna wystawa
Mity i manipulacje
„Zamek” pozostał bezpieczny
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Awanse w dniu narodowego święta
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Ogień z Leopardów na Łotwie
Dzień wart stu lat
Dywersja na kolei. Są dowody
My, jedna armia
Standardy NATO w Siedlcach
Marynarze podjęli wyzwanie
Militarne Schengen
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
„Horyzont” przeciw dywersji
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pięściarska uczta w Suwałkach
Im ciemniej, tym lepiej
Dostawa Homarów-K
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Sukces Polaka w biegu z marines
Studenci ewakuowali szpital
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Dodatkowe zapory
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Mundurowi z benefitami
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Polska, Litwa – wspólna sprawa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Gdy ucichnie artyleria
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Wojskowy bus do szczęścia
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Lojalny skrzydłowy bez pilota
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Torpeda w celu
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Is It Already War?
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Merops wdrażany natychmiast
Brytyjczycy na wschodniej straży
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Road Runner” w Libanie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Kapral Bartnik mistrzem świata
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO