moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Armia kupuje tysiąc pontonów dla saperów

Nie mogą ważyć więcej niż 2,4 kilograma, za to muszą mieć przynajmniej sto kilogramów nośności. Właśnie rozpoczął się przetarg na dostawę tysiąca nowych, wytrzymałych i prostych do naprawy pontonów dla saperów. Sprzęt ma trafić do jednostek inżynieryjnych jeszcze w tym roku.


Wojskowi saperzy potrzebują niewielkich łodzi nie tylko do pokonywania jezior, kanałów czy rzek, ale również do prac inżynieryjnych przy budowie mostów przeprawowych. Choć saperskie łodzie mogą być wykonane z różnego rodzaju materiałów, począwszy od drewna, poprzez tworzywa sztuczne aż po prefabrykaty kauczukowe, to ze względu na wagę i rozmiary oraz łatwość użytkowania i naprawy żołnierze pododdziałów drogowo-mostowych do swoich zadań najchętniej wykorzystują pontony.

Ponieważ konstrukcje, z których obecnie korzystają polscy saperzy, pochodzą z przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych i bardzo często są w kiepskim stanie technicznym, armia będzie je stopniowo wymieniała na nowe.

Przetarg na dostawę tysiąca „łodzi jednoosobowych” ogłosiła kilka dni temu 2 Regionalna Baza Logistyczna z Warszawy. Firmy zainteresowane dostarczeniem wojsku nowych pontonów wraz z zestawami naprawczymi oraz płetworękawicami mają czas do 20 maja na złożenie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.

Zgodnie z udostępnioną przez 2 RBlog dokumentacją techniczną, łodzie mają służyć do pływania po wodach śródlądowych oraz w przybrzeżnej strefie morza, a ich nośność nie może być mniejsza niż 100 kilogramów. Ich wytrzymać została określona na co najmniej sto najazdów – dobijań do różnego rodzaju brzegów, od piaszczystych po kamieniste. Pontony będą wykonane z tkaniny poliamidowej powleczonej kauczukiem chloroprenowym o gramaturze nie większej niż 270 g/m2. Konstrukcyjnie mają być przygotowane do tego, aby w razie potrzeby żołnierz był w stanie napompować je ustnie.


Jedną z najważniejszych cech nowych wojskowych pontonów jest ich wielkość i waga. – W postępowaniu przetargowym za jak najmniejszą wagę całego kompletu, zawierającego nie tylko ponton, ale również zestaw naprawczy, można zdobyć dziesięć punktów ze stu możliwych do uzyskania za całą ofertę – podkreślają przedstawiciele wojskowych logistyków.

Nowe łodzie mają trafić do jednostek inżynieryjnych jeszcze w tym roku. Z racji miejsca, do którego zdobywca wartego kilkaset tysięcy złotych kontraktu będzie musiał je dostarczyć, czyli do składu w Dęblinie, można przypuszczać, że jako pierwsi zostaną w nie wyposażeni saperzy z batalionu drogowo-mostowego z tego miasta.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Bernabiuk

dodaj komentarz

komentarze


Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
 
BWP-1 – historia na dekady
Tłumy na zawodach w Krakowie
Umacnianie ściany wschodniej
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Dzieci wojny
Podejrzane manewry na Bałtyku
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
Wyższe stawki dla niezawodowych
Bezpieczniejsza Europa
Nowe Abramsy już w Wesołej
Ratownik w akcji
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią
Wołyń – pamiętamy
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Rekompensaty na ostatniej prostej
Broń przeciwko wrogim satelitom
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Pierwszy polski lot Apache’a
Święto sportów walki w Warendorfie
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Planowano zamach na Zełenskiego
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Ewakuacja Polaków z Izraela
Pracowity pobyt w kosmosie
Czarna Pantera celuje
Demony wojny nie patrzą na płeć
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
Ostatnia niedziela…
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zatrzymania na granicach
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Radar na bezpieczeństwo
Najtrudniejsze w służbie na polsko-białoruskiej granicy jest…
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Potrzebujemy najlepszych
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Kajakami po medale
Czarne Pantery, ognia!
Odznaczenia za misję
Flyer, zdobywca przestworzy
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Śmierć gorsza niż wszystkie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO