moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Armia kupuje tysiąc pontonów dla saperów

Nie mogą ważyć więcej niż 2,4 kilograma, za to muszą mieć przynajmniej sto kilogramów nośności. Właśnie rozpoczął się przetarg na dostawę tysiąca nowych, wytrzymałych i prostych do naprawy pontonów dla saperów. Sprzęt ma trafić do jednostek inżynieryjnych jeszcze w tym roku.


Wojskowi saperzy potrzebują niewielkich łodzi nie tylko do pokonywania jezior, kanałów czy rzek, ale również do prac inżynieryjnych przy budowie mostów przeprawowych. Choć saperskie łodzie mogą być wykonane z różnego rodzaju materiałów, począwszy od drewna, poprzez tworzywa sztuczne aż po prefabrykaty kauczukowe, to ze względu na wagę i rozmiary oraz łatwość użytkowania i naprawy żołnierze pododdziałów drogowo-mostowych do swoich zadań najchętniej wykorzystują pontony.

Ponieważ konstrukcje, z których obecnie korzystają polscy saperzy, pochodzą z przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych i bardzo często są w kiepskim stanie technicznym, armia będzie je stopniowo wymieniała na nowe.

Przetarg na dostawę tysiąca „łodzi jednoosobowych” ogłosiła kilka dni temu 2 Regionalna Baza Logistyczna z Warszawy. Firmy zainteresowane dostarczeniem wojsku nowych pontonów wraz z zestawami naprawczymi oraz płetworękawicami mają czas do 20 maja na złożenie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.

Zgodnie z udostępnioną przez 2 RBlog dokumentacją techniczną, łodzie mają służyć do pływania po wodach śródlądowych oraz w przybrzeżnej strefie morza, a ich nośność nie może być mniejsza niż 100 kilogramów. Ich wytrzymać została określona na co najmniej sto najazdów – dobijań do różnego rodzaju brzegów, od piaszczystych po kamieniste. Pontony będą wykonane z tkaniny poliamidowej powleczonej kauczukiem chloroprenowym o gramaturze nie większej niż 270 g/m2. Konstrukcyjnie mają być przygotowane do tego, aby w razie potrzeby żołnierz był w stanie napompować je ustnie.


Jedną z najważniejszych cech nowych wojskowych pontonów jest ich wielkość i waga. – W postępowaniu przetargowym za jak najmniejszą wagę całego kompletu, zawierającego nie tylko ponton, ale również zestaw naprawczy, można zdobyć dziesięć punktów ze stu możliwych do uzyskania za całą ofertę – podkreślają przedstawiciele wojskowych logistyków.

Nowe łodzie mają trafić do jednostek inżynieryjnych jeszcze w tym roku. Z racji miejsca, do którego zdobywca wartego kilkaset tysięcy złotych kontraktu będzie musiał je dostarczyć, czyli do składu w Dęblinie, można przypuszczać, że jako pierwsi zostaną w nie wyposażeni saperzy z batalionu drogowo-mostowego z tego miasta.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Bernabiuk

dodaj komentarz

komentarze


Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Czy to już wojna?
Marynarze podjęli wyzwanie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Brytyjczycy na wschodniej straży
Standardy NATO w Siedlcach
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Mity i manipulacje
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Plan na WAM
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Dzień wart stu lat
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Awanse w dniu narodowego święta
Ogień z Leopardów na Łotwie
„Road Runner” w Libanie
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Gdy ucichnie artyleria
Dodatkowe zapory
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Kosmiczna wystawa
Wojskowy bus do szczęścia
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Pięściarska uczta w Suwałkach
Kaman – domknięcie historii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
My, jedna armia
Ułani szturmowali okopy
Sukces Polaka w biegu z marines
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Torpeda w celu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Mundurowi z benefitami
Im ciemniej, tym lepiej
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Is It Already War?
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Dywersja na kolei. Są dowody
„Zamek” pozostał bezpieczny
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pierwsze Rosomaki w Załuskach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO