moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Armia kupuje tysiąc pontonów dla saperów

Nie mogą ważyć więcej niż 2,4 kilograma, za to muszą mieć przynajmniej sto kilogramów nośności. Właśnie rozpoczął się przetarg na dostawę tysiąca nowych, wytrzymałych i prostych do naprawy pontonów dla saperów. Sprzęt ma trafić do jednostek inżynieryjnych jeszcze w tym roku.


Wojskowi saperzy potrzebują niewielkich łodzi nie tylko do pokonywania jezior, kanałów czy rzek, ale również do prac inżynieryjnych przy budowie mostów przeprawowych. Choć saperskie łodzie mogą być wykonane z różnego rodzaju materiałów, począwszy od drewna, poprzez tworzywa sztuczne aż po prefabrykaty kauczukowe, to ze względu na wagę i rozmiary oraz łatwość użytkowania i naprawy żołnierze pododdziałów drogowo-mostowych do swoich zadań najchętniej wykorzystują pontony.

Ponieważ konstrukcje, z których obecnie korzystają polscy saperzy, pochodzą z przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych i bardzo często są w kiepskim stanie technicznym, armia będzie je stopniowo wymieniała na nowe.

Przetarg na dostawę tysiąca „łodzi jednoosobowych” ogłosiła kilka dni temu 2 Regionalna Baza Logistyczna z Warszawy. Firmy zainteresowane dostarczeniem wojsku nowych pontonów wraz z zestawami naprawczymi oraz płetworękawicami mają czas do 20 maja na złożenie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.

Zgodnie z udostępnioną przez 2 RBlog dokumentacją techniczną, łodzie mają służyć do pływania po wodach śródlądowych oraz w przybrzeżnej strefie morza, a ich nośność nie może być mniejsza niż 100 kilogramów. Ich wytrzymać została określona na co najmniej sto najazdów – dobijań do różnego rodzaju brzegów, od piaszczystych po kamieniste. Pontony będą wykonane z tkaniny poliamidowej powleczonej kauczukiem chloroprenowym o gramaturze nie większej niż 270 g/m2. Konstrukcyjnie mają być przygotowane do tego, aby w razie potrzeby żołnierz był w stanie napompować je ustnie.


Jedną z najważniejszych cech nowych wojskowych pontonów jest ich wielkość i waga. – W postępowaniu przetargowym za jak najmniejszą wagę całego kompletu, zawierającego nie tylko ponton, ale również zestaw naprawczy, można zdobyć dziesięć punktów ze stu możliwych do uzyskania za całą ofertę – podkreślają przedstawiciele wojskowych logistyków.

Nowe łodzie mają trafić do jednostek inżynieryjnych jeszcze w tym roku. Z racji miejsca, do którego zdobywca wartego kilkaset tysięcy złotych kontraktu będzie musiał je dostarczyć, czyli do składu w Dęblinie, można przypuszczać, że jako pierwsi zostaną w nie wyposażeni saperzy z batalionu drogowo-mostowego z tego miasta.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Bernabiuk

dodaj komentarz

komentarze


Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Pancerniacy jadą na misję
Mundurowi z benefitami
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Po co wojsku satelity?
Plan na WAM
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Artylerzyści mają moc!
Najdłuższa noc
Niebo pod osłoną
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Przygotowani znaczy bezpieczni
Polski „Wiking” dla Danii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Czwarta dostawa Abramsów
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Dzień wart stu lat
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Militarne Schengen
Gdy ucichnie artyleria
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wojsko ma swojego satelitę!
Nowe zasady dla kobiet w armii
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Formoza – 50 lat morskich komandosów
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Wojsko przetestuje nowe technologie
Zwrot na Bałtyk
Szwedzi w pętli
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Don’t Get Hacked
Nowe zdolności sił zbrojnych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Kapral Bartnik mistrzem świata
Wojskowa łączność w Kosmosie
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Z Su-22 dronów nie będzie
Czas na polskie Borsuki
Nadchodzi era Borsuka
Uczelnie łączą siły
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
W krainie Świętego Mikołaja
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Holenderska misja na polskim niebie
Borsuki jadą do wojska!
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Komplet medali wojskowych na ringu
Razem na ratunek

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO