moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Żmije dla zwiadowców

MON ogłosiło przetarg na dostawę stu osiemnastu pojazdów dalekiego rozpoznania o kryptonimie „Żmija”. Muszą mieć napęd na wszystkie koła, ważyć nie więcej niż 1700 kilogramów, dysponować silnikiem o mocy 123 koni mechanicznych. Samochody będzie też można desantować z samolotów. Pierwsze Żmije mają trafić do służby w przyszłym roku.

Pododdziały rozpoznawcze używają obecnie m.in. Skorpionów-3.

Obecnie żołnierze z pododdziałów rozpoznawczych wojsk lądowych nie posiadają specjalistycznych samochodów, które byłyby w pełni przystosowane do zadań zwiadowczych.  Kompanie dalekiego rozpoznania, które mają działać na tyłach nieprzyjaciela, dysponują dziś jedynie leciwymi, kilkudziesięcioletnimi BRDM-2 lub Skorpionami-3, czyli nieco zmodernizowanymi Honkerami. – Bez pojazdów, które można podwiesić pod śmigłowiec lub w razie potrzeby zrzucić na spadochronach z samolotu, nasza mobilność, a więc i efektywność na polu walki, jest mocno ograniczona – mówi dowódca plutonu z jednego z pułków rozpoznawczych.

Wszystko wskazuje jednak na to, że już w przyszłym roku zwiadowcy otrzymają wyczekiwane, specjalistyczne auta. Inspektorat Uzbrojenia MON kilka dni temu ogłosił przetarg na dostawę stu osiemnastu pojazdów dalekiego rozpoznania o kryptonimie „Żmija”. Samochody mają trafić do armii w latach 2016–2022. Nie mogą ważyć więcej niż 1700 kilogramów. Muszą być w stanie zabrać, poza trzyosobową załogą składającą się z kierowcy, dowódcy oraz strzelca karabinu maszynowego, także 900 kilogramów ładunku. Napędzać je będzie silnik o mocy przynajmniej 123 koni mechanicznych.

Żmije będą dysponowały napędem na obie osie, lecz nie będą zbyt mocno opancerzone. Zgodnie z wymogami technicznymi ogłoszonymi przez Inspektorat Uzbrojenia jedynie ich podłoga musi być wyposażona w elastyczne osłony balistyczne zapewniające ochronę na poziomie 1 według STANAG 4569.

Najważniejszym warunkiem, jaki muszą spełnić poszukiwane przez naszą armię pojazdy, jest ich mobilność. Żmije muszą być przystosowane do transportu kolejowego, kołowego, morskiego oraz powietrznego. W przypadku tego ostatniego armia szuka wozów, które nie tylko można przewieźć w ładowni jako cargo, ale również (a może przede wszystkim) także desantować metodą spadochronową.

Jak wyjaśniają przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia MON, wojsko czeka na zgłoszenia od firm zainteresowanych udziałem w przetargu do końca kwietnia. Do negocjacji handlowych zostanie zaproszonych maksymalnie osiem podmiotów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Aleksander Rawski

dodaj komentarz

komentarze

~Herr Flick
1427901840
Skąd się wzięły akurat 123 KM? Dlaczego akurat nie 121 lub 127? Czy "okrągłe" określenie minimum wymaganej mocy, jak np. 120, 125, 130 nie byłoby bardziej sensowne? Bo te 123 brzmi tak, jakby już był jakiś samochód o mocy 122KM, tylko firma "się nie podoba"?
FA-E2-CB-7F
~oleum
1427883000
Jakoś nie widzę przerzucania czegokolwiek śmigłowcami w czasie konfliktu z Rosją dysponującą tysiącami samolotów wobec naszych kilkudziesięciu. W tym kraju armia powinna się przygotowywać do walki partyzanckiej. Do walki z cywilnych samochodów, w dzinsach I ze spikiem albo karabinem maszynowym w bagażniku. Zamiast wydawać miliardy na op czy śnić o 30 F35 powinniśmy kupić pół miliona karabinów snajperskich I przeciwsprzętowych, min, gromów/piorunów. Przeszkolić WSZYSTKICH - kobiety I mężczyzn - jak w Izrealu. Mało nas historia doświadczyła? Następna przegrana wojna będzie już dla nas ostatnia
3D-F2-B3-4D
~Katol
1427862300
A co z pływalnością ? Minimum Dniepr.
4B-26-E9-39

Dwie agresje, dwie okupacje
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Zakupy według potrzeb
Lepsza efektywność
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Radary, które widzą wszystko
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Wielkie zbrojenia za Odrą
Strzelanina w bazie US Army
Wyczekiwane przyspieszenie
Startuje „Żelazny obrońca”
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Towarzysze czołgów
„Był twarzą sił powietrznych”
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Na motocyklach śladami historii
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Wypadek przed Air Show
Norwegowie budują na polskim poligonie
Beret „na rekinka” lub koguta
Baobab z miotaczem
„Road Runner” w Libanie
Brytyjczycy żegnają Malbork
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Świetne występy polskich żołnierzy
Orlik na Alfę
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Zwycięska batalia o stolicę
Warszawo, do broni!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Flytrap, czyli młot na drony
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Nocne ataki na Ukrainę
Czas nowych inwestycji
Drones on the Offensive
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Poradnik na czas kryzysu gotowy!
Wojskowi szachiści z medalem NATO
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Ruszają targi zbrojeniowe w Kielcach
Air Show 2025 odwołane. Co z biletami?
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Szczelna sieć dla Tarczy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Huta Stalowa Wola na MSPO
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Z najlepszymi na planszy
Hekatomba na Woli
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Koniec miękkiej gry
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Najmłodszy w rodzinie
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO