moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cadillac Piłsudskiego na Święto Niepodległości

Ostatnie auto marszałka Józefa Piłsudskiego zostało odrestaurowane. Pancernego cadillaca będzie można zobaczyć 11 listopada na ulicach Warszawy podczas marszu „Razem dla Niepodległej”. Wkrótce potem samochód ma stanąć koło Belwederu, w specjalnie zaprojektowanej kapsule.


Uroczysty pokaz Cadillaca 355 D Fleetwood Special odbył się na dziedzińcu Belwederu. Wziął w nim udział prezydent Bronisław Komorowski, inicjator przywrócenia auta do stanu świetności. – To nie tylko zabytek kultury materialnej, lecz także pamiątka państwowości polskiej z czasów II Rzeczpospolitej – mówił prezydent o samochodzie Marszałka. Podczas uroczystości historię Cadillaca przedstawił dr Jan Tarczyński, historyk motoryzacji, dyrektor Centralnej Biblioteki Wojskowej, który stał na czele społecznego komitetu do spraw renowacji auta.

Cadillac został zamówiony w 1934 roku jako służbowy samochód dla Józefa Piłsudskiego, generalnego inspektora sił zbrojnych. Był opancerzony, a nadwozie specjalne podwyższono, by schorowany Marszałek wsiadając do auta nie musiał się schylać. Auto sprowadzone zostało do Polski ze Stanów Zjednoczonych na przełomie lutego i marca 1935 roku. Nie wiadomo, czy Piłsudski nim jeździł. Oglądał go jednak i skomentował, że ma wygodniejszy fotel niż siedzenie w samochodzie. Pytał też o prędkość maksymalną auta.



Po śmierci Marszałka samochód pozostawał w kolumnie samochodowej GISZ. We wrześniu 1939 roku prawdopodobnie służył marszałkowi Edwardowi Śmigłemu-Rydzowi  i trafił do Rumunii. Wkrótce po wojnie wrócił do Polski. Był używany przez Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego. W roku 1965 trafił do warszawskiego Muzeum Techniki NOT zdewastowany, bez silnika, osprzętu i wskaźników.

W ubiegłym roku powstał społeczny komitet do spraw renowacji auta. Przeprowadziła ją poznańska firma Classic Cars. Dla uzupełnienia brakujących części kupiony został w Stanach Zjednoczonych samochód „dawca”. Koszty odbudowy historycznego samochodu pokryła Fundacja PZU. – Zlikwidowaliśmy szkodę historycznej natury – mówił podczas prezentacji odrestaurowanego auta Bogdan Benczak, prezes zarządu fundacji.

Cadillaca będzie można obejrzeć 11 listopada na ulicach Warszawy, gdy będzie jechał w marszu „Razem dla Niepodległej”. Wkrótce potem auto ma stanąć koło Belwederu, w specjalnie zaprojektowanej kapsule.

Historię samochodu przedstawia wydana właśnie książka Jana Tarczyńskiego i Maksymiliana Sokoła-Potockiego „Ostatni samochód Marszałka Józefa Piłsudskiego. Cadillac 355 D”.

Tomasz Stańczyk

autor zdjęć: Tomasz Stańczyk

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1415548380
Ładny , ale wole pociągi . W Bezdanach były bardzo ładne.
4B-26-E9-39

Prezydent Zełenski w Warszawie
 
Formoza. Za kulisami
International Test
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Terytorialsi w gotowości do pomocy
Spadochroniarze na warcie w UE
„Armia mistrzów” – lekkoatletyka
„Armia mistrzów” – sporty walki
Partyzanci z republiki
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Posłowie o efektach szczytu NATO
Włoski Centauro na paryskim salonie
„Armia mistrzów” – kolarstwo, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, strzelectwo, triatlon i wspinaczka sportowa
Most III, czyli lot z V2
Pioruny dla sojuszników
„Operacja borelioza”
Roczny dyżur spadochroniarzy
Tridon Mk2, czyli sposób na drona?
Prezydent Warszawy: oddajmy hołd bohaterom!
Za zdrowie utracone na służbie
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Olimp gotowy na igrzyska!
Sejm podziękował za służbę na granicy
The Suwałki Gap in the Game
Na ratunek… komandos
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
Operacja „Wschodnia zorza”
Londyn o „Tarczy Wschód”
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Posłowie wybrali patronów 2025 roku
Lotnicy pamiętają o powstaniu
Hala do budowy Mieczników na finiszu
Jak usprawnić działania służb na granicy
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech
Nie wierzę panu, mister Karski!
Kmdr Janusz Porzycz: Wojsko Polskie wspierało i wspiera sportowców!
Z parlamentu do wojska
„Armia mistrzów” – sporty wodne
Silniejsza obecność sojuszników z USA
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Medycy na poligonie
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Feniks – następca Mangusty?
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Jaki będzie czołg przyszłości?
Kaczmarek z nowym rekordem Polski!
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO