moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cadillac Piłsudskiego na Święto Niepodległości

Ostatnie auto marszałka Józefa Piłsudskiego zostało odrestaurowane. Pancernego cadillaca będzie można zobaczyć 11 listopada na ulicach Warszawy podczas marszu „Razem dla Niepodległej”. Wkrótce potem samochód ma stanąć koło Belwederu, w specjalnie zaprojektowanej kapsule.


Uroczysty pokaz Cadillaca 355 D Fleetwood Special odbył się na dziedzińcu Belwederu. Wziął w nim udział prezydent Bronisław Komorowski, inicjator przywrócenia auta do stanu świetności. – To nie tylko zabytek kultury materialnej, lecz także pamiątka państwowości polskiej z czasów II Rzeczpospolitej – mówił prezydent o samochodzie Marszałka. Podczas uroczystości historię Cadillaca przedstawił dr Jan Tarczyński, historyk motoryzacji, dyrektor Centralnej Biblioteki Wojskowej, który stał na czele społecznego komitetu do spraw renowacji auta.

Cadillac został zamówiony w 1934 roku jako służbowy samochód dla Józefa Piłsudskiego, generalnego inspektora sił zbrojnych. Był opancerzony, a nadwozie specjalne podwyższono, by schorowany Marszałek wsiadając do auta nie musiał się schylać. Auto sprowadzone zostało do Polski ze Stanów Zjednoczonych na przełomie lutego i marca 1935 roku. Nie wiadomo, czy Piłsudski nim jeździł. Oglądał go jednak i skomentował, że ma wygodniejszy fotel niż siedzenie w samochodzie. Pytał też o prędkość maksymalną auta.



Po śmierci Marszałka samochód pozostawał w kolumnie samochodowej GISZ. We wrześniu 1939 roku prawdopodobnie służył marszałkowi Edwardowi Śmigłemu-Rydzowi  i trafił do Rumunii. Wkrótce po wojnie wrócił do Polski. Był używany przez Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego. W roku 1965 trafił do warszawskiego Muzeum Techniki NOT zdewastowany, bez silnika, osprzętu i wskaźników.

W ubiegłym roku powstał społeczny komitet do spraw renowacji auta. Przeprowadziła ją poznańska firma Classic Cars. Dla uzupełnienia brakujących części kupiony został w Stanach Zjednoczonych samochód „dawca”. Koszty odbudowy historycznego samochodu pokryła Fundacja PZU. – Zlikwidowaliśmy szkodę historycznej natury – mówił podczas prezentacji odrestaurowanego auta Bogdan Benczak, prezes zarządu fundacji.

Cadillaca będzie można obejrzeć 11 listopada na ulicach Warszawy, gdy będzie jechał w marszu „Razem dla Niepodległej”. Wkrótce potem auto ma stanąć koło Belwederu, w specjalnie zaprojektowanej kapsule.

Historię samochodu przedstawia wydana właśnie książka Jana Tarczyńskiego i Maksymiliana Sokoła-Potockiego „Ostatni samochód Marszałka Józefa Piłsudskiego. Cadillac 355 D”.

Tomasz Stańczyk

autor zdjęć: Tomasz Stańczyk

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1415548380
Ładny , ale wole pociągi . W Bezdanach były bardzo ładne.
4B-26-E9-39

Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojsko z nowym programem rozwoju
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Sojusznicza obrona
Wojsko ma swojego satelitę!
Koniec bezkarności floty cieni?
Najdłuższa noc
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Polski Rosomak dalej w produkcji
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Paczka dla bohatera już w drodze!
Pancerniacy jadą na misję
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Snowboardzistka i pływacy na medal
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
Dzień wart stu lat
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Prezydent złożył życzenia żołnierzom
Odpalili K9 Thunder
The Taste of Military Service
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Kto zostanie Asem Sportu?
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Niebo pod osłoną
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Noc na „pasku”
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Mundurowi z benefitami
Plan na WAM
Marynarz uratował turystkę w Tatrach
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Panczeniści na podium w Hamar
W hołdzie poległym
Gdy ucichnie artyleria
Piątka z czwartego wozu
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Przygotowani na każdy scenariusz
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Przełomowy czas dla WZL-2
Combat 56 u terytorialsów
Misja na rzecz zdrowia
Historyczna „Wisła”
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Gala Boksu na Bemowie
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
„Burza” nabiera kształtów
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO