moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cadillac Piłsudskiego na Święto Niepodległości

Ostatnie auto marszałka Józefa Piłsudskiego zostało odrestaurowane. Pancernego cadillaca będzie można zobaczyć 11 listopada na ulicach Warszawy podczas marszu „Razem dla Niepodległej”. Wkrótce potem samochód ma stanąć koło Belwederu, w specjalnie zaprojektowanej kapsule.


Uroczysty pokaz Cadillaca 355 D Fleetwood Special odbył się na dziedzińcu Belwederu. Wziął w nim udział prezydent Bronisław Komorowski, inicjator przywrócenia auta do stanu świetności. – To nie tylko zabytek kultury materialnej, lecz także pamiątka państwowości polskiej z czasów II Rzeczpospolitej – mówił prezydent o samochodzie Marszałka. Podczas uroczystości historię Cadillaca przedstawił dr Jan Tarczyński, historyk motoryzacji, dyrektor Centralnej Biblioteki Wojskowej, który stał na czele społecznego komitetu do spraw renowacji auta.

Cadillac został zamówiony w 1934 roku jako służbowy samochód dla Józefa Piłsudskiego, generalnego inspektora sił zbrojnych. Był opancerzony, a nadwozie specjalne podwyższono, by schorowany Marszałek wsiadając do auta nie musiał się schylać. Auto sprowadzone zostało do Polski ze Stanów Zjednoczonych na przełomie lutego i marca 1935 roku. Nie wiadomo, czy Piłsudski nim jeździł. Oglądał go jednak i skomentował, że ma wygodniejszy fotel niż siedzenie w samochodzie. Pytał też o prędkość maksymalną auta.



Po śmierci Marszałka samochód pozostawał w kolumnie samochodowej GISZ. We wrześniu 1939 roku prawdopodobnie służył marszałkowi Edwardowi Śmigłemu-Rydzowi  i trafił do Rumunii. Wkrótce po wojnie wrócił do Polski. Był używany przez Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego. W roku 1965 trafił do warszawskiego Muzeum Techniki NOT zdewastowany, bez silnika, osprzętu i wskaźników.

W ubiegłym roku powstał społeczny komitet do spraw renowacji auta. Przeprowadziła ją poznańska firma Classic Cars. Dla uzupełnienia brakujących części kupiony został w Stanach Zjednoczonych samochód „dawca”. Koszty odbudowy historycznego samochodu pokryła Fundacja PZU. – Zlikwidowaliśmy szkodę historycznej natury – mówił podczas prezentacji odrestaurowanego auta Bogdan Benczak, prezes zarządu fundacji.

Cadillaca będzie można obejrzeć 11 listopada na ulicach Warszawy, gdy będzie jechał w marszu „Razem dla Niepodległej”. Wkrótce potem auto ma stanąć koło Belwederu, w specjalnie zaprojektowanej kapsule.

Historię samochodu przedstawia wydana właśnie książka Jana Tarczyńskiego i Maksymiliana Sokoła-Potockiego „Ostatni samochód Marszałka Józefa Piłsudskiego. Cadillac 355 D”.

Tomasz Stańczyk

autor zdjęć: Tomasz Stańczyk

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1415548380
Ładny , ale wole pociągi . W Bezdanach były bardzo ładne.
4B-26-E9-39

K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Bohaterowie, których etos trwa
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Medale na ściance i na torze regatowym
Podniebny sprawdzian
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
„Road Runner” w Libanie
Polskie wojsko na Gotlandii
Maratońskie święto w Warszawie
Przedwczesny triumf
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Cichociemni w oczach swoich następców
Brytyjczycy na wschodniej straży
W poszukiwaniu majora Serafina
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Kircholm 1605
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Cios w plecy
Europa ma być zdolna do obrony
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Brytyjczycy żegnają Malbork
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Zawiszacy mają „Zjawę”
Orlik na Alfę
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Nurkowie kontra dywersanci
Koniec dzieciństwa
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Krótka droga na Gotlandię
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Soboty z wojskiem
Rekompensaty na nowych zasadach
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Dwie agresje, dwie okupacje
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Człowiek w pętli
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Unia chce zbudować „mur dronowy"
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Pięciobojowe duety na medal
Speczespół wybierze „Orkę”
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Jednym głosem w sprawie obronności
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
W obronie gazoportu
Polski „Wiking” dla Danii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO