moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cadillac Piłsudskiego na Święto Niepodległości

Ostatnie auto marszałka Józefa Piłsudskiego zostało odrestaurowane. Pancernego cadillaca będzie można zobaczyć 11 listopada na ulicach Warszawy podczas marszu „Razem dla Niepodległej”. Wkrótce potem samochód ma stanąć koło Belwederu, w specjalnie zaprojektowanej kapsule.


Uroczysty pokaz Cadillaca 355 D Fleetwood Special odbył się na dziedzińcu Belwederu. Wziął w nim udział prezydent Bronisław Komorowski, inicjator przywrócenia auta do stanu świetności. – To nie tylko zabytek kultury materialnej, lecz także pamiątka państwowości polskiej z czasów II Rzeczpospolitej – mówił prezydent o samochodzie Marszałka. Podczas uroczystości historię Cadillaca przedstawił dr Jan Tarczyński, historyk motoryzacji, dyrektor Centralnej Biblioteki Wojskowej, który stał na czele społecznego komitetu do spraw renowacji auta.

Cadillac został zamówiony w 1934 roku jako służbowy samochód dla Józefa Piłsudskiego, generalnego inspektora sił zbrojnych. Był opancerzony, a nadwozie specjalne podwyższono, by schorowany Marszałek wsiadając do auta nie musiał się schylać. Auto sprowadzone zostało do Polski ze Stanów Zjednoczonych na przełomie lutego i marca 1935 roku. Nie wiadomo, czy Piłsudski nim jeździł. Oglądał go jednak i skomentował, że ma wygodniejszy fotel niż siedzenie w samochodzie. Pytał też o prędkość maksymalną auta.



Po śmierci Marszałka samochód pozostawał w kolumnie samochodowej GISZ. We wrześniu 1939 roku prawdopodobnie służył marszałkowi Edwardowi Śmigłemu-Rydzowi  i trafił do Rumunii. Wkrótce po wojnie wrócił do Polski. Był używany przez Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego. W roku 1965 trafił do warszawskiego Muzeum Techniki NOT zdewastowany, bez silnika, osprzętu i wskaźników.

W ubiegłym roku powstał społeczny komitet do spraw renowacji auta. Przeprowadziła ją poznańska firma Classic Cars. Dla uzupełnienia brakujących części kupiony został w Stanach Zjednoczonych samochód „dawca”. Koszty odbudowy historycznego samochodu pokryła Fundacja PZU. – Zlikwidowaliśmy szkodę historycznej natury – mówił podczas prezentacji odrestaurowanego auta Bogdan Benczak, prezes zarządu fundacji.

Cadillaca będzie można obejrzeć 11 listopada na ulicach Warszawy, gdy będzie jechał w marszu „Razem dla Niepodległej”. Wkrótce potem auto ma stanąć koło Belwederu, w specjalnie zaprojektowanej kapsule.

Historię samochodu przedstawia wydana właśnie książka Jana Tarczyńskiego i Maksymiliana Sokoła-Potockiego „Ostatni samochód Marszałka Józefa Piłsudskiego. Cadillac 355 D”.

Tomasz Stańczyk

autor zdjęć: Tomasz Stańczyk

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1415548380
Ładny , ale wole pociągi . W Bezdanach były bardzo ładne.
4B-26-E9-39

Zmiana warty w PKW Liban
 
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
„Husarz” wystartował
Jesień przeciwlotników
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Terytorialsi zobaczą więcej
Transformacja dla zwycięstwa
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
Jaka przyszłość artylerii?
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Święto podchorążych
Medycyna w wersji specjalnej
Bój o cyberbezpieczeństwo
„Siły specjalne” dały mi siłę!
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Norwegowie na straży polskiego nieba
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Transformacja wymogiem XXI wieku
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
O amunicji w Bratysławie
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
„Szczury Tobruku” atakują
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Wybiła godzina zemsty
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Olimp w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Olympus in Paris
Polskie „JAG” już działa
Co słychać pod wodą?
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Ostre słowa, mocne ciosy
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Wzmacnianie granicy w toku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Od legionisty do oficera wywiadu
Czworonożny żandarm w Paryżu
Karta dla rodzin wojskowych
Setki cystern dla armii
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Right Equipment for Right Time
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO