moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cadillac Piłsudskiego na Święto Niepodległości

Ostatnie auto marszałka Józefa Piłsudskiego zostało odrestaurowane. Pancernego cadillaca będzie można zobaczyć 11 listopada na ulicach Warszawy podczas marszu „Razem dla Niepodległej”. Wkrótce potem samochód ma stanąć koło Belwederu, w specjalnie zaprojektowanej kapsule.


Uroczysty pokaz Cadillaca 355 D Fleetwood Special odbył się na dziedzińcu Belwederu. Wziął w nim udział prezydent Bronisław Komorowski, inicjator przywrócenia auta do stanu świetności. – To nie tylko zabytek kultury materialnej, lecz także pamiątka państwowości polskiej z czasów II Rzeczpospolitej – mówił prezydent o samochodzie Marszałka. Podczas uroczystości historię Cadillaca przedstawił dr Jan Tarczyński, historyk motoryzacji, dyrektor Centralnej Biblioteki Wojskowej, który stał na czele społecznego komitetu do spraw renowacji auta.

Cadillac został zamówiony w 1934 roku jako służbowy samochód dla Józefa Piłsudskiego, generalnego inspektora sił zbrojnych. Był opancerzony, a nadwozie specjalne podwyższono, by schorowany Marszałek wsiadając do auta nie musiał się schylać. Auto sprowadzone zostało do Polski ze Stanów Zjednoczonych na przełomie lutego i marca 1935 roku. Nie wiadomo, czy Piłsudski nim jeździł. Oglądał go jednak i skomentował, że ma wygodniejszy fotel niż siedzenie w samochodzie. Pytał też o prędkość maksymalną auta.



Po śmierci Marszałka samochód pozostawał w kolumnie samochodowej GISZ. We wrześniu 1939 roku prawdopodobnie służył marszałkowi Edwardowi Śmigłemu-Rydzowi  i trafił do Rumunii. Wkrótce po wojnie wrócił do Polski. Był używany przez Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego. W roku 1965 trafił do warszawskiego Muzeum Techniki NOT zdewastowany, bez silnika, osprzętu i wskaźników.

W ubiegłym roku powstał społeczny komitet do spraw renowacji auta. Przeprowadziła ją poznańska firma Classic Cars. Dla uzupełnienia brakujących części kupiony został w Stanach Zjednoczonych samochód „dawca”. Koszty odbudowy historycznego samochodu pokryła Fundacja PZU. – Zlikwidowaliśmy szkodę historycznej natury – mówił podczas prezentacji odrestaurowanego auta Bogdan Benczak, prezes zarządu fundacji.

Cadillaca będzie można obejrzeć 11 listopada na ulicach Warszawy, gdy będzie jechał w marszu „Razem dla Niepodległej”. Wkrótce potem auto ma stanąć koło Belwederu, w specjalnie zaprojektowanej kapsule.

Historię samochodu przedstawia wydana właśnie książka Jana Tarczyńskiego i Maksymiliana Sokoła-Potockiego „Ostatni samochód Marszałka Józefa Piłsudskiego. Cadillac 355 D”.

Tomasz Stańczyk

autor zdjęć: Tomasz Stańczyk

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1415548380
Ładny , ale wole pociągi . W Bezdanach były bardzo ładne.
4B-26-E9-39

Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Kircholm 1605
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Weterani pamiętają
Polski „Wiking” dla Danii
Apache i Chinook a sprawa polska
Koniec pewnej epoki
Owad z drukarki
Pływali jak morscy komandosi
Okiełznać Borsuka
Drony w natarciu
Koniec dzieciństwa
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Wyzwaniem – czas
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
W wojsku orientują się najlepiej
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
W poszukiwaniu majora Serafina
Przedwczesny triumf
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Nowe horyzonty medyków
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Europa ma być zdolna do obrony
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Baltexpo ‘25 wystartowały
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Abolicja dla ochotników
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Dziki na Legwanach
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Jednym głosem w sprawie obronności
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
„Road Runner” w Libanie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Medycyna na trudne czasy
Rekompensaty na nowych zasadach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
W obronie gazoportu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Speczespół wybierze „Orkę”
Unia chce zbudować „mur dronowy"
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kopuła nad bewupem
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Maratońskie święto w Warszawie
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Historia jest po to, by z niej czerpać
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Para ratowników i pies w kopalni złota
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO