moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Silniki do Leopardów - serwis w Poznaniu

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania będą serwisować i naprawiać m.in. silniki do czołgów Leopard 2. Umowę w tej sprawie, obejmującą również transfer technologii i know-how, podpisali w Kielcach Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes WZMot, oraz Karl-Heinz Weltz, dyrektor MTU  Friedrichshafen, niemieckiej firmy, która produkuje silniki do wojskowych pojazdów.


MON chce, aby w zakładach w Poznaniu powstało centrum silnikowe, które będzie zajmować się serwisowaniem i naprawami zespołów napędowych wszystkich pojazdów używanych przez armię. Zwłaszcza, że w najbliższych latach wojsko będzie wymieniało na nowe: samobieżne haubice, czołgi, bojowe wozy piechoty oraz samochody ciężarowe.

Resort obrony narodowej już w ubiegłym roku zdecydował, że taka instytucja jak centrum silnikowe ma powstać w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych. 28 października 2013 roku porozumienie w tej sprawie podpisali minister obrony Tomasz Siemoniak, Wojciech Dąbrowski, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu, oraz Janusz Potocki, ówczesny prezes WZMot.

Dzisiaj zaś podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach  udało się sfinalizować kolejną umowę w tej sprawie. Tym razem porozumienie z firmą WZMot zawarł jeden z największych na świecie producentów wojskowych silników. Niemiecki koncern, który produkuje m.in. silniki do używanych przez naszą armię czołgów Leopard 2A4 i Leopard 2A5, przekaże poznańskim zakładom technologię i know-how do napraw i serwisu produkowanych przez siebie wojskowych silników.

– To symboliczny początek działalności poznańskiego centrum silnikowego, które uzyskało możliwość serwisowania i napraw, a za jakiś czas, mam nadzieję również i montażu silników produkowanych przez firmę MTU – mówi Czesław Mroczek, wiceminister obrony.

Jak podkreśla Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes WZMot, serwisowanie i naprawy silników MTU to dopiero początek budowania produkcyjnych i technologicznych zdolności poznańskiej firmy. – Kolejnym krokiem będzie pozyskanie uprawnień do serwisu i napraw skrzyń biegów do silników używanych w Leopardach. Dzięki temu będziemy mogli zajmować się obsługą całych zespołów napędowych – mówi Elżbieta Wawrzynkiewicz.

Pierwszy silnik polskich Leopardów 2 może trafić do serwisu w Poznaniu już na początku przyszłego roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~bart
1409683020
Amunicję produkuje MESKO poszukaj na google zamiast trollować i pieklić się...
9A-D0-CC-DF
~piotr
1409663580
Czyli to kolejny krok w stworzenie Leoparda 2A4PL ???
19-A1-6B-71

Militarne Schengen
Ogień z Leopardów na Łotwie
Marynarze podjęli wyzwanie
Wojsko na Horyzoncie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Gdy ucichnie artyleria
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Dostawa Homarów-K
Wojskowy bus do szczęścia
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Niebo pod osłoną
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Plan na WAM
Nieoceniona siła edukacji
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Drony w szkołach
Is It Already War?
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Pilica w linii
Elementy Wisły testowane w USA
Sukces Polaka w biegu z marines
Polski „Wiking” dla Danii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Mundurowi z benefitami
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Kapral Bartnik mistrzem świata
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
„Horyzont” przeciw dywersji
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Polska, Litwa – wspólna sprawa
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Krajowa produkcja amunicji
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
„Zamek” pozostał bezpieczny
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Dzień wart stu lat
Warto być wGotowości
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Razem na ratunek
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Brytyjczycy na wschodniej straży
W gotowości, czyli cywile na poligony
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO