moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Silniki do Leopardów - serwis w Poznaniu

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania będą serwisować i naprawiać m.in. silniki do czołgów Leopard 2. Umowę w tej sprawie, obejmującą również transfer technologii i know-how, podpisali w Kielcach Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes WZMot, oraz Karl-Heinz Weltz, dyrektor MTU  Friedrichshafen, niemieckiej firmy, która produkuje silniki do wojskowych pojazdów.


MON chce, aby w zakładach w Poznaniu powstało centrum silnikowe, które będzie zajmować się serwisowaniem i naprawami zespołów napędowych wszystkich pojazdów używanych przez armię. Zwłaszcza, że w najbliższych latach wojsko będzie wymieniało na nowe: samobieżne haubice, czołgi, bojowe wozy piechoty oraz samochody ciężarowe.

Resort obrony narodowej już w ubiegłym roku zdecydował, że taka instytucja jak centrum silnikowe ma powstać w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych. 28 października 2013 roku porozumienie w tej sprawie podpisali minister obrony Tomasz Siemoniak, Wojciech Dąbrowski, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu, oraz Janusz Potocki, ówczesny prezes WZMot.

Dzisiaj zaś podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach  udało się sfinalizować kolejną umowę w tej sprawie. Tym razem porozumienie z firmą WZMot zawarł jeden z największych na świecie producentów wojskowych silników. Niemiecki koncern, który produkuje m.in. silniki do używanych przez naszą armię czołgów Leopard 2A4 i Leopard 2A5, przekaże poznańskim zakładom technologię i know-how do napraw i serwisu produkowanych przez siebie wojskowych silników.

– To symboliczny początek działalności poznańskiego centrum silnikowego, które uzyskało możliwość serwisowania i napraw, a za jakiś czas, mam nadzieję również i montażu silników produkowanych przez firmę MTU – mówi Czesław Mroczek, wiceminister obrony.

Jak podkreśla Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes WZMot, serwisowanie i naprawy silników MTU to dopiero początek budowania produkcyjnych i technologicznych zdolności poznańskiej firmy. – Kolejnym krokiem będzie pozyskanie uprawnień do serwisu i napraw skrzyń biegów do silników używanych w Leopardach. Dzięki temu będziemy mogli zajmować się obsługą całych zespołów napędowych – mówi Elżbieta Wawrzynkiewicz.

Pierwszy silnik polskich Leopardów 2 może trafić do serwisu w Poznaniu już na początku przyszłego roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~bart
1409683020
Amunicję produkuje MESKO poszukaj na google zamiast trollować i pieklić się...
9A-D0-CC-DF
~piotr
1409663580
Czyli to kolejny krok w stworzenie Leoparda 2A4PL ???
19-A1-6B-71

Plan na WAM
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Mundurowi z benefitami
Paczka dla bohatera już w drodze!
Sojusznicza obrona
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Wojsko ma swojego satelitę!
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Piątka z czwartego wozu
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Gdy ucichnie artyleria
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
Najdłuższa noc
Drony na wagę złota
Wojsko z nowym programem rozwoju
Misja na rzecz zdrowia
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Historyczna „Wisła”
Nowa ręka dla weterana
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Niebo pod osłoną
The Taste of Military Service
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Przełomowy czas dla WZL-2
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Koniec bezkarności floty cieni?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Gala Boksu na Bemowie
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
W hołdzie poległym
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Kto zostanie Asem Sportu?
Przygotowani na każdy scenariusz
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Marynarz uratował turystkę w Tatrach
Panczeniści na podium w Hamar
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
„Burza” nabiera kształtów
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Odpalili K9 Thunder
Prezydent złożył życzenia żołnierzom
Polski Rosomak dalej w produkcji
Snowboardzistka i pływacy na medal
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Combat 56 u terytorialsów
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
Pancerniacy jadą na misję
Noc na „pasku”
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Dzień wart stu lat

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO