moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Silniki do Leopardów - serwis w Poznaniu

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania będą serwisować i naprawiać m.in. silniki do czołgów Leopard 2. Umowę w tej sprawie, obejmującą również transfer technologii i know-how, podpisali w Kielcach Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes WZMot, oraz Karl-Heinz Weltz, dyrektor MTU  Friedrichshafen, niemieckiej firmy, która produkuje silniki do wojskowych pojazdów.


MON chce, aby w zakładach w Poznaniu powstało centrum silnikowe, które będzie zajmować się serwisowaniem i naprawami zespołów napędowych wszystkich pojazdów używanych przez armię. Zwłaszcza, że w najbliższych latach wojsko będzie wymieniało na nowe: samobieżne haubice, czołgi, bojowe wozy piechoty oraz samochody ciężarowe.

Resort obrony narodowej już w ubiegłym roku zdecydował, że taka instytucja jak centrum silnikowe ma powstać w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych. 28 października 2013 roku porozumienie w tej sprawie podpisali minister obrony Tomasz Siemoniak, Wojciech Dąbrowski, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu, oraz Janusz Potocki, ówczesny prezes WZMot.

Dzisiaj zaś podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach  udało się sfinalizować kolejną umowę w tej sprawie. Tym razem porozumienie z firmą WZMot zawarł jeden z największych na świecie producentów wojskowych silników. Niemiecki koncern, który produkuje m.in. silniki do używanych przez naszą armię czołgów Leopard 2A4 i Leopard 2A5, przekaże poznańskim zakładom technologię i know-how do napraw i serwisu produkowanych przez siebie wojskowych silników.

– To symboliczny początek działalności poznańskiego centrum silnikowego, które uzyskało możliwość serwisowania i napraw, a za jakiś czas, mam nadzieję również i montażu silników produkowanych przez firmę MTU – mówi Czesław Mroczek, wiceminister obrony.

Jak podkreśla Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes WZMot, serwisowanie i naprawy silników MTU to dopiero początek budowania produkcyjnych i technologicznych zdolności poznańskiej firmy. – Kolejnym krokiem będzie pozyskanie uprawnień do serwisu i napraw skrzyń biegów do silników używanych w Leopardach. Dzięki temu będziemy mogli zajmować się obsługą całych zespołów napędowych – mówi Elżbieta Wawrzynkiewicz.

Pierwszy silnik polskich Leopardów 2 może trafić do serwisu w Poznaniu już na początku przyszłego roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~bart
1409683020
Amunicję produkuje MESKO poszukaj na google zamiast trollować i pieklić się...
9A-D0-CC-DF
~piotr
1409663580
Czyli to kolejny krok w stworzenie Leoparda 2A4PL ???
19-A1-6B-71

Niemcy dla Tarczy Wschód
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Kontrakt na ratowanie życia
Najdłuższa noc
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Satelita MikroSAR nadaje
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Nowe zdolności sił zbrojnych
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Militarne Schengen
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Mundurowi z benefitami
Amunicja od Grupy WB
Gdy ucichnie artyleria
Plan na WAM
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Pancerniacy jadą na misję
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Holenderska misja na polskim niebie
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Wojsko ma swojego satelitę!
Dzień wart stu lat
Obywatele chcą być wGotowości
Szwedzi w pętli
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Gala Boksu na Bemowie
Święto sportowców w mundurach
Combat 56 u terytorialsów
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Panczeniści na podium w Hamar
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niebo pod osłoną
Kalorie to nie wszystko
Śnieżnik gotowy na Groty
W ochronie granicy
Trałowce do remontu
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Smak służby
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Niemieckie wsparcie z powietrza

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO