moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Silniki do Leopardów - serwis w Poznaniu

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania będą serwisować i naprawiać m.in. silniki do czołgów Leopard 2. Umowę w tej sprawie, obejmującą również transfer technologii i know-how, podpisali w Kielcach Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes WZMot, oraz Karl-Heinz Weltz, dyrektor MTU  Friedrichshafen, niemieckiej firmy, która produkuje silniki do wojskowych pojazdów.


MON chce, aby w zakładach w Poznaniu powstało centrum silnikowe, które będzie zajmować się serwisowaniem i naprawami zespołów napędowych wszystkich pojazdów używanych przez armię. Zwłaszcza, że w najbliższych latach wojsko będzie wymieniało na nowe: samobieżne haubice, czołgi, bojowe wozy piechoty oraz samochody ciężarowe.

Resort obrony narodowej już w ubiegłym roku zdecydował, że taka instytucja jak centrum silnikowe ma powstać w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych. 28 października 2013 roku porozumienie w tej sprawie podpisali minister obrony Tomasz Siemoniak, Wojciech Dąbrowski, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu, oraz Janusz Potocki, ówczesny prezes WZMot.

Dzisiaj zaś podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach  udało się sfinalizować kolejną umowę w tej sprawie. Tym razem porozumienie z firmą WZMot zawarł jeden z największych na świecie producentów wojskowych silników. Niemiecki koncern, który produkuje m.in. silniki do używanych przez naszą armię czołgów Leopard 2A4 i Leopard 2A5, przekaże poznańskim zakładom technologię i know-how do napraw i serwisu produkowanych przez siebie wojskowych silników.

– To symboliczny początek działalności poznańskiego centrum silnikowego, które uzyskało możliwość serwisowania i napraw, a za jakiś czas, mam nadzieję również i montażu silników produkowanych przez firmę MTU – mówi Czesław Mroczek, wiceminister obrony.

Jak podkreśla Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes WZMot, serwisowanie i naprawy silników MTU to dopiero początek budowania produkcyjnych i technologicznych zdolności poznańskiej firmy. – Kolejnym krokiem będzie pozyskanie uprawnień do serwisu i napraw skrzyń biegów do silników używanych w Leopardach. Dzięki temu będziemy mogli zajmować się obsługą całych zespołów napędowych – mówi Elżbieta Wawrzynkiewicz.

Pierwszy silnik polskich Leopardów 2 może trafić do serwisu w Poznaniu już na początku przyszłego roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~bart
1409683020
Amunicję produkuje MESKO poszukaj na google zamiast trollować i pieklić się...
9A-D0-CC-DF
~piotr
1409663580
Czyli to kolejny krok w stworzenie Leoparda 2A4PL ???
19-A1-6B-71

Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Nowe zasady dla kobiet w armii
Służba w kadrze
Seryjny Heron coraz bliżej
Kto zostanie Asem Sportu?
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Najdłuższa noc
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Dzień wart stu lat
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Niebo pod osłoną
Gdy ucichnie artyleria
Nowe K9 w Węgorzewie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Plan na WAM
Wisła dopłynęła
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Historyczna „Wisła”
Snowboardzistka i pływacy na medal
Militarne Schengen
Pancerniacy jadą na misję
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Niemieckie wsparcie z powietrza
„Burza” nabiera kształtów
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Panczeniści na podium w Hamar
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Kolejne AW149 nadlatują
Gala Boksu na Bemowie
The Taste of Military Service
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Combat 56 u terytorialsów
Mundurowi z benefitami
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Wojsko ma swojego satelitę!
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Astronauta w Szkole Orląt
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Aby granica była bezpieczna
Odpalili K9 Thunder
Polski Rosomak dalej w produkcji
Święto sportowców w mundurach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO