moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Symulatory Orlika i Iskry dla Szkoły Orląt

Firma ETC-PZL Aerospace Industries wygrała przetarg na dostawę do Szkoły Orląt modułowych symulatorów Iskry i Orlika. Dzięki nim przyszli piloci będą mogli bezpiecznie przećwiczyć najtrudniejsze scenariusze lotu. Do uczelni urządzenia mają trafić do końca 2015 roku. Wartość zamówienia to około 7 milionów złotych.

Nowy sprzęt zastąpi użytkowane obecnie symulatory.

W czerwcu Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych ogłosiła przetarg na modułowe symulatory samolotów PZL 130 Orlik i TS-11 Iskra. Jedyną ofertę na dostawę urządzeń złożyła firma ETC-PZL Aerospace Industries. Na realizację wartego ok. 7 milionów zamówienia ma czas do 15 grudnia przyszłego roku. Symulatory modułowe zastąpią pochodzące z lat dziewięćdziesiątych symulatory tych typów samolotów.

Współpraca z Selekcjonerem

Zwycięzca przetargu musi wyprodukować symulatory według określonych wymagań. Muszą to być dokładne repliki kabin Orlika oraz Iskry i pasować do używanego w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych systemu „Selekcjoner”.

– Urządzenia, którego stałymi elementami są: duży, sferyczny układ projekcyjny z trzema projektorami i stanowisko instruktora. Wymienne są natomiast poszczególne kabiny samolotów i śmigłowców oraz oprogramowanie i wyposażenie łącznościowe kompatybilne z zastosowanym w „Selekcjonerze”. Wymiana kabin trwa nie więcej niż kwadrans – tłumaczy ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego WSOSP.

Oficer dodaje, że to bardzo funkcjonalne rozwiązanie. – Przy założeniu, że każda z maszyn może pracować około ośmiu godzin, mając wymienne moduły można wykorzystywać  je niemal bez przerwy – tłumaczy szef AOSL.

Prawie jak lot

Obecnie dęblińska uczelnia wykorzystuje dwa rodzaje modułowych kabin: śmigłowca Głuszec i samolotu F-16.  Gdy do uczelni trafią kolejne: Orlika i Iskry, możliwości szkoleniowe uczelni jeszcze się zwiększą. – Podchorążowie, „latając” w tych symulatorach, będą mogli przećwiczyć wiele scenariuszy, jakie mogą się zdarzyć w powietrzu podczas lotu – tłumaczy instruktor z Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego.

Adepci lotnictwa będą trenować starty, lądowania, manewry lotnicze i loty według wskazań przyrządów. Będą mogli latać niezależnie od pory dnia lub nocy, w burzy, podczas silnych wiatrów, przy oblodzeniu. Podczas pilotowania będą korzystać z częstotliwości radiowych takich samych jak w rzeczywistości. Siedzący w kabinie i „pilotujący” np. Orlika podchorąży będzie słyszał m.in. prace zespołu napędowego, sygnały radiowe i zakłócenia, ale też burzy czy deszczu.

Ppłk pil. Wilczyński przyznaje, że rola symulatorów we współczesnym szkoleniu lotniczym jest nie do przecenienia. – Takie urządzenia dają ogromne możliwości i są doskonałym elementem edukacji przyszłych pilotów – mówi oficer.

W codziennym szkoleniu przyszłych pilotów Szkoła Orląt wykorzystuje kilkanaście symulatorów. Wśród nich są m.in. symulatory lotu: SW-4, M-28 Bryza, Iskra i katapultowania z tej maszyny, PZL 130 Orlik, symulator sytuacji powietrznej RDS-15, symulator dezorientacji przestrzennej.

PG

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1407855480
Przecież ISKRA ma być wycofywana?! Szkoda pieniędzy!
9C-1A-F3-58

Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Apache’e nad Inowrocławiem
NATO – jesteśmy z Polską
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Z najlepszymi na planszy
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Człowiek w pętli
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Pożegnanie z Columbią
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Dwie agresje, dwie okupacje
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Debiut polskich Patriotów
Brytyjczycy żegnają Malbork
Orlik na Alfę
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Miliardy na budowę schronów
Krok ku niezależności
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Zwycięska batalia o stolicę
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Święto Wojsk Lądowych
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
W poszukiwaniu majora Serafina
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Cios w plecy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Brytyjczycy na wschodniej straży
Black Hawki nad Warszawą
Husarz z polskim instruktorem
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Wielkie zbrojenia za Odrą
Kurs dla najlepszych w SERE
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
„Road Runner” w Libanie
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
17 września 1939. Nigdy więcej
Rekompensaty na nowych zasadach
Czołgiści w ogniu
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Hekatomba na Woli
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Największy transport Abramsów w tym roku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO