moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Garaże dla samolotów

Można w nich przygotowywać samoloty czy śmigłowce nie tylko na dyżur bojowy, lecz także przeprowadzić pełny przegląd, łącznie z demontażem skrzydeł. Ale największą zaletą lekkich hangarów jest to, że wystarczy kilka godzin, by je złożyć i przenieść w inne miejsce. Baza lotnicza w Mińsku Mazowieckim dostanie niebawem ostatni z 19 kupionych przez armię przenośnych hangarów.


23 Baza Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim dysponuje obecnie czterema „przenośnymi garażami”. To najwięcej ze wszystkich jednostek w armii. Dwa są przeznaczone dla myśliwców MiG-29, jeden dla Herculesów i jeden dla śmigłowców Mi-8. Zgodnie z podpisanym dwa lata temu kontraktem jeszcze w tym roku do Mińska trafi kolejny lekki hangar dla Mi-8.

Hangary typu lekkiego, które są również nazywane schronami lekkimi lub schronami dyżuru bojowego, przypominają wielkie namioty z metalowym (albo kompozytowym) szkieletem i lekkim pokryciem.

– Choć można w nich przez cały rok przechowywać samoloty czy śmigłowce, są wykorzystywane przede wszystkim do obsługi maszyn pełniących dyżury bojowe – mówi ppłk Marek Heller, zastępca dowódcy 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Technicy mogą wykonywać w nich wszelkie czynności związane z przygotowaniem samolotu do wylotu i obsługą po odbytym locie. Ponieważ schrony są dość duże, można używać w nich wielkogabarytowych urządzeń, np. dystrybutorów gazów sprężonych. Można wykonywać okresowy przegląd maszyny, z demontażem elementów płatowca, np. skrzydeł, włącznie.

Zastępca dowódcy 23 Bazy podkreśla, że schrony typu lekkiego mogą w razie potrzeby zastąpić główne hangary. – Kubatura schronów pozwala na bezpieczne przeprowadzenie wymiany silnika stacji radiolokacyjnej, a ze względu na wysokie umieszczenie dachu jest możliwe zastosowanie wewnątrz dźwigu, na przykład podczas wymiany fotela katapultowego – opowiada ppłk Marek Heller. W razie potrzeby lekki hangar można złożyć i przenieść w inne miejsce.

W sumie siły powietrzne mają 18 hangarów typu lekkiego dla prawie wszystkich typów użytkowanych przez siebie samolotów i śmigłowców: myśliwców MiG-29, samolotów transportowych C-130 Hercules i wielozadaniowych M-28 Bryza, śmigłowców Mi-8, W-3 Sokół i Głuszec oraz dla bezzałogowych statków powietrznych.

Dostawcą hangarów dla armii jest firma SUMMIT Polska-Systemy Halowe Sp. z o.o. Na zakup lekkich hangarów od 2008 roku wojsko wydało kilkadziesiąt milionów złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Archiwum 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1403712900
C-RAM. Choć w Mig-29 zwykły też by się przydał.
39-FF-C3-6D
~scooby
1403646000
Latem super- ale zima to ogrzać trzeba rozciągnąć specjalna folie co by zmniejszyć o 2/3 powierzchnię.
39-FF-C3-6D
~scooby
1403644200
jeszcze jakiś RAM szybki i w znacznej ilości
39-FF-C3-6D
~Luke
1403643180
Fajne cacko
89-B5-6E-3D
~ja
1403630040
Hangary po zewnętrznej stronie powinny mieć barwy maskujące- specjalne farby zmniejszające odbicie radarowe, sygnaturę cieplną i uniemożliwiające tym samym łatwe ich namierzenie. Oczywiście zamiast farb mozna stosować takie materiały.Producent o tym nie pomyślał? Takie farby są stosowane w pojazdach wojskowych
8B-7C-22-E1

Polskie armatohaubice na poligonie w Estonii
 
SGWP musi być ostoją wartości
Karta dla rodzin wojskowych
Żeby drużyna była zgrana
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Święto marynarzy po nowemu
„Northern Challenge”, czyli wyzwania i pułapki
Rosyjskie wpływy w Polsce? Jutro raport
Witos i spadochroniarze
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Po pierwsze: bezpieczeństwo granic
Rozkaz: rozpoznać przeprawę!
Tłumy biegły po nóż komandosa
Komisja bada nielegalne wpływy ze Wschodu
Sojusz także nuklearny
„Złote Kolce” dla sportowców-żołnierzy
Jastrzębie czeka modernizacja
Breda w polskich rękach
Miliony sztuk amunicji szkolnej dla wojska
Zagrożenie może być wszędzie
Złoty Medal Wojska Polskiego dla „Drago”
Czworonożny żandarm w Paryżu
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
„Feniks” wciąż pomaga
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pierwszy dzwonek w Żelaźnie
Centrum Robotów Mobilnych WAT już otwarte
Rajd pamięci i braterstwa
Do czterech razy sztuka, czyli poczwórny brąz biegaczy na orientację
Grób Nieznanego Żołnierza ma 99 lat
W hołdzie Witosowi
Olympus in Paris
Latający bohaterowie „Feniksa”
Cześć ich pamięci!
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Rozliczenie podkomisji Macierewicza
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Ogień nad Bałtykiem
Wojskowi rekruterzy chcą być (jeszcze) skuteczniejsi
Snipery dla polskich FA-50
Polskie „JAG” już działa
Jak zachęcić młodych do służby w wojsku?
Generał z niepospolitym polotem myśli
Hubalczycy nie złożyli broni
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Wojskowy most połączył Głuchołazy
Czas „W”? Pora wytropić przeciwnika
Mikrus o wielkiej mocy
Żołnierska pamięć nie ustaje
Ministrowie obrony na szczycie
Zwycięzca w klęsce, czyli wojna Czang Kaj-szeka
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Olimp w Paryżu
Mark Rutte w Estonii
Opowieść, która się nie starzeje
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Żeglarz i kajakarze z „armii mistrzów” na podium
Szkoła w mundurze
Bilans Powstania Warszawskiego
Ostre słowa, mocne ciosy
Gryf dla ochrony
Bielizna do zadań specjalnych
Ramstein Flag nad Grecją
Kolejny Kormoran na kursie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO