moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Odchudzanie wagi ciężkiej

Po zakończeniu misji w Afganistanie armie państw NATO nie potrzebują już wielkich, przerośniętych i bardziej przypominających czołgi a nie samochody minoodpornych kolosów. Teraz bardziej liczą się małe, ale dobrze opancerzone i uzbrojone, dwuosiowe pojazdy. Na Eurosatory 2014 widać ten trend bardzo wyraźnie – pisze z paryskich targów Krzysztof Wilewski, dziennikarz portalu polska-zbrojna.pl.

Gdy trzy lata temu miałem okazję odwiedzić drugą co do wielkości wystawę wojskowego sprzętu i uzbrojenia na świecie, czyli londyńskie DSEI – Defence Systems and Equipment International, byłem pod wrażeniem liczby zaprezentowanych tam pojazdów. Były konstrukcje bojowe, transportowe, medyczne, wozy stworzone z myślą o wojsku, policji, siłach specjalnych i saperach. Poruszające się na kołach bądź gąsienicach.


Mimo tak różnorodnych konstrukcji na londyńskiej wystawie wyraźnie dominowały pojazdy opracowane z myślą o misji w Afganistanie. Wielkie, masywne, niekiedy ważące więcej niż dwadzieścia ton sześcio- i ośmioosiowe MRAP-y klasy MPCV, czyli Mine Protected Clerance Vehicle, dumnie prezentowano na stoiskach wszystkich liczących się producentów wojskowych wozów.
 

Bastion APC HM na Eurosatory 2014.

Tegoroczne Eurosatory to już zupełnie inna bajka. Ze świecą można szukać przepakowanych MRAP-ów wagi ciężkiej. Za to można zaobserwować prawdziwy wysyp konstrukcji najlżejszych, klasy MRUV – Mine Resistant Utility Vehicle. Najwięcej tego typu pojazdów, co w przypadku paryskich targów chyba nikogo nie dziwi, pokazują gospodarze – Francuzi.

Australijski oddział francuskiego koncernu Thales po raz pierwszy zaprezentował publicznie eksportową wersję wozów Hawkei. To ważące nieco ponad siedem ton auto ma zastąpić w australijskiej armii Land Rovery. Kontrakt przewiduje dostarczenie przez Francuzów aż 1300 tych aut.

Sherpa FS na Eurosatory 2014.

Największą kolekcję ważących nie więcej niż 10 ton pojazdów MRAP pokazuje na Eurosatory francuska grupa Renault Trucks, a dokładniej holding Renault Trucks Defense. Na jej ogromnej wystawie, zarówno wewnątrz hali targowej jak i zewnętrznych terenach, możemy zobaczyć m.in. całą gamę modelu Sherpa, w tym wersję przeznaczoną dla wojsk specjalnych – Sherpa FS. Sporym zainteresowaniem cieszy się również nowa wersja, pokazanego po raz pierwszy dwa lata temu CRAB-a (firmy Panhard Defense), czyli lekkiego i wysoce mobilnego, a jednocześnie dobrze uzbrojonego i opancerzonego pojazdu rozpoznawczego.

Tendencje do „odchudzania” pojazdów widać doskonale na przykładzie Survivor R – najnowszego wozu koncernu Rheinmetall i MAN. Niemieccy inżynierowie nawet nie ukrywają, że priorytetem podczas prac badawczo-rozwojowych nad jedenastotonowym autem było maksymalne zredukowanie jego wagi i gabarytów.

Jednym słowem, w pojazdach wojskowych idzie ku „lekkości”. Nie oznacza to jednak, że producenci całkowicie zapominają o wadze najcięższej. Ten sam koncern, który w Paryżu prezentuje najwięcej aut ważących nie więcej niż 10 ton, zaprezentował na targach prototyp kolejnego „mastodonta”. Trzyosiowy MRAP firmy Renault BMX01 waży bowiem zaledwie 25 ton.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1403018580
Na wojnę wsiadłbym tylko i wyłącznie do pojazdu ze zdjęcia nr 14.
39-FF-C3-6D

Tak walczyły pancerne kolosy
 
Tłumy na zawodach w Krakowie
Planowano zamach na Zełenskiego
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Rekompensaty na ostatniej prostej
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Broń przeciwko wrogim satelitom
Nowe Abramsy już w Wesołej
Czarna Pantera celuje
Rywalizacja snajperów
Nabór do „Wakacji z wojskiem” 2025 trwa
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Ostatnia niedziela…
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Jak Orlęta stają się Orłami?
MSWiA: Zachodnia granica jest bezpieczna
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
More Than an Exercise
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Przygotowania do Święta Wojska Polskiego
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Umacnianie ściany wschodniej
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Żołnierz ranny na granicy
Cel: zbudować odporność państwa
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Warsztaty dają siłę
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Dzieci wojny
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Święto sportów walki w Warendorfie
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Radomski Air Show coraz bliżej
Pucharowe zmagania Polaków
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Kajakami po medale
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Witamy na Ziemi
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Pieta Michniowska
Więcej niż ćwiczenia
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Pierwszy polski lot Apache’a
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Wołyń – pamiętamy
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
Ewakuacja Polaków z Izraela
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Czarne Pantery, ognia!
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Kolarskie święto w stolicy
Wyższe stawki dla niezawodowych
BWP-1 – historia na dekady
Podejrzane manewry na Bałtyku
K9 – nieoceniony sojusznik
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Demony wojny nie patrzą na płeć
Moc Czarnych Panter
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Terytorialsi zawitają do Płocka

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO