moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Koncert symfoniczny z okazji 15. rocznicy wejścia do NATO

Na zaproszenie Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Pana Piotra Franciszka Całbeckiego oraz Dziekana Wojsk Lądowych, Proboszcza Parafii św. Katarzyny w Toruniu – ks. płk. Marka Karczewskiego, Warszawska Orkiestra Symfoniczna „SONATA” im. Bogumiła Łepeckiego wykona 8 czerwca 2014 r. o godz. 19.00 w Kościele Garnizonowym św. Katarzyny w Toruniu Symfonia POLONIA op. 24 Ignacego Jana Paderewskiego. Ten uroczysty koncert symfoniczny jest finałem projektu „Razem w NATO – 15 lat obecności Polski w NATO” realizowanego przez Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.



Ignacy Jan Paderewski

Ignacy Jan Paderewski urodzony w 1860 r. we wsi Kuryłówka na Podolu. Jako wnuk i syn powstańców listopadowych i styczniowych znał on wysoką cenę obrony tożsamości narodowej w warunkach carskiego imperium, nie uznającego elementarnych praw człowieka i obywatela.

Twórczość kompozytorska Paderewskiego, wzorem twórczości Chopina, wchłonęła w mazurkach, krakowiakach, polonezach, tańcach góralskich skarby ludowego folkloru muzycznego, wzbogacając go własną artystyczną interpretacją. Twórczość ta inspirowana była również przez utwory narodowych wieszczów: Adama Mickiewicza i Zygmunta Krasińskiego oraz wybitnych poetów polskich: Adama Asnyka, Władysława Syrokomli i Kazimierza Tetmajera, a także francuskiego pisarza Catulle Mendesa – twórcę parnasizmu. Istotny wpływ na twórczość Paderewskiego wywierali współcześni mu kompozytorzy: Ryszard Wagner, Franciszek Liszt, Piotr Czajkowski, Pablo de Sarasate, Camille Saint¬Saens, Antoni Rubenstein.

Do największych dzieł Paderewskiego należą opera Manru do libretta Alfreda Nossiga, przedstawiającego kulturę polskich Romów, symfonii h-moll, przypominającej tragiczne losy powstania 1863 r. oraz nieukończonego koncertu skrzypcowego. Wybitną pozycję w muzyce światowej przyniosła Paderewskiemu przede wszystkim jego sztuka pianistyczna, którą prezentował w salach koncertowych Europy, obu Ameryk, Australii, Nowej Zelandii. Był on wspaniałym, w swojej epoce, interpretatorem dzieł: Bacha, Beethovena, Brahmsa, Debussy'ego, Haydna, Liszta, Griega, Wagnera a przede wszystkim Chopina. On, wydawca wszystkich utworów Chopina upowszechnił je na najpoważniejszych salach koncertowych świata przełomu XIX i XX w. Międzynarodową sławę, którą zdobył, potrafił wykorzystać w działalności społecznej w skali krajowej i międzynarodowej.

W 1910 r., ofiarując swojemu narodowi pomnik Władysława Jagiełły, dłuta Antoniego Wiwulskiego, wokół tegoż pomnika zjednoczył rodaków różnych opcji politycznych.

W polskiej kulturze politycznej Paderewski jest symbolem przyjaźni i współpracy polsko-amerykańskiej, polsko-francuskiej, polsko-szwajcarskiej.
Z jego nazwiskiem historiografia polska wiąże m.in. Słynną deklaracje prezydenta Wilsona, złożoną 22 stycznia 1917 r. w senacie amerykańskim na temat prawa Polski do niepodległości, powtórzoną 8 stycznia 1918 r. w 13. punkcie jego programu pokojowego. Z wiarą w realizacje tego programu w szeregach Armii Polskiej we Francji walczyło po stronie aliantów 80 tysięcy żołnierzy polskich, w tym ponad 22 tysięcy ochotników Polonii amerykańskiej.

Armią tą dowodził gen. Józef Haller. Ciesząc się poparciem prezydenta Wilsona i przywódców Ententy, Paderewski od 16 stycznia do 10 grudnia 1919 r. przewodził Radzie Ministrów, kierował Ministerstwem Spraw Zagranicznych i Delegacją Polską na Konferencję Pokojową w Paryżu.

Paderewski stawał często w obronie ofiar prześladowań politycznych w Polsce i w krajach reżimów totalitarnych i autorytarnych. W swojej siedzibie w Morges, w Szwajcarii, stworzył koalicję, autorytetów politycznych, walczących o przestrzeganie zasad demokracji parlamentarnej w Polsce w latach 1936 - 1939 r. Koalicja ta była podstawą gabinetu gen. Władysława Sikorskiego, powstałego w Paryżu 30 września 1939 r. po klęsce wrześniowej w wyniku agresji na Polskę armii niemieckiej i sowieckiej. Paderewski demaskował zbrodniczy charakter paktu Hitler-Stalin z 23 sierpnia 1939 r., nie znając jego tajnej klauzuli o podziale Polski. Rozwinięciem tego paktu był sowiecko-niemiecki układ o granicach i przyjaźni z 28 września 1939 r.

W styczniu 1940 r. stanął on na czele rady Narodowej RP, namiastki parlamentu polskiego, współpracującego z rządem gen. Sikorskiego i z prezydentem RP Władysławem Raczkiem. Opiekował się, wkrótce po klęsce Francji, żołnierzami polskimi, którzy znaleźli schronienie w gościnnej Szwajcarii. Na prośbę premiera gen. Sikorskiego od 6 listopada 1940 r. do 29 czerwca 1941 r., tj. do ostatniego dnia swego życia, służył Polsce i Polonii przebywając w Stanach Zjednoczonych. Był on wówczas największym autorytetem dla Polaków różnych przekonań politycznych mimo sędziwego wieku. Utrzymywał on przyjacielskie kontakty z prezydentem Roosveltem i jego małżonką oraz byłym prezydentem Hooverem.

Kreśląc wizję wymarzonej III Rzeczpospolitej na kilka dni przed śmiercią pisał: By do każdego domu, każdej zagrody i warsztatu polskiego wróciły znów uśmiech zwycięstwa, szczęście i słońce pokoju. By słońce wolności świeciło jednakowo wszystkim, by wszyscy zrozumieli, że nie ma szczęścia w domu, gdy krzywda dzieje się sąsiadowi.

Ignacy Jan Paderewski
(1860 – 1941)
Symfonia h-moll
„POLONIA” op. 24

Symfonia h-moll jedyny utwór Paderewskiego tego rodzaju – to dzieło wieńczące kompozytorski dorobek wybitnego pianisty, patrioty i męża stanu.

Nad tym monumentalnym muzycznym freskiem inspirowanym Powstaniem Styczniowym 1863 Paderewski pracował przez kilka lat. Symfonia „Polonia”, w której kompozytor maluje obrazami muzycznymi historię Polski poczynając od Lechusa 550 r. po czasy współczesne. Wydarzenia historyczne nie są „przedstawione” w partyturze chronologicznie. Wizja obrazów muzycznych u kompozytora była podyktowana stanem emocjonalnym i refleksją w danym momencie, w chwili pisania utworu.

Studiując partyturę stopniowo odkrywa się wartości artystyczne dzieła i obrazy - wydarzenia ściśle związane z naszą historią. W literaturze muzycznej istnieje wiele utworów programowych takich jak: 3 Symfonia „Bohaterska” L. van Beethovena, Symfonia fantastyczna Berlioza, czy obrazki z wystawy M. Mussorgskiego. Wizja programowa tych dzieł jest jednak wynikiem fantazji kompozytora i jest związana z jakimś bohaterem, artysta, dziełami malarskimi. Symfonia Paderewskiego łączy się nierozerwalnie z konkretną rzeczywistością, tragicznymi wydarzeniami mającymi miejsce w Polskiej historii na przestrzeni wieków.

Tworzywem pierwszej części utworu zaczynającej się podniosłym wstępem pełnym smutku i zadumy jest ekspresyjny temat - wiolonczel, fagotów, kontrabasów i tuby, oraz szereg znaczących stale powracających motywów muzycznych.

Na pierwszy plan wysuwa się tutaj patetyczny „motyw przemocy” grany przez tonitruon puzony, wiolonczele i kontrabasy. Zbliżając się do końca tej części utworu w pewnym momencie poczynając od delikatnych ruchów poszczególnych instrumentów (nadzieja na powstanie Polski) powoli zagęszczającej się harmonii, rosnącej dynamiki do maksymalnych brzmień (potyczki i nasilenia powstańcze) niespodziewanie przerywa głos organów (msza za poległych powstańców) aby zakończyć tę część akordem h-moll, jakby wizją kompozytora o niepodległej Polsce, spełniona na mocy Traktatu Wersalskiego 28 czerwca 1919 r.

Odmienny, wyraźnie elegijny charakter ma druga część dzieła – jakby modlitwa za poległych Powstańców. Melodyjny temat klarnetu, który jest podejmowany przez różne instrumenty, poprzedza tajemniczy wstęp kontrabasów i wiolonczel – misteriowo. Całość rozwija się się dalej do burzliwego brzmienia wszystkich instrumentów aby zakończyć pogodzeniem się z losem i pytaniem dlaczego? Pozostającym bez odpowiedzi.

W trzeciej części przeżywamy wraz z autorem to, co głęboko odczuwał w sercu i jasno wypowiedział. Tajemniczy z początku niepokój w głuchych szmerach instrumentów smyczkowych, następnie ukazujący się w basach temat osnuty na melodii hymnu narodowego po którym pojawiają się nagle sygnały trąbek. Wzmacniająca się dynamika, chwile otuchy i wiary, wreszcie znowu groźny „motyw przemocy”. Z chaosu groźnych dźwięków wyłania się eksponowany na początku w basach śpiewny temat jakby mistyczny korowód duchów: temat oparty na motywach melodii „Jeszcze Polska nie zginęła”. Korowód duchów znika a na ziemi pozostaje żal, smutek i rozpacz ujęte w niesamowite dźwięki uroczystego marsza żałobnego jakby wizja Powstania Warszawskiego 1 sierpnia1944 r. (przygotowanie i wybuch). Wnet po tym ostatecznym ponurym zwątpieniu następuje pełne nadzieje SURSUM CORDA, obraz jasnej przyszłości świata w wyobraźni kompozytora. Na koniec wspaniała koda łącząca w sobie wszystkie tematy symfonii.

Prawykonanie symfonii odbyło się w grudniu 1908 r. Ogromny sukces, jaki symfonia odniosła w Bostonie zapoczątkował triumf dzieła na estradach Nowego Jorku, Waszyngtonu, Filadelfii, Baltimore, Londynu i Paryża. Prawykonanie polskie miało miejsce we Lwowie w 1910 r. w setną rocznicę urodzin Fryderyka Chopina.


Wydarzenie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 oraz ze środków budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Tekst: Jacek Łepecki / Warszawska Orkiestra Symfoniczna „SONATA” im. Bogumiła Łepeckiego

red. PZ

autor zdjęć: arch. Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej „SONATA”

dodaj komentarz

komentarze


Wytropić zagrożenie
 
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Pod skrzydłami Kormoranów
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Święto stołecznego garnizonu
Ameryka daje wsparcie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Awanse na Trzeciego Maja
Zmiany w dodatkach stażowych
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Wojna w świętym mieście, epilog
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Husarz na straży nieba
W obronie wschodniej flanki NATO
Pilecki ucieka z Auschwitz
Posłowie dyskutowali o WOT
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Gunner, nie runner
Daglezje poszukiwane
W Italii, za wolność waszą i naszą
Szybki marsz, trudny odwrót
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pierwsi na oceanie
Weterani pod wszechstronną opieką
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Kadisz za bohaterów
Dumni z munduru
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Metoda małych kroków
NATO on Northern Track
Pływacy i maratończycy na medal
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
25 lat w NATO – serwis specjalny
Tragiczne zdarzenie na służbie
NATO na północnym szlaku
Wioślarze i triatlonistka na podium
Pytania o europejską tarczę
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO