moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MiG-i-29 gotowe do misji na Litwie

Na poderwanie maszyn mają tylko piętnaście minut. Para dyżurna myśliwców musi jak najszybciej dolecieć do samolotu, który wtargnął w naszą przestrzeń powietrzną. Piloci mają zmusić intruza do zmiany trasy albo lądowania. Ćwiczenie „Jastrząb-14” potwierdziło gotowość do służby w ramach misji Baltic Air Policing.


W ćwiczeniu wzięli udział lotnicy, którzy za dwa tygodnie rozpoczną służbę w Szawlach na Litwie. Czteromiesięczny dyżur pełnić będzie 90 żołnierzy i cztery myśliwce MiG-29 z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Malborka. Głównym zadaniem żołnierzy tworzących Polski Kontyngent Wojskowy „Orlik” ma być nadzorowanie przestrzeni nad Litwą, Łotwą i Estonią – krajami, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Dwa uzbrojone samoloty będą pełnić całodobowy nadzór bojowy. Polscy lotnicy muszą być także gotowi do udzielenia pomocy załogom wojskowych i cywilnych samolotów, gdyby znalazły się w sytuacjach awaryjnych.

Gotowość żołnierzy do misji potwierdziło Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych. Lotniczy sprawdzian przed misją zakończył się w czwartek. Jak przebiegał? W zależności od posiadanej specjalności żołnierze musieli wykazać się wiadomościami teoretycznymi w swoich dziedzinach. Na przykład piloci egzaminowani byli ze znajomości prawa międzynarodowego, zasad użycia broni, instrukcji lotniczych, rozpoznawali także sylwetki samolotów w locie oraz flagi państwowe.

– Sprawdzano ich przygotowanie do działania w powietrzu i na ziemi. Żołnierze przeszli test z umiejętności ogólnowojskowych, zaliczyli m.in. szkolenia chemiczne i medyczne. Zweryfikowano także, w jaki sposób współpracują ze sobą nawigatorzy i piloci – wyjaśnia mjr Dariusz Mazurkiewicz, rzecznik prasowy 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego.


Piloci musieli także zademonstrować swoje umiejętności w powietrzu. Podczas dyżuru bojowego otrzymali informację, że samolot Su-22 naruszył polską przestrzeń powietrzną. Zadaniem pary dyżurnej MiG-ów było przechwycenie intruza w powietrzu. – W takich przypadkach na start mamy kwadrans. Kilkanaście minut później piloci byli już nad Bałtykiem, w pobliżu Su-22. Sposób dalszego działania wynika z rozkazów naszych przełożonych – mówi por. pil. Ireneusz Krajewski z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Czasami wystarczy opisanie wyglądu samolotu, uzbrojenia, jakie posiada, przeczytanie oznaczeń. Gdy samo śledzenie intruza nie wystarczy, trzeba zmusić go do zawrócenia z trasy lub do lądowania.

– Najważniejsze w tego typu misjach jest to, by podejść do samolotu przechwytywanego w sposób niezauważalny i skrycie prowadzić rozpoznanie – dodaje por. Krajewski. Pilot od 2009 roku lata myśliwcami MiG-29, ale na misję na Litwę poleci po raz pierwszy.

Piloci myśliwców przećwiczyli także zasady udzielania pomocy załodze innego statku powietrznego w przypadku awarii. – Musieliśmy pomóc załodze Casy, która straciła orientację geograficzną i nie mogła nawiązać z nikim łączności – opisuje pilot.

Myśliwce podleciały maksymalnie blisko do C-295M, by za pomocą gestów porozumieć się z pilotami. Następnie para dyżurna MiG-ów odprowadziła Casę do lotniska w Malborku, gdzie ta bezpiecznie wylądowała.

Zgodę na wysłanie polskiego kontyngentu do nadzoru przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii w ramach misji NATO podpisał w ubiegłym tygodniu prezydent Bronisław Komorowski. Polscy żołnierze w misji Baltic Air Policing wezmą udział już po raz piąty. Piloci z Malborka w składzie PKW „Orlik” służyli trzykrotnie. Dowódcą zmiany będzie ppłk pil. Krzysztof Stobecki. W misji trwającej do 31 sierpnia wezmą udział piloci i technicy, nawigatorzy z ośrodków dowodzenia i naprowadzania oraz m.in. specjaliści z Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej. Większość pilotów i techników będzie stacjonować w litewskiej bazie w miejscowości Szawle. Nawigatorzy służyć będą w ośrodku kierowania i rozpoznania w Karmelavie.

MKS

autor zdjęć: kpt. Marek Kwiatek

dodaj komentarz

komentarze

~vipmig
1397945280
Biorac pod uwage rozmiar panstw baltyckich to 15 min wydaje mi sie za pozno.W 15 min.to mazna przeleciec przez cala Litwe!! Zrzucic bomby i zawrocic.
FA-3B-9A-B7
~scooby
1397902620
Dozorujący dron uzbrojony w dowolna rakietę zrobi to znacznie szybciej.
39-FF-C3-6D

Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wellington „Zosia” znad Bremy
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Kircholm 1605
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Pięściarska uczta w Suwałkach
Mity i manipulacje
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Polski „Wiking” dla Danii
Edukacja z bezpieczeństwa
Bóbr na drodze Hannibala
Sukces Polaka w biegu z marines
„JUR” dla terytorialsów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Niespokojny poranek pilotów
W wojsku orientują się najlepiej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Standardy NATO w Siedlcach
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Abolicja dla ochotników
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Sportowcy na poligonie
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Koniec dzieciństwa
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
MID w nowej odsłonie
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pomnik nieznanych bohaterów
Husarze bliżej Polski
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Wyrównać szanse
Pamięć łączy pokolenia
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Operacja NATO u brzegów Estonii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
„Road Runner” w Libanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO