moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MiG-i-29 gotowe do misji na Litwie

Na poderwanie maszyn mają tylko piętnaście minut. Para dyżurna myśliwców musi jak najszybciej dolecieć do samolotu, który wtargnął w naszą przestrzeń powietrzną. Piloci mają zmusić intruza do zmiany trasy albo lądowania. Ćwiczenie „Jastrząb-14” potwierdziło gotowość do służby w ramach misji Baltic Air Policing.


W ćwiczeniu wzięli udział lotnicy, którzy za dwa tygodnie rozpoczną służbę w Szawlach na Litwie. Czteromiesięczny dyżur pełnić będzie 90 żołnierzy i cztery myśliwce MiG-29 z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Malborka. Głównym zadaniem żołnierzy tworzących Polski Kontyngent Wojskowy „Orlik” ma być nadzorowanie przestrzeni nad Litwą, Łotwą i Estonią – krajami, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Dwa uzbrojone samoloty będą pełnić całodobowy nadzór bojowy. Polscy lotnicy muszą być także gotowi do udzielenia pomocy załogom wojskowych i cywilnych samolotów, gdyby znalazły się w sytuacjach awaryjnych.

Gotowość żołnierzy do misji potwierdziło Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych. Lotniczy sprawdzian przed misją zakończył się w czwartek. Jak przebiegał? W zależności od posiadanej specjalności żołnierze musieli wykazać się wiadomościami teoretycznymi w swoich dziedzinach. Na przykład piloci egzaminowani byli ze znajomości prawa międzynarodowego, zasad użycia broni, instrukcji lotniczych, rozpoznawali także sylwetki samolotów w locie oraz flagi państwowe.

– Sprawdzano ich przygotowanie do działania w powietrzu i na ziemi. Żołnierze przeszli test z umiejętności ogólnowojskowych, zaliczyli m.in. szkolenia chemiczne i medyczne. Zweryfikowano także, w jaki sposób współpracują ze sobą nawigatorzy i piloci – wyjaśnia mjr Dariusz Mazurkiewicz, rzecznik prasowy 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego.


Piloci musieli także zademonstrować swoje umiejętności w powietrzu. Podczas dyżuru bojowego otrzymali informację, że samolot Su-22 naruszył polską przestrzeń powietrzną. Zadaniem pary dyżurnej MiG-ów było przechwycenie intruza w powietrzu. – W takich przypadkach na start mamy kwadrans. Kilkanaście minut później piloci byli już nad Bałtykiem, w pobliżu Su-22. Sposób dalszego działania wynika z rozkazów naszych przełożonych – mówi por. pil. Ireneusz Krajewski z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Czasami wystarczy opisanie wyglądu samolotu, uzbrojenia, jakie posiada, przeczytanie oznaczeń. Gdy samo śledzenie intruza nie wystarczy, trzeba zmusić go do zawrócenia z trasy lub do lądowania.

– Najważniejsze w tego typu misjach jest to, by podejść do samolotu przechwytywanego w sposób niezauważalny i skrycie prowadzić rozpoznanie – dodaje por. Krajewski. Pilot od 2009 roku lata myśliwcami MiG-29, ale na misję na Litwę poleci po raz pierwszy.

Piloci myśliwców przećwiczyli także zasady udzielania pomocy załodze innego statku powietrznego w przypadku awarii. – Musieliśmy pomóc załodze Casy, która straciła orientację geograficzną i nie mogła nawiązać z nikim łączności – opisuje pilot.

Myśliwce podleciały maksymalnie blisko do C-295M, by za pomocą gestów porozumieć się z pilotami. Następnie para dyżurna MiG-ów odprowadziła Casę do lotniska w Malborku, gdzie ta bezpiecznie wylądowała.

Zgodę na wysłanie polskiego kontyngentu do nadzoru przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii w ramach misji NATO podpisał w ubiegłym tygodniu prezydent Bronisław Komorowski. Polscy żołnierze w misji Baltic Air Policing wezmą udział już po raz piąty. Piloci z Malborka w składzie PKW „Orlik” służyli trzykrotnie. Dowódcą zmiany będzie ppłk pil. Krzysztof Stobecki. W misji trwającej do 31 sierpnia wezmą udział piloci i technicy, nawigatorzy z ośrodków dowodzenia i naprowadzania oraz m.in. specjaliści z Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej. Większość pilotów i techników będzie stacjonować w litewskiej bazie w miejscowości Szawle. Nawigatorzy służyć będą w ośrodku kierowania i rozpoznania w Karmelavie.

MKS

autor zdjęć: kpt. Marek Kwiatek

dodaj komentarz

komentarze

~vipmig
1397945280
Biorac pod uwage rozmiar panstw baltyckich to 15 min wydaje mi sie za pozno.W 15 min.to mazna przeleciec przez cala Litwe!! Zrzucic bomby i zawrocic.
FA-3B-9A-B7
~scooby
1397902620
Dozorujący dron uzbrojony w dowolna rakietę zrobi to znacznie szybciej.
39-FF-C3-6D

ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Trenują przed „Zapadem ‘25”
17 września 1939. Nigdy więcej
Cios w plecy
Pożegnanie z Columbią
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Krok ku niezależności
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Z najlepszymi na planszy
Żandarmeria skontroluje także cywilów
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
NATO – jesteśmy z Polską
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Debiut polskich Patriotów
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Dwie agresje, dwie okupacje
Black Hawki nad Warszawą
„Road Runner” w Libanie
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
W poszukiwaniu majora Serafina
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Brytyjczycy żegnają Malbork
Husarz z polskim instruktorem
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Święto Wojsk Lądowych
Rekompensaty na nowych zasadach
Największy transport Abramsów w tym roku
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Defendery skompletowane
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kurs dla najlepszych w SERE
Czołgiści w ogniu
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Brytyjczycy na wschodniej straży
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Wielkie zbrojenia za Odrą
Hekatomba na Woli
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Zwycięska batalia o stolicę
Orlik na Alfę
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO