moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MiG-i-29 gotowe do misji na Litwie

Na poderwanie maszyn mają tylko piętnaście minut. Para dyżurna myśliwców musi jak najszybciej dolecieć do samolotu, który wtargnął w naszą przestrzeń powietrzną. Piloci mają zmusić intruza do zmiany trasy albo lądowania. Ćwiczenie „Jastrząb-14” potwierdziło gotowość do służby w ramach misji Baltic Air Policing.


W ćwiczeniu wzięli udział lotnicy, którzy za dwa tygodnie rozpoczną służbę w Szawlach na Litwie. Czteromiesięczny dyżur pełnić będzie 90 żołnierzy i cztery myśliwce MiG-29 z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Malborka. Głównym zadaniem żołnierzy tworzących Polski Kontyngent Wojskowy „Orlik” ma być nadzorowanie przestrzeni nad Litwą, Łotwą i Estonią – krajami, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Dwa uzbrojone samoloty będą pełnić całodobowy nadzór bojowy. Polscy lotnicy muszą być także gotowi do udzielenia pomocy załogom wojskowych i cywilnych samolotów, gdyby znalazły się w sytuacjach awaryjnych.

Gotowość żołnierzy do misji potwierdziło Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych. Lotniczy sprawdzian przed misją zakończył się w czwartek. Jak przebiegał? W zależności od posiadanej specjalności żołnierze musieli wykazać się wiadomościami teoretycznymi w swoich dziedzinach. Na przykład piloci egzaminowani byli ze znajomości prawa międzynarodowego, zasad użycia broni, instrukcji lotniczych, rozpoznawali także sylwetki samolotów w locie oraz flagi państwowe.

– Sprawdzano ich przygotowanie do działania w powietrzu i na ziemi. Żołnierze przeszli test z umiejętności ogólnowojskowych, zaliczyli m.in. szkolenia chemiczne i medyczne. Zweryfikowano także, w jaki sposób współpracują ze sobą nawigatorzy i piloci – wyjaśnia mjr Dariusz Mazurkiewicz, rzecznik prasowy 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego.


Piloci musieli także zademonstrować swoje umiejętności w powietrzu. Podczas dyżuru bojowego otrzymali informację, że samolot Su-22 naruszył polską przestrzeń powietrzną. Zadaniem pary dyżurnej MiG-ów było przechwycenie intruza w powietrzu. – W takich przypadkach na start mamy kwadrans. Kilkanaście minut później piloci byli już nad Bałtykiem, w pobliżu Su-22. Sposób dalszego działania wynika z rozkazów naszych przełożonych – mówi por. pil. Ireneusz Krajewski z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Czasami wystarczy opisanie wyglądu samolotu, uzbrojenia, jakie posiada, przeczytanie oznaczeń. Gdy samo śledzenie intruza nie wystarczy, trzeba zmusić go do zawrócenia z trasy lub do lądowania.

– Najważniejsze w tego typu misjach jest to, by podejść do samolotu przechwytywanego w sposób niezauważalny i skrycie prowadzić rozpoznanie – dodaje por. Krajewski. Pilot od 2009 roku lata myśliwcami MiG-29, ale na misję na Litwę poleci po raz pierwszy.

Piloci myśliwców przećwiczyli także zasady udzielania pomocy załodze innego statku powietrznego w przypadku awarii. – Musieliśmy pomóc załodze Casy, która straciła orientację geograficzną i nie mogła nawiązać z nikim łączności – opisuje pilot.

Myśliwce podleciały maksymalnie blisko do C-295M, by za pomocą gestów porozumieć się z pilotami. Następnie para dyżurna MiG-ów odprowadziła Casę do lotniska w Malborku, gdzie ta bezpiecznie wylądowała.

Zgodę na wysłanie polskiego kontyngentu do nadzoru przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii w ramach misji NATO podpisał w ubiegłym tygodniu prezydent Bronisław Komorowski. Polscy żołnierze w misji Baltic Air Policing wezmą udział już po raz piąty. Piloci z Malborka w składzie PKW „Orlik” służyli trzykrotnie. Dowódcą zmiany będzie ppłk pil. Krzysztof Stobecki. W misji trwającej do 31 sierpnia wezmą udział piloci i technicy, nawigatorzy z ośrodków dowodzenia i naprowadzania oraz m.in. specjaliści z Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej. Większość pilotów i techników będzie stacjonować w litewskiej bazie w miejscowości Szawle. Nawigatorzy służyć będą w ośrodku kierowania i rozpoznania w Karmelavie.

MKS

autor zdjęć: kpt. Marek Kwiatek

dodaj komentarz

komentarze

~vipmig
1397945280
Biorac pod uwage rozmiar panstw baltyckich to 15 min wydaje mi sie za pozno.W 15 min.to mazna przeleciec przez cala Litwe!! Zrzucic bomby i zawrocic.
FA-3B-9A-B7
~scooby
1397902620
Dozorujący dron uzbrojony w dowolna rakietę zrobi to znacznie szybciej.
39-FF-C3-6D

Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
 
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Promujemy polski sprzęt wojskowy
DriX – towarzysz okrętu
Na pomoc po katastrofie
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Walka pod napięciem
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Sport kształtuje mentalność
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Mamy pierwszych pilotów F-35
Więcej na mieszkanie za granicą
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Nasi czołgiści najlepsi
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Więcej amunicji do Rosomaków
Czołgi końca wojny
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Obierki z błotem
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Apache’e na horyzoncie
Pierwsza misja Gripenów
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Pegaz nad Europą
Składy wysokiego ryzyka
Polskie F-16 w służbie NATO
Ogień z nabrzeża
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Szabla hubalczyków
Pod siatką o medale mistrzostw WP
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Nowa siła uderzeniowa
Początek „Burzy”
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowy prezes PGZ-etu
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Podniebne wsparcie sojuszników
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Więcej polskiego trotylu dla USA
Rodzina na wagę złota
Misja PKW „Olimp” doceniona
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Ustawa bliżej żołnierzy
Koniec wojny, którego nie znamy
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Ukwiał z Gdańska
Gdy sekundy decydują o życiu
Historyczna umowa z Francją
Gra o kapitulację
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Wspólna wola obrony
Henry Szymanski na tropie prawdy
Podniebny Pegaz
Pracowity dyżur Typhoonów
Wiedza na trudne czasy
Jeszcze więcej OPW w roku 2025

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO