moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MiG-i-29 gotowe do misji na Litwie

Na poderwanie maszyn mają tylko piętnaście minut. Para dyżurna myśliwców musi jak najszybciej dolecieć do samolotu, który wtargnął w naszą przestrzeń powietrzną. Piloci mają zmusić intruza do zmiany trasy albo lądowania. Ćwiczenie „Jastrząb-14” potwierdziło gotowość do służby w ramach misji Baltic Air Policing.


W ćwiczeniu wzięli udział lotnicy, którzy za dwa tygodnie rozpoczną służbę w Szawlach na Litwie. Czteromiesięczny dyżur pełnić będzie 90 żołnierzy i cztery myśliwce MiG-29 z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Malborka. Głównym zadaniem żołnierzy tworzących Polski Kontyngent Wojskowy „Orlik” ma być nadzorowanie przestrzeni nad Litwą, Łotwą i Estonią – krajami, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Dwa uzbrojone samoloty będą pełnić całodobowy nadzór bojowy. Polscy lotnicy muszą być także gotowi do udzielenia pomocy załogom wojskowych i cywilnych samolotów, gdyby znalazły się w sytuacjach awaryjnych.

Gotowość żołnierzy do misji potwierdziło Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych. Lotniczy sprawdzian przed misją zakończył się w czwartek. Jak przebiegał? W zależności od posiadanej specjalności żołnierze musieli wykazać się wiadomościami teoretycznymi w swoich dziedzinach. Na przykład piloci egzaminowani byli ze znajomości prawa międzynarodowego, zasad użycia broni, instrukcji lotniczych, rozpoznawali także sylwetki samolotów w locie oraz flagi państwowe.

– Sprawdzano ich przygotowanie do działania w powietrzu i na ziemi. Żołnierze przeszli test z umiejętności ogólnowojskowych, zaliczyli m.in. szkolenia chemiczne i medyczne. Zweryfikowano także, w jaki sposób współpracują ze sobą nawigatorzy i piloci – wyjaśnia mjr Dariusz Mazurkiewicz, rzecznik prasowy 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego.


Piloci musieli także zademonstrować swoje umiejętności w powietrzu. Podczas dyżuru bojowego otrzymali informację, że samolot Su-22 naruszył polską przestrzeń powietrzną. Zadaniem pary dyżurnej MiG-ów było przechwycenie intruza w powietrzu. – W takich przypadkach na start mamy kwadrans. Kilkanaście minut później piloci byli już nad Bałtykiem, w pobliżu Su-22. Sposób dalszego działania wynika z rozkazów naszych przełożonych – mówi por. pil. Ireneusz Krajewski z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Czasami wystarczy opisanie wyglądu samolotu, uzbrojenia, jakie posiada, przeczytanie oznaczeń. Gdy samo śledzenie intruza nie wystarczy, trzeba zmusić go do zawrócenia z trasy lub do lądowania.

– Najważniejsze w tego typu misjach jest to, by podejść do samolotu przechwytywanego w sposób niezauważalny i skrycie prowadzić rozpoznanie – dodaje por. Krajewski. Pilot od 2009 roku lata myśliwcami MiG-29, ale na misję na Litwę poleci po raz pierwszy.

Piloci myśliwców przećwiczyli także zasady udzielania pomocy załodze innego statku powietrznego w przypadku awarii. – Musieliśmy pomóc załodze Casy, która straciła orientację geograficzną i nie mogła nawiązać z nikim łączności – opisuje pilot.

Myśliwce podleciały maksymalnie blisko do C-295M, by za pomocą gestów porozumieć się z pilotami. Następnie para dyżurna MiG-ów odprowadziła Casę do lotniska w Malborku, gdzie ta bezpiecznie wylądowała.

Zgodę na wysłanie polskiego kontyngentu do nadzoru przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii w ramach misji NATO podpisał w ubiegłym tygodniu prezydent Bronisław Komorowski. Polscy żołnierze w misji Baltic Air Policing wezmą udział już po raz piąty. Piloci z Malborka w składzie PKW „Orlik” służyli trzykrotnie. Dowódcą zmiany będzie ppłk pil. Krzysztof Stobecki. W misji trwającej do 31 sierpnia wezmą udział piloci i technicy, nawigatorzy z ośrodków dowodzenia i naprowadzania oraz m.in. specjaliści z Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej. Większość pilotów i techników będzie stacjonować w litewskiej bazie w miejscowości Szawle. Nawigatorzy służyć będą w ośrodku kierowania i rozpoznania w Karmelavie.

MKS

autor zdjęć: kpt. Marek Kwiatek

dodaj komentarz

komentarze

~vipmig
1397945280
Biorac pod uwage rozmiar panstw baltyckich to 15 min wydaje mi sie za pozno.W 15 min.to mazna przeleciec przez cala Litwe!! Zrzucic bomby i zawrocic.
FA-3B-9A-B7
~scooby
1397902620
Dozorujący dron uzbrojony w dowolna rakietę zrobi to znacznie szybciej.
39-FF-C3-6D

Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Awanse w dniu narodowego święta
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Zamek” pozostał bezpieczny
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
OPW budują świadomość obronną
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Plan na WAM
Brytyjczycy na wschodniej straży
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Gdy ucichnie artyleria
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
„Road Runner” w Libanie
Nowe zasady dla kobiet w armii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Dzień wart stu lat
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Zasiać strach w szeregach wroga
Sportowcy na poligonie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Polski „Wiking” dla Danii
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Grecka walka z sabotażem
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Jesteśmy dziećmi wolności
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Czy to już wojna?
Marynarze podjęli wyzwanie
Standardy NATO w Siedlcach
Abolicja dla ochotników
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Sukces Polaka w biegu z marines
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Starcie pancerniaków
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Pięściarska uczta w Suwałkach
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Kaman – domknięcie historii
Ułani szturmowali okopy
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Torpeda w celu
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Arteterapia dla weteranów
Im ciemniej, tym lepiej
Mundurowi z benefitami
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Ku wiecznej pamięci
Mity i manipulacje
Wellington „Zosia” znad Bremy
Kosmiczna wystawa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO