moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Awangarda armii

Podczas działań bojowych zawsze idą pierwsi. W Afganistanie czy Kosowie ruszają przed patrolem, by sprawdzić czy na drodze nie ma ładunków wybuchowych. W kraju oczyszczają teren z powojennych niewypałów, tylko w ubiegłym roku zneutralizowali ich 750 tysięcy. Budują mosty, a gdy trzeba pomagają walczyć z powodzią. Żołnierze wojsk inżynieryjnych obchodzą dziś swoje święto.



Pierwsze w polskiej armii pułki saperów i bataliony mostowe powstały w okresie międzywojennym. Dziś żołnierze wojsk inżynieryjnych stanowią około 8 procent całego wojska. To nie tylko saperzy, ale także oddziały inżynieryjno-drogowe, desantowo-przeprawowe czy odbudowy. Ich głównym zadaniem jest zabezpieczenie inżynieryjne wszystkich rodzajów wojsk.

Jednostki inżynieryjne i saperskie rozlokowane są na terenie całego kraju. Do najważniejszych należą trzy pułki saperów w Brzegu, Szczecinie i Kazuniu. A także 2 Pułk Inżynieryjny stacjonujący w Inowrocławiu wraz z podporządkowanymi mu jednostkami: 1 Batalionem Drogowo-Mostowym w Dęblinie, 3 Batalionem Inżynieryjnym w Nisku oraz 4 Batalionem Inżynieryjnym stacjonującym w Głogowie.


Wchodzący w ich skład żołnierze służą zarówno w kraju, jak i na  misjach zagranicznych. Tam głównym zadaniem saperów jest sprawdzanie terenu działań i oczyszczanie z  ładunków wybuchowych czy torowanie przejść np. w polach minowych. To dlatego m.in. do jednostek inżynieryjnych trafia najnowocześniejszy w armii sprzęt. Saperzy dysponują na przykład nowej generacji wykrywaczami ładunków wybuchowych, trałami czy zdalnie sterowanymi urządzeniami do podejmowania i neutralizacji przedmiotów wybuchowych i niebezpiecznych.

Szef Zarządu Inżynierii Wojskowej gen. bryg. Bogusław Bębenek podkreśla, że wkrótce pododdziały i oddziały wojsk inżynieryjnych otrzymają także nowoczesne kołowe transportery inżynieryjne w trzech wersjach: rozpoznania inżynieryjnego, wsparcia inżynieryjnego oraz niszczenia amunicji wybuchowej (KTI EOD). – Niezmiernie ważna dla naszych wojsk  jest również wymiana przestarzałego parku pontonowego na nowy pozwalający na budowę przepraw mostowych przez średnie i szerokie przeszkody wodne. Prace rozwojowe już trwają – dodaje gen. Bębenek.


Film: DWiPO MON

W kraju, mimo 70 lat od zakończenia II wojny, saperzy wszystkich jednostek inżynieryjnych stale pełnią dyżury w oczyszczaniu lasów czy rzek z niewybuchów. W 2013 roku 41 patroli rozminowania wszystkich rodzajów sił zbrojnych przyjęło blisko 8 tysięcy zgłoszeń o znalezieniu niebezpiecznych przedmiotów z czasów wojny. Saperzy, przejeżdżając blisko 2 miliony kilometrów,  wykryli i zneutralizowali prawie 750 tysięcy sztuk bomb lotniczych, pocisków artyleryjskich, min, granatów i innej amunicji.

Poza działaniami wojskowymi żołnierze jednostek inżynieryjnych pomagają cywilom podczas akcji antykryzysowych, np.  w razie powodzi, pożarów czy huraganów. Aby armia szybciej i lepiej mogła reagować na potrzeby ludności, w 2013 roku powstały w wojsku specjalne jednostki odbudowy. W 2013 roku udało im się wybudować 10 mostów i dróg. Powstały między innymi dwa mosty żelbetowe na rzece Skawa w Małopolsce, dwa mosty żelbetowe na rzece Raba oraz Orawka, a także przeprawa mostowa na Bugu w Lubelskiem i na Odrze w województwie zachodniopomorskim. Plany zakładają, że w tym roku żołnierze jednostek odbudowy oddadzą do użytku dwa razy więcej obiektów.


Film: Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych

Żołnierze i dowódcy specjalności saperskich i inżynieryjnych kształcą się głównie w Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu, ale także na kursach specjalistycznych w wielu państwach NATO.

Święto Wojsk Inżynieryjnych obchodzone jest od 1946 roku. Przypada 16 kwietnia na pamiątkę forsowania Odry i Nysy Łużyckiej w 1945 roku w czasie II wojny światowej. Akcję zabezpieczało wówczas 25 batalionów inżynieryjnych różnych specjalności. Było to największe zgrupowanie wojsk inżynieryjnych w historii polskiej armii. Podczas forsowania rzek zginęło kilka tysięcy saperów. A sama akcja stała się symbolem ich odwagi i poświęcenia.

Główne obchody Dnia Sapera odbędą się dziś w Warszawie przy pomniku Chwała Saperom. W uroczystościach wezmą udział przedstawiciele najwyższych władz państwowych i wojskowych.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Jacek Szustakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Ary
1397671620
"do jednostek inżynieryjnych trafia najnowocześniejszy w armii sprzęt" - w Jarocinie mamy 2 rodzaje wykrywacza metali, starszy i młodszy. Nowszy jest z 1974 roku.
88-F7-FA-45
~st.kpr.rez.M
1397638680
Barwy saperskie są czarno - czerwone. Czarne od prochu, czerwone od krwi.
3C-BA-FE-88

Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Nowe zasady dla kobiet w armii
Standardy NATO w Siedlcach
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Kaman – domknięcie historii
Czy to już wojna?
Pięściarska uczta w Suwałkach
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
„Road Runner” w Libanie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Awanse w dniu narodowego święta
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Marynarze podjęli wyzwanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Sukces Polaka w biegu z marines
Is It Already War?
Im ciemniej, tym lepiej
Mundurowi z benefitami
Plan na WAM
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Ułani szturmowali okopy
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Wojskowy bus do szczęścia
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Dzień wart stu lat
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Dywersja na kolei. Są dowody
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Gdy ucichnie artyleria
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Polska, Litwa – wspólna sprawa
„Zamek” pozostał bezpieczny
Kosmiczna wystawa
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Polski „Wiking” dla Danii
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
My, jedna armia
Torpeda w celu
Mity i manipulacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO