moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pamięci poległych lotników

Hołd ofiarom katastrof śmigłowca ratowniczego „Anakonda”, samolotu transportowego „Bryza”, a także wszystkim lotnikom morskim, którzy zginęli na służbie, oddali dziś przedstawiciele Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Uroczystość na cmentarzu w Gdyni-Oksywiu od lat odbywa się właśnie w marcu, kiedy to doszło do wypadków.

– Co roku spotykamy się, by uczcić pamięć wspaniałych ludzi – oddanych służbie lotników morskich. Przy tym symbolicznym obelisku oddajemy hołd załodze ratowniczej „Anakondy”, załodze transportowej „Bryzy”, wspominamy tych wszystkich, którzy służąc w jednostkach lotnictwa Marynarki Wojennej poświęcili swoje życie, niosąc pomoc ludziom morza, oraz tych, którzy zginęli śmiercią lotnika – podkreślał kmdr pil. Tadeusz Drybczewski podczas dzisiejszej uroczystości na cmentarzu Marynarki Wojennej w Gdyni-Oksywiu.

Jej uczestnicy złożyli kwiaty pod obeliskiem „Pamięci lotników, którzy zginęli służąc w lotnictwie Marynarki Wojennej RP” i zapalili znicze na grobach lotników morskich.

Do katastrofy ratowniczej „Anakondy” doszło 12 marca 1997. Załoga pełniła wówczas 24-godzinny dyżur. Zaczęła o ósmej rano. Cztery godziny później została postawiona na nogi po raz pierwszy. Śmigłowiec wyruszył po rannego rybaka. Jego kuter znajdował się 30 mil morskich od Władysławowa. Akcja przebiegła bez zarzutu. Po północy alarm rozległ się po raz drugi. Tym razem lotnicy mieli przetransportować do szpitala chorego szypra z jednostki idącej około 70 kilometrów od brzegu. Pięć minut przed pierwszą śmigłowiec był już w powietrzu. Chwilę potem spadł do morza. Do katastrofy przyczyniła się fatalna pogoda. Bezpośrednim powodem, jak ustalili eksperci, był jednak niewłaściwie ustawiony radiowysokościomierz.

„Anakonda” szybko zatonęła. Osiadła na głębokości 12–13 metrów. Zginęły cztery osoby: dwóch pilotów, technik i ratownik pokładowy. Wszyscy zostali pośmiertnie awansowani i odznaczeni Krzyżami Zasługi za Dzielność.

Druga z katastrof wydarzyła się 31 marca 2009 roku. Podczas szkoleniowego lotu w Gdyni-Babich Dołach rozbił się samolot An-28 „Bryza”. – Pilot miał wykonać procedurę związaną z lądowaniem w sytuacji awaryjnej, z jednym tylko włączonym silnikiem, a potem odejść na drugi krąg – wspomina kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Manewr się jednak nie udał i maszyna rozbiła się na płycie lotniska. Zginęło czterech lotników: tak zwany pilot kontrolny, dowódca załogi, pilot, który przechodził szkolenie, oraz technik pokładowy. Oni również zostali pośmiertnie awansowani.

– Od tego czasu w lotnictwie bardzo dużo się zmieniło. Udoskonalone zostały procedury związane ze szkoleniem i organizacją lotów – mówi kmdr ppor. Cichy. – W lotnictwie morskim na szczęście nie mieliśmy już katastrof tej skali. Nie ustrzegliśmy się jednak ofiary śmiertelnej – dodaje. W 2010 roku zginął ratownik pokładowy ze śmigłowca „Anakonda”. Wypadł on z maszyny podczas próbnego oblotu, który poprzedza rozpoczęcie dyżuru. Po śmierci został awansowany na wyższy stopień. 

Rok później na gdyńskim Oksywiu została odsłonięta tablica z inskrypcją „Pamięci lotników, którzy polegli służąc w lotnictwie morskim Marynarki Wojennej RP”.

– Oddajemy hołd naszym kolegom, którzy zginęli w katastrofach, ale nie zapominamy też o innych lotnikach, choćby tych poległych podczas wojny – podkreśla kmdr ppor. Cichy. We wrześniu 1939 roku lotnictwo morskie poniosło ogromne straty. Niemcy rozbili wówczas Morski Dywizjon Lotniczy, niszcząc służące w nim hydroplany. Lotnicy, którym udało się przeżyć, przedostali się do Wielkiej Brytanii i kontynuowali walkę.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
 
Medycyna „pancerna”
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
„Szczury Tobruku” atakują
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
Ustawa amunicyjna podpisana przez prezydenta
Zyskać przewagę w powietrzu
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wybiła godzina zemsty
Czworonożny żandarm w Paryżu
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Setki cystern dla armii
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Użyteczno-bojowy sprawdzian lubelskich i szwedzkich terytorialsów
Jak Polacy szkolą Ukraińców
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Homar, czyli przełom
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Bój o cyberbezpieczeństwo
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Olympus in Paris
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Zmiana warty w PKW Liban
Olimp w Paryżu
Karta dla rodzin wojskowych
Determinacja i wola walki to podstawa
Terytorialsi zobaczą więcej
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Polskie „JAG” już działa
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Co słychać pod wodą?
Pożegnanie z Żaganiem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Ogień Czarnej Pantery
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Jesień przeciwlotników
Ostre słowa, mocne ciosy
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Aplikuj na kurs oficerski
Wojsko otrzymało sprzęt do budowy Tarczy Wschód
Fundusze na obronność będą dalej rosły
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Mniej obcy w obcym kraju
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Transformacja wymogiem XXI wieku
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO